Specificaties 65" Ultra HD LCD TV met HDR en 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung The Frame 65” (UE65LS003AS) Review

Jochemd13 7 september 2017, laatste update op 10 september 2017, 3.649 views

Samsung The Frame 65” (UE65LS003AS) (Product deels gesponsord)

Werkelijk een prachtige tv met een bijzonder mooie weergave van de vooraf ingestelde kunstwerken. Wanneer je meer wilt dan een standaard televisie en zoekt naar iets dat werkelijk een goede indruk maakt ongeacht hij aan of uit staat, deze tv is wat je zoekt.

Pluspunten

• Algemene kwaliteit van deze tv is erg goed, je krijgt voor het bedrag een erg nette tv met een goed ontwerp
  • De art-modus, de mooiste kunstwerken verschijnen met de allerbeste kwaliteit in je leefruimte met een mooie sfeer als gevolg
  • Superstrak uiterlijk, gewoon geen rare dingen en onnodig lichtgevende logo's maar een echt mooi object die in geen enkel interieur zal misstaan
  • 4K en HDR geven samen echt een super mooi beeld, ook is het contrast prima en de helderheid scoort ook goed
  • De Samsung One Connect Box in combinatie met de One Remote maakt het zeer eenvoudig in gebruik

Minpunten

• De prijs maakt de doelgroep wel erg beperkt, je moet wel een heel erg grote kunstliefhebber of Samsung-fan zijn om de aanschaf te kunnen verantwoorden
  • Deze tv reflecteert overdag te veel om goed het beeld te kunnen zien, hoge helderheid is dan wel een vereiste wat de beeldkwaliteit negatief beÔnvloed
  • Het ophangsysteem gebruiken is wel een vereiste gezien het ontwerp anders niet mooi uitkomt

Samsung The Frame 65" Review

Wie heeft er tegenwoordig nou geen televisie prominent in de woonkamer in het midden van de zithoek staan? Het welbekende grote zwarte vlak dat eigenlijk alle aandacht opeist wanneer je een woning betreed, het gaat al jaren zo. Vroeger had je nog de 'beeldbuis' die vooral erg veel ruimte in nam met alsnog een vrij klein beeldoppervlak, en nu is alles zo dat er vrij weinig achterkant te ontdekken is gezien het een enorm beeldoppervlak met 0 randen is geworden. Wat gebeurd er nu, gezien de tv's bijna niet smaller kunnen gaan ze wel iets nog nieuwers bedenken, nu zijn we beland op het moment waar een tv op een andere manier kan worden toegepast in je woning. Waarom zou je je televisie niet verbergen in een speciaal meubel waar de tv uit schuift? Waarom zou je geen speciale 4K beamer nemen die in het plafond verdwijnt waardoor er geen tv meer in beeld is? Of waarom neem je niet gewoon een televisie die met een druk op een knop verandert in een schilderij? Samsung heeft dit laatste uitgevoerd en daaruit is de Samsung The Frame ontstaan in samenwerking met ontwerper Yves Bťhar.

Voor nu even de officiŽle trailer die Samsung op Youtube heeft gezet, het geeft een algemeen beeld over de functies van deze tv zoals de kunstmodus en de verschillende manieren van de plaatsing van de tv.

Omdat ik nog niet heel veel ervaring heb met het reviewen, en helemaal geen ervaring met een enkele categorie zal dit meer een 'algemene beoordeling' zijn dan echt een goede review. Ik hoop daarom dat mijn ervaring kan voldoen om je te overtuigen om misschien wel deze televisie te kopen. Waarschijnlijk sla ik in mijn enthousiasme ook hele onderwerpen per ongeluk over en daarvoor alvast mijn excuses. Ik hoop daarom dat het verhaal een beetje te volgen is, veel leesplezier!

Een tv van §3199 zal vast veel leuke functies hebben en erg goede specificaties, niet? Samsung geeft de volgende eigenschappen van deze televisie, dit is een verkorte versie van de hele lijst. Er is natuurlijk nog veel meer bekend over deze geweldige tv, zie daarvoor verder, een review gaat namelijk niet alleen maar over de specs.

