Nuforce NE-6 (Blauw) Review

dikkevingers 7 januari 2010, laatste update op 26 april 2010, 740 views

Nuforce NE-6 (Blauw)

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit
  • Supergeluid
  • Strakke, diepe bass
  • Gedefinieerde mid- en hightones
  • L-vormige 3,5 mm stereo mini-jack
  • Goede geluidsisolatie/noise isolation

Minpunten

• Draaggemak kan beter
  • Licht ruis
  • Indicatie L&R slecht leesbaar
  • Kwaliteit membraan/krakend geluid

Tot nu toe heb ik de oortjes gebruikt die bij de speler (walkman Sony, cd-speler Sony en mp3-speler Creative Muvo TX) bijgesloten waren. Daarnaast heb ik enkele keren losse in-ears (1x Sony MDR-ED21LP, 1x Sony (model?) en 1x Philips SBCHE590) gekocht. Helaas heb ik nooit de modelnummers onthouden, dus kan ik ze niet allemaal geven. De gemiddelde prijs van deze losse in-ears was rond de 30 euro en zijn allen voor 2005 gekocht.
De NuForce NE-6 is gelijk aan de NuForce NE-7, maar dan zonder de microfoon. Indien je de in-ears ook voor je mobiele telefoon (iPhone) wil gebruiken dan kun je overwegen de NE-7 te kiezen.

Algemene beoordeling
De in-ears geven een solide indruk door het blauwe metaal. De hoeveelheid sokjes (earplugs:XL, L, M, en S) biedt voldoende maten voor elk oor. De Medium vond ik het meest prettig. Het geluid out-of-the-box is heel prettig.

Kwaliteit geluidsweergave
De geluidsisolatie (noise isolation) is perfect. De muziek hoeft niet hard te staan, wat voor mij een uitkomst is. Ik heb nogal gevoelige oren. Uiteraard is de bron van de muziek en de kwaliteit van de speler van belang of het geluid mooi is. Ik hou van een warm tot neutraal geluid.
De test heb ik gedaan met de Creative Muvo TX en de Cowon iAudio D2+. Een equalizer wordt in mijn geval niet gebruikt. Ter vergelijking gebruik ik de Sony MDR-ED21LP en de Philips SBCHE590. Deze zijn ruimschoots ingespeeld. De muziekfiles zijn FLAC en MP3 (320Kbs).
Bekend is het inspelen (burning in) van de in-ears. Na 20 uur merkte ik enige verbetering. Verder ben ik niet gekomen door een defect aan de rechterspeaker (zie bouwkwaliteit). Het geluid out-of-the-box is heel prettig. De bass is strak en gaat erg diep. Als liefhebber van techno is de bass super. De mid en hightones zijn heel precies. Ik heb andere muziekstijlen geluisterd, zoals C-Mon and Kypski, Beethoven en Buena Vista Social Club. Het klassiek klonk een beetje schel (burn-in?), maar dit klonk verder goed.
Wat me opviel is de ruis. Zodra er geen muziek speelt, klinkt er ruis over de oortjes. De ruis is tijdens het spelen van muziek op half volume niet/nauwelijks merkbaar. Dit ligt (naar ik begrepen heb) aan de impedantie van 16 Ohm.
Al met al zou ik zeggen dat het geluid erg goed is voor een toch wel kritische muziekluisteraar.

