Seagate IronWolf Pro +Rescue, 10TB Review

Bart ®Testpanel 20 augustus 2017, laatste update op 21 augustus 2017, 143 views

Seagate IronWolf Pro +Rescue, 10TB (Testpanel)

Zeer grote opslagcapaciteit met hoge betrouwbaarheid en veel extra features. Maar niet de goedkoopste manier om 10TB opslag te verkrijgen.

Pluspunten

• Opslagcapaciteit
  • Betrouwbaarheid
  • Garantie

Minpunten

• Prijs (als je alleen lomp veel opslag wil zijn er goedkopere opossingen)
  • Data recovery service niet even lang als garantieperiode

Vooraf

Ik ben als lid van het Testpanel door Tweakers.net gevraagd om twee schijven van Seagate te reviewen. Als dank voor de review krijg ik een Tweakers-goodie, en maak ik kans om een van de schijven te winnen. Ik wil vooraf duidelijk maken dat ik mijn review objectief heb geschreven. Al mijn bevindingen zijn genoemd, of ze nu positief of negatief uitpakken voor Seagate.

Intro

Beste lezer, dit is mijn eerste review op Tweakers.net. Misschien is het de eerste van een reeks, wie zal het zeggen? Ik lees in ieder geval met regelmaat reviews van anderen, zowel de ‘officiële’ van Tweakers.net, als die van de users van Tweakers.net. Ik vind het daarbij altijd leuk om te zien hoe verschillend van opzet de reviews kunnen zijn, zonder dat dat afbreuk doet aan de kwaliteit ervan.

Zelf heb ik gekozen voor eenvoud qua tests. Ik wil mijn ervaring als gebruiker met jullie delen. Dat houdt dus in dat ik geen ingewikkelde grafieken laat zien, en geen synthetische benchmarks ga draaien. Mijn redenatie is dat een gebruiker daar niets van merkt. Een gebruiker merkt het als een schijf heel warm is, als een schijf snel is, als een schijf lawaaiig is. Dat zijn dus de zaken die ik bekeken heb. Dingen doen die een gebruiker met zijn NAS doet, gewoon lekker basic. Keiharde cijfers zijn ongetwijfeld in andere reviews te zien ;).

De schijven

Wat heb ik nu eigenlijk in huis gekregen? In ieder geval de grootste schijven die ik ooit in mijn handen heb gehad, qua opslagcapaciteit. Eén van die schijven is groter dan de vier schijven in mijn NAS bij elkaar opgeteld. Bizar, dat was het woord dat in me opkwam toen ik ze uit de verpakking haalde. Een goede vriend van me wist het treffend te verwoorden met 'WTF', toen ik hem de schijven liet zien en hij de opslagcapaciteit opmerkte.

Toch maar even wat feitjes op een rij:
Merk en type: Seagate IronWolf Pro +Rescue
Capaciteit: 10TB
Bus: SATA600
Rotatiesnelheid: 7200RPM
Cache: 256MB
Verbruik: 6,8W/4,4W (load/idle)

Dit zijn de gegevens volgens mijn NAS:

De schijven zijn fysiek zwaar, zwaarder dan de huidige vier schijven in mijn Synology DS414. Ik vermoed doordat er wat meer platters inzitten. Dat maakt natuurlijk verder niet zo heel veel uit, dat gewicht, aangezien de plank in de kelderkast waar de NAS op staat ook stevig genoeg is voor een paar goede flessen whisky. Enkele platters erbij in de NAS moet dus wel lukken. Het draagt wel wat bij aan het gevoel van degelijkheid, als je de schijven vasthoudt. Lekker solide.