SpecificatiesSamsung 'The Frame' series
Speakervermogen frontspeaker10W
Speakerkanalen2.2
Energieverbruik103W (55")
118W (65")
Energieverbruik in standby0,3W (55")
0,3W (65")
Afmetingen zonder voet (BxHxD)1235mm x 707,8mm x 42,5mm (55")
1454mm x 830,9mm x 42,5mm (65")
Gewicht19,1kg (55")
26,2kg (65")

Denk er hier wel bij dat de One-connect box ook een aantal aansluitingen bied waardoor je veel kabels richting je tv vermijd. Voor een tv overigens gewoon prima specificaties. Of nou ja prima, je ziet zo niks geks wat een tv van §1500 minder niet heeft waardoor je je toch af gaat vragen wat deze tv nou zo speciaal maakt. Er is namelijk nog veel meer over deze tv te vertellen. Benieuwd? Lees snel verder.
Verder specificaties zijn te lezen om Samsung.nl

De Samsung 'The Frame' komt in een behoorlijk grote doos met een vrij opmerkelijke opdruk waardoor je hem snel zal herkennen. Met zijn afmetingen van 159cm x 92cm x 22cm is het een vrij grote doos en zal hij ook niet in elke kofferbak vervoerd kunnen worden, hierdoor is bezorging eigenlijk een must omdat het anders gewoon niet te doen is tenzij je een grote pick-up of bestelbus hebt. Niet doen dus. Het uiterlijk van de doos is verder dus erg bijzonder maar je kan de vele belangrijke punten wel gelijk zien.

Kat voor schaal

De manier van openmaken is best bijzonder, je moet aan beiden zijkanten van de doos 2 plastic 'vormen' uit de doos trekken en wanneer je ze alle 4 er af hebt gehaald kan je doos er zo afschuiven (naar boven gericht) en komt de tv zo tevoorschijn. Dit is een erg makkelijke manier van openen en verdere fabrikanten kunnen er zeker van leren. Voor nu gaan we verder wat er in de doos zit.

Wat er allemaal inbegrepen is betreft het volgende:
  • 2 standaards voor plaatsing op een meubel
  • Samsung One Connect Box
  • Samsung No Gap wall-mount
  • Samsung One Smart Remote
  • Voedingskabel voor One Connect box en tv
  • Veel, heel veel documentaties

De volgende stap heb ik niet helemaal goed gedaan, want wie leest er nou een handleiding over de installatie? Als je de tv aan de muur wilt hangen lees dan iets verder, ik heb zelf namelijk gekozen voor plaatsing op een meubel gezien dit iets beter staat bij het tv-meubel. Wanneer je de tv dus op een meubel wilt plaatsen moet je het volgende doen, gelukkig heeft Samsung hiervan een aantal duidelijke afbeelding in de Quick Set-up Guide:

- Eerst leg je op een tafel (bijvoorbeeld je eettafel, geen salontafel!) een kleed om te voorkomen dat er krassen kunnen ontstaan. Het is hierbij wel belangrijk dat de tafel ongeveer even groot is als je tv en het liefst nog groter voor de handigheid gezien je de tv er zo op moet gaan leggen.
- Hierna til je, met z'n tweeŽn, de tv op en leg je hem met het scherm naar beneden op de tafel.
- Vervolgens haal je de 2 standaarden uit de plastic bescherming en schuif je ze er zo in, let er wel op dat er L en R op beiden standaarden staan en ook L en R aan de onderkant van de tv.
- Als laatste til je de tv op met 2 personen waarbij je een hand onder het scherm houd en de ander helemaal bovenaan zonder het scherm aan te raken. Nu kan je hem op de gewenste plek plaatsen. Je kan nu de stroomkabel in de tv pluggen en wanneer je deze ook in het stopcontact doet krijg je een 'niet veel zeggend' beeld wat aangeeft dat je de One Connect box moet aansluiten mocht je de tv verder willen gebruiken, op naar de volgende stap.

Verder naar de volgende stap, dat is namelijk het installeren van de One Connect box. Na het plastic verwijdert te hebben komt er een vrij langwerpig maar toch klein apparaat uit dat vrij makkelijk te verbergen lijkt. Het apparaat zorgt voor de volgende aansluitingen: 4x HDMI, 3x USB 2.0 (waarvan twee 0.5A en een 1A), LAN, Optisch Digital Out, Antenne/satelliet, CI-slot, EX-link en de aansluiting voor de One Connect cable die je direct op de tv aansluit. Het gebruiken van deze box zorgt wel voor een behoorlijke kabelzooi maar gelukkig is deze zooi onder je tv en niet er direct op aangesloten. Je kan het resultaat zien bij de volgende afbeeldingen.

