Asus O!Play HDP-R1 Review

milhouse 16 januari 2010, laatste update op 16 januari 2010, 2.030 views

Asus O!Play HDP-R1

Pluspunten

• Lage prijs
  • Stil, koel, simpel, onopvallend (prima voor huiskamer !)
  • Speelt (bijna) alles

Minpunten

• Netwerk ondersteuning naar Synology server alleen goed via 'workaround'
  • Simpelheid ook in de menu's, waardoor er weinig te tweaken valt als het niet meteen werkt.
  • DVD files spelen niet feilloos.

Geluidskwaliteit Score: 4
Review ge-update 16-1-10.

Ik wilde een HD video streamer hebben voor bij recent aangeschafte HD TV. Asus O!play viel met name op door lage prijs - daarvoor mis je wel de mogelijkheid tot draadloos netwerk en ingebouwde harddisk.

Synology problemen....
Er stond firmware 1.07 op; daarmee was de synology 107 NAS niet zichtbaar. Upgrade naar 1.17 (vrij eenvoudig via USB-stick) zorgde ervoor dat via uPnP de server wel gevonden werd. Maar uPnP is nog beetje buggy - soms schokkerig, en files worden niet altijd als speelbaar gezien. uPnP lijkt nog niet helemaal af, ism met Synology. Rest van de review gaat dan ook over toegang via samba shares.

Samba shares op de synology werden initieel niet gevonden (O!play zoekt die via windows workgroups). Truc om dat wel te laten werken was ervoor zorgen dat er in de workgroup een windows XP pc draait met een share - dan ziet de O!play alle shares wel, en is het mogelijk om een shortcut maken (inclusief inlog-gegevens voor shares), die vervolgens goed blijft werken (ook zonder XP pc in het netwerk).

Gebruiksgemak is prima - simpelheid troef, geen gedoe met bibliotheken, gewoon browsen naar je files. Speelt ook full-HD zonder haperingen, ook DVD iso's. Enige probleem wat ik gezien heb is bij het spelen van DVD video files uit een directory - daar kreeg is soms rare herhalingen.

De foto en muziek browsers zijn ook lekker simpel: weinig poespas, maar het werkt prima. Geluidskwaliteit vindt ik goed (via stereo-versterker) - ik merk geen verschil met Squeezebos classic, maar ik ben geen audiofiel. Je kunt ook onder genot van een muziekje door je foto-collectie bladeren.

Player start lekker snel op, je bent binnen de minuut aan de slag. De O!play is volkomen stil, kastje wordt hoogstens net een beetje warm voor het gevoel. LEDs op de mijne zijn zeker niet te fel. Onopvallend kastje; prima voor in woonkamer onder de TV.

Bouwkwaliteit is goed genoeg. Geen design doorbraak maar functioneel, onopvallend zwart kastje. Afstandsbediening is ook simpel, doet een beetje goedkoop aan maar lijkt wel degelijk. Gebruik toch voornamelijk universal remote.

Prijs / prestatie vindt ik het sterke punt van dit kastje, als je 'gewoon simpel' media wil streamen en geen wireless, of harddisk in je streamer zoekt - vandaar hoge scores voor prijs en features. Grootste nadeel was voor mij omslachtige toegang tot Synology server -vandaar 'voldoende' voor gebruiksgemak. Nu dat draait werkt alles 'zoals het hoort', en ben ik erg tevreden !

Heb jij ook een Asus O!Play HDP-R1?

Reviews door de redactie

Kun je ook een stream video bekijken zoals uitzending gemist?
Nee, de o!play heeft out-of-the box geen toegang to uitzending gemist of youtube, b.v.
Misschien een stomme vraag want ik ben niet zo'n wizard ;)

Maar als ik een wifi dongle in de LAN van de Asus O!play stop, heb ik dan geen draadloze verbinding?

Thanks!
Akariko
Nee. Daarvoor heb je de andere versie die bijna 2x zo duur is :P de USB poort op het ding is puur voor opslag.
Wat gebeurt er nou precies met DVD bestanden afspelen? Want ik vind dit toch wel redelijk belangrijk }>