Specificaties 5GHz WiFi-ac + 4G-router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ!Box 7581 Review

MrRobotTestpanel 22 augustus 2017, laatste update op 23 augustus 2017, 122 views

AVM FRITZ!Box 7581 (Testpanel)

Ik heb deze modem als WiFi accesspoint gebruikt. Duidelijke en gebruiksvriendelijke admin interface, zeer veel opties en functionaliteit. Bouwkwaliteit is goed en hij is makkelijk te bevestigen. Helaas neemt hij met de bijgeleverde beugel veel ruimte in. WiFi signaal is goed, maar voor mij niet beter dan bij de 7490.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Complete featureset
  • Beveiliging "out of the box"
  • Makkelijk op te hangen en weer los te maken
  • WiFi signaal is goed maar niet veel beter dan bij de 7490
  • vDSL bonding (niet getest)
  • Media server via UPnP werkt naar behoren

Minpunten

• Vrij groot
  • 5Ghz soms niet beschikbaar door "Radar detection"
  • Even zoeken naar advanced features in de Web gui

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 3
Ik mocht deze modem testen vanuit het testpanel, thuis heb ik al een Fritz.box 7340 en een 7490 staan waar ik zeer tevreden over ben.
Scope
Wat heb ik niet getest:
  • DLS verbinding (ik heb een kabelmodem van cisco als router in gebruik).
  • Dect telefonie (alleen GSM's in gebruik).
  • Smarthome functie (geen compatible devices in huis).
Wat heb ik wel getest:
  • WiFi doorvoersnelheid vergeleken met de Fritz.box 7340 en 7490
  • UPnP media server
  • Stabiliteit
  • Web interface voor de configuratie
  • Online ondersteuning
  • Android App
Opstelling
Allereerst even een korte uitleg over internet en WiFi in ons huis.
Cisco EPC3925 EuroDocsis 3.0 kabelmodem (WiFi disabled, in de meterkast) van Stichting Kabeltelevisie Pijnacker, deze modem staat in bridge mode op:
Fritz.Box 7340 (DHCP/DNS/Portforwarding server, WiFi 2,4Ghz, wordt vervangen door 7581) in de meterkast via een 5 poort switch verbonden aan:
Fritz.Box 7490 (WiFi 2,4 en 5 Ghz) TV meubel
Fritz.Box 7581 (WiFi 2,4 en 5 Ghz) Meterkast
TP-Link TL-WR1043ND met OpenWRT Slaapkamer

Dit alles staat/hangt normaal gesproken in mijn gangkast en in mijn televisie meubel, maar omdat ik voornamelijk WiFi zal gaan testen staan ze tijdelijk midden in mijn kamer met zicht op een laptop met daarin een Intel(R) Dual Band Wireless-AC 8260 en driver versie 19.60.0.7.
Hou bij het lezen van de resultaten rekening met dat ik maar over 1 PC met WiFi beschik en dus problemen hiermee niet kan uitsluiten.

De modem was zeer snel na het heugelijke bericht van Tweakers binnen (2 dagen) en zat stevig verpakt in een mooie AVM doos.
In deze doos zit:
  • Quick guide glossy
  • Marketing folder glossy
  • CE foldertje
Bouwkwaliteit
De modem is stevig en buigt en/of kraakt niet wanneer je er wat kracht op zet, ik persoonlijk vind hem mooi vormgegeven dus hij zal mooi staan in de meterkast.
Bijgesloten zit een plastic ophangbeugel waarmee je de modem aan de muur kan schoeven, hierdoor steekt hij wel vrij ver van de muur uit maar dat is voor mij geen probleem.
Setup
Uiteraard direct aangesloten met de WAN poort doorverbonden naar de rest van mijn netwerk.
Op de achterkant van de Fritz.Box staat netjes je SSID, WPA2 key en admin wachtwoord, het was dus vrij simpel om direct aan de slag te gaan.
Overigens zijn deze instellingen voor elke uitgeleverde Fritz.Box uniek, dus ook al pas je het niet aan (je wordt hier niet toe gedwongen) dan ben je redelijk veilig zolang het modem niet voor je raam staat met de gegevens open en bloot.

Op 192.168.188.1 was de admin interface te vinden, deze schaalt goed mee met de grootte van je browser en is dus ook op je telefoon goed te gebruiken.
Na een wat simpele wizard (geen optie om de DLS configuratie te skippen) zat ik in het hoofdmenu.
Na wat zoeken in de interface had ik de "advanced" switch gevonden, hierdoor komen de wat uitgebreidere opties naar voren waardoor je ook bijvoorbeeld de netwerk instellingen van de router zelf kan configureren.
Aangezien ik de modem als WiFi access point ging gebruiken heb ik onder Internet -> account information de volgende settings gemaakt:

-Connection to an external modem or router
Select this kind of connection if the "WAN" port of the FRITZ!Box is connected to an already existing external modem or router.

en

-Share existing Internet connection in the network (IP client mode)
The FRITZ!Box becomes part of the existing network and takes over this IP address range. The firewall of the FRITZ!Box is disabled.

