Cowon iAudio D2+ 16GB Zwart Review

dikkevingers 7 januari 2010, laatste update op 7 januari 2010, 2.518 views

Cowon iAudio D2+ 16GB Zwart

Pluspunten

• Geluid is subliem (ook bij maximaal volume)
  • Instelmogelijkheden equalizer
  • Features
  • Programmeerbare knoppen
  • Geheugen 16GB + eventueel 16GB SDHC
  • Accuduur 50 uur muziek/10 uur video
  • Compacte speler

Minpunten

• USB enigszins traag
  • Fragiel USB-klepje
  • Omslachtige menustructuur
  • Weinig accessoires

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik heb niet zo lang gezocht naar een MP3-speler. Er zijn veel merken op de markt en ik ken ze echt niet allemaal. Ik ben bekend met Apple iPod (2nd generation), Creative Muvo TX, en Creative Zen 4GB. Vooral van de apparaten Apple Ipod, Creative Zen en Microsoft Zune en de merken Iriver en Cowon had ik goede verhalen gelezen/gehoord. Zelf bezit ik een Creative Muvo TX 1GB Zwart. Die speler is simpel en heeft een overheersende bass en wat rommelige geluidskwaliteit. Mijn keuze viel op de Cowon iAudio D2+ door de gunstige prijs (bij Redcoon) en het advies van een vriend die de D2 heeft. Het verschil tussen de D2 en D2+ is zeer klein. De uitgebreide lijst aan features en afspeelmogelijkheden gaven de uiteindelijke doorslag.

Algemene beoordeling
De D2+ heeft een mooi klein ontwerp. Het scherm is helder en scherp. Het geluid vind ik perfect. De equalizer-instellingen zijn zeer uitgebreid. Het uithoudingsvermogen is zeer goed. Het apparaat heeft veel features zoals video-player, FM-radio, recorder, picture viewer en text-reader. De bediening is goed aangepast op gebruik in de verschillende werelddelen. De handleiding en de instellingen zijn in meerdere talen, de bandbreedte van de FM-radio is in te stellen.
Het aantal accessoires valt enigszins tegen. Een paar in-ears, een stylus en een USB-kabel. Ik heb nog een screenprotector (willekeurig merk), een leren beschermhoesje (origineel Cowon) en een nieuwe set in-ears (zie mijn review NuForce NE-6) aangeschaft. Verder kan nog een oplader en enkele kabels voor aansluiting op AV-apparatuur gekocht worden.
De handleiding is summier maar voldoende helder over de mogelijkheden die de D2+ biedt.
Het geluid vind ik het meest belangrijk en afgaand op dat onderdeel is het een magnifieke speler.

Featureset
De aansluitmogelijkheden zijn voldoende. Er is een mini-jack voor audiouitvoer, mini-USB voor dataverkeer, micro-USB voor AV-uitvoer en Audio-invoer. De USB aansluiting is de veelgebruikte mini-USB 2.0. De overdracht is 40MB/s. 16GB volgooien kost even wat tijd.
Het voordeel is wel dat je op twee manieren bestanden op je speler kan zetten, namelijk als externe schijf (Mass Storage Class modus) in de Windows Explorer (ik gebruik Windows XP) of via het Media Transfer Protocol van bijvoorbeeld Windows media player. MTP schijnt trager te zijn, maar als je jouw collectie keurig in WMP hebt staan, dan kan het handig zijn.

Beeldkwaliteit
Het beeldscherm is zeer goed. De helderheid is in te stellen (1 t/m 10) en bij maximale helderheid voldoende om in het daglicht af te lezen. De resolutie QVGA 320x240 is niet bijster groot, maar biedt wel enorme scherpte bij de relatief kleine afmetingen van het scherm (2,5” diagonaal). Met 16 miljoen kleuren heb ik niets meer te klagen.

