1 review

Jabra Speak 710 MS

Specificaties Mono-speaker met Bluetooth (oplaadbare accu) - Bekijk alle specificaties

Jabra Speak 710 MS Review

Prx 13 augustus 2017, 2.367 views Product gekocht

Jabra Speak 710 MS

Het product zit stevig in elkaar en is erg eenvoudig in gebruik. Zelfs bij gebruik in vergaderruimtes voor 12-20 personen is iedereen duidelijk te verstaan zonder dat men hoeft te schreeuwen. Ook wanneer gekoppeld via Bluetooth is hij erg helder. Wel erg prijzig.

Pluspunten

• Batterij gaat lang mee
  • Bluetooth verbinding
  • Stevige bouw
  • Uitstekende microfoon
  • Integratie met Skype/Lync

Minpunten

• Geen 3.5MM aansluiting
  • USB kabel niet vervangbaar
  • Prijzig in vergelijking met kleinere broertje

Muziekweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 3
Basweergave Score: 2
Mid- en hoogweergave Score: 4
Aanleiding voor aankoop
Vanuit mijn werk ben ik veel onderweg en zit ik op veel lokaties, zowel bij mijn eigen werkgever als bij klanten. Helaas is het niet overal goed geregeld met de faciliteiten, waardoor het nog wel eens voor kan komen dat ik een conference call moet doen met een paar mensen, maar dat er geen fatsoenlijke spiderphone of iets dergelijks te vinden is.

Ik heb enige tijd mijn JBL Charge 2 gebruikt als speakerphone, maar de kwaliteit van de microfoon viel tegen. Mensen in het gesprek gaven vaak aan dat ik slecht te verstaan was. Nadat ik bij één van mijn klanten wat mensen tegen kwam met een Jabra 500 ben ik mij eens gaan oriënteren op een vervanging van mijn JBL Charge 2 voor dit doeleinde.

De keuze
Ik wilde een speakerphone die robuust was, een goede uitstraling had (ik ben niet zo van het goedkope plastic) en die voor mij de juiste features had. Een goed, helder geluid en bijbehorende microfoon waren natuurlijk ook belangrijke punten die ik mee nam.

Uiteindelijk kwam ik uit op een keuze van twee:
  • Sennheiser SP 20 ML
  • Jabra Speak 710 MS
De keuze hiertussen werd uiteindelijk bepaald door het feit dat de Jabra de mogelijkheid heeft om een apparaat met Bluetooth aan te sluiten. Ik kon mezelf al voorstellen dat het zou kunnen dat misschien één of meerdere collega's ook gebruik zouden gaan maken van mijn speakerphone, en aangezien iPhone ook bij ons erg populair is viel de 3,5MM aansluiting van de Sennheiser dus af. De Sennheiser heeft namelijk geen ondersteuning voor Bluetooth.

Het uiterlijk
De Jabra 710 is een apparaat wat er zeer netjes uit ziet. Het grootste deel is van hard plastic, bovenop voorzien van een pianolak zoals we deze ook wel kennen van andere apparatuur. Aan de onderkant zit een rubberen ring die hem stevig op zijn plek laat staan. Tevens vind je aan der onderkant de handige uitklapbare poot zodat hij ook onder een hoek geplaatst kan worden, zodat hij wat meer op één persoon gericht is.

Via de bovenzijde hebben we de beschikking over een aantal drukgevoelige knoppen. Aangezien het geheel wel overeenkomt met een klok gaan we even op die manier de verschillende knoppen af.

Op 12 uur hebben we de knop waarmee we onze microfoon kunnen muten. Leuk detail is dat wanneer je deelneemt aan een conference call met behulp van Skype for Business/Lync, deze mute knop de mute functionaliteit van je laptop overneemt. Andere deelnemers zien dus ook gelijk dat je op mute staat. Ik heb dit echter wel alleen getest door de Jabra via de USB kabel te verbinden met mijn deelnemende laptop.

Op 1 uur is de batterijknop. Bij elke knop op het apparaat is een iets kleinere LED geplaatst, meer richting de rand. Bij een druk op deze knop zul je zien hoe vol de batterij nog is, gezien het aantal groene LEDs dat zal gaan branden aan de rand van de Jabra.

Op 3 uur is de knop om het volume harder te zetten. Ook deze is gekoppeld aan het volume van je laptop. Het totale volume wordt relatief weergegeven via de LEDs aan de rand van het apparaat.

Op 4 uur vinden we een knop die je kunt gebruiken om de standaard assistentfunctie van je smartphone aan te roepen, in mijn geval dus Google. Je kunt dan een voice zoekactie starten en het resultaat van deze actie zal worden opgelezen door de aardige dame opgesloten in de Jabra.

Via de knop op 5 uur kunnen we een call beëindigen. Het telefoongesprek wordt opgehangen of de Skype call wordt beëindigd.

Op 6 uur zit de knop om de Jabra aan of uit te zetten. Even inhouden en het beestje springt tot leven, of wordt met eenzelfde visueel spektakel van de LEDs in slaap gebracht.

Op 7 uur is de knop om een gesprek aan te nemen.