Omdat ik de 7581 in hetzelfde subnet wil als de andere 2 moest ik even zoeken naar de netwerk instellingen van de WAN poort. Dit zat in het zelfde scherm maar dan onder een uitklap regeltje met de naam: Change connection settings (in het lichtblauw op wit).
Deze aanpassing zorgt er ook voor dat we internet toegang krijgen op deze modem en dus de mogelijkheid voor een firmware upgrade.
Firmware
Op het internet circuleren veel horror verhalen over firmware 06.80 (welke meegeleverd was) dus snel naar de nieuwste: 06.85.
Upgraden is een fluitje van een cent, druk op de knop en na een minuut of 6 staat hij er op.
Wat mij wel opviel was dat automatische updates als volgt default staan ingesteld:

Notify me about new versions of FRITZ!OS and install necessary updates automatically (recommended)
The FRITZ!Box notifies you about new versions of FRITZ!OS. Updates which AVM regards as necessary for continued secure and reliable operation (for instance, security updates) will be installed automatically. The FRITZ!Box selects a suitable time for this, generally overnight. During the installation all Internet and telephony connections will be interrupted briefly.

Nu ben ik een voorstander van het up-to-date houden van dit soort devices, maar het kan zijn dat de router op een critisch moment (Ranked battle in Hearthstone oid) ineens 6 minuten er uit ligt. Het zal niet vaak voorkomen maar toch niet altijd handig.
WiFi
De modem en dan met name het WiFi gedeelte is vrij stabiel geweest op wat problemen met de 5Ghz radar detectie. De modem zoekt dan naar het beste kanaal en hierdoor is 5Ghz soms dus minuten lang niet beschikbaar. Nu moet ik zeggen dat ik hier vooral in het begin (wel na firmware upgrade) last van had dus misschien kent hij de buren inmiddels goed genoeg om met overtuiging voor kanaal 100 te gaan op 5Ghz.

Omdat ik de modem vooral als WiFi access point ga gebruiken heb ik deze uitvoerig getest.
Testopzet: bestand (1.728.130 kb) vanaf 1Gb wired Raid 5 NAS overzetten naar mijn laptop met een Crucial CT1050MX300SSD er in.
Ik woon in een rijtjeshuis, na 60 seconde scannen had ik al 95! andere SSIDs gevonden in de buurt. Dit kan bijdragen aan de lage doorvoersnelheid gedurende de test.
Tijdens de test staan dus de modems op 5 meter afstand, 1 meter uit elkaar met autodetect channel geactiveerd. Vanaf de laptop volledig zicht op deze modems.

Om andere bottlenecks uit te sluiten, eerst 3x wired overgezet: 26 seconden gemiddeld
  • WiFi vanaf 7340 2,4Ghz kanaal 1: 377 seconden en -39 dBm gemiddeld
  • WiFi vanaf 7490 2,4Ghz kanaal 1: 232 seconden en -43 dBm gemiddeld
  • WiFi vanaf 7581 2,4Ghz kanaal 1: 322 seconden en -49 dBm gemiddeld
  • WiFi vanaf 7490 5Ghz kanaal 36: 68 seconden en -52 dBm gemiddeld
  • WiFi vanaf 7581 5Ghz kanaal 100: 83 seconden en -49 dBm gemiddeld
*dBm getest over 60 minuten gemiddeld
Hieruit blijkt dat in mijn opstelling de 7490 een kleine hoeveelheid sneller is, voor 2,4Ghz is dit logisch (300mbit om 450mbit zoals te vinden op de AVM website) maar bij 5Ghz dus 15 seconden (22%) langzamer. Overigens meldt Tweakers wel 450mbit voor 2,4Ghz in de specs.
AVM meldt hier 300mbit: https://nl.avm.de/product...tzbox/alle-aansluitingen/
En hier 450mbit: https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-7581/
Ik ga er vanuit dat binnen de vergelijkingspagina een foutje zit en daar 450 zou moeten staan.
Opmerkelijk was dat alle modems kanaal 1 kozen terwijl ze overduidelijk last van elkaar hebben zo vlak naast elkaar.

Helaas komt geen van allen in de buurt van de maximale snelheid van 1300MBit/s, wat natuurlijk ook lastig is met een 1GBit/s ethernet aansluiting naar de NAS toe.
UPnP
Vervolgens getest of het media server gedeelte zonder problemen werkt. Hiervoor heb ik een 64Gb USB 3.0 stick gebruikt (wel eerst de USB poorten omzetten van "green" USB 2.0 naar "niet zo green maar wel snel" USB 3.0) met een 1080P MKV bestand van 8864kbps.
Dit werkte op mijn Samsung smart tv prima, geen haperingen of andere problemen.
Support
AVM heeft een nederlandstalige support pagina waar je standaardoplossingen kan vinden voor standaardproblemen. Helaas is er geen AVM forum (of kan ik niet goed zoeken). Snelheid van reageren van support heb ik gelukkig niet kunnen testen aangezien ik geen onoplosbare problemen had.
Android App
De Android app is leuk maar voor mij niet echt een toegevoegde waarde aangezien ik een groot aantal functies zoals DECT en Smart Home niet gebruik. Het admin gedeelte binnen deze app is gewoon een doorverwijzing naar de standaard webpagina. Ook ben ik nimmer van plan om deze admin interface naar het internet te ontsluiten dus alle admin werkzaamheden doe ik gewoon op mijn laptop.

Alles bij elkaar niet direct mijn 1e keuze voor wanneer ik op zoek zou gaan naar een vervanging voor mijn 7340, dit vooral omdat ik te weinig functionaliteit gebruik van de modem om er 250 euro voor neer te tellen. Dan zou ik eerder voor een wat goedkoper model gaan en er OpenWRT oid op zetten.

Hieronder mijn rommelige meterkast:
Dit is niet hoe ik de WiFi snelheid heb getest, hiervoor stonden ze in het midden van de woonkamer.

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 7581?