Eenmaal de One Connect Box aangesloten krijg je het volgende in beeld, de tv start op met een hele intro en je krijgt meerdere voorbeelden te zien van welke schilderijen je kan kiezen in de art-mode, meer hierover bij de Features. Wat wel gelijk opvalt is dat de tv enorm reflecteert, aan of uit, de tv is bijna een spiegel. Gezien er bij ons een raam tegenover de televisie zit zal dat zeker niet meewerken maar dit is wel gelijk een erg vervelende waarneming.

Voor nu is de tv eigenlijk wel klaar voor gebruik, je hebt nu wel de optie om nog de kabels goed weg te werken en wat andere dingen maar verder ben je klaar om te gaan kijken. Wanneer je kiest om je tv aan de muur te hangen is het echter een heel ander verhaal gezien dat wat meer stappen en voornamelijk wat tijd vereist. Er zit een aparte doos bijgeleverd met daarop duidelijke tekst: Samsung No Gap Wall Mount, dit betekent dat eenmaal gemonteerd er geen ruimte aan de rand zit tussen de muur en de tv, wat er heel mooi uit kan zien. Wanneer je de doos opent valt gelijk op dat ze veel onderdelen in de kleine doos hebben kunnen stoppen, ook is alles gelabeld met letters zodat je eenvoudig weet welk onderdeel je wanneer nodig hebt. Ook staat er in de handleiding bij een aantal onderdelen welke letter je moet hebben.

Zelf ben ik niet zo van het spontaan gaten boren in de muur (wel als de tv op mijn slaapkamer kwam) dus daarom heb ik hem zelf niet op kunnen hangen, toch wil ik een beetje een indicatie geven hoe het er uit ziet. Dat doe ik door deze foto van internet, sorry, meer dan dit word het niet.

Van een tv zoals deze mag je wel wat verwachten, en dat blijkt ook weer met alle features die deze bezit. Zo heb je de art-modus waarbij het scherm in een groot schilderij verandert wanneer je hem uitschakelt via de remote, persoonlijk vind ik het een leuke functie. Via je telefoon kan je kiezen uit een lijst met honderden aangeraden kunstwerken van zeer verschillende stijlen en ik kan je zeggen, er zit er altijd wel een tussen die je mooi zal vinden en goed zal passen bij je interieur, keuze genoeg! Zelf vind ik de optie leuk bedacht en het zal bij sommige interieurs niet misstaan, hoewel je eerst wel goed moet nadenken of je deze decoratieve functie wel nodig gaat hebben.

Ook is er een optie om een speciale gekleurde lijst om je tv te plaatsen om hem iets persoonlijker te maken. Deze kan je magnetisch vastklikken en komen er naadloos op te zitten, met een nog mooier uiterlijk als gevolg. Het grote nadeel is wel dat deze niet zijn inbegrepen en op dit moment vrij duur zijn, op dit moment §279,-, voor die prijs kan je ook een leuk eenvoudig tv-meubel kopen of een klein tv'tje. Gelukkig geeft Samsung ze tijdelijk gratis bij aankoop van deze tv wanneer je je aanmeld bij de Samsung Promotions pagina, dit is maar een tijdelijke actie en je kan maar ťťn kleur kiezen wat het toch een beetje goed maakt. Deze lijst heb ik er van Samsung helaas niet bij gekregen dus kan ik er verder weinig over vertellen maar ik vind wel dat het er op de afbeeldingen erg goed uitziet.

Verder zijn er nog wat leuke features, zoals wat deze tv nou maakt wat hij is; De art-modus! Eenvoudig gezegd is dit een functie die een foto die jij kiest op de tv laat verschijnen wanneer je deze op stand-by zet. De tv gebruikt hierbij een lichtsensor die meet hoeveel licht er in de omgeving is en afhankelijk daarvan zal het scherm zich aanpassen naar de beste instellingen waardoor het geheel net op een echt kunstwerk lijkt, helaas wel met de nodige reflectie zoals te zien is in de volgende afbeeldingen. Om energie te besparen zal de tv door middel van zijn bewegingssensor meten of er aanwezigheid is in de kamer, wanneer er na een instelbare tijd geen beweging is gedetecteerd zal hij vanzelf uitschakelen totdat er weer beweging word gedetecteerd, hierdoor zal hij opnieuw inschakelen en lijkt het alsnog je kunstwerk nooit verdwenen is. Op deze manier zal hij niet onnodig aan staan wat uiteraard zal leiden tot een lager energieverbruik, ondanks dat deze functie wel wat stroom zal gaan gebruiken wanneer hij wel aan staat.

