Specificaties 55" Ultra HD OLED TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 55POS9002 Zwart Review

Stickz 4 augustus 2017, laatste update op 11 augustus 2017, 2.602 views

Philips 55POS9002 Zwart (Product gekocht)

Update 11-08-2017 (~2 weken na aankoop): Helaas meerdere problemen met de tv gehad en hem hierop, mede gezien de felheid van de ambilight, omgewisseld voor een Lg C7V. Beeldkwaliteit is goed, maar de hardware wilt nog steeds niet bij Philips. Plus- en minpunten aangepast.

Pluspunten

• OLED
  • Ambilight
  • Goeie inputlag (30-35ms)
  • Strakke afwerking
  • Goede uitleg over hoe uit te pakken en degelijk verpakt

Minpunten

• Afstandsbediening reageert (erg) slecht
  • Ambilight creëert een balk op het plafond. In ons geval kwam de balk letterlijk 4-5 meter ver over het plafond
  • Netflix twee maal gecrasht in 2 weken
  • Scherm is niet recht, is licht gebogen wanneer je hem in de lengte bekijkt
  • Televisie zet zichzelf aan
  • Afstandsbediening geeft wel commando's aan de tv, maar de tv verwerkt ze niet

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Philips 55POS9002

Daar is hij dan, de nieuwe Philips 55POS9002. Daar onze vorige tv, een Philips 55PUS8809, te maken kreeg met terugkerende defecten (ook na de reparatie) werd deze gecrediteerd. Deze creditering kwam precies op het moment dat de nieuwe OLED zou uitkomen in de Nederlandse winkels. Daar we toch wel erg genoten van de combinatie van televisie kijken met ambilight, hebben we gekozen voor de 55POS9002.

Voorafgaand aan de rest van de review wil ik graag wel even toelichten dat ik geen techneut ben, dus wat ik schrijf zal voornamelijk onderbouwd zijn vanuit mijn persoonlijke ervaring.

Verpakking
Daar was hij dan eindelijk na lang wachten, de mail waarin stond dat ik mijn televisie kon ophalen! Aangekomen bij de winkel (PlatteTV) kreeg ik een grote kartonnen doos overhandigd welke bij thuiskomst snel werd verwijderd.

De verpakking van de 55POS9002 was erg goed. Alle breekbare/gevoelige delen waren zeer goed verpakt. Zo had het scherm een nette extra beschermplaat ervoor zitten met daarachter dan weer foam. De televisie zelf was goed verpakt in goed passend, maar niet te strak piepschuim. Op de doos zelf stond netjes een stappenplan van hoe je de televisie diende uit te pakken.

Zo gezegd, zo gedaan! Voor ik het wist zat de poot eronder en sloot ik hem, als een klein kind zo blij, aan.

Eerste indruk
Mijn eerste indruk van de 55POS9002 was eigenlijk meteen: Wauw! De televisie ziet er gewoon erg goed uit. De dunne rand en de kleur ervan kan ik erg waarderen (donkergrijs staalachtig). Het elektronicacompartiment ziet er met zijn donkere kleur ook goed uit en valt niet op. Onderaan de televisie zit het welbekende Philipslogo welke oplicht als je hem aanzet. Deze heb ik echter bij zijn eerste boot al uitgeschakeld... Gehe! (bedankt voor het toevoegen van deze functie Philips!)

Beeld
Toen de televisie eenmaal aan stond en ik mijn eerste beelden kon bekijken, zag ik direct het verschil met mijn vorige LED televisie. Om nou van de daken te schreeuwen dat echt alles beter was, nee, zo erg was het verschil niet. Maar dat het een verbetering was, dat was wel duidelijk. Waar ik naar keek was echter het gewone 1080i signaal van KPN.

