Specificaties Wheel voor de PC, Xbox One - Bekijk alle specificaties

Logitech G920 Driving Force Zwart Review

handige_harrie 5 augustus 2017, 811 views

Logitech G920 Driving Force Zwart (Product gekocht)

Je zult er veel plezier mee beleven, maar dan moet je wel bereid zijn om een paar avonden te spenderen om alles naar wens te modificeren en in te stellen. Out of the box heeft het mijn verwachtingen niet waar gemaakt.

Pluspunten

• Stuur en pedalen voelen prima aan
  • Kracht van Force Feedback
  • Compact, goed op te bergen
  • Ervaring icm Oculus Rift is al het gedoe waard.

Minpunten

• Geen informatie beschikbaar over maximale klem-afstand/dikte bureaublad (=5,2cm dus)
  • Moet eerst rubberblokje in rempedaal verwijderen voordat het goed speelbaar is
  • Matige software/driver support, foutieve default pedaalmapping
  • Erg lastig om Force Feedback goed in te stellen (te zacht en/of clipping)
  • Lastiger op te zetten voor een korte sessie dan noodzakelijk.
  • Bouwkwaliteit zeker niet beter dan de oude Formula Force van Ī15j? geleden

Na vele jaren geleden een Logitech Wingman Formula Force (het rode stuur met force feedback) te hebben gekocht en daar vele uren met een hoop plezier mee te hebben gereden werd het tijd voor een nieuwe. De Formula Force werd niet meer officieel ondersteund en heb ik twee jaar geleden kado gedaan aan een vriend. Inmiddels zijn we drie series verder (G25, G27 en nu dus G29/G920) en heb ik sinds kort een Oculus Rift CV1 heb dus kon een nieuw stuur niet achterblijven. Overigens heb ik nog even gekeken naar de Thrustmaster T500RS maar die heb ik niet gekocht vanwege de prijs, de grootte (want ik moet hem kunnen opbergen) en -last but not least - het feit dat hij niet op mijn bureau van 5,6cm dik zou passen. Ik heb dus geen permanente setup, dat is iets om rekening mee te houden.

Ik heb nu een paar avonden gebruik gemaakt van het stuur en eigenlijk ben ik best teleurgesteld, ik zal proberen dat uit te leggen:

Nergens kon ik vinden wat de officiŽle maximum hoogte/dikte is die de klemmen van het stuur zouden ondersteunen. Het ene gebruikersbericht zei 5,3cm, het ander 5,6cm. Mijn bureau is 5,5cm, en de stuurklemmen kwamen niet verder dan 5,2cm... Ik heb een Ikea burea van kurk, dus ik heb aan de onderkant twee plekjes kurk weggebikt, maar dat was net niet voldoende. Met een dremel heb ik de laatste millimeter van de plastic klemmen geslepen. Hij past nu, maar toen waren we al een uur of anderhalf verder en de garantie kan ik nu naar fluiten. De knoppen waarmee de klemmen worden vastgezet doen mij erg goedkoop en plastic aan; voor mijn geval zal het geen probleem zijn, maar het komt minder stevig over dan de oude Formule Force.

De manier waarop de kabels in moeten worden geplugd aan de binnenkant en vervolgens door sleufjes geleid moeten worden is een elegante oplossing als je een permanente setup hebt, maar als je af en toe een uurtje wilt racen is het alleen maar irritant en extra tijd die je kwijt bent.

Het stuur zelf voelt goed aan en de schakelflippers hebben een lekker stevige klik. Ik ben geen grootgebruiker van knoppen op het stuur dus over de ergonomie daarvan kan ik niet oordelen (bij gebruik met de Oculus is dat overigens ook knap lastig.

Een bekende kwaal is het zeer zware/gedempte rempedaal (middelste). Ook hier heb ik een half uur aan besteed om het extra rubberblokje te verwijderen (howto videos hiervan zijn op youtube te vinden). Gelukkig is dat vrij simpel en omkeerbaar, maar het is echt een raadsel waarom Logitech dit een goed idee vond. Met dat blokje ertussen is het bijna onmogelijk om goed te remmen, en het gevoel lijkt niet eens op 'the real thing'. Zonder is het stukken beter.

De pedalen blijven gelukkig goed liggen op laminaat, dat is zeker beter dan het oude stuur. De pedaalafstand is echter zeer krap. Ik heb best smalle voeten (maat 42) maar als ik het rempedaal intrap blijf ik al heel gauw met de linkerkant van mijn voet achter het koppelingspedaal hangen. Aangezien ik geen shifter heb rem ik nu maar met het koppelingdpedaal.

Tot zover de hardwarematige kwalen. Dan de software. Zoals elders ook beschreven heeft de G29/G920 software beduidend minder instelmogelijkheden dan de G25/G27 software; het zal wel te maken hebben met console compatibility/focus. Standaard is de mapping van de controls in Dirt Rally en Project Cars echter simpelweg verkeerd. Simpel te fixen, maar toch.

Dirt Rally heb ik maar even kort geprobeerd en daaruit blijkt dat ik daar nog flink aan de slag moet om de settings naar wens in te stellen - laat ik het zo zeggen, hoewel de force feedback misschien wat krachtiger is, voelt het zeker niet beter (soepeler, verfijnder) dan het oude rode stuur.

Project Cars was hetzelfde verhaal, en de instelmogelijkheden zijn daar wel aanwezig maar om daar iets van te begrijpen moet je in de weer met 3rd party software, google sheets om grafieken te plotten en manipuleren, user-made config files en twee avonden van forums lezen en in-game testen. Eigenlijk is het belachelijk. Noem mij maar een luie racer, maar dit zou met 2-3 begrijpelijke sliders (kracht benodigd voor 'normaal sturen' en de kracht van de ffb effecten zoals kerbstones) moeten kunnen. Uiteraard is dit vooral een probleem van Project Cars, maar feit blijft dat het met het oude stuur nooit zo'n gedoe is geweest. En na twee avonden heb ik nog steeds niet alle clipping van de force feedback eruit, en op andere momenten is van een kerbstone niks te voelen. De deadzone in het midden is ook nog aanwezig maar minimaal.

Toegegeven: Ik moet natuurlijk wel nog wat meer tijd in Dirt Rally steken, en andere games proberen. Ik zal de review tzt aanvullen met verdere ervaringen.

Dan het goede nieuws: met de Rift op een natte race op de Nurburgring doen is echt een fenomenale ervaring, en maakt al bovenstaand gedoe (getweak?) goed :). Je kunt verrassend goed voelen wat de auto doet en op tijd overstuur opvangen. Misschien dat de Rift daar ook een beetje aan bijdraagt.

Heb jij ook een Logitech G920 Driving Force Zwart?

Inmiddels ook met F1 2016 getest en ook daar is de ffb niet om over naar huis te schrijven vind ik.
Bedankt voor je review, ik zocht een stuur en me oog viel op deze, maar dankzij je review toch een oude g25 gekocht en ben daar heel tevreden over.