Ook is het mogelijk om je eigen foto's te kiezen en ben je dus niet gebonden aan de kunstwerken die Samsung in zijn galerij heeft staan. In de bovenstaande afbeelding te zien kan je ook nog het een en ander personaliseren aan de weergave, zo kan je 3 verschillende vormen van borders instellen, geen border, normale border of 'moderne' grote border. Hierbij kan je ook nog de lay-out kiezen van de afbeelding en de kleur van de rand. Mijn ervaring met de rand van een bijzondere kleur voorzien is niet helemaal goed, als je eenmaal van wit afstapt ziet het er al gauw nep uit en toont het aan de goedkope kant. Verder is het een erg leuke functie en mag je zelf oordelen of je het de prijs vind rechtvaardigen of niet, naar mijn inzien komt het goed met elkaar overeen.
HDR10
Deze televisie ondersteund de vrij nieuwe HDR10 standaard, gezien er heel veel over te vinden is heb ik dit stuk geleend van de nieuwspagina van Tweakers.

"Het hdr10 media profile is een open standaard, die als alternatief voor Dolby Vision is ontwikkeld. Elke recente televisie die hdr-beelden kan weergeven, ondersteunt het formaat. Dat moet ook wel, want het leeuwendeel van alle hdr-content die op dit moment beschikbaar is, maakt er gebruik van. Zo is hdr10 de standaard op ultra-hd-blu-ray en bied ook Netflix content in dit formaat aan. Ook hebben Microsoft en Sony ondersteuning ingebouwd in respectievelijk de Xbox One S en de PlayStation 4.

Technisch gezien bestaan er grote overeenkomsten tussen Dolby Vision en hdr10. Zo maken beide standaarden gebruik van hevc als distributiecodec en worden de primaire kleuren van rec.2020 aangehouden. Ook maakt hdr10 gebruik van de door Dolby ontwikkelde perceptual quantizer eotf, die door de SMPTE in 2014 is aangenomen als standaard ST.2084. Het belangrijkste verschil tussen Dolby Vision en hdr10 is het gebruik van metadata.

Bij hdr10 wordt alleen gebruikgemaakt van statische metadata die een aantal eigenschappen beschrijft van de monitor die tijdens de productie is gebruikt voor de color grading. Denk hierbij aan zaken zoals het maximale en het gemiddelde helderheidsniveau. Er zijn plannen om de hdr10-standaard, net als bij Dolby Vision, ook van dynamische metadata te voorzien. Er wordt op dit moment gewerkt aan een standaard hiervoor: ST.2094. Of deze standaard ook naar de huidige televisies komt, is nog maar de vraag.

Zo is er een nieuwe versie van hdmi nodig om de extra metadata te vervoeren tussen bijvoorbeeld een ultra-hd-blu-rayspeler en een televisie. Hiervoor is versienummer 2.1 gereserveerd, maar wanneer deze beschikbaar zal zijn, is op dit moment nog niet bekend. Zowel Samsung als LG heeft al aangegeven dat de huidige modellen door middel van een firmware-update worden aangepast, maar dit betreft waarschijnlijk alleen modellen uit het huidige modeljaar."

Na de vrij korte installatie is het tijd om de tv in gebruik te nemen, om dan maar gelijk met het ontwerp te beginnen gezien die het meest opvalt bij je zithoek. De 2 poten aan de onderkant geven een moderne neutrale uitstraling en in combinatie met de grijze omlijsting is het een rustgevend ontwerp, helemaal met een gekleurde omlijsting ziet het er strak uit. Ook hierbij komt het voordeel van de muurbevestiging naar voren gezien er dan sprake is van een naadloze montage aan de muur en ook de 'nearly invisible cable' zal dan echt tot zijn recht komen, namelijk als bijna onzichtbare kabel. Echter misstaat hij ook niet geplaatst op je tv-meubel, hij kan wat groot uitvallen en bij ons meubel (1,50m breed) was daar ook zeker sprake van.

Deze televisie heeft beschikking over de nieuwste versie van Samsungs Smart TV Software, zoals in onderstaande infografie te zien is er in vijf jaar erg veel veranderd op dit vlak door Samsung. Alles hieraan werkt erg innovatief en vooral erg snel, je klikt binnen een paar seconden van Netflix naar Spotify en zo weer terug naar Youtube. Voor mijn eerste echte ervaring met Smart TV was dit zeer positief en ik blijf het vinden dat dit een goede en eenvoudig bedienbare tv is. Het aantal programma's dat is inbegrepen zijn er naar mijn idee genoeg en omvat vrijwel alle gangbare videoservices.

