Specificaties 55" Ultra HD OLED TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 55POS9002 Zwart Review

shbtbrtbvgsfd 14 augustus 2017, laatste update op 14 augustus 2017, 1.324 views

Philips 55POS9002 Zwart (Product gekocht)

Ik was net zoals velen op zoek naar een nieuwe tv. Eisen waren OLED, 55 inch , geen luidsprekers aan het scherm. En ambilight zou mooi mee genomen zijn. Zodoende kwam ik uit op de 55POS9002. In deze review zal ik per categorie mijn plus en minpunten benoemen.

Pluspunten

• Kleurweergave scherm
  • Vormgeving
  • Input lagg

Minpunten

• Ambilight
  • Kwaliteit scherm
  • HDMI ARC

Inbrandgevoeligheid Score: 3
Ik was net zoals velen op zoek naar een nieuwe tv. Eisen waren OLED, 55 inch minimaal, alleen een scherm dus geen luidsprekers aan het scherm. En ambilight zou mooi mee genomen zijn. Zodoende kwam ik uit op de 55POS9002 en niet op de 55POS901F. In deze review zal ik per categorie mijn plus en minpunten benoemen. Helaas ook veel minpunten zeg ik alvast vooraf.

Uitpakken:
+ Super makkelijk als je de aanwijzingen op de doos volgt. Wel even met 2 personen doen, want alleen ging mij het toch niet lukken.

Plaatsen:
+ Ik heb hem eerst op de steun gehad, die is erg makkelijk te monteren en te plaatsen.
- Later koos ik voor ophangen met een Vogels Thin 205 muurbeugel. (keuze voor deze muurbeugel zie: ambilight) Deze is slechts 1,5 cm van de muur. Echter steekt de aansluiting van de stroom recht naar achteren uit de TV, terwijl alle andere kabels netjes naar beneden/opzij gericht zijn. Rare keuze om dit niet met de stroomkabel te doen. En de kabel gaat dan ook nog maar voor de helft in de TV? Had die aansluiting van het snoer dan kleiner gemaakt.

Aansluitingen:
+ Alle gangbare aansluitingen zitten op deze TV, alle HDMI hebben ARC. En er is een CI+ slot aanwezig. En deze zijn allemaal netjes naar beneden of opzij geplaats.
- Helaas niet zoals de 55POS901F zijn er geen 2 CI+ slots aanwezig. Dat je tegelijk HD tv kan kijken en opnemen is er bij deze tv niet bij als je CI+ gebruikt.
- HDMI ARC is iets wat elke fabrikant op zijn manier implementeert. Gevolg is dat het niet altijd 100% werkt. Bij mij dus de koppeling met een Sony receiver werkt niet goed. Krijg het geluid niet goed over de receiver. Heb dat nu opgelost met optisch digitale uitgang. Kan nu alleen dus volume van receiver niet met de ab van de tv doen.

Scherm:
+ Super mooi scherm qua kleuren en zwart. Even calibreren want de standaard instelling is wel erg fel. Film is een goede basis als je realistische kleuren wilt ervaren. Verder uitgebreide instellingen om het scherm te tweaken na wens.
- Scherm spiegeld heel erg, opzich niet zon probleem maar moet je wel even mee opletten waar je de tv plaatst ivm licht inval ed.
- Scherm is niet 100% vlak, doordat deze zo spiegeld zie je als deze uit staat goed de weerspiegeling van bv het kozijn van de ramen. Als je dan iets heen en weer gaat met je hoofd zie je dat de weerspiegeling vervormd. Dit is heel vaag want dat betekend dat het scherm dus golvend is. (Echter tijdens tv kijken ofzo geen hinder van ondervonden. (Hier zal ik wel met Philips contact over hebben)
- Kijk je langs de bovenkant van het scherm, dan zie je dat het scherm niet recht is???!!!. Deze is ligt gebogen, en bij mij vooral de linkerbovenhoek die naar voren wegloopt. Dit zou niet moeten, echter bij 3 andere 55POS9002 schermen gekeken en deze hebben precies hetzelfde. Is gewoon een productiefout omdat ze het scherm zo dun mogelijk wilde maken boven. Dit heeft ook gevolgen voor de ambilight (zie ambilight) (Hier zal ik met Philips contact over hebben)

Ambilight:
+ Eerste reactie van mij was SUPER. Had het niet op mijn vorige TV en vond het nu mooi. Echter toen het wat gewend was keek ik er wat kritisch na.
- Ambilight schijnt niet alleen op de muur maar straalt ook tegen zijmuren en het plafond. En niet zon klein beetje ook. Dit is heel duidelijk zichtbaar. En niet zoals ik ken van ambilight van andere tv’s in de winkel. Daarom de vogels thin 205 muurbeugel gekocht of dit het probleem op zou lossen. Helaas is dit niet het geval.
- Ambilight LED’s zijn verkeerd geplaatst, ik heb gekeken of bovenstaand probleem softwarematig op te lossen zou zijn. Dit kan niet, de leds zijn niet richting de muur geplaatst maar staan echt recht omhoog en richting de zijkanten. Dit is gewoon een ontwerpfout/productiefout. Ik snap niet dat er niet voor dezelfde opstelling als de 55POS901F/55PUS7502 gekozen is qua ambilight. Daar zit het wel goed. (Ook hier zal ik contact met Philips over hebben)
- Terugkomend op dat het scherm niet helemaal recht is, heeft dit als gevolg dat de ambilight op de muur links “3 meter van de TV” een kromme lichtlijn heeft. Omdat bij mij de linkbovenhoek iets naar voren gebogen is. Een lichtbalk op de muur is als irritant, maar als die dan nog krom loopt helemaal.

