Linksys WRT54GC Compact Wireless-G Broadband Router Review

dikkevingers 11 januari 2010, laatste update op 11 januari 2010, 986 views

Linksys WRT54GC Compact Wireless-G Broadband Router

Pluspunten

• Snelle verbinding
  • Beheer is redelijk eenvoudig
  • Opzetten veilige verbinding

Minpunten

• VPN-verbinding via WLAN
  • Levensduur

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Algemene beoordeling
De linksys heb ik op aanraden van een vriend gekocht. Het apparaat is mooi klein. De router heb ik voor privé en zakelijke doeleinden gebruikt. Op zakelijk gebied (met name VPN-verbindingen) was ik er minder over te spreken. Daarnaast is de router na 2,5 jaar overleden. Dit vind ik toch wel erg snel.

Featureset
De router is eenvoudig aan te sluiten. Er zijn vier 100Mbs-aansluitingen voor bedraad netwerk. Daarnaast kan via 802.11a/802.11b/802.11g draadloos contact gemaakt worden. Het draadloze netwerk gaat via 1 antenne. Dit is wel uit te breiden volgens enkele fora. Dit heb ik niet gedaan. Het bereik was voor mij voldoende (meestal 7 meter binnenshuis). De router is te bereiken via een netwerkinterface in Internet Explorer of Firefox en werkt prima. Deze is voor een leek redelijk te begrijpen. De instellingen voor Mac-adressen, IP-adressen etc zijn simpel te vinden. De beveiliging is via WEP, WPA en WPA2 mogelijk.

Prestaties
De snelheid van mijn internetaansluiting was 50Mbs. De router kwam redelijk in de buurt van deze doorvoer. Een bestand downloaden was een fluitje van een cent. Het enige nadeel dat ik ervaren heb, zijn de prestaties met VPN. Een VPN verbinding viel geregeld weg. Bij zakelijk gebruik (werkdag van minstens 8 uur) viel de VPN-verbinding soms wel 20 keer weg. Dit gebeurde nooit via bedraad netwerk.

Draadloos bereik
Het bereik is binnenshuis krap 10 meter. Voor normaal internetgebruik is het bereik prima.

Betrouwbaarheid en stabiliteit
Zoals ik al eerder heb aangegeven is de verbinding voor normaal internet prima, maar een VPN-verbinding via WLAN is een crime. De stabiliteit voor deze toepassing vind ik te slecht. Tevens vind ik de levensduur niet erg lang. Na 2,5 jaar heeft ie bij mij het loodje gelegd.

Beheerbaarheid
De instellingen zijn voor een leek redelijk te overzien. Helaas is de handleiding/online help erg summier. Hier had meer aandacht aan besteed mogen worden.

Ondersteuning
De firmware is te updaten, maar wordt nauwelijks ondersteund. De WRT54GC v2 is voorzien van de laatste firmware zover ik heb kunnen ontdekken. De WRT54G is een veel beter ondersteunde variant.

De prijs/kwaliteit verhouding is prima.

Heb jij ook een Linksys WRT54GC Compact Wireless-G Broadband Router?

eerlijk gezegd had je, je beter een Linksys WRT54GL kunnen pakken, 1x de dd-wrt of een dergelijke 3rd party firmware d'r op, en het geheel werkt uitstekend.