be quiet! Silent Loop 360mm - Reviews

Specificaties 120mm diameter - Bekijk alle specificaties

be quiet! Silent Loop 360mm Review

BvH 16 augustus 2017, laatste update op 25 mei 2018, 271 views Product gekocht

be quiet! Silent Loop 360mm

Na voor de 2e keer een defecte corsair h100i te hebben leek het mij beter om voor een ander merk te kiezen. Ik maak gebruik van een corsair 800D case waar ook een 360mm radiator in past dus leek me dit merk en model een goede keuze.

Pluspunten

• Degelijk
  • Hoogwaardige materialen
  • Stil

Minpunten

• Handleiding mag wel wat duidelijker
  • Probleem met luchtbellen na 9 maanden gebruik

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
- Motivering

Na voor de 2e keer een defecte corsair h100i te hebben leek het mij beter om voor een ander merk te kiezen. Ik maak gebruik van een corsair 800D case waar ook een 360mm radiator in past. De prijs ligt wel wat hoger dan de corsair maar daar staat tegenover dat de radiator van koper is en door het formaat ook wat meer capaciteit zou moeten hebben.

- Verpakking

Het geheel komt in een grote doos waarin alles netjes is verpakt. Alle componenten waren aanwezig evenals een handleiding.

- Installatie

De installatie bleek wat minder makkelijk dan gedacht. Dit kwam mede doordat de handleiding vrij klein van formaat is en je goed moet opletten welke stappen voor jouw socket van toepassing zijn.

Zo moet je 4 schroeven, 4 veertjes en 4 boutjes bevestigen aan de aansluitpunten rondom de koeler. Hoever je deze boutjes nou aan moet draaien was me niet helemaal duidelijk, ik heb ze gewoon aangedraaid tot ze handvast zaten en de veertjes dus bijna geheel waren aangeduwd.

Op het koelblok zit een beschermplakker, deze moet je uiteraard niet vergeten te verwijderen. Het aanbrengen van de koelpasta is ook niet heel duidelijk beschreven. Waar de ene site over een kleine druppel praat smeert de ander eerst de hele cpu in met een dun laagje. Be Quiet laat dat aan je eigen keuze over. Omdat ik in het verleden nog wel eens voorbeelden heb gezien van koelers waarbij de pasta niet overal goed terecht kwam met alleen een druppel in het midden, heb ik ervoor gekozen de hele cpu te voorzien van een dun laagje.

Daarop heb ik de koeler vastgemaakt en voorzichtig kruislings aangedraaid totdat deze vastzaten, daarbij gaf een van de veertjes een luide tik (schrik!) maar dat bleek loos alarm. De kracht waarmee je ze aandraait is een kwestie van voorzichtigheid, ik geef alle schroeven altijd een klein 'tikkie' als ze redelijk vast zitten maar beter te los en later corrigeren als de boel kapot draaien is het advies.

- Fans aansluiten

De fans van de radiator komen geleverd met een 3 weg stekker zodat je ze allen aan 1 aansluiting op het moederbord kan koppelen. Ook nu laat de handleiding je een beetje in de steek over waar je nu het beste wat kan aansluiten. Ik heb een ouder moederbord waar nog geen dedicated 'pump' aansluitpunt op zit. In mijn geval zijn er 1 cpu-fan en 4 case fan aansluitingen waarvan 2 smart en 2 een vaste waarde in de BIOS krijgen.

Omdat de pomp altijd op vol vermogen moet draaien dien je deze met een dergelijk moederbord aan te sluiten op een aansluiting die altijd op 100% blijft staan. De pomp zal dan zo rond de 2300 toeren aan blijven geven.

De radiator fans kan je het beste aan de cpu-fan aansluiting koppelen. Zo kan je goed gebruik maken van de aanwezige smart-fan besturing van je moederbord. Je wil immers niet dat deze altijd op hetzelfde vermogen staan te werken maar alleen sneller gaan draaien als de cpu en dus de radiator heter word.

- Praktijk

De koeler doet z'n werk prima, hij is een stuk stiller als z'n voorganger tijdens het gamen en houd m'n overgeclockte cpu stabiel. Het geluid bij laag gebruik is zelfs heel erg stil te noemen.

Wat ook opvallend is, is dat deze koeler bijgevuld kan worden indien nodig. Be Quiet geeft aan dit na zo'n twee jaar te doen.

- Conclusie

Zeker een aanrader, de kwaliteit van dit produkt lijkt prima in orde. De praktijk zal moeten uitwijzen hoe goed de pomp zich zal houden na een paar jaar gebruik.
Indien je net als ik niet dagelijks dit soort assemblages uitvoert raad ik aan gewoon rustig de tijd er voor te nemen. De handleiding is ook online te bekijken en te vergroten wat een stuk prettiger leest.

- Update

Zo'n 9 maanden na aankoop zijn er nu problemen met de pomp. De pomp maakt een zeer luid geluid vanwege luchtbellen die in de pomp blijven steken. Dit begon met af-en-toe een paar seconden tot uiteindelijk continue een schurend geluid.

Na contact met BeQuiet kreeg ik het advies de pomp los te halen en 30 sec te schudden zodat de luchtbellen eruit zouden raken. Deze methode werkte inderdaad maar nu 1 maand later begint de pomp weer dezelfde geluiden te maken.

Na gegoogled te hebben op dit probleem bleken er veel meer mensen dit zelfde euvel te hebben gehad. De oorzaak is mogelijk het fabriek-af niet voldoende vullen van de unit. Voor diegene die het aandurfde om de unit zelf bij te vullen bleek dit ook het probleem op te lossen. Dat voor een unit van 175,- vind ik erg kwalijk.

Deze defecte unit is dan ook terug naar de winkel en ik heb in plaats ervan een NZXT X72 gekocht met het verzoek de silent loop te crediteren. Reden hiervoor is dat een aantal mensen ook na reparatie binnen een paar maanden weer dezelfde problemen kregen. Uiteraard wil dat niet zeggen dat BeQuiet haar verantwoordelijkheid niet neemt maar omdat ik een socket 2011 gebruik is het steeds lost/vast draaien niet bevorderlijk voor de vaste aansluitingen op het moederbord. Eenmaal defect zijn die niet te vervangen dus ik hoop met de NZXT nu een langdurige oplossing te hebben.

Beoordeling op prijs en eindoordeel aangepast na aanleiding van deze ervaring.

Heb jij ook een be quiet! Silent Loop 360mm?