Seagate IronWolf (ST6000VN0041), 6TB Review

BiscuitTestpanel 28 augustus 2017, laatste update op 1 september 2017, 203 views

Seagate IronWolf (ST6000VN0041), 6TB (Testpanel)

Zeer krachtige schijfjes met een plus in prestatie en support maar die helaas al snel de 50C overschrijden na een half uurtje schrijven. Een ander groot minpunt tijdens het schrijven is het geluid, wat je lichtelijk kan vergelijken met de oude Compaq van je vader.

Pluspunten

• Doen wat ze moeten doen
  • Prima snelheden
  • Aantrekkelijke Recovery mogelijkheden bij de Pro varianten

Minpunten

• Warmte
  • Geluid

Seagate IronWolf, 6TB

Begin augustus stuurde Tweakers mij een berichtje om twee Seagate Ironwolf 6 of 10TB schijven te testen.
Gezien ik bijna klaar was met mijn vakantiejob en ik wel uitkeek naar zo'n kek
Tweakers Testpanel T-shirtje (Die ik reeds nog niet heb ontvangen, Tweakers, als je dit leest: ik heb maatje M :+) en ik niet ziek word van dit soort 'speelgoed' ben ik deze uitdaging aangegaan.

Zelf ben ik niet in het bezit van een Synology, Qnap, of AsusStor NAS. Wel heb ik een omgebouwde Desktop draaien met FreeNas waar data op heb staan die ik op afstand wil en kan benaderen. Eigenlijk hetzelfde principe dus.

Om de schijfjes zorgvuldig te testen heb ik ze uiteindelijk toch maar in mijn gaming/workstation desktop geplaatst zodat ik ze van de nodige benchmarks kan voorzien en een gedetailleerder resultaat kan geven dan alleen "Prima".

Na het inbouwen ben ik wat data over gaan zetten naar de nieuwe mirrored volume. Tijdens het overzetten kwam een van de schijven dik boven de 50C te zitten, gevolgd door de andere, waarna ik het kopiren heb stopgezet en mijn PC maar heb uitgezet. De rest van de benchmarks zijn voortgezet met open kast. Op deze manier bleven de schijven gelukkig netjes rond de (nogsteeds iets te hoge) 45C zitten.
de IronWolf™ serie van Seagate is gemaakt voor een schaalbare NAS omgeving. De schijven zijn een een breed aantal grotes beschikbaar van 1 tot 10TB
Bij de IronWolf Pro series zitten er voor de eerste twee jaar zelfs Rescue-Services bij inbegrepen mocht je ooit je data kwijtraken door hardware failure.

Rescue-services zijn ook optioneel beschikbaar.

Mijn Setup
De twee schijven zijn knus maar netjes ingebouwd in mijn huidige kast. De twee sata kabels die ik heb moeten lenen zijn gespiegeld tegenover mijn huidige kabels. Dit was dus een heel geklooi, aangezien het lastig was deze over elkaar heen te laten lopen. Dit is dus ook niet mijn beste werk op het gebied van cable Management.
De 2de en 4de bay betreffen de Ironwolf schijven.
Specs van de Setup
Naast de twee Seagates heb ik ook een mengelmoesje van twee aparte SSD's (waarvan de grotere mijn C:/ betreft) en twee WD blue's van 1TB die samen in een striped volume draaien voor o.a. mijn Onedrive en dergelijke onbelangrijke bestanden.
Zoals je ziet zijn de twee Seagate schijven een stuk warmer dan de twee WD's.
Prestaties
(Mirrored Volume)
CrystalDiskMark 5.2.2
1GiB
CrystalDiskMark geeft een stabiele read en write aan van 221mb/s
Atto Disk Benchmark
Atto geeft soortgelijke prestaties aan.
(Striped Volume)
CrystalDiskMark 5.2.2
Atto Disk Benchmark
Featureset
Helaas heb ik op softwaregebied niet veel kunnen testen aangezien dit o.a. bedoeld is voor NAS's van Synology.
Mocht je hier wat meer over willen weten bekijk dan de video

Verder zijn de schijven bedoeld voor een NAS van 1 tot 8 bays met een workload van 180TB per jaar. Qua scalability zit je dus goed.
Daarnaast krijg je er 3 jaar garantie bij van Seagate zelf en is de gemiddelde tijd tussen fouten maar liefst 1 miljoen uur.
Stabiliteit & Betrouwbaarheid
De schijven hebben geen enkel negatief mankement gegeven op het gebied van prestatie. In het kort doen ze wat ze horen te doen, wel kan het geluid tijdens het schrijven storend zijn, en komt er soms iets teveel warmte vrij waardoor mijn HDD Cage ook langzamerhand steeds warmer werdt en ik helaas de job moest annuleren en de PC eerst heb moeten laten afkoelen.
Tijdens het voort schrijven met een open kast bleven ze netjes en stabiel doorgaan totdat alles netjes over was gekopieerd. De hitte is hierbij wel een groot minpunt, de schijven hebben een paar keer de 50C overschreden, wat schadelijk kan zijn en de leeftijd kan beperken.
De schijfjes beschikken over RV-Sensoren die trillingen tegen houden waardoor de stabiliteit wordt vergroot en je minder risico loopt op schade.
Compatibiliteit
De twee 3.5" schijven passen netjes in mijn desktop PC, daarnaast beschikken ze over een standaard SATA, SATA Power en een 4pin voor een optionele SSC of RPS configuratie.
Ondersteuning door fabrikant
Garantievalidatie was om een of andere reden via de website niet mogelijk:

Verder bestaat support uit een simpel aanmeldsysteem voor RMA en dergelijke.
Je schijf aanmelden voor reparatie in een 'lab' is makkelijk te doen via het invulformulier. (Alleen Creditcard/Paypal)

Bij de Pro varianten van de Ironwolf zit een recoveryplan inbegrepen, dit is erg aantrekkelijk mocht je bang zijn je data te verliezen door hardwareproblemen.

Bij het recoveryplan zit gratis in-lab gegevensherstel inbegrepen en worden verzendkosten vergoed. Het recoveryplan geld niet alleen voor schijven van Seagate zelf. Mocht je veel verschillende schijfjes hebben draaien dan kan dit aantrekkelijk zijn.
Geluidsproductie
**Er is reeds een firmware update uitgekomen om het lawaai voorkomen, mocht ik hier een link naar vinden dan zal ik deze uiteraard hier neerzetten, helaas levert google na een aantal zoekpogingen geen resultaat**

De schijven maken erg veel lawaai tijdens het schrijven, meer dan andere mechanische schijven. Mocht dit geratel wat vooral bij het opstarten merkbaar is je niet baten of zit je NAS in een geluidsdempende kast dan maakt dit natuurlijk niks uit.
Wanneer ik beneden in de huiskamer een film aan het streamen was vanuit m'n desktop (boven) en ondertussen bestanden aan het overzetten was. Kon ik de schijven halverwege de trap al horen werken.
Warmteproductie
Zoals hierboven al vernoemd zijn de schijfjes op het gebied van warmte niet de beste. Momenteel draaien ze idle en zijn ze duidelijk 7C warmer dan hun boven en onderbuurman in dezelfde HDD kooi.
Onder load lopen ze al snel tegen de 50C aan wat problematisch kan zijn qua leefduur van de schijven.
Mocht je van plan zijn er meerdere aan te schaffen dan raad ik aan je NAS genoeg "verademing" te geven.
Naast twee Toshiba en een WD schijf komt de Ironwolf als een van de goedkoopste schijven naar voren, qua snelheid ligt de schijf hoger dan z'n tegenspelers in z'n prijsklasse. Daarnaast krijg je bij de Ironwolf Pro varianten er een hoop extra's bij op het gebied van support (recovery) en hardware (RV-sensoren). De Ironwolf komt dan ook zeer goed naar voren in zijn prijsklasse.
Dit zijn schijven die doen wat ze moeten doen, maar laten hier een daar een steekje vallen op het gebied van warmte en geluidsproductie, waar helaas sommige kopers op kunnen afzien van de Ironwolf.
Ook ik zelf ben hier een van zou na het aanschaffen van deze schijven ze helaas dan ook teruggestuurd hebben aangezien ze niet geschikt zijn voor mijn desktop (warmte) nor mijn zelfbouw NAS (geluid).
Wel moet ik zeggen dat de schijven altijd hebben gedaan wat ze moesten doen. Nergens heb ik een hikje gezien en zelfs bij 55C bleven ze net zo snel doorschrijven als voorheen.
Al en al een prima schijf met wat warmte en geluidproblemen die keihard terugkomt op het gebied van prijs en prestatie.

Dit was mijn eerste review ooit. Mocht ik ergens een steekje hebben laten vallen, of had iets meer of minder uitgebreid gemogen laat het dan alsjeblieft weten. Bedankt voor het lezen!

-Biscuit

Heb jij ook een Seagate IronWolf (ST6000VN0041), 6TB?

Toffe review! De grasparkiet maakt het helemaal af. ;)
Dankjewel! Nimbus heeft ontzettend z'n best gedaan om alle spelfoutjes eruit te halen. :+

[Reactie gewijzigd door Biscuit op 31 augustus 2017 22:03]

Mooie review.

Ik had ergens gelezen dat er een firmware update is voor het lawaai.

Synology NAs-sen hebben een speciale modus voor deze schijven;Ironwolf Health Management
Dat leek in eerste instantie ook niet helemaal perfect.

[Reactie gewijzigd door damiandimitri op 1 september 2017 12:39]

Keurige toevoeging, ik zal het er even bijzetten. Bedankt!