De afstandsbediening functioneert vrij bijzonder, het is natuurlijk een smart-remote en van Samsung kan je dan een hoop verwachten. Alle functies van een normale afstandsbediening staan hier op slechts een klein wit apparaat dat makkelijk in je hand past en ook nog eens makkelijk te gebruiken is. De volgende afbeelding is het betreffende apparaat, eerste indruk is dat hij er simpel uit ziet, en dat is ie ook in gebruik.

Gezien het gebogen ontwerp houd de remote goed vast en dat maakt hem al vernieuwend op zich. Bijna elke afstandsbediening is tegenwoordig nog net zoals vroeger; een zwart vierkant object met een aantal rijen knoppen en daarvan is Samsung al een paar jaar afgestapt met de luxere modellen. Elk model in de iets hogere klasse krijgt een dergelijke remote meegeleverd en dat is een goede ontwikkeling. De knoppen op de remote laten de volgende acties op de tv gaan:
- De Powerknop links bovenaan laat bij korte klik de tv op art-mode gaan, als je hem langer dan 2 seconden indrukt schakelt de tv volledig uit (stand-by)
- De 123-knop activeert een menu waarop je getallen kan invoeren wanneer je tv kijkt bijvoorbeeld via een interactieve ontvanger.
- De microfoon opent de spraakbedieningsfunctie door middel van de ingebouwde microfoon in de remote, werkt leuk maar alleen in het Engels.
- De gekleurde bollen laat de ouderwetse Rood-Blauw-Geel-Groen knoppen in beeld verschijnen.
- Terug-knop, spreekt voor zich
- De Home-knop activeert het smart-menu die onderin verschijnt met alle keuzes die je daar kan maken
- De Play-Pause, spreekt net zo goed voor zich.
- De Channel en Volume knop zijn beiden vrij bijzonder maar toch handig te gebruiken. Wanneer je ze licht duwt naar onder schakelt hij omlaag, wanneer je duwt naar boven schakelt hij omhoog. Je kan de knoppen ook rechtop indrukken wat bij de volume knop het geluid dempt en bij de channel opent hij de gids van je interactieve tv ontvanger. Super eenvoudig.

Voor dit onderdeel heb ik een paar eenvoudige tests gedaan en ik heb hier naar een aantal onderdelen gekeken zoals: beeldkwaliteit, helderheid en meer. Beginnende met beeldkwaliteit met de verschillende beeldmodi die Samsung standaard heeft ingesteld. Je hebt hier de volgende: Dynamisch, standaard, natuurlijk en film. Elk heeft weer totaal verschillende instellingen zoals weergegeven in de volgende afbeeldingen, maar eerst een uitleg van wat welke modus inhoud, hierbij quote ik een artikel van HomeCinema.

Dynamisch
Dynamisch of Levendig is de beeldmodus die meestal ingeschakeld staat wanneer je de tv uit de doos haalt. Dit is ook de modus die vaak in winkels gebruikt word om de tv te demonstreren. We raden deze modus dan ook zelden aan, tenzij je een fel verlichte kamer hebt en de helderheid dus een zeer belangrijke rol speelt. Let wel dat de nauwkeurigheid van kleuren achteruit gaat, net als de zwartwaarden.

Standaard en Natuurlijk
Wanneer je wat controle hebt over het licht dat in de ruimte waarin je tv kijkt valt dan zijn de Standaard- en Natuurlijk-modi een prima keuze. Deze zorgen voor voldoende lichtopbrengst om reflecties tegen te gaan en tegen invallend licht in te boksen, maar qua zwartwaarden en contrast word er niet het maximale uit je scherm gehaald. De Natuurlijk modus heeft in de meeste gevallen de voorkeur door de betere kleurweergave. Bij deze tv is het verschil tussen deze twee niet echt makkelijk te vinden en is eigenlijk alleen zichtbaar bij hoge kwaliteit beelden.

Film
De beeldmodus Film of Bioscoop is de modus die we het vaakst aanraden maar houd er rekening mee dat je hiervoor wel afhankelijk bent van de lichtinval in de ruimte. Deze modus is met name geschikt voor het in de avond tv kijken of het kijken van een film of serie wanneer je de lichtinval zelf kunt minimaliseren. Het voordeel van deze modus is dat de de kleurweergave dichterbij de standaard ligt en de zwartwaarden vaak op het beste niveau liggen.

