Wharfedale Diamond 225 (Wit) - Reviews

Specificaties Boekenplank speaker met 120W vermogen - Bekijk alle specificaties

Wharfedale Diamond 225 (Wit) Review

everteend 5 augustus 2017, 2.246 views Product gekocht

Wharfedale Diamond 225 (Wit)

Wow. Deze kleintjes gekocht op basis van meerdere luistersessies. Een mooie speaker voor mijn ruimte en smaak, en zeker een die een review verdient. Een muzikale en warme speaker met voor dit formaat een stevige bas.

Pluspunten

• Eerlijkheid van klank
  • Dynamiek en balans
  • Bouwkwaliteit
  • Volle bas voor het formaat

Minpunten

• Er zijn mooiere..
  • Kleine bump in middenlaag
  • Tweeterkortademigheid op hoge snelheid

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 5

Op zoek naar nieuwe speakers voor muziek. Voorwaarden: bookshelves (want kleine kinderen); muzikaal (voor alle genres muziek); voldoende laag; onkritisch over plaatsing; en max euro 300 per stuk.

Zoeken en luisteren

Na onderzoek op stap om te luisteren. Ik kies een klassiek en een modern rap stuk, de eerste voor balans en geluidsbeeld, de tweede voor ritme en bas. Ik luister naar de Dali Zensor 3, Dali Opticon 1, B&W 685 S2, Monitor Audio Bronze 2, Dynaudio Emit m10, KEF Q100, Q Acoustics 3020, Q Acoustics Concept 20 en de Wharfedale 220/225.

De M10 en Zensor 3 eindigen op plek 2 en 3. De Zensor geeft een mooie projectie, sprankelt in het hoog en ook de bas is voldoende. Het hoog heeft een scherpe attack -
soms te scherp. De M10 is wat dat betreft zachter in het hoog en ook de betere allround speaker. Het klinkt goed, maar ik mis iets. Passie of plezier? Mijn keuze valt op de Wharfedale 225.

Specificaties

De uitgebreide specificaties vind je op de site van Wharfedale. Ze zijn geschikt voor een versterker van 25-125 watt, en zouden door hun slot-loaded baspoort minder gevoelig zijn voor plaatsing.

Belangrijk hier van deze twee-weg speakers;
  • Afmetingen in mm: 355h x 196b x 290d
  • Frequentieberiek: 40 Hz - 20 kHz (+-3 dB)
  • Gevoeligheid: 87 dB

Unboxing en kwaliteit

De Wharfies zitten stevig in de doos met schuimrubberen hoeken, verpakt in plastic en nog eens bescherm door een folie. Daarbij de handleiding en rubberen plakdopjes. De boxen voelen stevig aan, en maken een goede indruk. De speakergrilles zijn bevestigd met pinnetjes, wat betekent dat je de kleine gaatjes ziet als je ze weghaalt. Daarnaast valt de aansluiting op, die niet weggewerkt is in de klankkast maar 28mm uitsteken. De plakvoetjes passen in schroefgaten onder de bodemplank. Ze zijn niet heel kritisch op plaatsing. Wel hebben ze zeker aan de zijkant lucht nodig en is het belangrijk ze op een stevige boekenplank of statief te zetten. Een dunne boekenplank kleurt merkbaar mee.

Klank

Wow. Uit de box klinken ze in mijn huiskamer al meteen erg goed. Ruim voldoende bas om het in mijn buik te voelen, een mooi stereobeeld en een goede balans. Vol en muzikaal. Wel lijkt tijdens het inspelen soms het hoog en dan weer het (midden)laag wat te wiebelen. Wat dat ook is, het verdwijnt langzaamaan en dan beginnen de Wharfies te zingen.

Ik was sceptisch op de lyrische review van stereophile, maar nu snap ik hem. Ik kan alleen maar genieten en glimlachen. Een volle bas, heldere en zijdezachtige hogen, veel nuance in de vocals. Het geluid is vol, de buhne breed en alle instrumenten goed geplaatst. Prachtig.

Is de Wharfedale 225 perfect? Zeker niet. Ook deze speakers kunnen niet toveren met lage-resolutie MP3s. In het middenlaag is, zeker bij drukke electronische muziek en hoog volume, een lichte 'bump' te horen. En dan lijken ook de tweeters even buiten adem te raken en dunner te worden.

