Specificaties Rad. HD5850 (725MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD5850 1GB GDDR5 PCI-E (Game Edition) Review

djunicron 9 januari 2010, laatste update op 9 januari 2010, 1.945 views

Sapphire HD5850 1GB GDDR5 PCI-E (Game Edition)

Pluspunten

• Snel genoeg voor alles op 1680x1050, meeste op 1920x1080
  • Gebruikt minder stroom als iedere even snelle Nvidia kaart.
  • Cooling is "in orde"

Minpunten

• Prijs op dit moment
  • Beschikbaarheid in de winkel
  • Geluid van de fan op 100% (gebeurt normaal niet)

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Kaart als vervanging van een "oude" G92 van Nvidia: de 8800GTS 512.

Deze Ati is zo'n 30% sneller over de hele linie. Dit is vooral in 1920x1080 en hoger een voordeel, speel je op 1680x1050 of lager? De enige winst die je dan veelal kan maken is een hogere AA setting.

Dx11: doet het goed, ik heb zelf nooit problemen ondervonden met drivers (win 7 64bit) en Dx11 doet het over het algemeen toch wat beter als in menige review. Dirt2 1680x1050 b.v: 2x aa, alles op z'n hoogst met een 3,0Ghz i7 (X58) en 6GB ddr1600 levert mij gemiddeld 50,1Fps op (interne bench) terwijl de meeste reviews met vrijwel vergelijkbaar systeem zo rond de 45~48 melden.

3Dmark Vantage: 15,000 op performace
3Dmark 06: 21,000 std settings

En voluit 1920x1080 geen AA Heaven Bench: 25~31fps.

Maar goed, niets wat je niet via google kan bevinden.

In combinatie met een Mugen 2, 3x120mm Coolermaster casefan en een Recom Power Engine voeding hoor je de VGA kaart niet, tot deze een graad of 65 word: Staat je geluid uit, dan hoor je hem wel boven de rest uit blazen, maar wegens de redelijk lage toonaard niet bepaald storend. (bijzonder subjectief natuurlijk)
De fan voluit is geen pretje, 100% is gewoon echt een soort kleine stofzuiger. Maaaaar: daar staat tegenover dat je de coreclock zo'n 20% tot 30% kan verhogen, zodat de kaart over de 1000mhz GPU heen gaat! En ja, dat merk je best wel in de performance. Maar wegens het geluid geen aanrader.

Erg leuke mainstream gamekaart dus, indien je niet veel groter als 1920x1200 max settings wil gaan. Anders misschien toch maar beter de 5870 pakken, of misschien twee kaarten in crossfire. Dat is in ieder geval wel mijn plan, als de prijs wat vriendelijker wordt en er games zijn waarin dit werkelijk nodig is.

Persoonlijk vind ik Crysis Warhead nu eindelijk goed te spelen: 1680x1050 zonder AA maar verder alles maxed werkt toch wel goed: 40~60 fps soms een 21fps drop (FRAPS gemeten)
Ja tuurlijk, geen max resolutie, geen AA: Die dingen maken het beeld toch wel wat prettiger, maar ik vind het niet om over te klagen.

Heb jij ook een Sapphire HD5850 1GB GDDR5 PCI-E (Game Edition)?

''Kaart als vervanging van een "oude" G92 van Nvidia: de 8800GTS 512.

Deze Ati is zo'n 30% sneller over de hele linie''

Begrijp ik daaruit dat hij 30% sneller is dan de 8800 GTS 512? volgensmij klopt dit niet.
Of lees ik verkeerd?
Hangt er een beetje van af wat je vergelijk:

Crysis 1680x1050 geen AA Enth. settings:
8800GTS512 -> 27 fps gemiddeld (nt niet speelbaar)
5850 1GB -> 41fps (prima speelbaar).

Maar: Dit spel heeft ook gewoon voorkeur voor ati...

Let wel: hier is het 2x AA. Toch is op de Ati 5850 met 2xAA het niet lekker te spelen: De drops zijn ook echt naar 7fps. (of minder zelfs nog) Voor 1 a 2 seconden zo nu en dan zelfs!

Maar zie hier in het voorbeeld ook hoe de 5850 wl duidelijk sneller is, maar in real life: 30% sneller (30 vs 40 fps).

Niet zoals 3D mark doet vermoeden: 3x zo snel: Vantage haalde zo'n 5500 punten op de 8800GTS, de Ati 5850 doet 14.500~15.000.
Het verschil is met name groot in nieuwe games / tests, want 3DMark06 heeft een veel kleiner verschil: 13.000 voor de 8800GTS en 20.000 voor de 5850 (met de oude drivers, 9.10 meen ik, veel lager: 16.000).

Daarnaast heb ik het over "zinvolle" versnelling. Left4Dead bijvoorbeeld: Leuk dat je ipv 4x AA op 80~90fps nu met 12x CSAA op 145fps kan spelen, maar ik moet zeggen dat je in vrijwel geen enkele situatie enig verschil merkt. Ohja, tenzij je in detail ga kijken naar schuine randen van hoogspanningsmasten, maar dat is niet echt de bedoeling van het spel...
Crysis is prima te spelen op alles boven de 25 fps.
Hier nog een aanvullende review, die hetzelfde illustreerd:

Ook een 920, op hetzelfde bord, met een GTS250 in de test (G92 rev B, met 1GB).

Let wel: 3Dmark / Crysis, die ik veelal in vorige voorbeelde citeerde: grote verschil in performance ligt hier in de CPU. Die gaat bij mij 3,15Ghz (3,3 met turbo) en hier 2,67 max 2,8.

Vervolgens hier nog een review:
(niet al te goed geschreven / volledig, maar goed, dat is mijn stukje hier ook niet)
Ik heb de kaart sinds gisteren in mn computer gepropt.... en man oh man wat vind die m lekker hahaha... Battlefield: Bad company 2 alles op high en aa op 16x draait die super soepel, echt te ziek voor woorden..

Crysis op very high 8x aa geen probleem..

Kort om super kaartje..

Moet wel zeggen dat ik er een nieuwe voeding voor heb gekocht 550W
Hier kwam per ongelijk de tekst van de review te staan... 8)7

Nu is het gereserveerd voor meer benchmarks of mogelijke driver update performance veranderingen.

[Reactie gewijzigd door djunicron op 9 januari 2010 19:44]