Geluidskwaliteit
Uiteraard zijn de speakers en de kwaliteit van de bron van belang. De muziekfiles zijn FLAC en MP3 (320Kbs). In de test heb ik in-ears van mijn Creative Muvo TX, (nieuwe) NuForce NE-6 en via cinch-aansluiting mijn versterker (Sony TA-F461R) met Bose (acoustimass 3 serie IV) gebruikt. Het geluid met de NE-6 klinkt beter dan met de Creatives. Met de versterker klinkt het geluid subliem.
Het geluidspectrum komt goed gebalanceerd over. Als de equalizer niet gebruikt wordt, dan is het geluid neutraal. Ik heb verschillende muziekstijlen geluisterd, zoals techno, C-Mon and Kypski, Beethoven en Buena Vista Social Club.
Cowon heeft een licentie op de toepassing van de BBE Sound Inc technologie in haar MP3-spelers. Deze techniek verbetert het geluid aan de hand van algoritmes en decoderingen. De exacte werking is mij niet bekend. De instellingen zijn bij een kleine verandering van de instellingen goed hoorbaar.
Door de instellingen van de equalizer of de BBE technologie te veranderen wordt het geluid vol en gedefinieerd. De output op de versterker blijft zuiver (met en zonder BBE) als ik de speler naar maximaal vermogen opschroef. Met de in-ears heb ik dit niet getest (ik wil m’n oren graag in goede staat houden :)).
Niets dan lof over de geluidskwaliteit.

Bouwkwaliteit en afwerking
De afwerking is netjes. Het omhulsel is van mat zwart plastic. Het voelt vrij robuust aan. Hoe de robuustheid is, zal ik wel ontdekken op een ongelukkig moment. De stylus die bijgeleverd is, is van een degelijke kwaliteit. Het lijkt hard plastic en ik weet niet of dit wel zo heel vriendelijk voor het scherm is (ze zullen dit vast wel getest hebben). In ieder geval heb ik een screenprotector gekocht en gebruik ik de stylus niet. Met de vinger en de nagel is de bediening ook prima te doen. De knopjes, de mini-jack connector en het SD-slot voelen degelijk aan. Enkel de afdekking van de USB-connector is van rubberachtig plastic. Dit voelt fragiel aan en zou nog wel eens kunnen scheuren.

Ergonomie
De bediening is via een touchscreen. Met hold is deze uit te schakelen (de screensaver zet na gewenst aantal seconden het scherm uit). Er blijven dan vier bedieningsknoppen beschikbaar. De holdknop (tevens power als je ‘em de andere kant op schuift), volume up, volume down en de menuknop (play/pause) . Aan de laatste drie knoppen zijn in de hold-state andere functies toe te kennen. Normaal gesproken zijn ze uitgeschakeld, maar door softwarematig aan te geven dat ze de oorspronkelijk functie moeten behouden, kun je het volume en de play/pause bedienen. Cowon heeft nog een derde optie aan deze knoppen toegevoegd. De volumeknoppen worden dan forward en rewind en de Menuknop blijft play/pause. Erg slimme feature om de speler toch blind te kunnen bedienen. Wellicht was hier een afstandsbediening handiger geweest.
De bediening van het menu is wat omslachtig. Bij opstarten wordt het menu getoond waarop de functionaliteiten staan. Je selecteert een functionaliteit en moet dan nog eens bevestigen dat je de functionaliteit wil activeren. Met andere woorden je moet dubbelklikken op een icoon. Tijdens het afspelen moet je op het scherm tikken om het menu weer zichtbaar te maken. Even een nieuw album selecteren kost op z’n minst vier stappen. De mogelijkheid om een playlist van 256 nummers aan te leggen versneld dit enigszins.
De stylus hangt met een elastisch draadje door een oogje aan de speler. De stylus bungelt er een beetje onhandig bij. De stylus kan gebruikt worden als een standaard voor de speler, waardoor deze rechtop kan staan. Het draadje wat door hetzelfde oogje gaat zit iets in de weg. Ik heb de stylus niet in gebruikt.
Het originele hoesje sluit mooi om de speler en laat de knoppen etc onbedekt. Deze blijven dan beschikbaar. De voorkant van het hoesje klapt onhandig naar rechts open. Naar boven was misschien beter geweest. Als Cowon de optie had ingebouwd om het te roteren, dan zou bij 180 graden draaien het probleem opgelost kunnen worden. Ach het is maar een kleinigheidje.