Speakers zijn een kwestie van geluidssmaak. Ik vind, zeker in vergelijking met genoemde concurrenten, deze het meest passend bij de mijne, en omdat de 225 mij het snelst deed ophouden met 'technisch' luisteren en liet genieten van de muziek. Mocht je nieuwe speakers zoeken en houden van een wat warmer, voller geluid, dan kan ik je zeker aanraden de 225 te beluisteren.

Heb jij ook een Wharfedale Diamond 225 (Wit)?

Dankjewel voor deze review en de link naar stereophile, daar valt weinig aan toe te voegen.

Welke versterker etc. gebruik jij om ze aan te sturen ?

[Reactie gewijzigd door OPELOPA op 5 augustus 2017 22:44]

Versterker is een oude Sony STR-DE315, en streamen met Google Cast. Nieuwe versterker is de volgende stap.
Hallo Everteend,

Ik was even benieuwd of je deze luidsprekers nog steeds hebt en hoe ze bevallen. Ze zullen dan inmiddels wel lekker ingespeeld zijn. Dit model wordt niet meer gemaakt en kan nu voor 300 euro per set gekocht worden. Ik twijfel tussen de 225 en de nieuwere Wharfedale Diamond 11.2. Zou je de 225 nog steeds aanbevelen?

In je vorige post geeft je aan dat je naar een nieuwe versterker op zoek bent. Is dat al gelukt?
Ze bevallen nog steeds. Mooi geluid voor deze prijsklasse. Als je op zoek bent zou ik ze zeker opnemen in het lijstje om te luisteren. De 11.2 heb ik niet gehoord, maar de reviews zijn minder enthousiast. Ik heb nog geen nieuwe versterker want door een verhuizing heb ik mijn verschillende speakers anders opgesteld en ligt de prioriteit even anders. Die oude Sony doet het nog prima voor stereo!
Ik heb de Diamond 225's nu sinds afgelopen donderdagavond (3 mei) in bezit en aangesloten op een Sony STR-DN1050 !. Ik heb ze op self-adhesive spikes (met 'ingebouwde' cups) van Soundcare op ons Ikea Besta meubel gezet.

Hoe lang duurde bij jou het inspelen?

Ik heb er nu een aantal dagen naar geluisterd en ik hink heel erg op 2 gedachten:

Positief:
* Ik ben zwaar onder de indruk van het detail dat ze kunnen geven, zeker in het vocale gebied of bij instrumenten die zich rond dat gebied bevinden hoor ik details die ik op de vrij 'analytische' Mordaunt Shorts niet of veel minder hoorde.

* Hoge tonen zijn nog steeds crisp als het moet, zonder scherp of vervelend te worden. Erg fijn om naar te luisteren! Sowieso klinken ze inderdaad warm en vol en dat vind ik een goed ding.

* Voor 'boekenplank speakers' kunnen ze lekker laag gaan. Zeker te horen bij bv. "next to me" van Imagine Dragons .

Maar nu negatief:
* Los van het feit dat ze erg laag kunnen gaan, mis ik in de hogere regionen van het lage frequentiegebied soms echt nog aanwezigheid. Soms hoor ik bassen ineens erg diep gaan, terwijl ze bij hogere basnoten wat ondergesneeuwd raken.

* Het volle/warme geluid maakt de speakers som ook wat 'wolkerig'.

Ik 'hoop' dat de wisselende prestaties in het lage/laag-middengebied nog wat beter worden, want zeker bij de wat meer orkestrale klassieke muziek, film soundtrack of rock mis ik nu toch nog wel tonen die ik op m'n Mordaunt Shorts altijd in overvloed had. Deels schrijf ik dat toe aan het feit dat deze op een niet echt massief Ikea meubel staan en dat dit hoe dan ook invloed geeft, maar deels hoop ik toch ook wel dat het nog wat gaat verbeteren....

Voorlopig is het geen optie om de grote vloerstaande Mordaunt Shorts terug naar beneden te halen vanwege de kleine, maar anders wordt het echt kiezen tussen veel definitie in het laag/midden-laag en wat minder definitie in het hoog en midden-hoog, of andersom :{

[Reactie gewijzigd door eymey op 7 mei 2018 10:49]