Op 8 uur zit de functionaliteit waarmee je een Jabra 710 kunt koppelen met een andere Jabra 710. Op die manieren kunnen de twee samenwerken om te dienen als een stereospeaker en om tegelijk een grotere ruimte te voorzien van een betere dekking qua microfoons. Het lijkt me een handige functie, maar ik ben nog niemand anders met een 710 tegengekomen waar ik het mee kan testen, en twee van deze beestjes kopen was ik toch ook nog niet van plan. :)

Op 9 uur zit de tegenhanger van 3 uur, namelijk het verlagen van ons volume. Eenzelfde functionaliteit met eenzelfde integratie met je gekoppelde apparaat.

Als laatste hebben we dan op 11 uur de bluetooth knop. Wanneer je apparaat gekoppeld is dan kun je hiermee de verbinding verbreken. De knop is blauw opgelicht als er een apparaat is verbonden.
Is je apparaat niet verbonden, dan kun je met 1 druk op de knop de verbinding laten initiëren door de Jabra. Hij maakt dan verbinding met het laatst verbonden apparaat. Wil je een nieuw apparaat pairen? Dan dien je gewoon even een seconde of 2 de bluetooth knop in te drukken, waarna de Jabra 710 beschikbaar komt in je search op je apparaat.

Het gebruik
Het is heel eenvoudig om de Jabra 710 te pairen met je telefoon, net als enige andere Bluetooth speaker. Leuk detail is dat de aardige dame die opgesloten zit in de speakerphone dit ook netjes aangeeft: "Smartphone connected" klonk het vanuit de speaker nadat ik verbonden was. Met een druk op de Bluetooth knop op de Jabra wordt deze verbinding ook weer netjes verbroken, gevolgd door een "Smartphone disconnected" bericht.

Je kunt tevens eenvoudig de verbinding maken door de USB kabel te verbinden met jouw eigen apparaat. Deze kabel zit om de voet van de Jabra 710 gewikkeld en zit vast aan het apparaat. Het is dus niet mogelijk om deze er vanaf te halen of eenvoudig te vervangen. De USB stekker zit geklemd in de ring en komt niet snel los, ook niet na enkele maanden van gebruik.
Tevens is de Jabra 710 MS voorzien van een aparte USB receiver, waarmee je een draadloze USB verbinding op kunt zetten. Persoonlijk gebruik ik deze nooit, aangezien het verbinden met de kabel ook net zo snel gaat en er tevens voor zorgt dat de Jabra zich ook op gaat laden, aangezien ook dat via de USB kabel dient te geschieden.

De belervaring
Het is natuurlijk allemaal wat relatief, maar ik heb in enkele van mijn calls eens gevraagd wat mensen van de kwaliteit vonden. Al mijn gesprekspartners vonden dat het geluid van mijn microfoon goed was, ook wanneer er iemand sprak vanaf enkele meters van de Jabra 710. Ook in grotere vergaderruimtes met een groter team konden we eenvoudig gebruik maken van de Jabra 710 zonder dat we klachten kregen over verstaanbaarheid. Ik heb dit zelf ook uitgetest door een call te recorden en zelf rond te lopen door de ruimte.

Na terugluisteren kan ik zeggen dat wanneer we iemand op 1 meter van de Jabra zouden beoordelen met een 100% score, ik mezelf op een afstand van 5 meter nog steeds een 90% zou geven, iets wat mijn JBL Charge 2 al niet meer voor elkaar kreeg vanaf 3 stappen.

Ook de andere kant is goed te horen en de Jabra 710 kan er een aardig geluid uitgooien. Hij zal niet gaan rondzingen, dus ook de iets geavanceerde functies die hiervoor nodig zijn werken blijkbaar goed.

De muziekervaring
Als je op zoek bent naar een leuke Bluetooth speaker met tevens een microfoonfunctie, dan moet je deze Jabra 710 overslaan. Het geluid is het best te vergelijken met het neerzetten van een simpele radio naast je werkplek. Het is niet het je van het, maar op een werkplek kan iedereen makkelijk overleven als je media zal afspelen via de Jabra. Ben je op zoek naar iets wat enigszins een bas heeft, dan moet je echt op zoek naar iets anders. Maar ik gebruik hem regelmatig voor mijn Spotify lijstjes op de werkplek en af en toe het YouTube filmpje voor de collega's, of als ondersteuning bij een presentatie in een vergadering, en dan houdt de Jabra 710 zich heel goed staande. Zeker als je hem vergelijkt met ingebouwde speakers van bijvoorbeeld een laptop of beamer, dan is de Jabra opeens een fantastische speaker om bij je te hebben. Oh, maar hij is wel mono natuurlijk zonder een gekoppeld vriendje. ;)

Mijn conclusie
Als je dus op zoek bent naar een speakerphone met Bluetooth functionaliteit, USB, draadloos en tevens inzetbaar als gewone speaker voor simpele zaken, dan is dit absoluut de beste speakerphone op dit moment voor je mobiele werkplek. Hoeft die stevigheid niet zozeer van je, boeien looks je niet zo en heb je ook 0,0 behoefte aan de draadloze USB ontvanger dan is de Jabra 510 een betere match, aangezien die ook een heel stuk goedkoper is. Anders dan dat kan ik deze speakerphone alleen maar aanbevelen.

ps. Mijn beoordeling voor Geluidskwaliteit muziek heb ik 'misbruikt' voor de kwaliteit van de belervaring, aangezien ik vind dat hij hier toch primair op beoordeeld moet worden, ondanks dat hij in de categorie bluetooth speakers staat.

Heb jij ook een Jabra Speak 710 MS?