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid
16GB is voor mij ruim voldoende. Met een SDHC card kan de capaciteit met maximaal 16GB uitgebreid worden. Spelen vanaf de SDHC doet wel een beroep op de batterij. Bij wijzigingen indexeert de D2+ alle informatie/nummers van de SDHC en het interne geheugen opnieuw. De speler kan een maximum van 4000 nummers op de speler en 4000 nummers op de SD-card aan.
De speler heeft naast de video- of muziekspeler ook de mogelijkheid om flash games te spelen, teksten te lezen, foto’s te bekijken, snelle notities te maken met de stylus en zelfs sommetjes uit te rekenen op de calculator.
Uitbreidbaarheid voor de speler is redelijk. Je kunt op internet verschillende accessoires krijgen: beschermhoesjes (o.a. Cowon, Noreve en Javoskin), screenprotectors, kabels voor AV-doeleinden (micro-USB naar cinch of micro-USB naar 3,5 mm stereo mini-jack), SD-cards.

Mobiliteit en accuduur
De accuduur is wat mij betreft uitstekend: 50 uur aaneengesloten muziek of 10 uur aaneengesloten video. Verschillende tests op andere fora tonen aan dat dit getal wel klopt (bestanden afspelen vanaf het interne geheugen, scherm uit en niet maximaal volume). Bestanden afspelen vanaf de SDHC-card doet een beroep op de batterij. Hoeveel weet ik niet.
Over de levensduur van de accu kan ik niets zeggen. Het is wel een Lithium-polymeer batterij en bestand tegen veelvuldig op-/bijladen. De accu is niet verwisselbaar, wat in het geval van een defect prettig zou zijn.
De afmetingen zijn kleiner dan een creditcard en de dikte is een kleine duimdikte. Het originele beschermhoesje van Cowon maakt de afmetingen iets groter. Het gewicht is laag. Een compact en licht toestel.

De prijs ligt redelijk in lijn met de iPod Touch v2 16GB. Ik had geluk de speler voor een actieprijs te kunnen kopen. De prijs ligt zo rond de 185 euro en dat is de Cowon iAudio D2+ absoluut waard.

Heb jij ook een Cowon iAudio D2+ 16GB Zwart?

Wat misschien de veelzijdigheid behoorlijk kan vergroten is het je verdiepen in het installeren van andere firmware. Met name Rockbox en de Koreaanse Firmware(versie 3.xx!

De Koreaanse Firmware zorgt er namelijk voor dat je custom flashskins kan draaien op de interface van je D2. Waardoor je dus in ieder geval in het muziek afspeel menu jou gewenste 180 graden kan draaien. Ik heb zelf het standaard hoesje van Cowon en ook een flashskin die alles 90 graden draait?(geen idee welke hoeveelheid, in ieder geval mijn geluidsuitgang zit boven. Precies zoals je normaal een boek open slaat zegmaar)

iadiophile.net is voor beginners en gevorderde mensen een ideale website. Vooral op het forum is veel info te vinden + dat er veel mensen rondlopen met de nodige kennis van custom dingen op je Cowon.

Ook een leuke functionaliteit is het toevoegen van bootscreens, coverflow en nieuwe menuthema's!

Voor de rest wel een heel erg nette review! Alleen dat fragiele USBklepje heb ik nog geen last van gehad na bijna 2 jaar dus wat dat betreft valt dat opzich wel mee. Hij is best stevig.

[Reactie gewijzigd door Touchdomex op 7 januari 2010 23:33]

Ik had inderdaad op iaudiophile.net en head-fi.org veel informatie gelezen over firmware, features etc. Ik weet dat je met Koreaanse firmware 3.xx andere skins kunt gebruiken, maar ik wist niet dat je hiermee de interface 180 graden kan draaien.

Is de firmware er eenvoudig op te zetten?
Mag ik vragen waar jij deze mp3-speler nog hebt weten te vinden?
Afgezien van BOL, staat er overal "niet meer leverbaar", maar BOL vertrouw ik even niet: http://www.kieskeurig.nl/.../d2_16_gb/reviews/332621/ (bovenste bericht).
Destijds (dec 2009) bij Redcoon gekocht.
Hmm, zie daar helemaal niks van Cowon staan....

edit: http://gathering.tweakers...message/34094912#34094912 , dat verklaart het, importeur faiiliet....

[Reactie gewijzigd door Raven op 31 mei 2010 15:48]