SilentMaxx ST-11 Pro (ATX, Geen PSU, Rood) Review

Velvet 29 november 2005, laatste update op 17 november 2015, 9.096 views

SilentMaxx ST-11 Pro (ATX, Geen PSU, Rood)

Pluspunten

• Handig systeem voor het openen van de side panels
  • Twee power buttons
  • Mooie vormgeving
  • Goed afgewerkt
  • Goede geluidsdemping
  • USB-/Firewire-/Audiopoort bovenop de kast
  • Extra ventilatiemogelijkheid boven de voeding

Minpunten

• Vrij duur in aanschaf

Onlangs heb ik de Silentmaxx ST-11 PRO gekocht. Over deze kast waren tot nu toe vrijwel alleen reviews in het Duits te vinden, omdat hij in Nederland blijkbaar (nog) niet zo bekend is. Dit is de website van de fabrikant: http://www.silentmaxx.com/st11pro_ms.php. Ik heb deze case gekocht omdat ik veel waarde hecht aan een stille computer. Eigenlijk twijfelde ik tussen deze en de Antec P-180, maar ik besloot om maar eens iets onbekends te proberen. Met goed gevolg!

Aanschaf

Ik heb de kast besteld bij www.informatique.nl, en had hem binnen drie dagen in huis voor een geschikte prijs. Het is aan te raden om goed rond te kijken bij verschillende webwinkels, omdat ik bij het zoeken enorme prijsverschillen vond tot wel 55 euro verschil!!

Buitenkant

De kast ziet er mooi uit (ik heb de zilverkleurige), is bijna helemaal van aluminium, alleen het deurtje is van kunststof, wat meteen ook wat goedkoper oogt. Leuk detail is dat er twee powerbuttons opzitten, eentje op en eentje achter het deurtje. Ik heb alleen maar een poweraansluiting op mijn moederbord en moest dus kiezen welke ik zou gebruiken. Misschien valt het met wat knutselwerk wel te organiseren dat je beide knoppen op een stekkertje aansluit, je zal ze toch nooit tegelijk indrukken.

De buitenkant van de kast

Op de voorkant zitten drie blauwe ledjes (echt balkjes), wat er op zich wel cool uitziet, vind ik, maar wat in een slaapkamer misschien wat veel licht geeft als je 's nachts iets wilt downloaden. Natuurlijk kan je er dan altijd nog voor kiezen om het stekkertje ervan niet aan te sluiten.

De kast is groot genoeg voor een normaal systeem (21/48/54 cm) en weegt 11.4kg. Hij is een heel klein beetje kleiner dan de Antec P-180, een beetje dieper, maar wel lager.
Op de bovenkant van de case vind je onder een klepje 2 USB-, 1 firewire- en een audio-aansluiting. Handig, mits je moederbord dat ondersteunt.
Ik vind het zelf wel erg handig dat deze aansluitingen bovenop de kast zitten en niet voorop.

De aansluiting voor USB/Audio/Firewire

Bovenop de kast bevindt zich ook een klep die je open kan zetten of zelfs helemaal verwijderen, die precies boven je voeding zit, zo kan die makkelijker zijn warmte kwijt. Bij mijn systeem is dat niet nodig, maar bij echte overclockers misschien wel. De kast staat op rubber pootjes, wat de resonantie richting vloer vermindert.

Openmaken

Bij het openmaken van de kast kreeg ik meteen een leuke verrassing: de beide side panels kunnen met een klinkje zo opengeklapt worden, geen gedoe met schuifjes en schroefjes, gewoon openmaken. De deurtjes kunnen er ook gewoon uitgetild worden. Zo wordt de montage van het moederbord ook erg eenvoudig. Zowel het deurtje als de side panels is voorzien van een slotje.

De zijkanten kunnen beide gemakkelijk worden opengeklapt

Binnenkant

De kast is aan de binnenkant mooi afgewerkt, geen scherpe randjes. Er is ruimte voor vier casefans (niet bijgeleverd), drie van 80 en een van 120 mm. Het grootste deel van de binnenkant is bedekt met dempingsmateriaal, alleen de achterkant en de bovenkant niet, er schijnen ook verschillende materialen gebruikt te zijn om de demping van het geluid zo goed mogelijk te maken.
Een van de fans kan je zetten op een soort dwarsbalk, je kan die er ook afhalen als je geen fan gebruikt op die plaats.

