WD My Passport My Passport 1TB Zwart Review

DigitalExcorcist 7 augustus 2017, 114 views

WD My Passport My Passport 1TB Zwart (Product gekocht)

Uitstekende schijf in een compact formaat. Prima prestaties voor een prima prijs!

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Snelheid
  • Meegeleverde apps voor Mac + Windows

Minpunten

• Geluid

Mobiliteit Score: 5
Gisteren heb ik de WD MyPassport 1Tb gekocht.

Argument om deze schijf te kopen was de prijs. ¤64,- bij de MediaMarkt en dat is om en nabij het budget dat ik in gedachten had voor een externe schijf, om mijn NAS wat te kunnen ontlasten van data die eigenlijk niet redundant bewaard hoeft te blijven.

Ik wil, vanwege in het verleden bewezen betrouwbaarheid, perse een Western Digital schijf (alternatief was een BackupSlim van Seagate rond deze prijsklasse).

De WD MyPassport had als pre dat deze USB 3.0 ondersteund. Ik gebruik primair een Macbook (mid 2012) maar heb niet specifiek voor de "For Mac"-serie gekozen; deze kwam iets duurder uit en ik dacht dat, mocht het nodig zijn, ik die schijf zelf ook wel kon formatteren :)

Verpakking is uitstekend, schijf zit erg netjes en stevig verpakt. Er zit een vrij kort USB 3.0-kabeltje bij. Zoals in andere reviews al staat is deze vrij stug en niet erg lang. De lengte is niet zozeer het probleem, de stugheid op zich ook niet maar heeft wel als effect dat het kabeltje er als een ledemaat bovenuit steekt.

De (behuizing van de) schijf lijkt opmerkelijk op het eerste model Xbox One. Voor de helft glimmend, glad zwart plastic en de achterste helft waar de USB in gaat is geribbeld mat zwart plastic, waar de ribbels diagonaal lopen.

Eenmaal thuis heb ik de schijf ingeplugd. Er bleken wel degelijk tooltjes voor MacOS (naast tools voor Windows) op te staan. Leuk detail dus. De schijf is reeds geformatteerd als exFAT maar omdat ik deze wilde partitioneren in 2 delen (één specifiek met een journaled + encrypted filesysteem voor m'n Mac en één 250gb partitie om eventueel Windows PC's te kunnen bedienen) heb ik de tooltjes gebackupt en de schijf dus gepartitioneerd in twee ongelijke delen.

Dit ging bijzonder vlot.

Wat opvalt is dat de schijf wel wat geluid maakt. Nu heeft m'n Macbook een SSD dus wat dat betreft ben ik wel 'verwend' maar het geluidsniveau is wel merkbaar. Ook 'kraakt' de behuizing als je deze oppakt.

Zoals gezegd is de bouwkwaliteit verder wel stevig. De 'LRF' (little rubber feet) zorgen voor een stabiele, niet-glijdende ligging op de ondergrond en voorkomen resoneren van het geluid (groten)deels. Toch 'bromt' de schijf aanmerkelijk meer als ik deze op bijv. het deksel van m'n Macbook leg.

De prestaties van de schijf zelf:

Onder Windows haal ik, via USB 3.0, zo'n 73Mb p/seconde naar de Windows partitie (exFAT geformatteerd):

Op mijn Mac haal ik vergelijkbare resultaten in de Disk Speed Benchmark:

Niet wereldschokkend, maar snel zat voor wat ik ermee doe.

Met andere woorden: vooralsnog tevreden over mijn aankoop!

Heb jij ook een WD My Passport My Passport 1TB Zwart?