Coollaboratory Liquid Pro (1g) Review

Drucchi 8 augustus 2010, 2.370 views

Coollaboratory Liquid Pro (1g)

Pluspunten

• Super warmtegeleiding (geen supergeleiding;)
  • is genoeg voor twee keer

Minpunten

• beetje meer moeite dan normaal om aan te brengen
  • Niet volledig te verwijderen! -> koop de Ultra!

Het is maar een klein onderdeel jan je pc, dus houd ik het kort.

Deze "pasta" mag wel heel duur zijn (voor die ene gram die je krijgt...), maar het is dan ook geen gewone pasta, sterker nog, het is niet eens pasta, het is een metaallegering. Kwa prestaties is dit spul echt geniaal, mn processor wordt idle niet veel warmer dan mn omgevingstemperatuur. Leuk, maar niet per se nodig, is wat de handleiding aanraadt; je processor en koelblok te lappen, iets wat ik NIET heb gedaan.

En dan nog iets: LET OP! NIET gebruiken met ALUMINIUM koelblokken!

Het installeren (aanbrengen...;):

Voor de luie donders die mijn tekst niet helemaal willen lezen is er dit!

het aanbrengen van de metaallegering was in eerste instantie nog lastiger dan ik had verwacht. Maar de handleiding zegt dat je (natuurlijk) eerst je cpu en koelblok schoon moet maken, NIET met ACETON of ALCOHOL, maar met een beetje water en zeep. Nu is dat nogal lastig, maar mijn tip is: Gebruik wattenstaafjes, eentje met zeep, eentje met water, en dan nog een paar droge, om je oppervlak weer droog te maken. Vervolgens moet je dus een zo dun mogelijke laag van dat spul aanbrengen, het sit dus in een spuit met een schuin afgesneden naald (niet voor inwendig gebruik ;), en als je dan voorzichtig wat op je processor spuit (niet morsen, want het is geleidend!), dan blijft het coherent, het wordt een bolletje, dus moet je het versmeren en zorgen dat het zich aan je processor hecht. Wederom kwam ik uit op net nederige wattenstaafje, waarmee je het oppervlak zo kon vergroten dat de legering zich aan de cpu ging hechten en een heel dun laagje vormde. Vervolgens hetzelfde doen met je koelblok, en de twee strak op elkaar monteren. Leuke is, dat je echt maar heel weinig nodig hebt om een oppervlak te bedekken, die ene gram bleek voor mij genoeg voor twee maal gebruik (, en ik heb nog steeds een beetje over)!

Het geleidingsvermogen

Dat geleidingsvermogen is natuurlijk in een getalletje uit te drukken, maar van dit spul weet ik dat even niet, en heeft het ook niet zo'n zin aangezien je niet zo veel hebt aan een getalletje... Daarnaast is natuurlijk je processorkoeling verreweg de belangrijkste factor. Het kwam er in ieder geval op neer dat idle mn processor zo'n twee graden boven omgevingstemperatuur bleef, en overclocked, loaded en alles, niet boven de 55 graden kwam. Aangezien ik nooit echt standaard koeling of pasta heb gebruikt kan ik niet echt een verschil aangeven, komt het er voor mij toch echt op neer dat dit spul echt geniaal is.

Dus, kopen die hap! Althans, als je niet bang bent voor een beetje frummelen, en van absolute perfectie houdt, moet niets je tegen houden dit spul te gaan gebruiken!

Tip: koop dit spul NIET, koop de opvolger, de "Coollaboratory Liquid Ultra". Die presteert net zo goed (zo niet, beter) als deze, en heeft niet het nadeel dat je het moeilijk kan verwijderen.

Heb jij ook een Coollaboratory Liquid Pro (1g)?

hey ik heb er een vraagje over? wordt je CPU en je Koelblock aan elkaar gehecht? of is het net als de pasta iets dat je kan vewijderen om nadien de koelblock te herbruiken?

Allezinds bedankt voor de revieuw echt handig ik denk wel dat ik hem koop ziet er nice uit :)
Nou, als je je koelblok bevestigt dat hecht het wel behoorlijk, maar het hardt niet uit, dus je kan het altijd weer loshalen (soms zelfs hergebruiken). Het is alleen een beetje lastig om het compleet van je processor/koelblok af te halen, op sommige plekjes krijg je het niet/nauwelijks weg. Als je een pasta wilt die je ook makkelijk kan verwijderen raad ik je de "Coollaboratory Liquid Ultra" aan, dat is verder gewoon precies hetzelfde als deze pasta, maar ik wel makkelijk te verwijderen.

[Reactie gewijzigd door Drucchi op 8 augustus 2010 20:05]

Bij het pakket zit een reinigingsdoekje (70% isopropylalcohol) maar kun je iets specifieker aangeven waarom je water en zeep aanraad ipv alcohol/aceton?
Tja, ik weet niet direct waarom, maar zo staat het in de handleiding (ook dat van water en zeep), maar het heeft er denk ik mee te maken dat de pasta een beetje oplost in alcohol... Daar ben ik achter gekomen toen ik het wilde verwijderen.
aceton lost lak laag op
ok dank je zal zien wat ik ga doen maar ik denk toch dat ik voor deze ga gaan. als het een beetje af kan moet het wel lukken :)

Thx voor de react.
Lyam Amnell

BTW nice review :)
Mooie review ik wil deze pasta op me chipset smeren (welke halve mongool vervangt de pasta van ze chipset nou) ik dus :P
Het is de tylersburg chipset ookwel de intel 5500 chipset genoemd.
op mijn moederbord zat dus zo'n iniemienie cooler waarmee de chipset 80+ graden werd.
Nu wil ik hem dus vervangen en heb ik een blok dat aan de onderkant een rondje koper heeft en dan allu.
Ook is de chipset een soort oude amd athlon processor met zon 1 x 1,5 chip enig idee of dit problemen gaat geven?
Hm... nouja, zolang de liquid pro niet in contact komt met aluminium lijkt het me redelijk in orde, maar weer met zo'n chipset we héél voorzichtig met de hoeveelheid, gebruik je te veel dat perst het eruit en krijg je ergens kortsluiting. Is het niet gewoon makkelijker om een klein fannetje erop te richten?
Met een 1500 rpm fanetje erop houd ik temps van 50 graden celsius wat nog te hoog is :(
Er zitten inderdaad wel een stuk of 8 kleine chips omheen die voor kortsluiting zouden kunnen zorgen maar hier plak ik thermisch tape overheen dus ik denk dat het wel lukt.
Bedankt in ieder geval :P