Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

LG N2R1D Review

AmavisNewbie 11 januari 2010, 2.578 views

LG N2R1D

Pluspunten

• DVD-writer: extra backup mogelijkheid
  • Hotswappable drive: Je hoeft de machine niet helemaal open te schroeven om een harde schij te vervangen.
  • Mooi design
  • Stil

Minpunten

• Webinterface
  • Geen mogelijkheid om na het aanmaken van shares data die al op de nas staan in die shares te krijgen.

Kwaliteit voeding Score: 4
Inhoud

Ik heb de lg n2r1 nas besteld bij 4launch. In de verpakking zit een aparte doos voor de voeding, netwerkkabel, schroefjes voor de harde schijven en een cd-rom.

In gebruikname

Ik heb eerst twee harde schijven geinstalleerd van 1 tb van samsung. Daarna de nas aangezet via de powerknop en kreeg meteen in het lcd scherm de melding "boot failed". Dacht "dat heb ik weer". Na de handleiding te hebben geraadpleegd toch de nas aan de babbel gekregen. Bleek dat je de eerste keer een bepaalde toets combinatie moest indrukken waardoor hij in een bepaalde state komt en dan de harde schijven herkent en zijn Rootfs uitpakt en op een harde schijf zet. Dit duurde niet al te lang. De ventilator hoorde je eerste paar minuten behoorlijk maar daarna is ie gewoonweg stil

Lcd scherm

Aangezien ik thuis dhcp heb, kreeg de nas een ip-adres automatisch toegewezen. Via het lcd-schermpje kun je mooi zien welke dit is zonder dat je eerst een hele range moet pingen om het ip-adres te achterhalen. Via de toesten op het apparaat kun je ook het ip-adres instellen. Daarnaast geeft het schermpje nog meer informatie om de nas in hibernation mode te zetten, backup van usb devices te maken en een backup van een dvd-rom te maken. Dit kan allemaal zonder tussenkomst van een pc/mac.

Webinterface

De webinterface ziet er goed uit. Ik snap alleen niet waarom ze voor de menubalk flash hebben gebruikt, terwijl dit ook gewoon via ajax kan. De toegevoegde waarde van flash is nul. Om een aparte share te maken moet je eerst via menu optie "folder" een nieuwe map aanmaken. Hier was ik te laat achter en was dus al lekker bezig om data op de nas te plaatsen in mappen onder "volume1" met als doel om later die mappen te gebruiken als shares zoals dat ook kan bij de ch3snas van conceptronic. Het vervelende is dat je later niet de data naar de nieuw aangemaakte shares kunt slepen. Nu zijn er gelukkig wel een paar hackers bezig om ervoor te zorgen dat je de nas straks via ssh kunt benaderen en de mappen op de normale manier kunt verplaatsen. Jammer dat dat niet meteen kan of dat niet via de webinterface een mogelijkheid is ingebouwd om de mappen te verplaatsen.

Ik heb de nas nu 3 dagen en dat is eigenlijk te kort om alles goed te testen.
Vooralsnog ben ik tevreden op een paar punten na dan.

-= Update 2010-01-11 =-
De dvd's branden met de n2r1 gaat goed echter is de webinterface waarmee je de bestanden klaar zet heel beperkt. Zo kun je alleen maar bestanden selecteren en bijvoorbeeld geen nieuwe mappen maken of bestanden hernoemen.

Heb jij ook een LG N2R1D?

Waarop baseer je de twee sterren voor 'modbaarheid' ?
Wat bedoel je met "Geen mogelijkheid om na het aanmaken van shares data die al op de nas staan in die shares te krijgen"

Als ik een share gemaakt hebt genoemd "films' en ik heb een share " muziek" kan ik gewoon als ik inlog in mijn lg nas data overzetten van de ene naar de andere nas.