Sennheiser PMX 60 (Zwart) Review

Tjop 10 januari 2010, laatste update op 10 januari 2010, 1.055 views

Sennheiser PMX 60 (Zwart)

Pluspunten

• Goed geluid
  • Comfortabel
  • Ook op de fiets goed

Minpunten

• Liggend onhandig in de nek
  • Niet erg lange kabel

Ongeveer een jaar geleden op aanraden van een vriend deze kooptelefoon aangeschaft. Ik heb er geen spijt van gehad. Het geluid is voor mij, als niet-audiofiel, ruim voldoende, zeker vergeleken met crappy in-ears die ik eerst had. Ook zit hij goed, hij kan lang op blijven zonder vervelend te gaan zitten. Alleen als je op je rug ligt, zit het ding dat achter je nek langs gaat in de weg. Voor een koptelefoon die dagelijks veel gebruikt werd, hield hij het ook redelijk lang uit, tot de draad kapot ging en ik alleen nog mono geluid had.
Ik heb nu net deze zelfde koptelefoon opnieuw besteld en in gebruik, wat een verademing is na een maand zonder.

Heb jij ook een Sennheiser PMX 60 (Zwart)?

De PMX 100 heeft inderdaad meer bas. Ik heb zelf ook de PMX60, dus om hem maar aan te vullen hier de ervaringen:

Mijn eerste deed het iets minder dan twee jaar, kabelbreuk deed hem de das om denk ik. Wat Tjop zegt over dat het in de weg zit als je ligt, dat klopt. Soms ook als je in de bus zit is het even passen en meten als je achterover leunt. Hij steekt net iets te ver uit waardoor hem dus vaak ook tegen je jas aan drukt waardoor de speakers naar voren komen, wat het geluid niet ten goede komt. Het zwakste punt van de headphones zijn de zachte kussentjes, die na zo'n twee jaar intensief gebruik (lees: dagelijks 2 uur OV) aan de naad langzaam open gaan. Ze zijn echter duurzamer dan iedere andere koptelefoon die ik ooit heb gehad.

Wat betreft de klank: Ze worden geadverteerd als de ideale headset voor rock- en metalfans. Ik kan me daar goed in vinden. Ze bieden een kraakhelder geluid maar met genoeg ruimte voor basgitaar en bassdrum. De bassen zijn niet oververtegenwoordigd, dit in tegenstelling tot de ~€15,- goedkopere PMX40. (Destijds €25,- bij Mediamarkt tegen €40,- voor de PMX 60). Die PMX40 had ik namelijk teruggebracht omdat die veel te veel bassen weergaf terwijl je van de drums zo goed als niks hoorde. Daarnaast klemde de PMX40 enorm en vormde hij ook niet goed naar mijn oren. Toen ik de PMX60 hiervoor in de plaats nam ging er werkelijk een wereld voor me open, zó helder was het geluid, ik hoorde eindelijk drumriffs die voorheen verborgen waren.

Verder is de PMX60 zeer licht, je voelt hem nauwelijks. Hij sluit het omgevingsgeluid niet uit, dus verkeersveilig zeg maar, maar tegelijkertijd wel vervelend omdat je toch het volume hoger moet zetten in bijvoorbeeld trein, bus of vliegtuig.

Kortom: Het licht aan je muzikale voorkeur of het de ideale headset is of niet. Voor rock- en metalliefhebbers die graag een vrij licht geluid hebben waar met name drums en gitaar er zeer helder uit komen is het een absolute aanrader. Voor de hardcore-house fanaat zullen ze ongetwijfeld tegenvallen omdat er niet genoeg bas in zal zitten. Persoonlijk hoop ik dat de mijne tot het einde der dagen mee zal gaan. :)

PS. Tjop: Als je een review doet, meldt dan absolute getallen. Termen als "redelijk lang" zijn relatief en daar kan niemand wat mee. Net als wanneer je zegt dat het geluid goed is, probeer dan uit te leggen wat er goed is, hoe het spectrum wordt weergegeven en wat je muzikale voorkeur is. Overigens ben ik het met je eens dat hij op de fiets goed is, blijven je oren tenminste warm bij dit weer ;)
je review is een beetje karig imo.
ik heb volgens mij deze headphone even op me kop gehad in de winkel 2.5 jaar geleden maar ging toen voor de pmx 100 omdat die meer bass heeft/kan weergeven.