Resultaten
De volgende afbeeldingen zijn deze verschillende modi in een leefruimte met ramen naast en tegenover de tv. De gordijnen staan standaard open wat er voor zorgt dat er veel licht is, met de reflecties als gevolg. Natuurlijk zijn reflecties erg afhankelijk van de locatie van een televisie echter hebben wij met geen enkele televisie dit probleem zo erg ervaren overdag.

Film

Wat je hier ziet zijn naar mijn idee grote verschillen, zoals gewoonlijk is er bij de 'dynamische' modus sprake van overdreven veel helderheid maar ook een enorme saturatie, de kleuren worden dus ook 'overdreven'. Dit ziet er natuurlijk heel mooi uit en alles lijkt ook veel scherper, echter is dit niet fijn om langer naar te kijken en vooral 's avonds geeft het weinig kijkplezier. 'Natuurlijk' en 'standaard' zijn dan weer een heel ander verhaal en je ziet gelijk dat het contrast minder 'nep' is, hoewel dit bij 'natuurlijk' toch nog iets beter versteld kan worden. Film is dan misschien iets aan de saaie kant en alles ziet er wat rustiger en neutraler uit, je ziet hier ook al reflecties van het raam tegenover de tv wat overdag kijken wel belemmerd.

Nogmaals een test met een iets andere afbeelding, wel dezelfde modi gebruikt.

Film

Bij deze afbeelding lijken er dezelfde dingen te gebeuren, weer heeft 'dynamisch' net iets te veel kleur en helderheid, 'standaard' is nog wel het beste terwijl 'natuurlijk' en 'film' het beiden net niet zijn. Vanaf de zijkanten is het overdag maar lastig kijken zoals je heel duidelijk kan zien, zelf heb ik dit met mijn vorige tv (Toshiba HD-tv) nooit gehad, dit komt waarschijnlijk ook doordat deze wel een matte display had in tegenstelling tot Samsung's vrij glanzende glasplaat. 's Avonds is het echter een heel ander verhaal zoals te zien in de volgende afbeeldingen:

Film

Met de kijkhoeken zit het verder ook wel goed, de Samsung 'The Frame' heeft duidelijk een erg kwalitatief scherm en met een beetje instellingen aanpassen heb je snel een beeld waar je graag naar kijkt, ondanks dat deze tv geen OLED-display heeft is er toch sprake van goede zwartweergaven

Film

's Avonds ziet het er dus veel beter uit, vooral als je de sfeer een beetje aanpast heb je al snel een hele bioscoopervaring met de superkwaliteit van deze televisie. De kwaliteit komt dan ook beter overeen. Wanneer je klaar bent met kijken klik je gewoon eenmalig op de uit-knop op de smart remote en je schakelt over naar je gekozen kunstwerk, als je vervolgens ook nog eens langer dan de ingestelde tijd weg bent van de tv zal hij automatisch uitschakelen tot er nieuwe beweging wordt gedetecteerd en zal hij weer inschakelen. Ook schakelt de tv automatisch de art-mode uit als de lichtsensor te weinig licht meet, dit doet hij alleen als er geen licht meer in de woonruimte aanwezig is. Op deze manier helpt Samsung je toch weer stroom besparen, altijd mooi meegenomen.

Wat ik goed vind is onder andere de algemene kwaliteit van deze tv, die is erg goed gezien je voor het bedrag een erg nette tv met een goed ontwerp krijgt. De art-modus van deze tv zorgt voor de mooiste kunstwerken die met de allerbeste kwaliteit op tv verschijnen en zo je leefomgeving een mooie sfeer geven. Hij heeft een superstrak uiterlijk, gewoon geen rare dingen en onnodig lichtgevende logo's maar een echt mooi object die in geen enkel interieur zal misstaan deze dagen. Ook geven 4K en HDR samen echt een super mooi beeld, ook is het contrast prima en de helderheid scoort naar mijn idee ook goed en verder is de Samsung One Connect Box in combinatie met de One Remote een zeer goede combinatie wat het makkelijk in gebruik maakt. Voor een tv zijn dit eigenlijk wel belangrijke punten gezien dit het gewoon een prima product maakt. Wat ik dan weer iets jammer aan deze tv vind is de prijs, die maakt de doelgroep wel erg beperkt en je moet wel een heel erg grote kunstliefhebber of Samsung-fan zijn om de aanschaf te kunnen verantwoorden. Ook reflecteert deze tv overdag te veel om goed het beeld te kunnen zien wat een vrij hoge helderheid dan wel een vereiste maakt wat de beeldkwaliteit niet ten goede komt. Verder moet je wel het ophangsysteem gebruiken gezien het speciale 'schilderij-ontwerp' anders niet helemaal overkomt. Geen grote nadelen maar het waren meer een paar persoonlijke minpunten die verder niet heel belangrijk zijn, op de weerspiegeling na.

