Seagate IronWolf Pro +Rescue, 10TB Review

Eren canTestpanel 27 augustus 2017, laatste update op 27 augustus 2017, 189 views

Seagate IronWolf Pro +Rescue, 10TB (Testpanel)

zoek je een schijf die intelligent is en veel opslag heeft dan zou dit zomaar de juiste schijf voor jou kunnen zijn. Het is mooi om te zien wat voor snufjes er allemaal in zo een high-end harde schijf zitten.

Pluspunten

• geen trillingen
  • geluidsproductie
  • betrouwbaar
  • 5 jaar garantie

Minpunten

• prijs is wel hoog maar wel waard

Seagate Ironwolf Pro 10TB

• Ondersteuning door fabrikant
• Geluidsproductie
• Warmteproductie
Korte intro
Ik ben gevraagd door het Tweakers testpanel om deze schijf te reviewen.
Dit is dan ook mijn eerste echte ‘’professionele” review.
Ik ben erg blij dat ik de kans heb gekregen om een review te mogen schrijven over deze schijven.
ontvangst
Ik heb de schijven opgestuurd gekregen.
Ze waren verpakt in een doos met bubbeltjesplastic en een antistatische zak om de schijven heen (zie foto).
Prestaties
Zoals je op deze afbeelding kunt zien is dit een snelle schijf.
Ook wil ik er nog even bij zeggen dat deze schijf door Windows was geformatteerd als 2 Terrabyte maar dat zou denk ik geen invloed moeten hebben gehad op de scores.
Een voordeel van dit soort hoge capaciteit server schijven is dat ze over een cachegeheugen beschikken van maar liefst 256MB waardoor data opvragen veel vlotter gaat dan met een reguliere schijf.
De prestaties van de schijven gemonteerd in mijn NAS (Synology DS213j):
Het uploaden van een 5,6 GB bestand vindt plaats met een snelheid van rond de 32/45 MB/s
Het uploaden van 20 bestanden van 450MB per stuk vindt plaats met een snelheid tussen de 20 en 44 MB/s
Ik gebruik voor deze test Cat.6 kabels en standaard Gbit lan.
De bestanden die heb ik vanaf mijn GamePC geupload naar de NAS.
in mijn pc zit een SSD en 2x 2tb
De reden dat het trager gaat is vanwege het feit dat mijn NAS een instapmodel betreft
(zie hieronder de link van de DS213j)https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1DJRgl3Mvoqsu2R.jpeg
Featureset
Als je zo een dure schijf aanschaft dan mag je ook wel wat verwachten.
dit zijn de functies die Seagate promoot:
IronWolf Health Management
(IHM) is een soortgelijke SMART test alleen dan veel uitgebreider en secuurder dan SMART.
Het is wel zo dat SMART universeel is en IronWolf Health Management alleen wordt ondersteund door de IronWolf en Ironwolf Pro-series van 4tb en hoger.
Ook is deze software niet van toepassing op elk NAS systeem.
De werkbelasting van maar liefst 300 TB per jaar!!
Mogelijk gemaakt door de multi-user-technologie.
Zo kun je met meerdere mensen tegelijk data opvragen en afgeven aan deze schijven zonder problemen.
Anti-Trillingen
Ben jij het ook zo zat om rotatie trillingen van je schijven aan te horen, nou dat hoeft niet meer want Seagate heeft RV-sensoren die ervoor zorgen dat trillingen worden gedetecteerd zodat de schijf zichzelf kan stabiliseren voor een optimale rotatiesnelheid zonder onnodige trillingen of irritant geluid.
Seagate Rescue-gegevensherstel
2 jaar datagarantie, dat betekent mocht er een schijf falen en je hebt om een of andere reden geen back-up dan kan het Seagate rescue-team proberen je data terug te krijgen.
AgileArray
AgileArray werkt als volgt:
Traditionele desktopdrives geven kleine trillingen af
Door hun roterende magnetische platters.
Voor laptop en desktop systemen, hebben de trilling van een enkele drive weinig effect Op een systeem.
Echter, als dezelfde desktop drive ge´ntegreerd is
In een multi-drive omgeving, zoals een NAS worden de effecten
versterkt en kunnen leiden tot vermindering van de prestaties.
NASWorks helpt met het dempen van de trillingen door middel van
Dual-plane balance.
Door het beter af te stemmen van de schijf motor worden onnodige trillingen vermeden.
Ook hebben ze het energieverbruik ermee weten te reduceren.
Garantie
Je krijgt maar liefst 5 jaar garantie met deze schijf
Seagate is heel zeker over de kwaliteit anders zouden ze geen 5 jaar garantie geven.
Maar mocht er toch wat fout gaan dan zit je wel goed voor 5 jaar.
MTFB oftewel levensduur
De MTFB bedraagt 1,2 miljoen uur totdat de schijf mogelijk fouten kan gaan vertonen.
Uitbreiding
Deze schijven ondersteunen tot wel 16 bays.
Compatibiliteit
Wat compatibiliteit betreft kun je op de Seagate site natrekken welke schijven jou NAS-systeem
Ondersteund. (zie link)
ondersteuning door fabrikant
De ondersteuning die je krijgt vanuit Seagate is een 24/7 NAS Hotline.
Dat betekend dus dat je hun kunt bellen als je problemen of vragen hebt.
Ik heb wat research gedaan en ik zag wat reacties van mensen die zeiden dat die ondersteuning wel wat beter mag, maar daar kan ik zelf niks over zeggen aangezien ik daar geen ervaring mee heb gehad.
Geluidsproductie
Ik zelf heb twee 500gb schijven in mijn Synology (NAS)
Die dingen zijn oud en maken nogal wat vibraties en andere herrie.
Dus meestal als ik ga slapen zet ik mijn NAS uit omdat ik anders niet kan slapen.
Maar met deze Seagate schijven hoef ik dat helemaal niet meer te doen,
ze maken amper tot geen geluid het enige wat je af en toe hoort is de kop die beweegt maar daar stoor ik me niet aan.
Hoe komt het dat deze schijven redelijk stil zijn?
Nou dat komt door de RV-sensoren en de dual-plane balance technologie verwerkt in de schijven.
Deze technologie maakt de schijf niet alleen sneller maar dus ook stiller.
Warmteproductie
Ik heb deze schijven eerst in een normale pc getest.
In die pc was er geen airflow langs de schijven.
Ze werden dicht op elkaar zo rond de 35 en 40 graden soms tikte eentje de 42 aan.
Het is natuurlijk onwaarschijnlijk dat iemand deze schijven in zo een soort situatie gaat gebruiken.
Daarom heb ik nadat ik de benchmarks heb afgerond de schijven ingebouwd in mijn Synology (NAS).
Daar heb ik hem op de laagste fan profile voor het minste geluid.

