Bose QuietComfort 15 (Zilver) Review

troje 10 januari 2010, 19.094 views

Bose QuietComfort 15 (Zilver)

Pluspunten

• noise cancelling functionaliteit
  • ergonomie
  • geluidskwaliteit

Minpunten

• niet klein op te vouwen

Bose heeft sinds een aantal maanden de QC15 uitgebracht, die als nieuwste Noise cancelling headphone is toegevoegd aan het assortiment. De voornaamste verbetering is het gebruik van een tweede microfoon in de oorschelp. De eerdere modellen van Bose, zoals de QC2 en QC3, gebruiken 1 microfoon om het geluidsniveau te registreren en tegengeluid te produceren. De QC15 maakt gebruik van een tweede microfoon in de oorschelp, die helpt het resterende geluid voor een heel groot deel verder weg te reduceren.

De QC15 kwam voor mij op het juiste moment, aangezien ik al een tijdje op zoek was naar een goede headphone met noise reduction functionaliteit. De voornaamste reden voor aankoop is dat ik veel reis. In het vliegtuig (en in mindere mate in de trein) wil ik een headphone die in staat is omgevingsgeluid weg te filteren.

In de doos
De QC15 wordt geleverd met:
- 1 AAA batterij.
- een grote zwarte beschermcase
- een losse audiokabel met mini jacket plug
- adapters zodat je de audiokabel kan aansluiten op het IFE systeem in een vliegtuig

ontwerp
De meegeleverde beschermcase is voor mij te groot. Hij past niet in mijn notebooktas, waardoor ik de headphone gewoon los in mijn notebooktas plaats. Je kan de QC15 niet klein opvouwen, het enige wat je kan doen is de oorschelpen 90 graden roteren, zodat het geheel een stukje platter is.

De audiokabel is aan te sluiten in een diepe ingang in de linker oorschelp. Op de rechter oorschelp zit een klein schakelaartje waarmee je noise cancelling aan of uit zet. Een klein groen LEDje laat zien of dit aan of uit staat. Voor geluidsweergave is het sowieso noodzakelijk om deze aan te zetten.

ergonomie
Een sterk punt van de QC15. Je merkt nauwelijks dat je hem op hebt door de dikke padding op de oorschelpen en de verbinding tussen beide. Aan beide kanten is het mogelijk om de lengte aan te passen aan je hoofdmaat.

geluidskwaliteit
Ik ga de QC15 geen audiofiele eigenschappen toedichten, maar hij is absoluut in staat een goed laag, midden en hoog neer te zetten. Detail is redelijk in laag, zeer goed in midden en goed in hoog. Zeer dynamisch, het is niet nodig om het geluid hard te zetten om een muziekstuk intens te beleven.

actieve geluids reductie
De voornaamste reden waarom ik de QC15 gekocht heb. Deze functie werkt werkelijk voortreffelijk. De eerste keer weet je niet wat je meemaakt, zo onwerkelijk goed werkt deze functie. Achtergrondgeluid is nog gewoon te horen, maar dan wel zwaar gedempt. Monotone geluiden, met name in het midden en hoog, worden voor 98% weggedrukt. In een vliegtuig scheelt dat enorm veel geluid. De motoren hoor je nog gedeeltelijk, maar de grootste geluidsbron, het windgeruis en de luchtcirculatie verdwijnen compleet. Op lange vluchten zorgt dit ervoor dat je een stuk uitgeruster op bestemming aankomt.

De noise reduction zorgt er trouwens ook voor dat het niet nodig is om het geluid hard te zetten, want je hoort simpelweg niets meer om je heen als je muziek afspeelt. Je bevind jezelf in een wereld met alleen jouw muziek :)

Spijt dat ik zoiets niet eerder heb gekocht. De QC15 zit standaard in mijn tas, gebruik hem zowel op kantoor als tijdens het reizen.

Heb jij ook een Bose QuietComfort 15 (Zilver)?

Ik heb vanmiddag een Bose Quitcomfort 15 gekocht. Sindsdien heb ik em op. Wat een rust geeft dat. Heerlijk. Voor $300 en je hebt nooit meer lawaai aan je hoofd. Ik heb nu al zin om terug te vliegen naar NL. Lekker stil zo'n vliegtuig.