Voor mij zijn dit genoeg redenen om deze tv 5 sterren te geven, en waarom dat precies? Voor mij is de kwaliteit van de tv goed genoeg en voor de prijs krijg je wat Samsung je belooft, waaronder een functie waardoor je televisie in een groot kunstwerk verandert wanneer je deze niet gebruikt. Ook zijn alle meegeleverde accessoires zoals de muurbeugel, Smart Remote en One Connect box erg handig en normaal krijg je ze ook zeker niet meegeleverd. Deze tv doet dat dus allemaal prima.

Als uiteindelijke conclusie vind ik dat deze tv een bijzondere keuze van Samsung is geweest, deze dagen koopt de gemiddelde consument namelijk niet zijn tv om hem mooi in het interieur te passen maar meer als functioneel apparaat dat de hele dag in het zicht staat. Hierbij slaat Samsung met 'The Frame' een totaal andere weg in waardoor een tv ook op een hele andere manier kan worden toegepast en zo bereik je toch een hele andere markt die toch groter kan zijn dan je denkt. Deze tv zal dan ook vooral op andere manieren worden toegepast dan in een standaard huishouden gezien de kunstmodus in een huis niet altijd even goed over kan komen. Op openbare plaatsen zoals musea en galerijen zou deze tv perfect zijn. Uiteindelijk vind ik toch dat dit een zeer goede tv is en wanneer je het geld ervoor over hebt zal hij je niet teleurstellen!

Heb je genoten van deze review? Ik zou het erg waarderen als je hem via onderstaande knop kan nomineren voor review van de maand, alvast bedankt!

Heb jij ook een Samsung The Frame 65” (UE65LS003AS)?

Mooie tv, maar mijn grootste bezwaar: In Art mode gebruikt dit apparaat bijna 50 Watt, dat is net zoveel als de complete verlichting van mijn huis tegenwoordig!

Ik hoop op een opvolger met e-ink oplossing.

[Reactie gewijzigd door pagani op 8 september 2017 12:59]

Als er niemand in de kamer is, schakelt de TV zichzelf uit vanuit art-mode.
Afhankelijk van je gezinssamenstelling en levenspatroon is dat 10-99% procent van de tijd. En dat kost je dan per jaar 1-100 euro.
Je kan het natuurlijk ook gewoon uitzetten.
Pff inderdaad. Als je dit apparaat koop heb je al een dikke portemonnee maar als je die art modus gebruikt komen daar echt nog kosten (en je tv gaat waarschijnlijk sneller kapot omdat deze meer aan staat).

Daarbij vind ik het gewoon een strakke tv met dunne bezels. De marketing/PR schetst wel een heel rooskleurig beeld.

Bedankt voor de uitgebreide en leuke review!
Dankje!

Dat is zeker een punt, ik weet niet of Samsung hier speciale aanpassingen voor heeft gedaan maar het kan absoluut een probleem opleveren. Wel wordt er in de handleiding aangegeven dat er een ruime afstand tot andere objecten aan de muur gehouden moet worden voor warmteafvoer, hoewel ik zelf gelukkig weinig warmteontwikkeling opmerk.
Hmm, dat heb ik helaas niet zelf kunnen onderzoeken. Ik ben het ook met je eens dat het veel is, we spreken hier echter wel over een 65" model en die verbruiken (zo ver ik weet) over het algemeen redelijk veel stroom. Een goede toepassing van e-ink zou zeker een mooi idee zijn, of je doet het iets minder digitaal zoals bij dit filmpje ;)
Bedankt voor de uitgebreide review!

Het toestel doet mij op de marketing foto's erg denken aan de TV's die Sony in 2008 en 2009 op de markt heeft gebracht, zie hier

In hoeverre krijg je de witte passe-partout te zien die ook op de foto's van samsung zichtbaar zijn? Doet mijn inziens de tv wat meer aan een schilderij denken.