Afstandsbedieing:
+ Ligt lekker in de hand, goed ingedeeld en toetsenbord werkt handig. Standaard staat de touchpad uitgeschakeld en dit is goed, want die werkt onhandig en is veeeel te gevoelig.
- Veel zaken werken nog via IR, wat tot gevolg heeft dat je alsnog goed moet richten. Wat niet altijd goed werkt. Terwijl toetsenbord enzo wel via bluetooth werkt, waarom niet de hele AB?

Gamen:
+ Input lagg is laag, wat ik gelezen heb rond de 30 in game-mode. Dit niet zelf gemeten, maar wel ervaren met shooters en snelle racespelen dat dit wel goed zit. (xbox one)
- Als ik zo een uur game, bv Rocket Leauque lijkt het dat de tv het niet meer trekt, en beeld word heel stroperig. Dit is geen Lagg maar gewoon beeldopbouw. Geen idee of de nieuwe P5-engine te heet word ofzo en dat dit invloed heeft op de werking. Als ik de TV even niet gebruik en dan weer ga gamen is het weer goed. Heel vaag. (Ook hier contact mee met Philips)

CI+ module:
+ Je steekt de kaart erin, en het werkt eigenlijk gelijk. Module moest even geupdate worden en gaan.
- Nu ben je qua menu wel afhankelijk wat Philips heeft gemaakt. En dat is heel karig als je de CI+ module gebruikt. Ik ben gewend dat als ik zapp dat ik dan het programma kan zien en hoelang deze nog duurt. Nu zie ik alleen het logo van de zender, en verder niks. Dus als je net op een zender in de reclame komt, heb je geen idee wat erop is. Heeeeel onhandig. Snap niet dat dit niet beter is. Dit kan opgelost worden door een software update. Dit moet echt anders. Kijk naar settopboxen hoe die dat opgelost hebben. Onderin het scherm zender plus info over het programma wat erop is en hoelang die bezig is is wel het minimale.

Smarttv:
+ Ik gebruik alleen Netflix, en daar zit nu rechtstreeks een knop naartoe. Opzich handig, maar zou mooier wezen als deze knop configurabel was en dat ikzelf een programma eronder kon toewijzen.
- Netflix 4K gaat de audio out of sync lopen. Dit is niet bij gewone HD zaken die ik kijk. Alleen de UHD zaken zoals bijvoorbeeld Terra. Audio en ondertiteling gaan compleet uit elkaar lopen.
- Netflix covers op het hoofdscherm zijn niet super scherp. Terwijl als ik mijn Apple TV 4 aansluit en daar netflix opstart dan zijn daar de covers wel super scherp. Wederom heel apart.
- Smart tv zelf start traag: Oorzaak omdat die persoonlijke aanbevelingen wil geven. Dit vertraagd het hele proces. Dit heb ik uitstaan volgens mij en toch gaat hij dat doen bij het opstarten.
- Wat mij opvalt als ik het smart deel start, dat de volgorde van apps telkens veranderd. Ook niet erg gebruiktvriendelijk, waarom niet standaard op dezelfde plek zetten of dan de meest gebruikte vooraan ofzo.

Conclusie: Zeer mooie TV qua looks en prestaties qua beeldkwaliteit. Echter 2 belangrijke ontwerpfouten/productiefouten. Die het plezier er wel wat afhalen van de TV. Ik heb nu ambilight uitstaan, terwijl ik daarom juist deze TV daarom heb gekocht. Anders kocht ik wel de LG concurrent. Ik weet niet wat Philips hier aan kan/gaat doen Ik betaal niet zon fors bedrag voor een krom scherm die niet vlak is en waar de ambilight gewoon niet van klopt. En de overige kleine minpunten. Probleem is dat je een TV pas goed kan doortesten na een tijdje hem gebruikt te hebben, alleen dan is de retourtermijn winkel verstreken. Ik zal kijken of ik van de situaties nog foto’s kan plaatsen. En met Philips in overleg ga. En misschien kunnen zij hier bovenstaande punten van commenteer/feedback voorzien. Zodat alle lezers mee kunnen lezen. Mochten mensen vragen hebben voor ze de TV kopen laat maar weten

Aanbeveling: In deze staat zou ik het product niet aanbevelen.

