Specificaties 55" Ultra HD OLED TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 55POS9002 Zwart Review

Odiebla 14 augustus 2017, laatste update op 14 augustus 2017, 1.554 views

Philips 55POS9002 Zwart (Product gekocht)

Mooi beeld, maar verder alleen maar teleurstellingen. Verkeerde Ambilight implementatie verziekt elke meerwaarde en maakt het praktisch onbruikbaar. Voor dit geld kan je dan beter een LG OLED55E6 kopen, welke een zeer acceptabel geluid heeft dankzij de Harman Kardon soundbar onderaan het scherm.

Pluspunten

• OLED scherm van LG is top

Minpunten

• Ambilight zeer slecht op de TV gekwakt
  • Audio is afgrijselijk slecht voor een tv van deze prijs!
  • Chromecast streaming werkt niet/beroerd
  • Buggy GUI

Ik had al een LG OLED55E6V staan, maar miste de Ambilight van mijn oude Philips Aurea en begon dus te kijken naar de 9002 van Philips. Tot mijn grote schrik is de Ambilight gewoon op de TV gekwakt en mist het elke vorm van finesse die de oude Aurea had. Hierin waren de LEDS netjes weggewerkt achter een schuin naar de muur gerichte diffuser waardoor een zeer net Ambilight licht over de muur werd gestreken. Bij de 9002 kijk je rechtstreeks op de LEDs en deze schijnen praktisch recht omhoog waardoor ze ook op het plafond schijnen. Echter, doordat ze halverwege het OLED paneel zitten werpt de TV een gigantische dubbele (door de reflectie van de achterkant van de TV) slagschaduw. Misschien ben ik een purist, maar ik vond het niet om aan te zien.

De audio van de 9002 is om te huilen zo slecht. Ik durf rustig te stellen dat de TV niet bruikbaar is zonder externe soundbar of hometheater opstelling. Stel je het geluid van een camping-tv in een badkamer voor en je hebt ongeveer een idee hoe het ding klinkt. Triplering-technologie klinkt leuk, maar zegt helemaal niets.

De vormgeving van de TV is op zich strak, maar TP-Vision heeft dat verpest door onderop een kasje met oplichtend Philips logo te kwakken (letterlijk, het hangt erbij als een soort appendix), die je toch uit wil zetten om vooral je beeld niet te verstoren. Marketing boven functionaliteit. Ook de remote IR sensor (really? anno 2017 een remote nog op IR?) en standby led zijn rechts onder het paneel gekwakt waardoor de strakke vormen van het paneel verpest worden.

De voet is mooi strak, maar hierbij is niet nagedacht dat je kabels uit de TV zichtbaar zijn. Waarom geen mooie centrale draaivoet met kabelsysteem erin (zoals ook de Aurea had)?

De ingebouwde chromecast werkte bij mij vrijwel niet. Het starten van een stream duurt structureel meer dan een minuut, zelfs zo lang dat de TV vaak naar screensaver sprong. En als de stream dan liep (veel Apps slaagden er überhaupt niet in om te streamen) dan haperde het bij de vleet, vooral bij UHD. Als ik een ChromecastUltra dongle in een HDMI poort stak werkte alles wel goed: voor mij het bewijs dat deze 9002 een groot probleem met streaming of z'n lan controller heeft.

Om dan te zwijgen van rare bugs zoals twee HDMI2 poorten in de GUI die ik niet weg kreeg, maar beide opties leidde naar dezelfde input.

Al met al waren dit al voldoende redenen om het apparaat na amper 1 dag snel retour te sturen. Wat een mega-teleurstelling. Het prachtige LG OLED paneel (ja, OLED is super mooi) en de P5 die op zich redelijk zn werk leek te doen qua picture processing konden de zeer zwakke punten die ik hierboven noem en al een paar crashes van de Android Launcher (argh) niet wegpoetsen. Zeker niet voor 2300 euro...

Jammer TP-Vision, het had zoveel mooier kunnen zijn...

Heb jij ook een Philips 55POS9002 Zwart?