Dus toen de baas thuis kwam, hop, snel een filmpje erop. Hier konden we het verschil wel erg goed zien. We wilden graag Pirates of de Caribbean gaan kijken, zodat we naar het laatst uitgebrachte deel in de bios kunnen gaan (is het wat?). Deze film dateert uit 2003 geloof ik, maar ik zag een erg mooi beeld. De kleuren klopten gewoon out of the box erg goed. Denk hierbij aan de huidtinten, het water, de explosies e.d.

Nieuwe 4K HDR films heb ik nog niet kunnen kijken, maar Warcraft: The Beginning en Deadpool staan al op het lijstje. Ik kan me echter niet voorstellen dat deze zullen tegenvallen.

Gaming
De zelfde middag heb ik mijn PS4 PRO even aan geslingerd om een potje BF1 te kunnen spelen. De inputlag was erg goed. Uit het de gegevens van de review van "Homecinimamagazine" blijkt dat de inputlag tussen de 30 en 35ms ligt, wat prima is om mee te gamen!

Ambilight
Zoals eerder aangegeven hebben mijn vriendin en ik deze televisie grotendeels ook gekozen vanwege de aanwezigheid van ambilight. Dit in combinatie met OLED kan niet fout zijn, toch?

Nou ja, ik zeg het wat genuanceerd, want Philips heeft zijn nieuwe ambilight technologie toegepast op deze OLED (Zit ook op de 901F). De ambilight om de televisie heen is erg mooi, maar Philips heeft de RGB-LEDS zo afgesteld dat ze ook een balk op het plafond tonen. Deze balk, die is in mijn ogen een beetje "to much". We zijn inmiddels wel tot de conclusie gekomen dat we hem niet storend vinden, maar dit kan voor iemand anders zeker wel het geval zijn. Wij hebben na twee dagen eigenlijk nog overwogen om hem terug te brengen en om te ruilen voor een televisie zonder ambilight. Hij is namelijk wel erg goed zichtbaar... (zie foto, is bij daglicht genomen. 's Avonds is het sterker aanwezig)

In eerste instantie dacht ik dat het een foutje betrof in de ambilight, dus ik belde meteen met Philips. Echter kreeg ik later te horen dat een technici van Philips had verklaard tegen de medewerker dat dit zo hoorde en "moest zorgen voor een volledige ambilight ervaring". Dus we zullen het ermee moeten doen. De helderheid van de ambilight is wel aan te passen, maar dit reduceert de balk niet tot nauwelijks.

Inmiddels hebben we de televisie opgehangen. Hierdoor is de balk (zie foto) smaller geworden, maar wel wat intenser.

Afstandsbediening
De afstandsbediening van Philips is erg fijn, althans, als hij werkt. De afstandsbediening heeft namelijk de nare eigenschap dat hij IR gestuurd is op de bovenkant. Dit werkt echt bagger met een HEOSbar ervoor. Je ziet dat de HEOSbar het signaal doorstuurd naar de televisie (het IR lampje knippert bij toetsaanslagen), maar hij weigert simpelweg het commando uit te voeren. Wanneer je de afstandsbediening in een ongelukkige kromming om de HEOSbar heen wijst, werkt hij wel... Erg jammer en hopelijk komt er nog iets in de vorm van een update vanuit HEOS, dan wel Philips (geen idee aan welke het ligt).

De achterzijde van de afstandsbediening heeft het welbekende toetsenbordje. Deze is naar mijn idee bluetooth gestuurd, want ik kan hem onder een kussen verstoppen en nog geeft hij alle toetsaanslagen weer. Ik had persoonlijk graag gehad dat de gehele afstandsbediening bluetooth gestuurd was.

De Philips 55POS9002 is een erg mooie televisie. Hou je van ambilight en wil je graag een OLED, kies dan vooral deze televisie. Vind je de balk op het plafond echter wat "to much", neem dit dan goed mee in je overweging om het toestel wel of niet te kopen, je kunt het namelijk niet weghalen en nauwelijks dimmen.