Heb jij ook een Philips 55POS9002 Zwart?

Goeie review. De Ambilight is verschrikkelijk, ik heb hem ook retour gestuurd vooral om die reden. Werkelijk onbegrijpelijk dat TP-Vision dit zo gedaan heeft...

Maar verder vond ik de TV ook best buggy: ik had twee HDMI "2" ingangen in mijn GUI zitten, beiden leidde naar hetzelfde apparaat. Erg bizar :-)
Was jij nog wel binnen de 2 weken? Of via philips zelf retour gedaan?
En welke TV heb ej nu gekocht? @Odiebla

[Reactie gewijzigd door shbtbrtbvgsfd op 14 augustus 2017 10:59]

Ik had de LG OLED55E6V al, ik overwoog die te vervangen door de 55POS9002, maar ik hou de E6 dus. Ik was er binnen 24 uur al uit dat het niets voor mij was, dus ik zat ruim binnen de 4 weken (!) die Coolblue tegenwoordig hanteert als 'zichttermijn'. Had van te voren ook even netjes gevraagd wat je tijdens die 4 weken mag doen met de TV: alleen kort even testen of ook echt 4 weken gebruiken. En Coolblue gaf aan dat je hem gewoon 4 weken volledig mag testen en gebruiken en mits onbeschadigd en in originele verpakking mag hij gewoon terug. Lang leve de tweedekansjes :-)
Ik heb hem via rentepunten (stuk goedkoper) alleen die hanteren ongeopend binnen 2 weken mag die retour. Hoe dan??? Een tv moet je toch bekijken en testen....
Mja, officieel mag je bij kopen op afstand alles doen wat je in een winkel ook zou kunnen om een product te beoordelen. Dat wil zeggen dat je hem minstens moet mogen uitpakken en aanzetten. De vraag is: mag je hem 5 minuten aanzetten of een hele dag. Aangezien je in een winkel ook niet de hele dag voor de tv gaat zitten mag de verkoper je dus verbieden om er een hele dag naar te kijken. Maar ja, hoe controleer je dat.

Tip: koop bij bedrijven als Coolblue. Je betaalt iets meer maar je krijgt ook zoveel meer service...
Ja verschil was 575,- Dus dat vond ik wel de moeite. En de TV kwam erg goed uit reviews van sites. Dus durfde de gok wel te nemen. Beeldkwaliteit verder is ook uitstekend. Zijn meer onvolkomenheden ernaast.

Gebruik je bij je LG een CI+ module trouwens?
Dat heb ik kort gedaan op Ziggo (om te testen) en dat werkt op zich prima, maar dan verlies je wel alle Horizon functies (multichannel opnemen, video on demand, ReplayTV, etc). Destijds wilde ik daar nog niet aan, dus ik heb de CI+ weer retour gestuurd naar Ziggo. Nu een paar maanden later merk ik dat ik nog zo bizar weinig opneem en al helemaal niet meer naar ReplayTV en OnDemand kijk dat het misschien wel de moeite waard zou zijn om naar CI+ te gaan (ik haat die box), terugkijken zou ik ook met een abbotje Knippr kunnen doen bijvoorbeeld. Maar vooralsnog hou ik de Horizonbox er nog bij.
Ha, ik heb de Philips 55POS9002 ook via de ING Rentepunten gekocht op basis van de reviews en de extra korting. Gisterenavond de TV aangesloten en zal kijken wat mijn bevinding zijn.
De interactieve CI+ Module 1.3 is geschikt voor Ziggo. Bv. van Quantis of @Smit. Zelf gebruik ik de @Smit versie en dat werkt erg goed (Video on Demand, ReplayTV etc.) Blij dat ik geen extra Box en afstandbieding nodig heb.

[Reactie gewijzigd door Makie op 15 augustus 2017 15:58]

Ik gebruik Video on Demand en Replay tv enzo niet van Ziggo. Werkt traag en ziet er grafisch dramatisch uit.

Ik neem aan dat jij met gebruik van de CI+ module ook alleen de zender ziet bij het zappen?

Wel vaag heb een oude philips ook met CI+ en daar zie ik als ik zap het lopende programma, tijd dat die duurt en hoelang die al bezig is. Ik mis dat echt bij deze tv.

Kanttekening: Bovenstaande review wil Philips niet plaatsen op de philips site. Word telkens afgekeurd. Heeel vaag.
Ik gebruik het zelf ook bijna niet om dezelfde reden. Helaas is dit een Ziggo/systeem oplossing issue.

Ja, ik zie ook alleen de naam van de zender met logo. Op mijn oude Sony met CI+ zag je ook bij het zappen de tijdsduur. Philips geeft het alleen weer via Info knop dmv. een witte balk als het programma aan staat. Je kan ook de tijdsduur/versteken tijd dmv. een blauwe balk zien van een huidig TV programma als je op de List knop van de afstandbediening drukt.

Vreemd dat men bovenstaande review niet op hun site wil plaatsen. Heb je iemand van Philips kunnen spreken?