SilentMaxx ST-11 Pro (ATX, Geen PSU, Rood) Review

muja 23 november 2005, 639 views

SilentMaxx ST-11 Pro (ATX, Geen PSU, Rood)

Pluspunten

• Door het wegklappende zijpaneel alles goed bereikbaar en makkelijk in te bouwen
  • 3 etra 5 1/4 bays op de bodem van de kast, zodat je 3,5" schijven daar geluidgedempt op kan hangen.
  • Kast voorzien van geluidempingsmateriaal

Minpunten

• Duur: Kast zonder voeding is prima, maar niet voor deze prijs.
  • 8 moederbord standoffs terwijl de meeste mobo's 10 gaatjes hebben...
  • Deurtje niet te verwijderen: Er lopen een aantal kabels doorheen.
  • Plastic van deurtje te dicht op 5 1/4 bays, zodat het deurtje niet dicht kan als je er een fanbuscontroller met lange knopjes in zet (a-la zalman)
  • Geen supersterke constructie
  • Modbaarheid kast beperkt
  • Beetje aan de kleine kant

k ben op dit moment zelf bezig een ST-11 Pro kast te modden. Ik ben nog niet klaar dus ik kan nog geen commentaar geven op de geluidsproductie.

Enkele zaken die mij opgevallen zijn:

De manier waarop de roosters voor de 120mm fans gemaakt zijn zorgen ervoor dat ze gaan "fluiten". Het gaaspatroon moet je er dus uitzagen om e.e.a. stil te maken.

Tevens is de kast te klein voor mij:

Er komen 5 schijven, en waterkoeling in. Dan is de ruimte wel erg beperkt.

Ik vond het zagen ook al zo makkelijk gaan, en het bovenpaneel aan de slappe kant. Ik lees net pas dat het alu is Geef mij maar een stalen kast: Veel geschikter om te modden.

Er zitten maar 8 moederbord standoffs bij! Voor dit geld krijg je dus niet eens genoeg standoffs om een normaal moederbord met 10 gaatjes vast te schroeven. Het zijn ook nog eens exemplaren van halve hoogte: Die zie je minder vaak en ik had ze zelf ook niet 1, 2, 3 liggen. Ik weet ook wel dat je een mobo ook met 8 schroefjes vast kan zetten, maar wat is de moeite om er 10 bij te doen!

Het uitklapsysteem waarmee de zijkant naar beneden kan worden geklapt is erg handig. Na indrukken van een enkel handvat kan je het hele moederbord zo met het achterwandpaneel naar beneden klappen. De manier waarop de kast geconstrueerd is maakt hem wel een stuk minder solide. In weze zijn het 3 panelen om een los frame.
Ik heb liever een kast waar je bij wijze van op kan gaan staan: Dat zal met de silentmaxx niet lukken.

Onhandig is weer dat een Fanbus controller zoals die van zalman, niet normaal gemonteerd kan worden omdat het deurtje dan niet dichtkan: Het plastic zit te dicht op de voorkant waar je 5 1/4 drives zitten. Het deurtje dan maar verwijderen? Kan niet! De kabels van de powerknop en de verlichting lopen door het deurtje, dus ze zijn niet te verwijderen.

Ik persoonlijk vind de kast de hoge prijs niet waard. Zeker ook omdat ie zonder voeding wordt geleverd.

Slightly off-topic:

Bij de kast heb ik overigens ook 2 1600 toeren 120mm fans van Silentmaxx besteld. Deze worden verkocht door Silentmaxx als zijnde "uber stil" deze fans produceren echter een ZEER iritant geluid. Ze zijn wel stil qua luchtstroom, maar de motortjes brommen en zoemen als een gek, en ze voelen ook slap en goedkoop aan. Een afrader dus.

Heb jij ook een SilentMaxx ST-11 Pro (ATX, Geen PSU, Rood)?

Voor mij is het juist een uitdaging iets in te bouwen in een moeilijke kast, ik geef hier slechts mijn bevindingen weer ;) Ik zal foto's posten als ie klaar is, dan krijg je een idee van waarom ik zo weinig ruimte heb.

De fanbus controller past al helemaal niet in de bovenste slots, en op 3 a 4 mm na niet in de onderste sloten. Zelfs al zou ik deze controller op de achterste gaatjes monteren (iets dat trouwenserg lelijk is)

Ik heb idd net genoeg ruimte: Het bovenste 5 1/4 kan geen volledige drive in vanwege de radiator fans. Hier kan de fanbus controller die daar normaal zou komen dus ook niet door het deurtje. DVD drive in het onderste slot, en zo blijven er precies genoeg bays over voor mijn schijven. Een HDD in de floppy locatie monteren doe ik liever niet vanwege de koeling, omdat daar ook gewoon een floppydrive komt.

De locatie van je andere 120 mm fan? Kijk maar eens door de onderste 5 1/4 bays naar de voorplaat van je kast onder de floppy bay ;) Deze 120mm opening zit daar, om de schijven te koelen. Het uitzagen van zo'n rooster zou normaal de kast misschien iets verzwakken, maar het stevig monteren van een 120mm fan in deze opening maakt dat weer goed.

Het ontbreken van stevigheid komt vooral omdat deze kast feitelijk maar een half achterpaneel heeft, dat ook nog eens niet ondersteund wordt door de zijpanelen.