De kast met een systeem erin gemonteerd

In de kast is ruimte voor vier keer een 5,25" bay extern/ intern, drie keer een 5,25" bay intern, twee keer een 3,5" bay extern/intern en een keer een 3,5" bay intern. Onderin is er genoeg ruimte voor bijvoorbeeld drie harde schijven(zelfs inclusief HDD Silencer) en dan heb je nog 4 5,25" bays over. De schijven en branders zijn gemakkelijk te plaatsen door middel van een draai- en kliksysteem. Ook mijn fan controller (Coolermate Commander 7) paste makkelijk, de uitstekende knop viel precies in het deurtje. Genoeg ruimte voor een flink systeem dus.

Geluidsproductie

En dan het geluid. Ik vind mijn pc merkbaar stiller, het geluid is nu meer een geruis, geratel en andere indringende geluidjes worden effectief gedempt. Natuurlijk is het een subjectief iets, maar ter illustratie: ik dacht eerst dat ik mijn speakertje voor systeemgeluidjes niet goed had aangesloten, maar toen ik heel goed luisterde hoorde ik toch heel zachtjes "biep'.

Het is een prima kast voor mensen die van stilte houden en waarschijnlijk is het ook voor zwaardere systemen een goede kast, al heb ik daar (nog) geen ervaring mee. Het geluid aan de voorkant is het meest verminderd, ik hoor mijn harde schijven nauwelijks meer en ook de dvd-brander maakt veel minder lawaai. Ik ben er nu wel achtergekomen dat de koelers van mijn videokaart en mijn processor best veel lawaai maken. Daar ga ik dus nog iets aan doen.

Heb jij ook een SilentMaxx ST-11 Pro (ATX, Geen PSU, Rood)?

Waarvoor 2 power buttons?
Zodat je het deurtje niet hoeft open te doen als je je pc wilt aanzetten :P, en je kan zelf kiezen of je de powerbutton voor of achter het deurtje wilt hebben. Dit in tegenstelling tot veel anderes kasten waar die knop standaard achter het deurtje zit.
Mooi review.
139euro koste die he als ik het goed heb ?

En geen voeding toch ?
Vind je dat niet jammer voor zo'n bedrag ?
Wat voor voeding gebruik jij ervoor ?
Ik heb een SilverStone ST-30NF 300 Watt, passief dus, en die voldoet prima. Geen centje geluid en mijn systeem blijft vrijwel altijd onder de 40 graden celsius... Nu moet ik er wel bij vertellen dat het niet een ontzettend zwaar systeem is :)
Dat er geen voeding bijzit (en geen fans!) is wel jammer ja, maar ik wilde graag een passieve voeding, dus zou ik die er alsnog bij moeten kopen, mocht ik een kast inclusief voeding kopen. En deze kast was verder wel superaantrekkelijk.
Ik ben op dit moment zelf bezig een ST-11 Pro kast te modden. Ik ben nog niet klaar dus ik kan nog geen commentaar geven op de geluidsproductie.

Enkele zaken die mij opgevallen zijn:

De manier waarop de roosters voor de 120mm fans gemaakt zijn zorgen ervoor dat ze gaan "fluiten". Het gaaspatroon moet je er dus uitzagen om e.e.a. stil te maken.

Tevens is de kast te klein voor mij:

Er komen 5 schijven, en waterkoeling in. Dan is de ruimte wel erg beperkt.

Ik vond het zagen ook al zo makkelijk gaan, en het bovenpaneel aan de slappe kant. Ik lees net pas dat het alu is ;) Geef mij maar een stalen kast: Veel geschikter om te modden.

Er zitten maar 8 moederbord standoffs bij! Voor dit geld krijg je dus niet eens genoeg standoffs om een normaal moederbord met 10 gaatjes vast te schroeven. Het zijn ook nog eens exemplaren van halve hoogte: Die zie je minder vaak en ik had ze zelf ook niet 1, 2, 3 liggen. Ik weet ook wel dat je een mobo ook met 8 schroefjes vast kan zetten, maar wat is de moeite om er 10 bij te doen!

Het uitklapsysteem waarmee de zijkant naar beneden kan worden geklapt is erg handig. Na indrukken van een enkel handvat kan je het hele moederbord zo met het achterwandpaneel naar beneden klappen. De manier waarop de kast geconstrueerd is maakt hem wel een stuk minder solide. In weze zijn het 3 panelen om een los frame.
Ik heb liever een kast waar je bij wijze van op kan gaan staan: Dat zal met de silentmaxx niet lukken.

Onhandig is weer dat een Fanbus controller zoals die van zalman, niet normaal gemonteerd kan worden omdat het deurtje dan niet dichtkan: Het plastic zit te dicht op de voorkant waar je 5 1/4 drives zitten. Het deurtje dan maar verwijderen? Kan niet! De kabels van de powerknop en de verlichting lopen door het deurtje, dus ze zijn niet te verwijderen.