[Reactie gewijzigd door .NCK op 8 september 2017 23:18]

Thanks! En over het witte gedeelte, dit krijg je precies zo te zien als op de afbeeldingen van Samsung, je kan ook nog instellen hoe groot deze zijn en welke kleur ze hebben en je kan ze ook helemaal weghalen. Voor de beste weergave laat ik hem altijd op een redelijk grote lijst staan.
Sorry hoor maar de prijs gaat echt nergens over. Met een klein beetje DIY-skills kan je met een tv plus onderdelen van samen half de prijs hetzelfde resultaat behalen. Je moet wel heel veel geld hebben wil je 1000 euro extra betalen om misschien een uur of tien te besparen op het zelf in elkaar zetten.

[Reactie gewijzigd door wouterg00 op 8 september 2017 10:29]

Het goedkoppste 65" 4K HDR scherm is deze van sony van ruim 2200 euro. Dus die 1600 ga je niet zo snel besparen.
Het is natuurlijk zo, je geeft er aan uit wat je wilt. Ik ken mensen met een Beovision Avant van 75", en de prijs van dat model is ook zeker niet laag. Bij dit soort televisies betaal je soms meer voor de gedachte achter de tv en het werk dat er in heeft gezeten. Als je dan liever een goedkopere tv wilt is dat natuurlijk ook gewoon een keuze.
Nadeel :"Het ophangsysteem gebruiken is wel een vereiste gezien het ontwerp anders niet mooi uitkomt"

Hoe is dat een nadeel als het wordt meegeleverd?
Ik bedoel met dat punt dat wanneer je hem niet aan de muur ophangt hij minder mooi is dan wel aan de muur. Op de muur lijkt hij veel meer op een 'kunstwerk' dan op de 2 poten waarmee je hem op een tafel plaatst.
Dan lijkt het mij een voordeel, het is een voordeel dat je 'm als je dat wilt plat aan de muur kunt hangen als een schilderij.

De pootjes vind ik mooi, lekker functioneel en verder geen design gedoe, dus dat ik ook geen nadeel,

Het enige nadeel dat ik lees is dat jouw TV-meubel wat krap oogt tov de TV, je moet de TV niet zijwaarts verschuiven.... ;-(
+3 voor je review, erg uitgebreid.
Had nog wel een foto willen zien waar die op de muur hangt :+. Verder is de gloss nog wel flink aanwezig terwijl die in de productfoto's van Samsung niet aanwezig is. Dat is wel jammer.

Voor de rest bijzonder ding, de verpakking is trouwens ook mooi gedaan.
Dankje!

Ja sorry, volgende keer hang ik hem wel op ;)
En over de gloss, dit komt slechts deels door het raam tegenover de tv. Wanneer de gordijnen dicht zitten is het ook aanwezig, maar dan net iets minder. Ik ga er bij de volgende tv iets meer op letten.
+3 Mooie foto's! Vooral in combinatie met houten TV-meubel. :D
Coole review! Dank je wel.

65 inch is toch wel een enorme Jaap. LOL @ kat voor de schaal.

En het idee is natuurlijk leuk. Kan best op mijn televisie-monitor mooie plaatjes zetten als die niet als TV in gebruik is. Goede tip van Samsung. met HDR en 4K is dat een leuke combo, maar dan nog blijft ruim 3k wel erg fors...

edit: grammaticale oepsie

[Reactie gewijzigd door hooibergje op 8 september 2017 10:33]

Thanks!

Het is zeker een leuk idee, en gelukkig heeft Samsung ook nog de 55" die met §2399 toch wel een hoop scheelt, het blijft veel geld natuurlijk, maar het is niet onmogelijk om zelf ook te realiseren ;)
is er toevallig nieuws over een grotere versie van deze tv? 75-85"?

Kvind het concept zeer interessant, maar heb momenteel een 65" panasonic plasma, en die zou ik enkel opofferen als ik er qua diagonaal ook op vooruit kan gaan. Verder zou een echt oled paneel ook nog wel mooi meegenomen zijn.
Helaas is er op dit moment geen groter model. Ik verwacht ook niet, mocht deze komen, dat deze er snel zal zijn. Een groter model zou zeker goed passen binnen de Frame-serie en vooral OLED zou mooi zijn, jammer genoeg is er maar weinig bekend over eventuele nieuwe modellen.
Wat een verschrikkelijk lelijke TV
Het voordeel is natuurlijk dat je niet verplicht bent hem te kopen ;)
Dank voor deze uitgebreide review! _/-\o_
Zeer behulpzaam bij het maken van onze keuze. Wij gaan voor de 55"! :)
Mocht je hem nog niet hebben, ik ben van plan een nieuwe tv te kopen en deze mag voor de prijs van een 55" misschien weg ;)