Laten we eerlijk zijn het is best een smak geld voor een harde schijf en zo zijn er ook andere goedkopere 10 tb schijven zoals de WD Red.
Maar dat is niet waar het om gaat het is de koper die uiteindelijk gaat beslissen of hij of zij die brede featureset volledig gaat benutten en of hij of zij bereid is om 413 euro uit te geven voor een kwalitatief uitstekende schijf.
Ik persoonlijk vind de prijs het wel waard voor wat je ervoor krijgt, maar ikzelf zou hem niet aanschaffen puur omdat ik geen 10 tb nodig heb.
Maar ik raad hem zeker aan aan mensen die veel opslag nodig hebben een brede featureset willen en een betrouwbare schijf nodig hebben.
EXTRA
Ik wil graag ook even duidelijk maken dat het vroegere imago van Seagate niet zo best was,
Met betrekking tot DOA’s, schijven die snel stuk gingen schijven die te warm werden en veel lawaai maakte.
Ik vind persoonlijk dat ze echt veranderd zijn qua bedrijf ze focussen zich meer op kwaliteit en dat kunnen ze nu ook leveren.
Dus de mensen die nog in een dilemma zitten vanwege het verleden van Seagate, ik denk dat je vertrouwen moet hebben op wat ze nu te bieden hebben want wat ze nu te bieden hebben ziet er goed en veelbelovend uit.
FOTO’S

Heb jij ook een Seagate IronWolf Pro +Rescue, 10TB?