Een aantal maanden geleden heb ik em voor het eerst geprobeerd in een testopstelling in de Bestbuy in Amerika. Ik werd er bijna misselijk van, zo goed werkte de active noise cancelling. Alsof ik tegelijkertijd met het verdwijnen van de zekerheid van het omgevingsgeluid nu ook mijn evenwicht verloor. Dit is in zekere zin goed te begrijpen, want het zit allemaal in je oor. Snel deed ik de koptelefoon weer af en keek om me heen of niemand het gezien had dat ik zo raar deed. Daarna voorzichtig nog eens geprobeerd en de demo afgemaakt. Ik was verkocht! Die moest en zou ik hebben. Totdat ik het prijskaartje zag: $300. Dat was niet de bedoeling. Daar kan ik zoveel leuke dingen voor kopen. Dus ik heb em snel weer teruggehangen aan het haakje en ging verder met het kijken-niet-kopen.

Maar sindsdien bleef het knagen aan mijn geweten. Had ik echt het mooiste ding dat ik sinds jaren had ontdekt weer teruggelegd? Terug in Nederland vergat ik mijn wens om zo'n mooi ding te hebben, totdat ik weer in het vliegtuig zat naar Amerika. Wat een vervelend lawaai heb je toch tijdens zo'n vliegreis. En met die oortelefoontjes die je krijgt, kun je gesprekken in de film alleen maar verstaan als je het volume heel hoog zet en de oordopjes aandrukt tot ver in je oor (dit is passieve noise reduction, maar vergt continue (active) druk van je vingers). Je krijgt op den duur pijn in je oren en in je vingers. En als je uit het vliegtug stapt heb je nu helemaal een piep in je oren van het lawaai van de oortelefoons. Ik ben dus anders over de prijs gaan nadenken in het vliegtuig. Ik vond $300 ineens betaalbaar.

En nu heb ik em. $300 is een schijntje. 't Is bijna voor niks. Ik ga Bose een brief schrijven om ze te bedanken voor deze fantastische kwaliteit en afwerking.

Oordopjes werken ook prima om rust aan je hoofd te creeeren, maar niet zo goed. En als die lang in je oren zitten gaat het ook irriteren. Je gehoorgang kan ook minder goed ventileren met die dopjes er in en de huid van de gehoorgang moet toch kunnen ademen (is hier een dokter in de zaal die dit kan bevestigen, het is vooralsnog mijn eigen theorie)

Het is zo stil, dat je je nek hoort kraken als je je hoofd draait. Als je loopt klinkt het alsof je stampt want dat is het enige dat je hoort: je eigen geluid. Als ik goed luister hoor ik mijn haren groeien. Of begin ik nu te overdrijven?
Haha! Prachtig stukje tekst! :)
Dat is dan toch een belangrijk verschil met de QC3, die laat stemmen nog door.
Vind ik wel prettig want dan merk je het tenminste als de stewardess vraagt of je iets wil drinken. Je bent dan niet helemaal weg van de wereld om je heen, alleen weg van de vervelende geluiden.

Als er nou een een plugje zou komen die het snoertje vervangt en die zowel een microfoon bevat als een bluetooth zender voor naar je telefoon. Dan zou bellen met de QC15 of QC3 in lawaaierige omgevingen een stuk gemakkelijker worden.

[Reactie gewijzigd door HansKeesom op 6 februari 2010 20:14]

nou ja,
stemmen op enige afstand filtert hij weg
als men tegen jou spreekt, hoor je dat wel nog hoor
Met de QC15 hoor je nog wel degelijk stemmen om je heen, zij het enigzins gedempt. Het is niet dat je volledig in je eigen isolement bent.
Ik heb de QC3 en die zijn al een feest. Ik heb ze veel gebruikt om te voorkomen dat ik als finishfotograaf bij marathons niet doof en compleet gek zou worden. Ook op lange vluchten heb ik ze ervaren als fantastisch. Jammer dat ze niet helpen tegen onzin die collega's te vertellen hebben want spraak laten ze weer goed door :-). Eigenlijk is dat wel net zo veilig.

Als de QC15 nog beter zijn dan zijn ze wel heel erg goed :-)

[Reactie gewijzigd door HansKeesom op 10 januari 2010 22:32]

Inderdaad, spraak laten ze door als je geen muziek afspeelt.... en af en toe is dat best jammer :)

Ik heb de QC15 kunnen vergelijken met de QC3 in een Bose testopstelling, ergens in een shopping mall in Dubai. Beide zijn erg goed, maar ik merk zeker verschil.
Ik geloof graag dat de QC15 beter. Weet niet wat het prijsverschil is.