Mochten jullie graag een foto van iets specifieks willen zien, laat het me dan even weten. Dan ga ik mijn best doen het te realiseren.

Update 11-08-2017:

Helaas stapelden de problemen zich na twee weken al op in ons geval. Mede hierdoor hebben we besloten afscheid te nemen van het toestel en hem omgeruild voor een Lg C7V. We zullen de ambilight ongetwijfeld missen de eerste tijd, maar ook daar wennen we wel weer aan.

Zoals in de plus- en minpunten aangegeven, hier nog even de reden voor ons om afscheid te nemen:
- De afstandsbediening gaf wel commando's aan de tv (ledlampje bij de IR ontvanger knipperde), maar de televisie verwerkte ze niet. Enkel als we de afstandsbediening boven ons hoofd hielden ( :? ) deed hij het;
- Netflix is in twee weken tijd al twee keer gecrasht. Eens in het menu en eens tijdens het kijken van een film...;
- De televisie zette zichzelf aan vanuit de stand-by stand;
- De ambilight creëerde, zoals eerder aangegeven, een balk op het plafond. Deze balk is wel aan te wennen, maar de intensieteit is niet goed te tweaken. Bij ons kwam de lichtbalk over een lang plafond dan ook 4-5 meter voordat hij niet meer zichtbaar was. Dit was ons wel een beetje teveel van het goede;
- Op aanwijzen van GuyJo gekeken naar hoe recht het scherm was, want deze was in zijn geval krom. Dit bleek bij ons ook het geval!

Uit bovenstaande vermoed ik ook dat ons moederbord wellicht niet helemaal goed was. Maar ik had geen zin meer in wederom een reparatietraject vanuit Philips. Eerst hadden we al gezeik met de 8809, en nu ook weer. Voor ons geen Philips meer tot de berichten beter worden.

Let wel: De beeldkwaliteit van de Philips is gewoon goed. Hier geen slecht woord over. De rest komt helaas nog wel wat te kort.

Heb jij ook een Philips 55POS9002 Zwart?

Bij daglicht reflecteert het scherm enorm. Het spiegelbeeld is tevens storend krom/vervormd. Het ultradunne scherm aan de bovenkant is bovendien gebogen... een light curved TV.

Bij het zappen met een HD-Digibox van Telenet wordt het scherm een seconde donker tussen het wisselen van zenders. Op dat donkergrijze scherm zijn er 5 à 6 horizontale strepen over de hele breedte van het scherm.
Dat is nog allemaal niets...
Ambilight is een flinke afknapper!
Ik heb speciaal op Philips gewacht voor de aankoop van een OLED 4K. Alleen omwille van de ambilight. Op mijn 42PFL9803 van 02/2009 was die perfect. Mooie diffuse kleurenwolken die zo'n meter rondom het toestel de achtergrond verlichtten.
Op de nieuwe 55POS9002 is het een complete ramp. De LED's van ambilight zijn kleine verstralers geworden die recht naar het plafond en naar de zijkanten schijnen zodat zich op het plafond en op de zijmuren kaarsrechte, felle lichtbalken aftekenen.
Onbegrijpelijk, spuuglelijk en totaal niet sfeervol.
Na contactname met Philips bleek ik niet de enige 'klager'.
Op korte termijn was er evenwel geen remedie te verwachten.

Het toestel is dan ook zonder enige aarzeling teruggestuurd naar de leverancier.

Ik heb nu de 55PUS7502... met ambilight zoals ambilight hoort te zijn: prachtig.
En als ik eerlijk moet zijn... ik zie totaal geen verschil in beeldkwaliteit tussen de 9002 die er gisteren stond en de 7502 die er vandaag staat. Zwartwaarden zei u? De charme daarvan is mij altijd ontgaan.

