be quiet! Silent Loop 360mm (BW004) Review

BvH 16 augustus 2017, laatste update op 16 augustus 2017, 163 views

be quiet! Silent Loop 360mm (BW004) (Product gekocht)

Na voor de 2e keer een defecte corsair h100i te hebben leek het mij beter om voor een ander merk te kiezen. Ik maak gebruik van een corsair 800D case waar ook een 360mm radiator in past dus leek me dit merk en model een goede keuze.

Pluspunten

• Degelijk
  • Hoogwaardige materialen
  • Stil

Minpunten

• Handleiding mag wel wat duidelijker

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
- Motivering

Na voor de 2e keer een defecte corsair h100i te hebben leek het mij beter om voor een ander merk te kiezen. Ik maak gebruik van een corsair 800D case waar ook een 360mm radiator in past. De prijs ligt wel wat hoger dan de corsair maar daar staat tegenover dat de radiator van koper is en door het formaat ook wat meer capaciteit zou moeten hebben.

- Verpakking

Het geheel komt in een grote doos waarin alles netjes is verpakt. Alle componenten waren aanwezig evenals een handleiding.

- Installatie

De installatie bleek wat minder makkelijk dan gedacht. Dit kwam mede doordat de handleiding vrij klein van formaat is en je goed moet opletten welke stappen voor jouw socket van toepassing zijn.

Zo moet je 4 schroeven, 4 veertjes en 4 boutjes bevestigen aan de aansluitpunten rondom de koeler. Hoever je deze boutjes nou aan moet draaien was me niet helemaal duidelijk, ik heb ze gewoon aangedraaid tot ze handvast zaten en de veertjes dus bijna geheel waren aangeduwd.

Op het koelblok zit een beschermplakker, deze moet je uiteraard niet vergeten te verwijderen. Het aanbrengen van de koelpasta is ook niet heel duidelijk beschreven. Waar de ene site over een kleine druppel praat smeert de ander eerst de hele cpu in met een dun laagje. Be Quiet laat dat aan je eigen keuze over. Omdat ik in het verleden nog wel eens voorbeelden heb gezien van koelers waarbij de pasta niet overal goed terecht kwam met alleen een druppel in het midden, heb ik ervoor gekozen de hele cpu te voorzien van een dun laagje.

Daarop heb ik de koeler vastgemaakt en voorzichtig kruislings aangedraaid totdat deze vastzaten, daarbij gaf een van de veertjes een luide tik (schrik!) maar dat bleek loos alarm. De kracht waarmee je ze aandraait is een kwestie van voorzichtigheid, ik geef alle schroeven altijd een klein 'tikkie' als ze redelijk vast zitten maar beter te los en later corrigeren als de boel kapot draaien is het advies.

- Fans aansluiten

De fans van de radiator komen geleverd met een 3 weg stekker zodat je ze allen aan 1 aansluiting op het moederbord kan koppelen. Ook nu laat de handleiding je een beetje in de steek over waar je nu het beste wat kan aansluiten. Ik heb een ouder moederbord waar nog geen dedicated 'pump' aansluitpunt op zit. In mijn geval zijn er 1 cpu-fan en 4 case fan aansluitingen waarvan 2 smart en 2 een vaste waarde in de BIOS krijgen.

Omdat de pomp altijd op vol vermogen moet draaien dien je deze met een dergelijk moederbord aan te sluiten op een aansluiting die altijd op 100% blijft staan. De pomp zal dan zo rond de 2300 toeren aan blijven geven.

De radiator fans kan je het beste aan de cpu-fan aansluiting koppelen. Zo kan je goed gebruik maken van de aanwezige smart-fan besturing van je moederbord. Je wil immers niet dat deze altijd op hetzelfde vermogen staan te werken maar alleen sneller gaan draaien als de cpu en dus de radiator heter word.

- Praktijk

De koeler doet z'n werk prima, hij is een stuk stiller als z'n voorganger tijdens het gamen en houd m'n overgeclockte cpu stabiel. Het geluid bij laag gebruik is zelfs heel erg stil te noemen.

Wat ook opvallend is, is dat deze koeler bijgevuld kan worden indien nodig. Be Quiet geeft aan dit na zo'n twee jaar te doen.

- Conclusie

Zeker een aanrader, de kwaliteit van dit produkt lijkt prima in orde. De praktijk zal moeten uitwijzen hoe goed de pomp zich zal houden na een paar jaar gebruik.
Indien je net als ik niet dagelijks dit soort assemblages uitvoert raad ik aan gewoon rustig de tijd er voor te nemen. De handleiding is ook online te bekijken en te vergroten wat een stuk prettiger leest.

Heb jij ook een be quiet! Silent Loop 360mm (BW004)?