Fractal Design Node 202

Specificaties Mini PC • 2 interne bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Node 202 Review

Krahk 6 augustus 2017, laatste update op 2 december 2017, 575 views Product gekocht

Fractal Design Node 202

Mooie mITX kast zonder fratsen die zowel staand als liggend gebruikt kan worden.

Pluspunten

• Zowel staand als liggend te gebruiken
  • Uiterlijk zonder fratsen
  • Uniform zwart binnen en buiten
  • volledige gpu
  • Redelijk handzaam formaat, op je bureau of om mee te nemen
  • bouwkwaliteit in orde
  • solide binnenkant dmv metalen frame

Minpunten

• SSD locatie onhandig ivm ophoping kabels, met een M.2 SSD is dit te omzeilen
  • plastic buitenkant had in deze prijsklasse mooier afgewerkt kunnen zijn
  • airflow/koeling beperkt, daar moet je rekening mee houden
  • Plastic onderkant verwijderen voelt alsof je de case bijna kapot maakt

Ik zal deze review uitbreiden naarmate ik meer ervaring met de case heb.

Afwerking:
De afwerking van de case is opzich netjes te noemen. Er zijn geen scherpe randen en alles is uniform zwart. Daarintegen is een groot deel van de case van plastic gemaakt en dit had er beter uit kunnen komen. Bijvoorbeeld door ander plastic of andere afwerking. De stukken metaal zoals de volledige binnenkant voelen en zien er goed uit.
Als referentie heb ik mijn vorige kast de cooler master cm690III. Die is ook grotendeels plastic maar ziet en voelt wel van hoge kwaliteit. In de prijsklasse had dit eventueel beter gekund.

Features:
Het punt waar deze kast natuurlijk mee scoort is zijn formaat. Hij is gerust 3x kleiner in volume dan een standaard atx kast en daar door ook een stuk handzamer. Bijkomend voordeel is dat de kast beter op een bureau te plaatsen is of gemakkelijk ergens mee naar toe genomen kan worden.
Zijn beperkte omvang zorgt ook voor wat restricties zoals beperkte hoogte cpu koelers, beperkte koelopties en beperkte kabelmanagementmogelijkheden. Ik herhaal beperkt omdat het ook niet onmogelijk is.
Ondanks de bescheiden 10l inhoud past er naast een mitx MB, cpu + CPU cooler en redelijk hoog ram ook een volledige gpu in. Je hoeft dus niet perse een mitx gpu of single slot gpu te gebruiken.

Koeling:
Stock koelers passen gewoon en er zijn een paar goede alternatieven. Zo gebruik ik de Noctua NH-L9i en heb ik de hoogte genoeg ruimte voor de ventilator om nog te ademen. Boven de cpu zit een rooster met afneembaar stoffilter.
De kast wordt niet perse erg heet idle maar je moet wel je onderdelen wat afstemmen op beperkte hitte afvoer en weinig airflow (zoals lager tdp van de cpu).
Onder de gpu heb je plek voor 2x 120mm fans welke afhankelijk van de dikte van de gpu 25mm of dunner kunnen zijn. Ook hier is een afneembaar stoffilter geplaatst.
Als je de case liggend gebruikt kan je de gpu laten steunen op een verstelbaar steunblokje zodat de kaart niet gaat hangen of aan het moederbord trekken.

Op verschillende fora had ik gelezen dat open air gekoelde videokaarten het qua temperatuur minder goed doen in de node 202 en dit kan ik beamen. De 760 Hawk heeft het lastig met zich zelf koel houden. Een blower style zal hier zeker iets beter werken en 1 of 2 extra fans plaatsen scheelt snel een paar graden..
Ik heb nu een open air style Nividia 1080 in de Node 202 geplaatst (toch wel gaaf in zo'n kleine kast!). Ik heb er 2 120mm Noctua fans als intake op gezet. De case staat op het bureau en alle hete licht kan naar boven afgevoerd worden. Geen enkel probleem.

Onder de psu zit ook een rooster met afneembaar stoffilter.

Kabelmanagement:
In de kast zitten redelijk wat lusjes in het metaal om tierips aan te binden. Echter is het een hele compacte case en kan je de kabels niet achter het MB wegwerken. Daar door ontstaat er een grote ophoping kabels tussen de SSD houden en psu. Ansich geen ramp maar wel erg lastig als je 1 kabel daar tussen moet vervangen of weghalen.
Omdat 1 van mijn ssd sata connectors stuk was gegaan besloten een M.2 ssd aan te schaffen. Deze vervangt nu beide SSD's en dat scheelt 3 kabels. Dit kan ik zeker aanraden. Naast de kabels die niet meer nodig zijn kan je de SSD cage verwijderen en zo het stuk achter de PSU groter maken en de overgebleven kabels beheerbaarder maken.

Update 22-9-2017:
Aantal onderdelen hebben een upgrade gehad.
Idle temps via speccy.

Heb jij ook een Fractal Design Node 202?

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Laptops