[Reactie gewijzigd door GuyJo op 7 augustus 2017 23:10]

Wat zijn (voorlopig) je ervaringen met de 7502 ? Ik overweeg mijn PFL (cineos) van 2008 ook te vervangen door dit toestel maar heb wat schrik van het smart TV gedeelte ... Werkt dit naar behoren ? (voldoende snel), is de software stabiel ? (bugs) en werkt ook NetFlix naar behoren ? Bedankt alvast voor je feedback.
Helaas ben ik geen frequente gebruiker van smartTV. Heb alleen een paar demofilms 4K op Youtube en Netflix bekeken. Ik neem aan dat het smartTV-deel identiek is aan dat van de 9002 aangezien ze dezelfde P5 gebruiken. Tot nu toe heb ik geen enkel minpunt aan deze TV kunnen vinden. En dat was helemaal anders bij de 9002 (gebogen scherm, erg spiegelend scherm, vervormd spiegelbeeld, bij veel wit op het scherm werd dit na een seconde donkerder, minder detaillering in zwart dan LCD, horizontale grijze strepen op zwart scherm tijdens zappen, afschuwelijke ambilight... en dat heeft de 7502 allemaal niet).

Maar bestel hem gewoon bij Coolblue, dan heb je hem de volgende dag en je kan hem 30 dagen uitgebreid testen. Niet goed? Dan komen ze hem terug halen en storten het geld terug op je rekening... je hoeft de deur niet uit.

[Reactie gewijzigd door GuyJo op 16 augustus 2017 23:12]

Dank beide voor deze review en ook de reactie. De LG OLED die ik heb staan is nagenoeg perfect maar ik zou toch graag ambilight willen icm OLED. De opmerkingen over de lichtbalk op het plafond laten deze optie direct vervallen voor dit model (zat namelijk te twijfelen om te verkopen en deze dan te kopen door een erg mooie deal bij de rentepunten). De foto laat het gelukkig heel duidelijk zien en dat zou ik zeker weten zeer storend vinden.
En wat betreft zwartwaarden......dat is voor mij juist de reden om voor OLED te kiezen....denken dat het beeld uit staat en dan licht elementen ineens zien verschijnen doet mij elke dag blij zijn dat ik voor OLED heb gekozen
De balk is er wel, maar als je een film zit te kijken valt hij niet op om je aandacht elders is. De ambilight om het toestel zelf heen is fantastisch, dit maakt voor ons ook de keuze lastig of we hem gaan omruilen of niet. Het beeld is namelijk erg mooi.

Wat @GuyJo hierboven zegt klopt wel deels, maar de meerwaarde van OLED zit hem vooral in films en games met donkere scenes naar mijn mening. Ik heb hiervoor altijd een LED gehad en zie nu wel degelijk het verschil. In onze woonkamer is het plafond 2.40m hoog. Wanneer dit meer is, is het effect van de balk wellicht ook weer anders en misschien wel minder intens.

Mijn stille hoop gaat ernaar uit dat Philips de bovenste RGB-LEDS wat meer "tweakbaar" (:P) maakt, zodat je die intensiteit los van de zijkanten kunt bedienen. Dat zou al een grote ergernis wegnemen.

Hopelijk heb je er wat aan. Ik zal straks even een foto bij de review voegen van de ambilight in de avond. :)
Benieuwd naar de avond foto.
De ambilight leds op mijn oude philips flatscreen waren wel instelbaar en had ik altijd op zo'n 30% felheid staan. Kan me voorstellen dat Philips dat nog wel tweakbaar gaat maken dan want 100% felheid lijkt me erg veel van het goede als je in de avond TV kijkt.

Wat ik overigens elders lees is dat Dolby Vision niet wordt ondersteund en je hierdoor dus niet de Dolby Vision bestandern via Netflix kan kijken. Dat is wel serieus zonde.
De ambilight was wel in te stellen van 10 naar 0, maar niet genoeg om de lichtbalk op het plafond naar wens te maken. Wanneer je de intensiviteit lager zette, ging de ambilight om je televisie heen ook weg en was het niet meer zoals je zou willen.