De stevigheid wordt weer vergroot door die balk die over de volledige breedte loopt waar de 80mm fan in kan.
Hmmmm... voor zover ik weet is ook die opening gewoon bedoeld voor een 80mm fan, dat stond tenminste in alle reviews en specs die ik gezien heb... ik bouw er daar zelf geen in omdat mijn pc al koel genoeg is 8-)
Vind je het niet jammer, als je van tevoren al weet dat het allemaal zo tight wordt, om dan toch zoveel geld uit te gaan geven aan een kast, waarbij je al weet dat je niet meer zult kunnen uitbreiden?
Ik ben wel benieuwd naar je foto's, die van mij worden ook nog anders omdat ik nog allerlei stuff moet inbouwen (waaronder de Coolermate commander 7... hopen dat die wel past... :?).
Ik heb trouwens zelf helemaal niet het gevoel dat de kast niet stevig is, hij voelt degelijk aan, maar ja, ik heb hem ook niet voor hetzelfde doel gekocht als jij (erop gaan staan ;))
En als je nou gewoon het deurtje er radicaal afsloopt? Er zit toch nog een powerbutton aan de binnenkant en die ledjes heb je niet echt nodig... wel een beetje zonde, maar misschien een mogelijkheid.
Ik hoop dat het lukt en dat je strakx tevreden bent met het resultaat!
Ik heb zelf ook een Silentmaxx ST-11 PRO, en ben er erg tevreden over. Waarschijnlijk heb je gelijk wat betreft de modbaarheid van de kast, ik hecht daar zelf niet al teveel waarde aan omdat ik deze kast in eerste instantie gekocht heb omdat ik een stille kast wilde. In dat opzicht voldoet hij prima. Die stilte is ook het voornaamste doel bij deze kast en ook van de fabrikant.

Ik denk dat je je wat dat betreft van tevoren iets beter had kunnen oriŽnteren, dan had je een kast kunnen kopen die iets beter bij jouw eisen paste. Uit je verhaal krijg ik het idee dat je een vooral grote en stevige kast zou willen. Realiseer je alleen wel dat een stalen kast van deze grootte een heel stuk zwaarder zou zijn, wat een nadeel kan zijn als je je computer mee wilt nemen naar bijvoorbeeld een LAN-party. Verder denk ik dat het uitzagen van de fanroosters ook niet persť goed is voor de stevigheid van de kast.

Ik snap niet wat je probleem is met de schijven, in principe houd je met vijf schijven nog twee plekken over voor eventuele brander en je fan controller, mocht je meer ruimte nodig hebben dan was een blik op de site van de fabrikant (http://www.silentmaxx.com/st11pro_ms.php) genoeg geweest om te zien dat er in totaal 7 5,25" bays inzitten en dat je, als je er meer wilde, dus beter een andere kast had kunnen zoeken.

Het probleem met je Fanbus controller is wel vervelend, past hij zelfs niet als je hem in de derde of vierde bay van boven plaatst? Daar begint namelijk een holte in het deurtje en zou je dus iets meer speling moeten hebben.
Het probleem met de fanroosters heb ik zelf niet ondervonden, trouwens, waarom heb je het steeds over meerder 120mm fans? Bij mij is er maar ruimte voor eentje op de bodem, de andere drie zijn 80mm.

Dat er maar 8 standoffs bijzitten is inderdaad een beetje slordig, het was mij niet opgevallen, maar ik heb dan ook een mini-atx die je met 8 standoffs vastzet.

De kast is inderdaad vrij duur, maar soortgelijke kasten (zoals de Antec P-180, ook PSU-loos geleverd) kosten vaak net zoveel.

Misschien klopt het niet, maar ik krijg door je verhaal het idee dat je je van tevoren nauwelijks georiŽnteerd hebt, anders zou je namelijk al lang voor je hem aanschafte hebben uitgevonden hoeveel drive bays erin zitten, dat er geen voeding bijgeleverd wordt en dat de kast van aluminium is. Dit vind ik dus onterechte kritiek.

Wel terecht vind ik je kritiek wat betreft de moederbord-standoffs, de ruimte voor je Fanbus-controller en het niet verwijderd kunnen worden van het deurtje.

Als je wilt gaan case-modden moet je daarvoor een kast kopen waar dat mee kan. Als je in de specs al kan lezen dat bepaalde dingen onmogelijk zijn moet je gewoon een andere kast zoeken.
Op die locatie kan je zowel een 120 als een 80mm plaatsen: Voor beide formaten zijn er gaatjes aanwezig.

Ik heb deze kast gekocht vanwege de stilte factor, en omdat ik al een voeding had. Ik betaal er ook een stuk minder voor omdat ik een dealer ben :P

Het was wellicht beter geweest een In-win X710 te kopen: Die heeft standaard al een 120mm en 2 90mm fans, een display en een goede 420 watt voeding, en het ding kost de helft van die Silentmaxx.

Dat deurtje er-af slopen gaat er miss nog wel een keer van komen. Ik kan ook die fanbus controller ergens anders proberen te monteren. Bijvoorbeeld heel diep in een slot (spuuglelijk natuurlijk). Of ik kan de knopjes er missschien af slopen, wat ook niet echt leuk is.

Voor het soort PC's dat ik doorgaans bouw, kijk eens op www.xs4all.nl/~muja