Gebruiksgemak
Wel viel me op dat ik de in-ears behoorlijk stevig moet aandrukken, zodat ze niet uit mijn oren vallen (ik las een tip om ze vochtig te maken, misschien eens proberen). Het is me in ieder geval al enkele keren voorgevallen dat ze uit mijn oor vielen bij het draaien van mijn hoofd. De kabel heeft (door mijn sjaal) dan niet bijster veel lengte waardoor de in-ears toch met redelijke eenvoud uit je oor getrokken worden. Wellicht is het een oplossing om de draadjes over de oorschelp te gaan dragen.
Daarnaast steken ze wat uit, waardoor het gebruik in bed (liggend op je zij) wel kan, maar niet erg prettig is.
Zodra de in-ears geplaatst worden in het oor, dan is het stil. Een gesprek klinkt als gefluister en omgevingsgeluiden verdwijnen. De in-ears hebben een klip om de kabel vast te zetten aan je kraag o.i.d.. Dit sluit enigszins geluiden van een schurende kabel uit. Nadeel is wel dat de klip op de hoofdkabel zit. Als je de oortjes niet in hebt, dan hangen ze ter hoogte van je navel. Het dilemma zit tussen voldoende lengte hebben om je hoofd te kunnen draaien en het bengelen van de in-ears voor je navel.
De dunne draadjes draaien vrij snel in elkaar wat soms enig gepuzzel oplevert om ze uit de 'knoop' te halen. In het rubber waar het draad de oordop binnengaat, staat de letter van Links of Rechts. Deze is nauwelijks te lezen. Een klein hinderlijk puntje.

Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit ziet er sollide uit. Het metaal en het rubber ogen degelijk. De earplugs zitten stevig op de voorkant. De driver is afgeschermd met een filter (klein metalen gaasje). Ik ben voorstander van de L-vormige mini-jack, omdat ik de speler in mijn broekzak heb en op deze manier de aansluiting ontlast wordt van trek- en duwspanningen in mijn zak.
Helaas heb ik bij mijn oortjes gemerkt dat er een defect in de rechterspeaker. Bij het inbrengen van de in-ear wordt het membraan door de luchtdruk, die zich in het oorkanaal opbouwt, op spanning gezet. In mijn geval ging dit gepaard met een ondefinieerbaar gekraak dat leek op plasticfolie dat op spanning komt. Ik neem aan dat dit een incident is. Op fora zie ik enkel positieve reactie en heb ik het probleem niet eerder gelezen.
Edit: het volgende setje NE-6 had ook dit krakende geluid, maar nu in de linkerspeaker. Het setje is retour gegaan. Je zou zeggen drie keer is scheepsrecht, maar daar gok ik het niet op.

De prijs (rond de 40 euro) is scherp voor deze in-ear. Op verschillende fora wordt de NE-6 vergeleken met in-ears met een waarde van 150 euro. Dat zegt toch wel iets. Ik heb geen ervaring met dergelijk dure in-ears en kan daar niet over oordelen. Voor mij is de prijs-kwaliteit zeer goed. Eerdere in-ears (zie inleiding) halen het niet bij de kwaliteit van deze NuForce NE-6.

Heb jij ook een Nuforce NE-6 (Blauw)?

Hé, je bent me voor. :) Ikzelf heb deze oordopjes op eBay gekocht, waar ik ze voor 34 euro inclusief verzenden op de deurmat mocht verwelkomen. Als vergelijkingsmateriaal heb ik (inmiddels overleden) Creative EP-630s en Microsoft Zune IEM's in combinatie met een Zune 8GB.

Na ca. 12 uur inspelen viel mij juist wel de diepe bass op vooral heel veel breder/meer uitgebalanceerd is. Vooral vergeleken met de Creative EP-630s, die toch als 'boomerig' bekend staat. Over het hele spectrum ben ik tevreden over de oortjes. Zeker de keuze tussen de Creative en de Nuforce zou vanaf nu altijd in het voordeel van de Nuforce vallen. Het is dat ik geen tijd heb om meer ervaringen te delen, misschien later meer. :)
De oortjes gaan tot 20 Hz, wat heel gangbaar is. De bass is diep, maar niet extreem. Hierdoor heb ik het gevoel dat de bass heel zuiver klinkt en ik vind het prettig. Ieder ervaart het geluid anders. Jouw bass-beleving is lastig te vergelijken met mijn beleving. Ik weet overigens niet of je enige bass-versterking bij je Zune hebt aanstaan.
Ik ben het met je eens dat NuForce over het hele spectrum erg lekker klinkt.