Ik zal proberen de foto aankomend weekend up te loaden.
Hoe bevalt de p5 enginebij deze tv? Want de aansturing van de beeldverwerkingsprocessor van de LG teevees laat te wensen over lees je zo her en der . Zie je verschil met de LG oled tv's?
Voor de twee weken dat ik hem heb gebruikt, heb ik geen nadelen kunnen vinden aan de processor. De beelden zien er gewoon goed uit. Grafisch prima in orde.

Philips heeft alleen niet al zijn zaken op orde, en zodoende heb ik hem er toch uitgedaan.
Ik heb een review geplaatst op de website van philips.be mét 3 foto's van ambilight:

Ze antwoordden: "hartelijk dank voor het schrijven van deze review... wij hopen nog vaker van u te horen".
Ik vermoed dat het een computer was.

Ambilight aan de bovenkant meer tweakbaar maken zal niet helpen. Het probleem is dat de LEDs 20 cm onder de bovenrand van het scherm staan. Die schermrand werpt dus de haarscherpe schaduwlijn op het plafond. Bij de 7502 staan de LEDs bijna op de rand van het scherm en zijn gericht naar de muur en dat geeft een perfecte ambilight... zoals trouwens op alle andere modellen.

Bij de 9002 hebben ze willen stoefen met een ultradunne schermrand van 0,5 cm. Daar was dan blijkbaar geen plaats meer voor de LEDs van ambilight... en die hebben ze dan maar 20 cm lager gezet waar de behuizing dikker wordt.

Dat dunne scherm heeft nog een ander nadeel: gooi uw oog over de flinterdunne rand en u ziet dat u in het bezit bent van een 'light curved TV'!

Nog een nadeel dat ook veel minder is bij de 7502: het scherm spiegelt enorm bij daglicht. En om het nog erger te maken: het spiegelbeeld dat je ziet is opvallend krom en verbogen. Ik zag het spiegelbeeld van mijn venster en dacht even dat mijn huis op instorten stond.

Gebogen scherm en vervormd spiegelbeeld: ondermaatse kwaliteitsindruk en wrang gevoel net 2300 euro betaald te hebben.

Opgelet, als morgen de ambilight van de 9002 terug 'normaal' zou zijn, dan wil ik hem direct terug. Of neen, ik wacht wel op volgende reeks... met Dolby Vision.

[Reactie gewijzigd door GuyJo op 9 augustus 2017 23:14]

Ja, inderdaad. Had zelf met liefde die schermdikte ingeruild voor normaal geplaatste ambilight. Heb na aanleiding van je tip ook even gekeken in de lengte van het scherm, en inderdaad, hij is krom!

Bij ons gaf de televisie nog een paar problemen en hierop heb ik hem ingeruild voor een Lg C7V.
Ik heb deze tv ook, en bepaalde zaken vallen mij op. Zou 1 van jullie hier ook eens naar kunnen kijken. @GuyJo @Stickz

- Ambilight op het plafond heb ik ook last van, dit kunnen ze denk ik softwarematig niet wijzigen aangezien de leds gewoon te recht naar boven en zijkanten zijn geplaatst. Dus is de hardware wat verkeerd is afgesteld.

- Scherm spiegelt erg, alleen lijkt bij mij de weerspiegeling gewoon goed te zijn. Dus geen vervorming.

- Als ik de bovenste schermrand bekijk, het dunne deel dus. Lijkt deze heel ligt gebogen zoals hier eerder aangegeven. Dat is wel vaag, want zou gewoon 100% recht moeten zijn.

- Netflix app: Als ik deze open zie je de covers van de series en dergelijke. Deze zijn bij mij niet super scherp. Terwijl als ik mijn ATV4 aansluit, en dan de netflix app open zijn die covers wel super scherp. Kan iemand dit ook checken?

