TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7 Review

RadioMike 8 augustus 2017, 120 views

TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7 (Product gekocht)

Ter vervanging van een Netgear maar eens een TP-Link proberen. Gelijk een goede ervaring met zowel de 2.4 als 5 Ghz band. AC werkt lekker vlot en bereik is (na aanpassing meterkast) niet om te klagen. Er lijkt wel een connectie probleem te zijn met Samsung TV's.

Pluspunten

• Prijs / Kwaliteit
  • Beheer
  • Stabiliteit
  • Bereik

Minpunten

• Connectie time-outs (Samsung TV)
  • Bouwkwaliteit (plastic)

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Mijn oude Netgear had problemen met verschillende apparaten in huis en kon niet overweg met AirPlay. Daarom deze TP-Link gekocht. Meteen voor een gegaan met AC zodat MacBook en iPhone extra bandbreedte en bereik kunnen genieten.

Na 1 jaar kan ik stellen dat dit apparaat degelijk is. Werkt 'voldoende'. Maar gezien de prijs zou je mogen zeggen dat het geheel een 'goed' verdiend.

De beheerbaarheid is meer dan prima. Alle mogelijke functies die je als thuisgebruiker (ook met meer wensen en ervaring) wil zien zijn aanwezig. De interface is simpel, maar doet zijn ding. App is er ook, maar die kun je beter overslaan.

Het belangrijkste is dat de router alle protocollen en apparaten in mijn netwerk ondersteunt. AirPlay doet het ook goed in tegenstelling tot bij Netgear (WNDR3700). Er is maar een klacht; Alle stream-apps op mijn - nieuwe - Samsung TV (met Tizen als OS) hebben een verschrikkelijk lange 'buffertijd'. Netflix neemt soms wel 30 seconden om een aflevering te starten. Dat gebeurt vervolgens in lage kwaliteit, maar dan na 2 seconden is het weer HD. Dit krijg ik niet opgelost, ook niet met behulp van support en forums. Probleem ligt vermoedelijk bij de televisie.

De meterkast heeft de nodige aanpassingen gehad om een maximaal bereik mogelijk te maken. De route hangt nu bovenin, weg van de slimme energiemeter die vermoedelijk het interferentie gaf met de router. Eenmaal bovenin merkte ik gelijk verbetering op de 5Ghz band die nu zelfs de zolder bereikt (meterast zit in het midden van het huis).

Samengevat durf ik deze router aan te bevelen aan iedereen die op budget een AC router wil die nagenoeg probleemloos is. Een herstart vind wel plaats elke 2 maanden (ongeveer), daardoor kan ik niet zeggen dat hij onaangeraakt 2 jaar kan draaien. Maar over welk apparaat kunnen we dat wel zeggen tegenwoordig.

Heb jij ook een TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7?