Ik persoonlijk vind de kast de hoge prijs niet waard. Zeker ook omdat ie zonder voeding wordt geleverd.

Slightly off-topic:

Bij de kast heb ik overigens ook 2 1600 toeren 120mm fans van Silentmaxx besteld. Deze worden verkocht door Silentmaxx als zijnde "uber stil" deze fans produceren echter een ZEER iritant geluid. Ze zijn wel stil qua luchtstroom, maar de motortjes brommen en zoemen als een gek, en ze voelen ook slap en goedkoop aan. Een afrader dus.
Voorgaande reactie is ook opgegeven als product survey, daar (http://tweakers.net/productsurvey/survey/1682) gaat de discussie nog verder! Mijn reactie was deze:

"Ik heb zelf ook een Silentmaxx ST-11 PRO, en ben er erg tevreden over. Waarschijnlijk heb je gelijk wat betreft de modbaarheid van de kast, ik hecht daar zelf niet al teveel waarde aan omdat ik deze kast in eerste instantie gekocht heb omdat ik een stille kast wilde. In dat opzicht voldoet hij prima. Die stilte is ook het voornaamste doel bij deze kast en ook van de fabrikant.

Ik denk dat je je wat dat betreft van tevoren iets beter had kunnen oriŽnteren, dan had je een kast kunnen kopen die iets beter bij jouw eisen paste. Uit je verhaal krijg ik het idee dat je een vooral grote en stevige kast zou willen. Realiseer je alleen wel dat een stalen kast van deze grootte een heel stuk zwaarder zou zijn, wat een nadeel kan zijn als je je computer mee wilt nemen naar bijvoorbeeld een LAN-party. Verder denk ik dat het uitzagen van de fanroosters ook niet persť goed is voor de stevigheid van de kast.

Ik snap niet wat je probleem is met de schijven, in principe houd je met vijf schijven nog twee plekken over voor eventuele brander en je fan controller, mocht je meer ruimte nodig hebben dan was een blik op de site van de fabrikant (http://www.silentmaxx.com/st11pro_ms.php) genoeg geweest om te zien dat er in totaal 7 5,25" bays inzitten en dat je, als je er meer wilde, dus beter een andere kast had kunnen zoeken.

Het probleem met je Fanbus controller is wel vervelend, past hij zelfs niet als je hem in de derde of vierde bay van boven plaatst? Daar begint namelijk een holte in het deurtje en zou je dus iets meer speling moeten hebben.
Het probleem met de fanroosters heb ik zelf niet ondervonden, trouwens, waarom heb je het steeds over meerder 120mm fans? Bij mij is er maar ruimte voor eentje op de bodem, de andere drie zijn 80mm.

Dat er maar 8 standoffs bijzitten is inderdaad een beetje slordig, het was mij niet opgevallen, maar ik heb dan ook een mini-atx die je met 8 standoffs vastzet.

De kast is inderdaad vrij duur, maar soortgelijke kasten (zoals de Antec P-180, ook PSU-loos geleverd) kosten vaak net zoveel.

Misschien klopt het niet, maar ik krijg door je verhaal het idee dat je je van tevoren nauwelijks georiŽnteerd hebt, anders zou je namelijk al lang voor je hem aanschafte hebben uitgevonden hoeveel drive bays erin zitten, dat er geen voeding bijgeleverd wordt en dat de kast van aluminium is. Dit vind ik dus onterechte kritiek.

Wel terecht vind ik je kritiek wat betreft de moederbord-standoffs, de ruimte voor je Fanbus-controller en het niet verwijderd kunnen worden van het deurtje.

Als je wilt gaan case-modden moet je daarvoor een kast kopen waar dat mee kan. Als je in de specs al kan lezen dat bepaalde dingen onmogelijk zijn moet je gewoon een andere kast zoeken."
Btw, ik heb ook de Silentmaxx-fans, maar ik heb nergens last van (qua gebrom/gezoem).
hoever gaat die "Goede Geluidsdemping"?
is het echt merkbaar of alleen meetbaar?
en welk type geluid houdt hij het best tegen?
hoog of laag? (maw hd gebrom of fan geblaas)
Bij mij brak een van de scharnieren al de eerste dag af, technisch slecht inelkaar gezet en onbegrijpelijk voor die prijs. Bij informatiek en de duitse fabriek reageren ze eenvoudigweg NIET op email.