Asus Eee PC 4G Surf Review

jetspiking 12 augustus 2017, laatste update op 1 februari 2018, 487 views Product gekocht

Asus Eee PC 4G Surf

Anno 2017 kun je deze laptop nog redelijk handig gebruiken, je zult het echter wel moeten doen met relatief weinig mogelijkheden en niet zo veel snelheid.

Pluspunten

• Handzaam
  • Ethernet poort
  • Mic poort
  • Headset poort
  • VGA poort
  • Voelt stevig aan
  • Meer poorten en aansluitingen dan een Macbook
  • Anno 2017 super goedkoop te verkrijgen

Minpunten

• Wifi outdated (zelf niet aan de praat gekregen onder Linux Xandros)

Deze netbook heb ik op marktplaats gekocht voor 30 euro, of je er anno 2017 nog iets aan hebt hangt af van wat je er mee gaat doen, dit zal ik vertellen in de recensie.

De Asus EEE pc 4g surf zal voor weinig mensen hedendaags bekend klinken, de netbook is namelijk 9 jaar oud. Hoewel je zou zeggen dat de accu na zoveel jaar dood zou zijn valt dat bij deze mee, die van mij gaat nu nog zo'n 20 minuten mee op de accu wat wel heel netjes is.

Deze mini laptop kostte nieuw zo'n 350 euro en beschikt over 4gb interne opslag en 512mb werkgeheugen. Dit in combinatie met het besturingssysteem Linux Xandros en je hebt de vroege variant van een Chromebook.

De wifi heb ik helaas niet meer aan de praat gekregen, ik ga er vanuit dat deze gewoon te oud is om met ons signaal te werken, echter ben ik hierin geen expert. Met een ethernet poort die deze laptop nog wél heeft werkt dit prima en zonder enige problemen.

Schermdiagonaal: 7 inch
RAM: 512MB (DDR2)
Opslag: 4GB
Beeldverhouding: 5:3
Gewicht: 890g

Met een gewicht van 890 gram is deze laptop nog lichter dan huidige ultrabooks, ultra portable dus. Ondanks dat de hardware niet vlot is kun je hier nog prima een documentje op typen, maar alleen je niet te grote vingers hebt want het toetsenbord is klein, super klein...

De resolutie is misschien laag, maar op een scherm wat hier in zit merk je daar niet zo veel van. Het scherm ziet er mooi uit en heeft een prima helderheid, maar naar mijn mening te klein om er serieus Excel op te gebruiken (Er staat een compleet gratis office pakket van Linux op geïnstalleerd). Een presentatie geven kan wel prima als je de laptop via VGA op een beamer of monitor aansluit.

De opslag is klein, maar omdat Linux Xandros niet veel in neemt en als je gebruik maakt van Cloud storage heb je helemaal niets nodig, want alles wat je nodig hebt staat voor geïnstalleerd.

De processor en grafische kaart mogen oud zijn, maar onder Linux doet het wat het moet doen, er staan standaard games op zoals Tetris en dit werkt prima zonder haperingen. Voor zo nu en dan een simpel spelletje is deze laptop dus geschikt.

Linux is een prima besturingssysteem voor deze kleine laptop, beter zelfs dan Windows omdat ik vind dat je meer ruimte hebt op je scherm terwijl je het goed kunt zien, dan nog niet te spreken over de snelheid want die is met deze specificaties in Windows niet al te best...

Qua software zit er van alles op, van standaard tekst bewerkers tot functie plotters en de elementen tabel. Voor school is deze laptop perfect geschikt mede dankzij deze programma's en het handige formaat.

Hieronder staan wat foto's van de programma's en als allerlaatste de functieplotter, waarbij ik een aantal willekeurige functies heb ingevoerd zoals y = x ^ 2. (Letterlijk zonder superscript, want dat werkt niet op de EEE pc).

Hierboven zie je de geluidsindicator d.m.v. fn-toets, het geluid kan overigens hard genoeg.

Het comfort dat valt bij deze laptop een beetje tegen, je moet er geen langere stukken tekst op gaan typen omdat je vingers dan gaan krampen vanwege het kleine toetsenbord. Eveneens langdurig op zo'n klein schermpje werken is niet leuk gezien je dan gaat zitten turen en op een gegeven moment het zat bent. Vooral als je in Excel werkt is alles net iets te klein.

Mocht je jouw huidige laptop te klein vinden ga dan is een uurtje achter zo'n kleine als deze zitten mocht je er een hebben en dan lijkt jouw huidige laptop ineens een stuk groter...

Ondanks dat deze laptop behoorlijk uit de tijd is (om het zo maar even te benoemen), kun je deze laptop nog voor het één en ander gebruiken. Accu's zijn nog te koop voor redelijk weinig dus je kunt hem gebruiken voor standaard taken voor onderweg of om muziek op te luisteren. Linux Xandros is een prima besturingssysteem en werkt prettig op een klein schermpje zoals dit.

Overigens bezit de laptop zoals misschien eerder gelezen een gigantische hoeveelheid aan voor geïnstalleerde software waarmee je makkelijk thuis komt. Zo staat er printer software op en een antivirus, kijk voor een klein deel nog even naar alle foto's.

Over de snelheid valt niet te twisten, deze is namelijk slecht. Youtube afspelen gaat dus niet (lokaal is wél mogelijk via bijvoorbeeld een sd-kaart). Verder kun je goed uit de weg met standaard programma s voor normaal werk, alleen gaat het bij langdurig gebruik irriteren, dus niet mee gooien en wees gewaarschuwd (zoals eerder gezegd wil ik benadrukken dat af en toe helemaal geen probleem is, als je er maar geen uren achter zit).

Leuk dat je dit leest in 2017 en succes naar de zoektocht naar zo'n klassieke Asus eee pc 4g surf. Laat voor vragen of opmerkingen gerust een reactie achter.

Heb jij ook een Asus Eee PC 4G Surf?