- De stekker voor de stroom gaat er bij mij niet 100% in, het deel wat de tv ingeschoven kan worden gaat bij mijn voor 50% erin. Is dit bij jullie ook zo? Is nu een probleem bij het ophangen met vogels thin ophangbeugel.

- Voor de mensen met een Gameconsole en deze tv. Ik heb de tv op game mode staan, echter als ik Rocket Leauque speel dan na een uurtje spelen lijkt wel of de TV het niet meer trekt. Beeld word stroperig. Dit is geen Lagg ofzo, maar gewoon beeldopbouw bij hele snelle beeldbewegingen. Het lijkt of de P5 Engine de boel gewoon niet aankan kan verwerking, ondanks dat alle beeldverbeteraars uitstaan. Dit is niet gelijk als je gaat spelen maar treed na een tijdje op. Heeeel vaag.

- Verder ben ik gewend als ik van zender wissel dat ik dan zie welk programma er afspeelt en hoelang dit nog duurt. Dit is helemaal niet aanwezig op deze tv.'

- HDMI-arc/cec werkt half, als ik de tv uit doe dan gaat mijn receiver ook uit. Echter doe ik de tv aan dan doet hij dat weer niet. Tevens kan ik geluid niet bedienen met de ab van de tv.

- Door bovenstaand probleem heb ik de tv via optische kabel aangesloten op mijn receiver. Maar nu merk ik dat als ik een 4K film/serie op netflix kijk dat de audio out of sync gaat lopen na een tijdje. En helemaal scheef loopt met bijvoorbeeld de ondertiteling. Dit is alleen bij 4K zo, en niet bij full hd. voorbeeld film Terra.

- @Stickz Welke muurbeugel heb jij gebruikt?

[Reactie gewijzigd door shbtbrtbvgsfd op 11 augustus 2017 10:51]

Ik heb inderdaad ook een aantal zaken ondervonden. Heb even per vraag antwoord gegeven. Heb sinds vanmorgen een Lg C7V. heb de Philipds de deur uit gedaan. Vond hem te instabiel en niet volledig naar wens.

* Dit heb ik inderdaad ook waargenomen. Het is minimaal, maar hij is inderdaad krom!

* Heb ik zelf niet ondervonden. Wel is Netflix twee keer gecrasht bij me in de tijd van twee weken.

* Dit had ik ook inderdaad. Ik had echter een ouder type Vögels muurbeugel, bij deze leverde dit gelukkig geen probleem op. De Lg hangt nu ook met deze beugel en hangt wel een stukje dichterbij de muur. Het "achterwerk" van de Lg is iets minder. Dit zal ook door de afwezigheid van ambilight komen gok ik.

* Dit heb ik niet ondervonden. Heb zeker twee sessies van twee uurtjes gehad met Battlefield 1. Echter heb ik geen last gehad van dergelijke vervormingen.

* Heb KPN met een externe ontvanger, dus kan hier geen antwoord op geven.

* De ARC via mijn HEOSbar werkte wel gewoon. Kon ook radio luisteren zonder dat de TV aan stond.

* Bij mij werkt de ARC, dus heb hier geen ervaring mee.

- @Stickz Welke muurbeugel heb jij gebruikt?
* Zoals hierboven aangegeven heb ik de oudere versie van de Vögels Thin. Heb even gezocht, en het is geloof ik een voorloper van de 040. Beetje dit idee.
Ik heb de TV (via Coolblue) ook na een dag retour gestuurd. De hoofdreden (zie mijn review) is vooral de absurd slechte Ambilight implementatie. Het antwoord van TP-Vision dat dat zo hoort (voor de immersie ervaring, right!) is natuurlijk een giller van de bovenste plank. Hier heeft TP-Vision gewoon volkomen de plank misgeslagen en enorm afbreuk gedaan aan de Ambilight ervaring.