Samsung Galaxy J7 (2017) Duos Zwart Review

edwardo 12 augustus 2017, laatste update op 23 augustus 2017, 554 views

Samsung Galaxy J7 (2017) Duos Zwart (Product gekocht)

Prima duo sim telefoon met prettige software

Pluspunten

• FullHD Amoled scherm, 401ppi
  • Duo sim (én duo apps als Whatsapp!)
  • Software Android 7 en Experience 8.1
  • Goede vingerafdrukscanner
  • Smalle bezels
  • Always on Display
  • Prima cameras, helaas geen stabilisatie
  • 3600 mAh accu!

Minpunten

• 5,5 inch blijft vrij fors
  • Micro usb (nog geen usb-c)
  • Camera geen 4K en geen OIS
  • 340,- is te duur, 299,- is prima

Ik gebruik enkel duo sim toestellen, super handig om zakelijk en privé te verenigen in één toestel. Hiervoor gebruik gemaakt van een absolute topper, de Honor8. Omdat ik graag verschillende toestellen uitprobeer ben ik vorige week overgestapt op de Samsung Galaxy J7 2017 Duos. In principe wilde ik niet groter dan de Honor8, mijn gedachte ging in eerste instantie dan ook uit naar de J5 2017 Duos.

Beide J5 en J7 toestellen beschikken over een zeer vlotte Exynos 7870 processor en hebben dezelfde camera's. Echter, de J7 heeft een mooier FullHD scherm (J5 heeft 720P), de J7 heeft 3GB RAM geheugen (J5 heeft 2GB) en de J7 heeft een dikke 3600mAh accu (J5 3000 mAh). Voor slechts 50 euro meer heb ik daarom voor de J7 2017 gekozen.

Toestel ontvangen, een flinke jongen inderdaad. Maar voor een 5,5 inch scherm valt de omvang ook wel weer mee. Ik heb de zwarte variant en die oogt gewoon goed vind ik. Zeer degelijke metalen behuizing, afgerond glas en smalle bezels geven het toestel een luxe uitstraling. Geen moment heb je het idee een midrange telefoon in handen te hebben, de J7 voelt gewoon zeer premium aan.

Het toestel draait op Android7 in combinatie met Samsung Experience versie 8.1. Ik heb deze software tot dusver als zeer prettig, snel, stabiel en bovenal energiezuinig ervaren. Hebben we dat misschien aan de Galaxy S8 te danken die vanwege een relatief kleine accu van 3000 mAh wel energiezuinige en efficiënte software moest krijgen? Hoe dan ook, het werkt perfect allemaal met de Experience 8.1 software en oogt modern. Deze software icm de dikke 3600mAh accu zorgt ervoor dat de J7 het serieus lang volhoudt. De J7 Duos versie is een echte duo sim, dus geen hybride. Je kunt er dus 2 simkaarten én nog een extra microSD geheugenkaart in kwijt. Moet ook wel, 16GB intern geheugen is immers niet overbemeten. Extra leuk vind ik dat je dubbele apps kunt installeren. Zo heb ik niet alleen duo sim, maar ook Whatsapp geïnstalleerd voor beide simkaarten. Ook ideaal voor je zakelijke en privé Facebook account op je telefoon bijvoorbeeld.

De vingerafdrukscanner werkt goed en snel, zeker wanneer je hem op de juiste manier goed installeert/activeert. De camera achterkant maakt goede foto's bij voldoende licht. HDR wel activeren, worden de foto's stuk levendiger van. Wel merk je dat er geen OIS en/of EIS op zit, dat maakt het lastig om goede foto's bij weinig licht te maken. Video's maximaal in 1080P, helaas geen 4K. Videokwaliteit is prima, alleen mis je ook hier weer enige vorm van stabilisatie. De 13mp frontcamera is prima, zeker voor een selfie camera. Camera is dus voldoende, maar in deze prijsklasse zijn toestellen als de LG G5 SE of Honor8 voorzien van betere camera's.

Helaas heeft de J7 geen usb-c aansluiting, de J7 moet het nog doen met micro usb. Aan de andere kant vind ik dat ook weer niet heel erg, allerlei apparaten in huis moeten ook worden opgeladen met micro usb en dat kan nu allemaal met dezelfde lader ;-). Snelladen doet de J7 ook niet helaas, maar dankzij de dikke 3600 mAh accu en efficiënte software gaat de accu ook met stevig gebruik met gemak een lange dag mee. Heb sowieso altijd het idee dat accu's sneller stuk gaan van snelladers, het wordt allemaal loeiheet immers.

Al met al ben ik tevreden met de J7 2017 en vind ik een bedrag van 300 euro gerechtvaardigd. Je krijgt voor dat geld een degelijk duo sim toestel met een premium look- and-feel, fullHD Amoled scherm en de nieuwste software. Een aanrader!

Mag het ook een tikkeltje kleiner? Vergeet dan zeker niet de Honor8 te overwegen. Dat blijft ook een toppertje!

Heb jij ook een Samsung Galaxy J7 (2017) Duos Zwart?