Voor veel reizigers en/of mensen met gevoelige oren een aanrader! Je realiseert je dan pas wat geluid met je doet....eeuuuhhh stilte dus.
de QC15 is 40 euro goedkoper
in de fnac in belgie op dit moment €359, terwijl de QC3 €399 kost
ik heb hem net uitgetest in de winkel, er is een demo-standje voorzien
op het moment dat je hem aanzet hoor je bijna niets meer, alleen nog enkele hoge geluiden van een tv in de buurt
stemmen filtert hij perfect weg, en een laag geruis/gebrom wordt tot een zachte zoem gereduceerd
echt wel spectaculair om een oase van stilte te beleven midden in de drukke winkel!!

[Reactie gewijzigd door efari op 18 januari 2010 15:31]

Voor iedereen die nog in sprookjes gelooft: Je hoort gewoon nog steeds alle rumoer. Ja, het dempt enigszins de meest monotone geluiden, maar deels komt dat ook gewoon doordat je oren omsloten worden door de koptelefoon.

Verhalen die ik hierboven lees in de trant van 'Nooit meer lawaai aan je hoofd' en 'lekker stil zo'n vliegtuig' zijn complete onzin. Was het maar waar, dan zou je die dingen overal zien.

Het lukt sowieso nooit om geluid helemaal te dempen maar als je dan toch probeert te slapen: Van die 'kneedbare' oordopjes werken een stuk beter. Te koop bij elke bouwmarkt voor ± ¤1.
Ik heb de QC 15 sinds kort. Het geluid is goed; ben Sennheisers gewend, maar deze is minstens net zo goed maar ook duurder. Geluidsdemping, vooral van monotone geluiden zoals vliegtuig en auto, is zeer goed. De pasvorm is uitstekend.

Nadelen zijn:
- diverse functies, zoals volumeregeling, repeat en skip werken alleen op Apple-apparaten. Dat is prima voor Apple gebruikers maar vervelend voor Android/Windows mensen

- de miniplugs passen niet goed in versterkers, contrapluggen van verlengsnoeren e.d., waardoor je de plug heel subtiel heen en weer moet schuiven totdat je stereogeluid krijgt en de bromtoon verdwijnt

Conclusie; De QC 15 is een uitkomst om naar muziek te luisteren in een lawaaiige omgeving
maar het is feite een "Apple" apparaat en net zo als veel andere Apple-producten goed maar aan de dure kant en de genoemde nadelen geven wel wat irritatie.
Update 12 december 2010.

Hij doet 'et niet meer ;( na meer dan 80 vluchten dit jaar, plus gebruik op werk en een keer of 20 in de trein naar Parijs. De noise cancelling werkt niet meer in de rechter oorschelp. Drama. Nu hoor ik weer die vliegtuigmotoren, die huilende baby of die gesprekken in de trein tussen oninteressante mensen die nergens over gaan, maar die je toch gedwongen mee moet luisteren.

Affijn. Bose gebeld. 2 dagen later een instructie van UPS in de bus, nu de boel nog opsturen. Hoop dat ie snel weer terug is.
Er is voor mij één nadeel op te noemen en dat is het lange snoer. Het zit gewoon in de weg, zeker op de fiets en in het openbaar vervoer. Het is zo lang dat je er op gaat staan als hij los hangt. De stekker in de koptelefoon is specifiek. Kan wel een ander snoer gebruiken maar dat staat dan weer niet mooi.
Duidelijk niet ontworpen door een commuter! Voor de rest is hij echt super!
Ik heb een vraagje; kan iemand van jullie mij vertellen of deze quitcomfort technologie of (specifieke headphone/in ears) goed genoeg is voor op de fiets?
Ik rijd electrische fiets highspeed, dus ca. 35km/u) naar m'n werk, anderhalf uur heen, anderhalf uur terug.
Zeker met wind tegen kom je helemaal murw aan, windracht 3-4 erbij is dan al snel 50-60km/u wind om je oren (vergelijk hoofd uit het raam in 50km/u zone). Ik schat het windgeluid op zo'n 85-90 Db, en vraag me af of de QuitComfort dit vrij hoge volume nog kan compenseren.
Ik heb zelf een goedkopere set active noise cancellation in ears van Pioneer gekocht, maar daar wordt de wind juist alleen maar harder(!) met noise cancellation aan.

Ik hoor graag wat jullie hierover te melden (kunnen) hebben, de site van Bose geeft geen info over tot hoeveel Db er gereduceerd wordt.

nb: de Pioneer noise cancellation werkt wel goed bij minder harde windgeluiden cq voor de karakteristiek van windgeluid.