Het enige waarmee TP Vision zich min of meer kon onderscheiden van de concurrentie, is (of was) AmbiLight. Ook dat schijnt men nu vakkundig verpest te hebben ... Het zal dan toch een LG OLED worden met een LED-strip aangebracht als DIY (opties genoeg).
Yep, Ambilight is helaas nog een TP-Vision only ding en dat is ook de enige reden dat ik dit scherm overwoog. Ik wacht wel af of ze hiervan leren en een betere versie op de markt zetten, maar dan moeten ze ook echt de audio verbeteren want man man man: wat een dramaverhaal. Voor 2300 euro kan je dit echt niet verkopen.

Het nadeel van de DIY opties is dat de oplossingen die ik ken niet met 4K bronnen overweg kunnen en altijd een externe HDMI bron nodig hebben (plus het sloopt je ARC). Daarbij vind ik een ledstrook op mijn dure en flinterdunne OLED paneel nou niet bepaald mooi smoelen :)
Heb zelf deze tv en kan wel stellen dat de tv enorm mooi beeld geeft en de ambilight in combinatie met Hue is top. Zit wel bug in de software, maar nogmaals dat is software. Geluid is niet top, maar zeker niet heel erg slecht. Blijven tv speakers en niet te vergelijken met een surround systeem. Zelfs een goede soundbar is niet te vergelijken met een goede surround set of stereo. De remote is idd niet geweldig. De tv geeft onwijs mooi beeld en zeker gezien de prijs is dit echt een prima koop. Was zelf een plasma liefhebber, maar oled is echt een enorme stap vooruit.
Het scherm van LG is top ja, maar ik ben echt van mening dat het geluid bagger is. En het argument dat een TV speaker niet te vergelijken is met een echte soundbar is deels waar. Mijn LG OLED E6 heeft een ingebouwde Harman Kadon "soundbar" onder het paneel wat frontfacing is en dat is heel acceptabel voor een TV.

De ambilight implementatie is echt bagger, heb je ervaring met andere Ambilight schermen of is dit je eerste Ambilight scherm?
Waar zit de bug in de software ? Op de PHILIPS support site zie ik dat er (al) een software upgrade voor dit toestel bestaat.
In de input lijst, zie mijn fotos in de review. Zal vast gefikst worden, maar ook de Chromecast werkt uitermate slecht, er zit geen beeld scaling optie in het toestel (4:3 content kan je niet oprekken) en de launcher crashte bij mij een paar keer. Ik had er gezien de waslijst aan klachten geen trek in: hij is retour Coolblue.

[Reactie gewijzigd door Odiebla op 16 augustus 2017 14:44]

