Logitech G910 Orion Spectrum RGB (Qwerty US) Review

Kadardar 22 augustus 2017, 152 views

Logitech G910 Orion Spectrum RGB (Qwerty US) (Product gekocht)

Wil best geloven als dit product werkt naar behoren dat het een heel fijn toetsnebord is, echter heb ik in een korte tijd al 3 toetsenborden en 6 defecten gekregen (lees 4 maanden). Hiermee gooi ik dus ook de handdoek in de ring aangezien de bouwkwaliteit niet bijzonder hoog ligt.

Pluspunten

• Als er geen defecten zijn werkt die best fijn
  • Features dankzij de smartphone onderteuning
  • Mooie RGB effect.

Minpunten

• Switches worden gevoelig voor aanslagen
  • Veren gaan niet zo lang mee (spatie)
  • Logitech Gaming software is/was niet bijzonder stabiel.
  • Komt zonder keycap puller
  • Onderhoud technisch niet veel aan te doen dan switches en keycaps vervangen.

Ik gebruik de eerste kop voor het verhaal van de defecten en waarom ik geen vertrouwen meer heb in dit toetsenbord, verder in het verhaal geef ik meer uitleg over de mogelijkheden van het toetsenbord.

Het hele verhaal:

Ongeveer 4 maanden geleden heb ik dit toetsenbord gekocht. Bij aankomst constateerde ik al direct een defect. (dus of DoA of de bouwkwaliteit laat de wensen over). Er werden toetsen geregistreerd die amper werden aangeslagen. Teruggestuurd en een nieuwe gekregen, deze deed het voor een week goed totdat de 0 van de numlock pad vreemd begon te doen. Soms met een toetsaanslag op het toetsenbord registreerde die ineens een aanslag (dus hetzelfde als de eerste). Door heel zachtjes mij vinger erop te leggen registreerde die al (niet eens een echte toetsaanslag).

Fijn, aangezien ik het niet bijzonder veel gebruik kon ik wel even met men num lock pad uit te zetten want ik kon even me toetsenbord simpelweg niet missen.

Drie weken later begon het rechter veertje onder de spatie problemen te krijgen, deze bleef ingedrukt zitten. Fijn 2de defect aan dit toetsenbord. Nog steeds kon ik het toetsenbord niet missen en de winkel zag me al aankomen na een maand... toetsenbord is weer stuk, replacement graag!

Uiteindelijke weer een nieuwe gekregen, deze heeft weer een een weekje goed gewerkt en ja hoor.. weer hetzelfde probleem alleen nu met de num lock 4 en 2 weken later kreeg ik problemen met de ` toets. Ik vind de bouw kwaliteit gewoon ronduit slecht en betreurend vooral voor de prijs die je ervoor betaald.

Heb het toetsenbord maar gewoon in de prullenbak gegooid om verdere frustratie te voorkomen en ik geen zin had om elke keer om de paar weken een toetsenbord terug te sturen.

Om je een idee te geven hoe vaak ik daadwerkelijk het num lock pad heb gebruikt in die tijd... dit is minimaal, ik heb een gaming muis met 12 knoppen aan de zijkant die het num lock pad gedeelte overnemen. De enkele keer dat ik het num lock pad wel gebruik is tijdens wat reken machine werk maar dit zou in totaal nog geen 50 aanslagen in een maand zijn.

Unboxing

Het toetsenbord komt in een mooie doos en naar mijn idee stevig verpakt. Het geeft je ook wel een gevoel of je een echt waardig toetsenbord heb gekocht. Wat ik wel mis in de doos een keycap puller, nu heeft het in het begin niet bijzonder veel meerwaarde aangezien je geen andere keycaps krijgt maar onderhoud technisch zeker geen slecht idee.

Vormgeving

Deze vond ik heerlijk. Wat groter keyboard dan gewend maar zeker niet storend. In het begin moest ik even wennen (maar heb dit wel vaker met nieuwe/andere toetsenborden). Maar zodra je er gewend aan bent en alle toetsen goed weet te benutten

Ergonomie

Het toetsenbord typt wel erg lekker en had er totaal geen moeite mee om ze in te drukken. Toetsenbord komt met 2 pols steunen. Een dikken en een dunne dus afhankelijkwat je lekker vind werken. Onderkant vind je de 2 gebruikelijk klipjes om het toetsenbord wat hoger te zetten.

Bouwkwaliteit

Slecht, slecht en slecht :( Ik ben nog nooit zo boos geweest over een aankoop. Je zou denken dat mechinal keyboards niets nieuws is maar toch weet Logitech het hier voor elkaar te krijgen om de plank volledig mis te slaan met dit toetsenbord. De aantal toetsaanslagen voordat zo switch het begeeft hebben ze in ieder geval niet waar gemaakt.

Functionaliteit

Nou is dit een mooie natuurlijk. Wat is de nummer 1 functionaliteit van een toetsenbord? Inderdaad typen. In feite doet die dat maar komt wel echt met problemen als de toetsen worden aangeslagen die niet echt worden ingedrukt. Daarom vind ik de functionaliteit dus ook bijzonder slecht..