De NAS moet omgebouwd worden…

Zoals gezegd heb ik een DS414, een model van inmiddels al weer ruim drie jaar oud. Maar hij voldoet nog prima voor mijn doeleinden. Er kunnen vier schijven in, en ik heb ook alle slots in gebruik. Momenteel heb ik 4x2TB in RAID5, waardoor ik effectief 6TB opslagruimte heb. Ik gebruik mijn NAS als mailserver, webserver, mediaserver, cloudserver, ftp-server, en als back-up. Geen professionele zaken, maar wel enthousiast thuisgebruik, zal ik maar zeggen. Ik heb iets meer dan 4TB in gebruik.

Het probleem is natuurlijk dat mijn NAS nu volzit, en dat ik twee schijven moet gaan testen. Ik heb daarom maar alle schijven eruit gehaald, en daarna de twee Seagates erin gezet. Clean install van DSM 6.1 dus. Synology zet automatisch de schijven in SHR, wat staat voor Synology Hybrid Raid. In het geval van twee identieke schijven komt het eigenlijk gewoon neer op RAID1. Ik ga daarom ook geen moeite doen om het om te zetten naar een andere vorm van RAID. Na een kwartiertje was het systeem gebruiksklaar, en kon ik aan de slag.

Testen maar!

Snelheid
Ik heb in principe twee tests gedaan. De eerste betreft het kopiëren van één groot bestand van 6,3GB. De tweede test is het kopiëren van 4446 bestanden verspreid over 380 mappen, met een totale grootte van 5,2GB. De snelheid heb ik berekend door de tijd van het kopiëren te meten met een stopwatch (nou ja, met mijn mobiele telefoon eigenlijk), en vervolgens de hoeveelheid data te delen door de tijdsduur. Nee, dat is inderdaad niet vijf-cijfers-achter-de-komma-significant. Maar het geeft wel de indruk die ik nodig heb om te bepalen of deze schijf goed is voor mijn gebruiksdoelen (die in een NAS).

In mijn pc zitten SSD’s, die vormen dus geen bottleneck. Mijn LAN is volledig gigabit over CAT6-kabels, alle aangesloten relevante apparatuur is ook gigabit.

Het kopiëren van één groot bestand van mijn pc naar de NAS:

Het kopiëren van vele kleinere bestanden van mijn pc naar de NAS:

Mijn testresultaten in een grafiek gezet geeft het volgende resultaat:

Bij grote bestanden wordt eigenlijk de gigabit netwerkverbinding volledig benut. Erg prettig! Ook bij veel kleine bestanden is de snelheid meer dan acceptabel. Het valt op dat schrijven sneller gaat dan lezen. Ik heb hier geen verklaring voor.
Warmte
Een paar uur in de NAS, lekker aan het kopieren, en de schijven blijven stabiel op 34 graden Celsius. Kleine kanttekening: de DS414 heeft actieve koeling, dus er stroomt altijd frisse kelderlucht langs de schijven.
Geluid
Tja, wat zal ik zeggen. Ik acht de kans groot dat deze schijven verdwijnen in een NAS in de meterkast, in de schuur, op zolder. Of in een serverruimte van het MKB. In ieder geval niet op een plek waar je last hebt van het geluid.

Maar ter lering en vermaak heb ik mijn linkeroor te luister gelegd, en hoorde geen excessief luid geratel. Het zijn gewone geluiden voor een HDD. Ik zou het niet in mijn pc in de woonkamer willen hebben, maar dat geldt voor elke HDD. Daarom heb ik twee SSD’s in mijn pc ;).

Features

Seagate heeft voor dit model een aantal features bedacht, features die je niet snel bij schijven voor consumenten tegenkomt. Nu is dit model ook meer gericht op het MKB.
IHM (IronWolf Health Management)
IHM is een stukje software dat de gezondheid van je schijf in de gaten houdt. Nu zal je vast hetzelfde denken als ik toen ik ervan hoorde: ‘we hebben SMART toch al?’. IHM monitort inderdaad vergelijkbare zaken. Maar dan uitgebreider. Onderstaande tabel van Seagate licht het wat beter toe:

Klikbaar voor meer leesbaarheid

Meer preventief dus, en meer parameters. Leuk detail is dat IHM geïntegreerd is in DSM, het OS van Synology NAS’sen:

Klikbaar voor meer leesbaarheid

Je hoeft dus niets te doen om gebruik te maken van deze functionaliteit. Het werkt out of the box. Je kunt tests inplannen met een vast interval, of gewoon handmatig starten. Daar komt vervolgens een code uit:

Gelukkig, alles is normaal met de gloednieuwe schijf :). Dit is een volledige lijst met codes die je kunt krijgen:

Klikbaar voor meer leesbaarheid

Geen idee hoeveel codes er zijn boven de 200. Maar de codes in de 100-reeks zijn op zich wel prettig, alhoewel ik er meer had verwacht. Meer info over IHM is hier te lezen.
Rescue data recovery service
Deze schijf wordt 2 jaar voorzien van een service met een lange naam. Eigenlijk komt het erop neer dat je gebruik mag maken van een lab met professionals, die je data terug gaan proberen te halen als je schijf beschadigd is. Ik moet zeggen dat het een nette service is. Maar of het nut heeft, daar heb ik mijn twijfels bij. Als je je back-ups goed op orde hebt, dan is zo’n lab natuurlijk niet nodig. Een defecte schijf in je RAID-configuratie? Dan heb je het lab ook niet nodig. Last van een cryptolocker? Dan gaat dat lab ook niet veel voor je doen…

Helaas weten we ook allemaal dat er genoeg mensen zijn die hun back-ups niet op orde hebben. Dan kan dit lab een laatste redmiddel zijn.
Betrouwbaarheid en kwaliteit
300TB per jaar werkbelasting, 1,2 miljoen uur MTBF (mean time between failures), 5 jaar garantie. Ergo, Seagate wil duidelijk maken dat deze schijf van hoge kwaliteit is, en wil daar ook langere tijd garant voor staan. Alleen jammer dat de data recovery service niet ook 5 jaar is.

Deze schijf van 10TB is ten tijde van schrijven voor 413 euro te koop, aldus de Pricewatch van Tweakers.net. Als ik dat vergelijk met andere schijven van 10TB, dan is dat bovengemiddeld. De goedkoopste beginnen bij ongeveer 330-350 euro. Het gros van de schijven van 10TB is tussen de 350 en 450 euro te koop, met het zwaartepunt tussen de 375 en 400 euro. Geen wereldschokkende prijsverschillen tussen Seagate en de concurrentie (waarvan een deel andere modellen van Seagate zijn), en als ik bovengenoemde features meereken, dan denk ik dat de prijs gerechtvaardigd is.

Wil je gewoon zo goedkoop mogelijk veel opslag, dan kun je beter gaan kijken naar de prijs per GB. Die is voor deze schijf 0,041 ¤/GB. Je hebt al schijven vanaf 0,025 ¤/GB, die zijn dan wel interessanter. Je hebt uiteraard wel meer schijven nodig om tot 10TB te komen. Je mist waarschijnlijk ook de 5 jaar garantie en bijbehorende hogere betrouwbaarheid. Aangezien RAID ook bekend staat als Redundant Array of Inexpensive Disks, is er zeker wat voor te zeggen om meerdere goedkope schijven te nemen.

Deze schijf is groot. Heel groot. Heb je heul veul data die je ook heul veul gebruikt, dan is deze schijf misschien het overwegen waard, maar dan zijn er ook zeker goedkopere opties. Heb je een MKB, dan is deze schijf absoluut het overwegen waard. Seagate geeft veel garantie en veel features.

Heb jij ook een Seagate IronWolf Pro +Rescue, 10TB?

mooie review goed gedaan, ik ben nu ook bezig met de review over deze schijven :P
dankjewel :) het zijn best interessante schijven naar mijn mening gezien het verleden van Seagate is dit toch wel een mooi iets om te zien dat ze weer lekker gaan nu en kwaliteit leveren