Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (Qwerty US) Review

Dragonslaughter 11 januari 2010, laatste update op 11 januari 2010, 898 views

Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (Qwerty US)

Pluspunten

• Vorm van het toetsenbord
  • Media-toetsen

Minpunten

• De anti-ergonomische spatiebalk
  • Geen goede driver CD meegeleverd

Ik wil geen volledige review schrijven, aangezien velen dit voor mij al hebben gedaan, maar vind het wel nodig om mijn beoordeling toe te lichten.

De vorm van dit toetsenbord is in één woord top, al is het wel even wennen. Het grote minpunt is alleen de spatiebalk. Deze vereist erg veel kracht om in te drukken als je dit niet recht in het midden doet. Aangezien ik blind typ met 10 vingers, haal ik mijn vingers eigenlijk nooit van de toetsen en druk ik de spatiebalk over het algemeen midden onder de "n" toets in.

Dit gaat dermate zwaar dat ik er last van krijg. En last krijgen met typen is wel het laatste wat ik wil bij een ergonomisch toetsenbord. Om deze reden breng ik dit toetsenbord dan ook terug. Een ergonomisch toetsenbord waar je kramp en pijntjes van krijgt is zijn geld niet waard. Als je dit toetsenbord intypt in google in combinatie met "spacebar" blijken meer mensen hier problemen mee te hebben.

Daarnaast maken ze duidelijk dat je eerst de drivers moet installeren voor je het toetsenbord aansluit. Dat is op zich prima, maar ik vind het erg slordig dat de CD geen drivers voor windows 7 bevat, waardoor je alsnog genoodzaakt bent om eerst drivers op te zoeken op de website. Van microsoft zou je verwachten dat het geen probleem is om drivers te schrijven die werken onder hun eigen besturingssysteem. Verder zijn de drivers relatief simpel en prima. Geen bloatware.

Mocht er echter een opvolger uitkomen waar dit probleem is aangepakt, dan is de kans groot dat ik deze aanschaf, want de toetsenindeling en vorm van de toetsen zijn uitstekend.

Heb jij ook een Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (Qwerty US)?

1. Ik gebruik hem zonder problemen en software onder win7, die extra knoppen werken niet, maar die gebruik ik ook niet

2. De spatiebalk bedien ik met mijn linkerduim en dat gaat eigenlijk wel prima, ik heb daar nog nooit last mee gehad eigenlijk...
Hallo,

Ik heb al sinds jaar en dag ergo's ramplanken van Microsoft, eerste die witte, daarna die blauw/grijze en nu deze. Ik kan me vinden in je ene positieve punt maar totaal niet in de twee negatieve punten. De spatiebalk vind ik helemaal niet zwaar gaan. Natuurlijk is er een zekere weerstand. Deze is idd sterkers dan bij de normale toetsen maar absoluut niet anti-ergonomisch. Verder is de driver prima; draait zelf vista64 en werkt prima. Momenteel is Intellitype pro 7.1 de meest recente versie.

vista64 uk : http://www.microsoft.com/...0012&os=WVista_64&lang=en

Je had misschien ook iets kunnen vertellen over de (nep?)leren polsstuur die verhoogt is zodat je hand in een meer natuurlijke houding staat namelijk naar onderen en niet naar boven.. *dat* was 1 van de redenen dat ik het vorige model heb vervangen voor deze.... Het keyboard in zijn geheel in naar "onderen" gekanteld ipv naar boven...

[Reactie gewijzigd door shades op 11 januari 2010 13:52]

De nepleren rand is prima, en ook de extra verhoging heb ik geprobeerd. Ik ben er nog niet helemaal over eens wat ik prettiger vind, met of zonder.

Verder is het principe achter het toetsenbord uitstekend. Had ik geen last gekregen van die spatiebalk, dan had ik er waarschijnlijk jaren plezier van gehad. Zoals ik al zei, wordt dit in een volgende versie verbeterd, dan ga ik hem zeker weer proberen.

Ik heb eigenlijk nooit problemen tijdens het typen, en heb dit toetsenbord dan ook meer preventief gekocht aangezien mijn vorige was overleden. Ik kreeg met het gebruik van dit toetsenbord echter wel last van mijn duim omdat ik te veel kracht moet zetten. Dit is een persoonlijke ervaring, en een zoektocht op google met dit toetsenbord en "spacebar" geeft aan dat ik hier niet alleen ik sta, maar ook dat er veel mensen zijn die er geen problemen mee hebben. Dus wellicht dat jij er dus ook geen moeite mee hebt, en iemand anders weer wel.
Geen Windows 7 hier, maar kan je wel vertellen dat ik geen spatiebalk heb waarvoor superkrachten voor nodig zijn :)

Driver CD'tje kan je ook niet als minpunt zien : Mensen moeten eens leren dat je bij de fabrikant nieuwere drivers kan downloaden en die CD nergens voor nodig is.

Al met al vind ik dit toetsenbord zo geweldig dat ik er eentje als backup heb gekocht !!
Superkrachten valt ook wel weer mee, en het is niet onmogelijk om mee te werken. Maar als ik uren achter elkaar aan het typen ben geweest, wil ik daar geen problemen mee krijgen, en dat gaf dit toetsenbord mij helaas wel door de spatiebalk.

Verder is het natuurlijk geen ramp dat er geen goede driver CD bij zit, en ik heb ook gewoon de nieuwste versie gedownload. Het is natuurlijk geen reden om hem niet te kopen. Dat neemt echter niet mee dat het slordig is van Microsoft, want juist van hen verwacht je dat dit soort kleine dingen geen probleem zou zijn. Al helemaal omdat ze speciaal een afsluiting om de usb-stekker hebben zitten om duidelijk te maken dat het belangrijk is om eerst de drivers te installeren voor de het toetsenbord aansluit.