Specificaties GF GTS 250 (738MHz), 1GB GDDR3 - Bekijk alle specificaties

XFX GeForce 250 GTS 1024MB DDR3 Core (GS-250X-ZDFL) Review

TimVisser 9 januari 2010, laatste update op 9 januari 2010, 3.093 views

XFX GeForce 250 GTS 1024MB DDR3 Core (GS-250X-ZDFL)

Pluspunten

• Relatief goedkoop
  • Goede prestaties op zware instellingen
  • Eigen outtake
  • Strak design
  • Eenvoudige installatie

Minpunten

• Luidruchtige fan
  • Neemt twee slots in door de eigen outtake

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Reden van aanschaf
Na twee jaar lang te hebben rondgezeuld met een 8500gt, heeft die het eindelijk begeven, en had ik een excuus om een nieuwe kaart in mijn dekstop te zetten. Omdat mijn budget niet al te hoog lag, kwam ik al snel bij de 250GTS uit. Toen had ik nog de keuze tussen de Asus variant, of die van XFX, maar vanwege de 2 dvi-aansluitingen op de kaart van XFX, was mijn keuze daarvoor snel gemaakt.

Bestelling
Ik heb de kaart in kwestie tegelijk met een 550W voeding van Corsair (omdat mijn eigen voeding niet meer aan de eisen van deze kaart zou voldoen) gekocht bij Alternate.nl. Ik had na twee dagen nog steeds geen verzendingsbevestiging gekregen ondanks het feit dat beide onderdelen direct leverbaar waren, maar na een belletje naar de klantenservice bleek dat het pakketje al de dag daarvoor afgeleverd was bij het aangegeven adres. Toch nog even snel op mijn fietsje de boel op gaan halen, en eenmaal thuis aangekomen vond ik zowel de voeding als de grafische kaart in de doos.

Uitpakken
Na de buitenste verpakking van de kaart opengemaakt te hebben, vond ik daar een tweede verpakking, waarin zich twee lagen met spullen bevonden. De eerste laag heb ik direct overgeslagen om bij de kaart te komen, die vanzelfsprekend verpakt was in antistatisch materiaal. Ik was positief verrast toen ik de kaart uit de verpakking haalde, de kaart zag er fantastisch uit.

Installatie
Na eerst mijn voeding te hebben vervangen en getest te hebben of het systeem wilde opstarten, met een positief resultaat overigens, heb ik alles weer losgekoppeld, en na er achter te komen hoe ik de benodigde PCI en PCIe slots open moest krijgen (met brute kracht in dit geval) - de PCI voor de eigen outtake van de kaart overigens, waar vanzelfsprekend geen extra slot voor ingenomen werd. Eenmaal bevestigd, heb ik de 6-pins 12V PCIe aansluiting van mn voeding erop aangesloten, en de kast weer dicht gemaakt. Toen ik de doos van de grafische kaart opzij schopte, zag ik dat er in de bovenste laag installatieinstructies bijgevoegd waren, hetgeen ietwat te laat voor mij was. Ik heb echter totaal geen problemen gehad met de installatie. Geen ingewikkelde stappen of lastige kliksystemen. Gewoon back to the basics.

Ervaringen
De kaart werkt tot nu toe prima, en ik heb eigenlijk geen klachten. Wat games betreft heb ik gister Crysis geprobeerd te spelen, en dat ging helemaal super. Met alle instellingen op high haalde ik een constante framerate van dik over de 30, met een resolutie van 1280*1024. Verder heb ik nog niet de kans gehad om ermee te gamen, maar ik denk dat de kaart zeker bij het spelen van andere recente games geen problemen oplevert. Wat eventueel nog als een probleem met de kaart zou kunnen worden opgevat is het feit dat de eigen fan van de kaart, die de kaart overigens heerlijk koel houdt in combinatie met de eigen outtake, waardoor ook de temperatuur van de rest van de onderdelen in de kast aanzienlijk daalt, helaas tijdens het gamen een klein beetje luidruchtig kan worden. Het geluid is echter zeer monotoon, en daarom is het voor de meeste mensen waarschijnlijk snel haast niet meer merkbaar. Ook wordt in de meeste situaties het geluid van de fan makkelijk overstemd door het in-game geluid.

Al met al ben ik enorm tevreden met deze kaart, en denk ik dat ik me voor deze prijs geen betere keuze had kunnen wensen. Echt een toppertje!

Heb jij ook een XFX GeForce 250 GTS 1024MB DDR3 Core (GS-250X-ZDFL)?

Goede kaart, had hem al gekocht, en bevalt me ook goed. Prima prijs, maar zeker niet te sloom. Beetje jammer inderdaad dat de koeling van de videokaart zo lawaaiig is, maar daar is niks aan te doen. Kreeg hem zelf geleverd in cominatie met SmartDoktor, die ook geweldig zijn werk doet bij deze kaart.

Al met al: Erg tevreden en goede kaart.

p.s. Leuke review, maar zoals appel2345 ook al zegt, gewoon overzichtelijker maken door kopjes toe te voegen.
Het is al wel een aardige review maar het zou natuurlijk leuk zijn las je wat foto's en benchmarks toevoegt.
En je kan het iets duidelijker maken met Kopjes.

[Reactie gewijzigd door Khatarian op 9 januari 2010 15:56]

Ik had het idee dat het niet veel zin zou hebben om benchmarks e.d. toe te voegen, aangezien er - aangezien de kaart toch al wat ouder is - daar zat over te vinden is. Ik zal er bij een volgende review zeker op letten! Bedankt voor het advies. :)
Leuke review.

Het zou leuk zijn als je nog in gaat op de vraag waar deze grafische kaart zich mee kan vergelijken, of concureren.

Is deze kaart bijvoorbeeld vergelijkbaar kwa prestaties met de HD 5770 of de 5750? Zijn er nog andere kaarten in deze prijsklasse?

Misschien ook stroomverbruik etc.
Volgens mij is deze kaart eerder vergelijkbaar met de HD4870 - HD4890.
"Verder heb ik nog niet de kans gehad om ermee te gamen, maar ik denk dat de kaart zeker bij het spelen van andere recente games geen problemen oplevert."

Het gaat in een review voor een dermate product toch echt met name om een objectieve waarneming, liefst onderbouwd met feitelijke framerates, resolutie e.d.

Aan een veronderstelling hebben we (of lees ik, zo je wil!) eigenlijk niks.

Ik ben dus best benieuwd naar deze gegevens :)
Ik kan met deze kaart makkelijk Far Cry 2, COD WaW en Cities XL spelen

rest van de specs: Q6700, 3GB 667Mhz Geheugen, Asus P5b-VM en (volgens mij) 350Watt voeding van OCZ. ;)

de fan is idd wel lawaaiig! Voordat windows de driver laad is het wel heel erg. Zodra windows de driver heeft geladen hoor de de fan geluid afnemen en is het wel goed te doen.

Far Cry 2 loopt goed hoor, nooit dat het gaat haperen ofzo. Heb em op 1680 staan en graphics op very high! :D
Als je echt bent geintresseerd in een kaart zul je toch echt zelf research moeten plegen.
Leuke review.Eigenlijk meer een review van een beleving,(gebeurtenis)dan van een specifieke kaart.Maar maakt niet uit ,een verhaaltje met aanvullende info is ook leuk,zo ;) 3***.