Na twee weken redelijk intensief gebruik waren ze ingespeeld. ik herken wat je aanhaalt als positief en negatief, ook al wen je snel aan de sound van je eigen speakers. Een factor die belangrijk is in mijn ervaring is de kwaliteit van de bron - soms is dat de digitale kwaliteit, soms ook de mix. Als ik namelijk die bron - bijv lage resolutie MP3 of een geremasterde CD - op andere speakers beluister, valt het geluid me ook tegen in vergelijking met een accoustisch meesterstukje van deze eeuw. Een andere factor is het karakter van deze speakers: het middenlaag en de snelheid van de speakers zijn niet de beste. Wanneer de bron - welke muziek dan ook - snel en druk is, kan ik deze speakers ook minder waarderen. Succes met inspelen, en hopelijk wordt het beter.
Thanks voor je reactie! Wat betreft "snel en druk" snap ik idd wat je bedoelt, denk ik. Misschien is Wharfedale toch wat te overmoedig geweest om hun driver design in hun heel goed ge-reviewde 220 zo maar 1 op 1 door te trekken naar een grotere unit.

Any way, ik kijk het dan nog eventjes aan (theoretisch zou ik ze nog binnen 30 dagen kunnen retourneren, als ik ze verder als nieuw houd). En heb hier natuurlijk nog vergelijk met m'n bestaande speakers, dan is wennen wellicht ook wat lastiger. Misschien dat ik ze eerdaags nog eens even aan de Denon PMA-715r op m'n werkkamer ga hangen voor een goede inspeelsessie :).
Super nuttige review! Ben zelf ook in de race speakers, en net als jij ook vanwege een kleine.

De afgelopen 10 jaar naar Mordaunt Short 908i vloerstaanders geluisterd. Vrij smalle speakers van 90 cem hoog maar wel diep, omdat er onderin side-firing woofers zitten. Heb altijd kunnen genieten van de speakers, hoewel ze geregeld in het hoog veel te schel klinken (dat vond ik een groot nadeel aan ze).

Nu vinden we deze MS908i's niet meer zo veilig en hadden we sowieso een groter en breder AV-meubel nodig zodat we ook meer andere spullen netjes konden opbergen. MS908i's staan nu op zolder (waarschijnlijk te wachten op verkoop) en beneden heb ik nu, voor op het meubel, MS902i's geprobeerd (gebruikte ik als achterspeakers) en 'vintage' Mission 760i bookshelf speakers die ik altijd op m'n werkkamer gebruik.

Beide speakers klinken in woonkamer van 25 m2 echter niet helemaal overtuigend (en worden ook sterk gekleurd doordat ze op het meubel staan). Voor die kleuring heb ik al soundcare dempers besteld, maar ik mis toch ook echt de vrij diepgaande bas van de 908i's.

Ik had eigenlijk al bijna de Dali Zensor 3 besteld, op basis van de vele goede reviews die ik erover lees, zowel van consumenten als pro's. Maar zag één review bij Coolblue verwijzen naar deze Wharfedales. De reviewer had blijkbaar ook een hekel aan (te) schelle tweeters en vond netals jij de Zensor 3's af en toe ook te kort schieten op dat gebied. Met mijn ervaringen met m'n Mordaunt Shorts in het hoofd nu bij bol.com de Wharfedales besteld! Ben benieuwd!
WOW, ik zat al een hele tijd in een dilemma. Wilde bijna een vermogen (voor mij dan) besteden en 4 verschillende speakers kopen, testen en dan 3 terugsturen. Maar jij hebt het werk al voor me gedaan.

Ik twijfelde tussen: MA Bronze 1 of 2, Dali Zensor 3 of 1, Q Acoustics 3020 of Concept 20 en de Wharfedale 220. Formaat is voor mij enorm belangrijk, de 225 is echt te groot. Ik had mijn lijst al verkleind tot de QA Concept 20 en de Bronze 1 (die laatste gaat tot 55Hz, raar want de Concept 20 is veel zwaarder, gaat echter tot 64Hz, maar in combi met een sub maakt dat wss niet uit).

Je review en je linkje zijn enorm overtuigend, ik weet alleen niet of de Wharfedale het bij mij ook zo goed zouden doen. Ik heb namelijk een Marantz NR-1608 en wil ze gebruiken voor HiFi stereo maar ook voor series/films, gekoppeld met een Dali Zensor Vokal center speaker (heb nog geen sub en geen surround speakers gekozen).

Ik weet niet of de kleinere Wharfedale 220 goed integreert met de Dali Zensor Vokal icm met een niet al te sterke receiver als de NR-1608. Maar dat geldt ook voor de QA Concept 20 en de Bronze 1 en ben naarstig op zoek naar advies!

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 11 juni 2018 15:58]