TP-Link 4G Mi-Fi Hotspot met display M7350 Review

Keypunchie 24 augustus 2017, laatste update op 30 augustus 2017, 334 views

TP-Link 4G Mi-Fi Hotspot met display M7350 (Product gekocht)

Geinige gadget, dat doet wat je ervan verwacht. De werking is natuurlijk erg afhankelijk van de kwaliteit/dekking van de provider waarmee je hem combineert.

Pluspunten

• lichtgewicht
  • makkelijke configuratie
  • flink wat opties
  • SIM-adapters meegeleverd

Minpunten

• Geen simultane 2.4Ghz/5Ghz band mogelijk
  • geen https interface

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
Omdat ik bij een verhuizing wat problemen had met internet aangesloten krijgen, heb ik deze MiFi aangeschaft als 'back-up'.

Bij uitpakken was mijn eerste positieve verrassing dat hij veel kleiner en lichter is dan ik had verwacht. Een gemiddelde router is een erg zwaar ding, maar dit gadget is lekker licht. Je kunt hem makkelijk in een rugtas stoppen en niet merken dat je extra gewicht meedraagt.

Een vergelijking van de omvang met een iPhone 5S en Apple TV remote:

De configuratie is heel simpel. Je haalt de achterkant eraf, noteert de default SSID en inloggegevens en stopt SIM en batterij erin. Eventjes wachten tot hij is opgestart en je bent [url]in business[/url]

Het valt echter wel aan te raden om met behulp van de bijbehorende app of via de webinterface in ieder geval de default-wachtwoorden aan te passen. Dit wordt bij eerste keer inloggen op de interface ook afgedwongen voor het beheer-account.

Apart is wel dat de beheer-interface in principe geen https lijkt te ondersteunen. Op zich niet heel erg, want hij werkt alleen over het lokale netwerk en die is wel encrypted, maar toch. Of de app wel secure is, weet ik niet.

De webinterface:

Ik was positief verrast door wat er mogelijk was aan configuratie, dat is redelijk compleet en heeft allerlei features die je mag verwachten voor een portable router, zoals een blacklist, stroombesparing, datalimieten en roaming opties. Minpuntje is dat je alleen kan kiezen voor *of* de 2.4 Ghz band, of de 5 Ghz band, niet voor beide tegelijk. De keuze zal vooral op basis van de compatibiliteit van je apparaten zijn.

Al met al zijn zowel de app als de webinterface erg overzichtelijk en makkelijk in het gebruik. Voor snel inzicht in bvb. je dataverbruik kun je ook de display gebruiken, door kort op de powerknop te drukken. Je kunt zelfs wat beheerfuncties doen door op de "Menu" en "Power"-knoppen te drukken, maar je bent in principe altijd beter af met de web- of appinterface.

De display:

Ook is er geen ondersteuning voor 802.11ac, dus lokaal zal je niet snel meer dan 150 Mbps (de max van enkele antenne 802.11n) halen. Dit is op zich geen groot issue. In de meeste situaties zal je maar 1 of 2 apparaten gekoppeld hebben en is de bandbreedte van de WAN-verbinding eerder de beperking dan de lokaal beschikbare bandbreedte.

Daarover gesproken. Die snelheid is natuurlijk erg afhankelijk van je provider, maar binnen Utrecht heb ik hem kunnen testen met een zakelijk KPN-abonnement (40 Mbps) en met Tele2 Unlimited (36 Mbps). Kortom, de snelheid is in combinatie met deze vergelijkbaar met een gemiddeld DSL-abonnement.

Speedtest (KPN onder, Tele2 boven):

Dingen die ik niet heb getest:
Er is ook de mogelijkheid om een Micro SD-kaartje in te slotten en dit als shared storage via USB of draadloos aan te bieden, maar die mogelijkheid heb ik zelf niet getest.

Ook de batterijduur kan ik niks over zeggen anders dan dat het wel in orde lijkt. Ik heb hem nog niet meegenomen/gebruikt op langere trips.
[update 30-8] Heb deze middag een duurtest kunnen doen. Ik werk al zo'n 4 uur voltijd met een laptop via de MiFi, daarnaast zijn ook nog 2 andere devices aangesloten met achtergrondverkeer en de batterij-indicator staat intussen op 67%. De geadverteerde tijd van 11 uur op 1 batterijlading lijkt daarmee redelijk te kloppen.

Eindoordeel: vervult prima zijn taak! Een goeie backup voor een DSL-verbinding of om connectiviteit te verzorgen voor laptops of tablets op reis.

Heb jij ook een TP-Link 4G Mi-Fi Hotspot met display M7350?