Asus Lyra Wi-Fi Mesh router Review

Bert 8 augustus 2017, laatste update op 8 augustus 2017, 433 views

Asus Lyra Wi-Fi Mesh router (Product gekocht)

In het kort: Onnodig gecompliceerd door blackbox. Werkt uitstekend wanneer eenmaal opgezet.

Pluspunten

• Signaal sterkte, reikt ver genoeg om buiten gewapend beton om te kunnen gaan.
  • App
  • QoS

Minpunten

• Black box met alleen ledkleuren om een idee te hebben of je netwerk 'werkt' (tot het eenmaal opgezet is)
  • Werkte niet 'out of the box' met Ziggo. Moest eerst zelf DNSsen toevoegen & DHCP (weer?) aanzetten
  • Nog steeds geen wonderproduct tegen gewapend beton

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 5
Laat me beginnen met de reden waarom ik deze 'Mesh router' gekocht heb.
Ik had hiervoor een Asus AC68U en deze gaf geen bereik op de 1e verdieping. Er is een heel hoog gehalte WIFI netwerken hier in de straat waardoor het voor mijn gevoel steeds trager/lasterig werd om op andere verdiepingen een stabiele internet verbinding te hebben.

De Asus Lyra is een 3 band router waardoor je geen verlies meer hebt door communicatie van de routers onderling. Dat maakt het geheel wel duurder dan bijvoorbeeld een Mesh set van TP.

Asus heeft de Lyra (net als de meeste Mesh routers) ontworpen voor de doelgroep gebruikers die geen verstand heeft van internet/netwerken. Mijn ervaring is dat het daardoor juist lastiger is om het netwerk in te regelen. (waneer het eenmaal opgezet is kan je gewoon via webinterface werken ťn via de app.)

De Asus Lyra app vindt moeiteloos de eerste router (via bluetooth) en dan begin je met het instellen van je mesh netwerk. Ik vond dit persoonlijk vrij omslachtig. Soms maakten de routers verbinding.. en een ander moment weer niet. Voor mij werd het een beetje een blackbox principe. Je doet wat met het apparaat.. maar hebt geen enkele controle over hoe je netwerk geregeld moet worden (unit a gaat via b naar c).
Een firmware update uitgevoerd en vervolgens moest ik het netwerk opnieuw opbouwen omdat hij de extra units niet meer zag.

Na een paar uur prutsen (ja echt) is het me gelukt een goed, stabiel dekkend netwerk te krijgen voor een typische jaren 80 woning.

De positieve reviews die je tot nu toe vooral vindt zijn echt voor huizen uit de VS waar gewapend beton geen rol speelt.. Bij mij thuis kwam ik ook nagenoeg niet van de begane grond tot de router in de kamer exact boven de eerste router. Hemelsbreed 3 meter.. geen signaal.
Ik heb het zelf opgelost door gebruik te maken van onze inpandige schuur. De muren daarnaartoe zijn gips of enkelwandig steen. Via de schuur kan je weer door gipsmuren naar de 1e verdieping waar volledig aan de andere zijde de laatste router te vinden is.

Het netwerk is nu dan wel heel stabiel.. de snelheid ben ik dan op dit moment nog niet tevreden mee. Beneden / 5 GHz is prima.. maar 2,4 GHz is heel traag.
Ik heb mn server aangesloten via kabel op de 3e unit. De snelheid van het netwerk krijgt van Asus 2 streepjes.. maar laat ik het zo zeggen.. Van internet downloaden is sneller dan kopieren van van mn server ;).. en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Voor mijn gevoel is het een prima product.. wat verder verbeterd kan / zal worden dmv firmware upgrades. Het is echter geen 'wonder' router en je bent heel erg afhankelijk van de positionering van de router-units hoe de uiteindellijke resultaten zijn.

Edit: Ik zal de komende periode deze review verder uitwerken/updaten. Toen ik begon met deze review was mn netwerk goed. Toen heeft mn vrouw er aangezeten (even stopcontact gewisseld & iets verplaatst).. toen was de verbinding ineens niet meer via Unit B maar via de hoofd router. Daarmee ging de verbinding van 2 groene streepjes naar 1 oranje. Kreeg hem nu niet meer goed. Morgen weer verder prullen.

Heb jij ook een Asus Lyra Wi-Fi Mesh router?

Dank je wel voor de review, omdat ik nog wel eens adviseer is dit soort ervaring te lezen erg prettig om een beeld te vormen over het concept mesh.

Ik lees de reviews over de mesh apparatuur vooral voor precies de dingen waar jij last van hebt, het blijven cliŽnts (repeaters) op een hoofd unit en hoe slechter de tussenliggende verbinding is hoe meer je inlevert op de verbindingen van de bovenste apparaten en is het dus, zoals ik in bijna elke review lees, geen optie voor de Nederlandse betonnen blokken dozen. (Mensen willen dit omdat op zolder slechte WiFi is, daar veranderd hier eigenlijk niets aan) een powerline en een access point is precies zo iets, het is het net niet.

Daarbij, 400 euro, koop 2x ubiquiti ac-lite eentje op de eerste en eentje bekabeld op de eerste en je hebt een perfect dekkend network voor 180 euro

[Reactie gewijzigd door ThaNetRunner op 8 augustus 2017 20:48]

Helaas is het in mijn huis nagenoeg onmogelijk om kabels te trekken (dan moet ik echt gaan breken). De wifi is nu, ondanks dat die nog niet optimaal is ingeregeld, wel al een factor tich beter dan ie was met een enkele router op de begane grond.
Ik ben er kritisch op omdat het een duur ding is en ik er stiekem toch wel meer dan 'net iets beter' van verwacht.
Ik zal de review updaten als ik langer heb kunnen prutsen om het beter/goed te krijgen.