Specificaties 55" Ultra HD OLED TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 55POS9002 Zwart Review

dafo 15 augustus 2017, laatste update op 31 augustus 2017, 875 views

Philips 55POS9002 Zwart (Product gekocht)

Een absolute aanrader voor wat betreft design en beeldkwaliteit. Bediening en de software (Android TV implementatie) is wat mij betreft (nog) ondermaats, mogelijk dat een software update dit kan verhelpen.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit (beste wat er nu beschikbaar is)
  • Design
  • Beeldinstellingen
  • Ambilight (+Hue integratie)
  • Aansluitingen (behalve de haakse plaatsing van netvoedingskabel

Minpunten

• Software (zowel SmartTV als CI+)
  • Speakers/geluidskwaliteit (deze gebruik ik niet)

Verpakking:
+ Prima verpakt, gezien de grootte van de TV, en de kwetsbaarheid van de bovenzijde van het scherm (0,6 mm dik) is het wel handig om het uitpakken met twee personen te doen.
Design:
+ Prachtig design, alhoewel het een flinke zwarte muurplaat is als ie uitstaat :-)
+ Schermranden zijn klein, rond 1,5cm (niet zoals in de propotiefilmpjes van deze TV waar het lijkt alsof er geen schermranden zijn)
+ Afwerking is uitstekend
+ Voet van de TV gebruik ik niet, maar qua design en minimalisme wel erg mooi vormgegeven
Installatie:
+ InitiŽle installatie is vlot, na updaten van het systeem word je goed door de installatie heen geleid.
+ Eenvoudige installatie van de voet/standaard (echter, deze gebruik ik niet)
+ Alle aansluitingen zijn vlak geplaatst, behalve de netvoedingskabel die haaks op de TV staat.
Ik heb de TV opgehangen met behulp van een Vogels Thin 205 muurbeugel, die een dikte heeft van 1,5 cm. Zoals ook in een andere review is aangegeven is dat te weinig omdat de voeding/stroom kabel vreemd genoeg ongeveer 2cm recht naar achteren steekt. Met deze beugel hangt de TV daarom op de voedingskabel en dus niet vlak tegen de muur. Omdat op te lossen heb ik de bij de beugel geleverde 1cm ringen geplaatst tussen de TV en de muurbeugel, nu hangt de TV perfect (en nu dus 2,5 cm van de muur).
Aansluitingen:
+ Uitgebreide aansluitmogelijkheden, al heb ik alleen een UTP/netwerkkabel, de Ziggo coax kabel en een HDMI kabel nodig.
+ CEC /ARC connectie met Onkyo receiver werkt uitstekend
USB aansluiting ga ik nog uitproberen, alsook de geluidsuitgang via Toslink (glasvezel), zie onder.
Beeldkwaliteit:
+ Geweldig mooi beeld, wat je van een OLED van LG mag verwachten. Het beste beeld wat er nu (2017) beschikbaar is.
+ Verwerking externe beelden is prachtig, HD beelden van bv Apple TV of andere externe bronnen lijken qua contrast en kleuren vele malen mooier
+ Vrijwel geen last van spiegeling, het echt zwarte scherm heeft een donkerrode anti-spiegelingtint
+ Het scherm is (bij mij) echt mooi vlak, maar wel kwetsbaar door de zeer dunne bovenzijde van het scherm
Ambilight:
+ Geweldige toevoeging qua beeld beleving, hier heb ik deze TV ook voor gekocht.
+ Standaard staat Ambilight veel te fel ingesteld, maar is goed bij te stellen
+ Werkt prima in combinatie met mijn Philips Hue lampen. Ik heb mijn lightstrips (onder meubel waar de TV boven hangt) gekoppeld aan het Ambilight van deze TV, en dat geeft een bijna perfect 4 zijdige Ambilight effect.
- De stand van de LED's had meer op de muur gericht kunnen zijn, maar met het verlagen van de lichtsterkte heb ik hier weinig last meer van
Afstandsbediening:
+ Werkt redelijk, de toetsen op de bovenzijde van de AB zijn nog wel IR gebaseerd, en moet je dus nog wel goed richten op de TV. De onderzijde (toetsenbord) werkt via Bluetooth.
- De tekst/aanduidingen op de AB toetsen zijn in schemer/donker absoluut niet leesbaar
- De knoppen zijn moeilijk voelbaar op de afstandsbediening, overall ergonomie van deze AB is slecht.
CI+ module:
+ Belangrijk voordeel ten opzichte van mijn vorige (9 jaar oude) Panasonic Plasma, die nog geen DVB-C had. Na de update van de module werkt het prima, alhoewel ik een aantal keren in het begin een melding kreeg dat er een zender niet in mijn pakket zou zitten. Maar dat lijkt nu niet meer voor te komen.
- Snelheid van zappen is niet goed genoeg, ondanks de snellere processor zou dit beter moeten
Geluid/speakers:
- Geluid via HDMI/ARC naar mijn receiver vertoont bij Netflix een synchronisatie probleem. Mogelijk is dit op te lossen met aparte Toslink kabel (ga ik nog checken)
- Kwaliteit van het geluid wel gecheckt, maar de TV speakers zijn zo slecht dat je deze gewoon niet moet gebruiken
Gelukkig zijn er geen speakers zichtbaar aangezien ik de speakers van de TV toch niet gebruik, alle geluid output loopt via ARC naar mijn Onkyo receiver.
Smart TV gedeelte:
+ Ik gebruik nu Netflix en YouTube, de Netflix knop op de AB is handig
- De implementatie van Android / Google TV valt mij erg tegen, de werking van apps is goed maar opstarten van apps duurt lang. Installatie en toegankelijkheid van apps is onhandig, onoverzichtelijk, gewoon lelijk.
Als er een 4K Apple TV komt, dan zal ik waarschijnlijk het Smart TV deel van dit scherm niet meer gebruiken.
Conclusie:
+ Prachtige design
+ Kwaliteit OLED beeld is uitstekend
+ Ambilight is zeker een aanrader, ook in combinatie met Philips Hue
- Smart-TV Software (Android) ondermaats
- Bediening (AB) en gebruikersvriendelijkheid is (nog) niet voldoende,
Advies:
Een absolute aanrader voor wat betreft design en schermkwaliteit. Bediening en software is wat mij betreft nog niet voldoende, mogelijk dat een software update dit kan verhelpen.

P.S.: de foto's volgen later nog, en bovenstaande is een eerste indruk (na een paar dagen gebruik)
P.S. 2: Ik heb deze TV gekocht via de ING rentepuntenwinkel, waar je met inlevering van een heleboel rentepunten je een flinke korting krijgt op de normale winkelprijs.
P.S. 3: Aanpassing overall score: van 4 naar 3. Waarom: de software is gewoon niet af. De doorgifte van het geluid via HDMI of toslink is enorm vertraagd. Gewoon niet normaal mee te werken. Verdwijnt soms na een herstart van de TV of wanneer je alleen stereo doorgeeft. owel bij TV, apps en netflix.

Heb jij ook een Philips 55POS9002 Zwart?