Nu heb ik natuurlijk in de tijd dat ik hem wel even stabiel had voordat de problemen naar boven kwamen wel even goed kunnen testen zoals het hoort. Dit was een groot genot, de software die je erbij krijgt om je smartphone te gebruiken als display is heerlijk en kan leuke informatie weergeven. Echter kwam dit al de eerste paar werken met grote driver problemen waardoor het toetsenbord niet te vinden was via de wifi. Later is een update geweest die hier een en ander had verholpen en toen kon het ineens wel. De drivers waren dus niet bijzonder geweldig bij aankoop, nu is dat wat stabieler.

De binnenkant

Voordat ik hem de vuilnisbak ingooide heb ik hem natuurlijk eerst even open gemaakt om te kijken wat er nou allemaal binnen inzit en dit was eigenlijk bijonder weinig. Het is letterlijk een printplaat met wat zwaar materiaal (geen idee of het aluminium of staal is) eromheen en daarop zitten dan je switches gesoldeerd aanvast. Dit betekend dat ik dus geen veertjes kan vervangen van me spatie bijv omdat die dus onder die dikke laag zitten en dat zou betekenen dat ik eerst alle switches moest gaan loshalen (dan is het de vraag of je er tussen kan komen ja of nee)

De software

Mocht je al bekend zijn met de Logitech gaming software dan wordt dit niet veel nieuws. Je kan hier dus je smartphone verbinden met je toetsenbord voor de functies. Je kleuren aanpassen van je toetsenbord (preset en freestyle zodat je letterlijk elk knopje kan aanpassen naar wens). Opzich vind ik het altijd een eenmalige instelling die je doet en voor de rest draait het programma gewoon. Echter moet deze software blijven lopen mocht je bepaalde instellingen hebben gemaakt anders werken deze dus niet. In het begin crashde de software wle vaak bij mij waardoor je dus de functionaliteit en kleuren van het toetsenbord verliest. Deze worden dan weer terug naar default gezet. Dus zolang de software normaal stabiel draait is alles prima. Crashed die... ja dan ben je de klos en verlies je al je 1337 instellingen.

Ronduit slecht, zolang het werkt is het een heel erg fijn toetsenbord (daarom heb ik het ook 3 kansen gegeven) maar om elke keer in de problemen te komen na een paar weken vind ik de prijs niet te rechtvaardigen. Je zou toch verwachten dat dit wel wat beter zou werken.

Mijn aanraden is dan ook om dit toetsenbord niet te kopen. De problemen zijn het niet waard, mocht je willen opscheppen bij je vrienden over je je toetsenbord met smartphone combi... dan kan dit een leuk product zijn zolang je er niets mee doet dan alleen showen.

PS dit is een fotoloze review, vragen om foto's heeft ook geen nut meer omdat het toetsenbord al lang in de prullenbak is gegooid en ook al meegenomen door de lokale vuilnis.

Heb jij ook een Logitech G910 Orion Spectrum RGB (Qwerty US)?

Heb de mijne nu n jaar en 5 maanden, mijn spatiebalk is vrij dicht bij het einde lol. 210 betaald, aka goed afgezet..
Ja helaas is het bijzonder slecht, ronduit triest dat ze dit op de markt hebben gebracht. Aankloppen bij Logitech voor garantie was een no go bij mij, werd weg gezet als je zou vast te hard op te toetsen drukken :+ Mag toch hopen dat ze wat kracht als ik druk kunnen weerstaan, als je er op gaat rammen als een bezetenen dan begrijp ik het maar dat heb ik natuurlijk niet gedaan. Volgende toetsenbord wordt in ieder geval geen Logitech meer.
klopt, laatste keer had ik wel een instant nieuwe g933. Maarja die koop ik ook nooit meer. Vrijdag een Asus rog claymore gehaald, was totaal ruk kwa lay out voor mij nadat ik deze gewent ben... plus gare lag ingame pff.. instant return.
Wat was er mis met de G933? Ik heb hem namelijk en ik heb er geen problemen mee.
Slechte range. Bv. mijn gamekamer is, pak een beet 4 bij 3. De wc is naast mijn kamer, en dan ben ik signaal kwijt lol. En met g930 kon ik tot in de tuin geen probleem. Daarnaast kraakt het plastic als een malle, ik kan niet eten met de headset op anders word het intents iritant.
Ik deel deze ervaring helaas niet met de headset. Ik kan gewoon naar de wc, slaapkamer en voordeur met de headset. Ik heb in het begin wel wat probleempjes gehad op range gebied maar dat leek opgelost te zijn met een update of wellicht omdat ik hem in een usb 2.0 port heb gedaan aan de voorkant. Het kraken tijdens het eten kan ik ook niet plaatsen, beter gezegd ik hoor helemaal geen gekraak tijdens het eten behlave van de chips. Ik heb de G930 ook gehad en die was eigenlijk naar mijn mening slechter dan de G933, de G933 is naar mijn mening een mooie upgrade op de G930. Ik vond alleen dat usb hubje een gemis bij de G933 in de doos maar ik had er toch al 1 en beter gezegd... nu gebruik ik hem niet eens meer. :P