Mijn TV had uit de doos al een nieuwere versie (001.002.089.005) van de software dan de versie (001.002.089.001) welke op de Philips support site staat.
Dit is mijn eerste ambilight, maar vindt het erg mooi. Het tv geluid vind ik niet storend en valt heel goed mee te leven. Wil ik echt goed geluid, dan zet ik mijn surround set wel aan. Had hiervoor een Pana plasma en geluid is nagenoeg gelijk
Ok, als dit je eerste Ambilight is dan snap ik dat je weinig referentie materiaal hebt. En als jij er happy mee bent, prima toch ;-)
Idd, maar het kan niet de bedoeling zijn dat het AmbiLight afgeeft op de zijmuren en het plafond, zo werd het oorspronkelijk niet geconcipieerd. Ook wil ik geen perfecte rechte lijnen maar een 'cloud' op de muur. Op mijn toestel van 2008 (cineos) is het een perfecte, mooie wolk op de muur achter het toestel en zo behoort het m.i. ook te blijven om de sfeer niet te bederven. Als dit bij de 9002 anders is, voor mij voldoende als dealbreaker.
Ik had vroeger een Aurea, de baas der bazen met Ambilight. De 9002 zal je laten schrikken, check mijn fotos in de review dan zie je wat ik bedoel.
En toch hebben ze recent een EISA-award gekregen voor best buy OLED-TV :?
Waarschijnlijk toestel niet getest in "huiskameropstelling"
De meeste professionele reviews die ik tot nu toe over de 9002 tegenkom reppen met geen woord over de Ambilight en wauwelen alleen de TP-Vision marketeers na met hun "triple ring technology!". Ook de tweakers reviews schieten in mijn ogen vaak te kort. Ja tuurlijk, met goeie content produceert een OLED een mooi plaatje. Maar laat het ding nou eens brakke content tonen. Laat Motion Processing er eens op los. Hoe goed presteert dat? Nee, dan krijg je te horen "je moet geen motion processing aanzetten". Dat is net zoiets als zeggen dat je in een auto je ABS en CruiseControl en Automatische koplampen en Autopilot uit moet zetten omdat "autorijden niet zo bedoeld is". Flipper op, als een functie in een TV zit moet het goed werken. Als het niet goed werkt dan moet je het er niet in stoppen.
ja denk dat het persoonlijk is idd. Maar zag nooit de toegevoegde waarde van Ambilight, maar vindt het wel een extra dimensie geven. En ook een soundbar vind ik geen vergelijk met een echte surroundset of goede stereo set. Dus het is altijd consessies doen helaas of de hoofdprijs betalen.
Een TV moet voor mij zonder hulpmiddelen een acceptabel geluid geven om het journaal en normale programmas te kijken. De 9002 voldoet daar in mijn beleving niet aan, maar smaken verschillen (en zakjes Venco ook)...

Ohja tip: als je reageert op iemand: doe dat dan met de knop 'reageer' onder de reactie waar je op reageert en niet gewoon helemaal onderaan. Daarmee hou je de draad in stand. Nu post je steeds losse reacties in de hoofddraad...

[Reactie gewijzigd door Odiebla op 16 augustus 2017 13:37]

De tv heeft redelijk geluid en er kan prima het journaal volgen. Wil je goed geluid, dan is het natuurlijk beter een goede surround set kopen. Er zullen best tv's zijn met beter geluid, maar het is niet zo ontzettend slecht. Nogmaals geluid is persoonlijk, maar om nou te zeggen dat het ontzettend slecht is, gaat wat ver.
Tuurlijk kan je het journaal 'volgen' maar ik verwacht van ingebouwde speakers meer: ik verwacht dat ik tevreden ben over de kwaliteit, ook als ik 'slechts' het journaal volg. Ik was niet tevreden, jij bent dat wel. Maar tot die conclusie waren we een paar postings hierboven al gekomen :-)
Correct en natuurlijk kan geluid altijd beter. Maar voor echt goed geluid gebruik ik liever mijn NAD.
Als jij een NAD hebt snap ik werkelijk niet hoe jij de audio van de 9002 als 'acceptabel' kan bestempelen 8)7
Omdat het geluid niet veel beter of slechter is dan de Panasonic die ik had. Dus dat is prima voor mij.
Nogmaals het is ook persoonlijk. En heb idd een NAD dus geluid is belangrijk voor mij, maar niet het belangrijkste bij een tv. Het is het totaalplaatje. En deze tv voldoet hier aan.

[Reactie gewijzigd door rkwinkel op 16 augustus 2017 16:55]

De Philips OLED heeft nog een EISA Award voor "BEST BUY OLED TV 2017-2018" ook gekregen :/

No big deal ... Zie terechte reactie van Odiebla van 17 augustus hierboven.
Al een tijdje aan het kijken naar een nieuwe TV als opvolger van Philips 32PFL9604H (toen topmodel, met goed werkend Ambilight). Onmiddellijk fan geweest van dit model, maar reviews hier zijn niet positief (als je kijkt op Duitse websites, mensen zijn lovend over dit model), en je koopt toch TV van +2000EURO ?
Nu zie ik een spectaculaire drop van het ander topmodel 55POS901F, zo betere prijs dan dit model. Reden van "oud" model, of wilt Philips de concurrentie tss die 2 modellen op zelfde prijs brengen? Is 55POS901F dat de beste koop ? (minder kritiek). Dank. DV