Specificaties Tower, 7 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooltek RM4 Zilver Review

-NJ- 7 augustus 2017, laatste update op 7 augustus 2017, 78 views

Cooltek RM4 Zilver (Product gekocht)

De Cooltek Jonsbo RM4 is een zeer nette verschijning en is gebouwd van prima materialen. Uiteraard is geen behuizing perfect, en ook de RM4 ontkomt niet aan een aantal minpunten. Concluderend: een elegante behuizing, maar de prijs is aan de hoge kant voor het gebodene.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit: front- en zijpaneel zijn 4mm aluminium
  • Tempered glass: dikte 5mm
  • Looks! Dit is een plaatje van een behuizing. (Is uiteraard persoonlijk)
  • Komt met een basic fancontroller
  • Drie stille 120mm fans meegeleverd
  • De RM4 is leverbaar in zwart en zilver

Minpunten

• Het rechter alu zijpaneel is wat lastig te plaatsen d.m.v. vier hele kleine schroefjes. Daarbij komt gelijk een tweede punt: krasgevoelig.
  • Geen RGB! Als dit al een minpunt genoemd mag worden, maar een behuizing als deze vraagt er natuurlijk wel om!
  • Geen stoffilter voor de 2 front intake fans

Het aanschaffen van deze mid tower was een beetje een gok, er was namelijk niet veel informatie te vinden over dit product. Geen reviews, geen unboxing video op Youtube ;) , alleen wat info op enkele tech forums en natuurlijk de website van Jonsbo. Toch is deze tower alweer enkele maanden op de markt, vandaar mijn gedachte om er maar een verhaaltje met wat foto’s van te maken!

De reden voor mij om de Cooltek Jonsbo RM4 aan te schaffen was ten eerste het uiterlijk, het ontwerp vind ik erg geslaagd. Ten tweede, de gebruikte materialen: aluminium en tempered glass. Ben dus voor de looks gegaan, maar uiteraard is dit puur subjectief. Het is trouwens de eerste keer dat ik een product van Jonsbo heb aangeschaft, ik was dus wel enigszins nieuwsgierig.

Jonsbo is een relatief jonge onderneming, in 2010 opgericht te China, waarbij kan worden opgemerkt dat hun producten soms onder een andere naam verkocht worden (o.a. Cooltek en Rosewill). Op Tweakers kun je de behuizing vinden onder de naam Cooltek RM4.

De RM4 is een modern vormgegeven behuizing, welke een hoop hedendaagse selling points heeft: tempered glass, top- en zijpaneel van brushed aluminium, genoeg ruimte voor waterkoeling en ook over cable management is goed nagedacht. En zoals je tegenwoordig steeds vaker ziet, de PSU is uit het zicht onttrokken. Uiteraard is er ondersteuning voor de ATX standaard en de compactere vormen Micro-ATX en Mini-ATX. Het chassis is gemaakt van 1.0mm SCGG staal.

De prijs van dit alles is aan de hoge kant, ik heb er ruim 160 euro voor neergelegd. Dit bedrag is een afweging die je alleen zelf kunt maken, de concurrentie biedt behuizingen met vergelijkbare features voor beduidend minder geld.

Deze kast is leverbaar in een zwarte en zilveren uitvoering, de specificatie's spreken voor zich:
  • Kast type: ATX
  • Form factor: ATX, Micro-ATX, Mini-ITX
  • Interne 3.5" drive bays: 2
  • Interne 2.5" drive bays: 5
  • Front case fans: 2x 120mm, 1200rpm @ 12V (meegeleverd)
  • Rear case fans: 1x 120mm, 1200rpm @ 12V (meegeleverd)
  • Bottom case fans: 3x 120mm of 2x 140mm (optioneel)
  • Afmetingen (H x B x D): 478 x 215 x 445mm
  • Gewicht: 9.5 kg
  • Materiaal: Staal, aluminium and tempered glass
  • Front I/O: USB3.0 ◊ 2, Audio ◊ 1, Mic ◊ 1
  • Maximum VGA kaart lengte: 380mm
  • Maximum hoogte CPU koeler: 170mm
  • Garantie: 24 maanden
  • EAN barcodes: 4250140355102 (zwart) 4250140355157 (zilver)
Met de behuizing komt een beknopte handleiding en de gebruikelijke schroefjes, rip-tie's etc. Met de opmerking dat het gebruikte Engels in de handleiding van een bedenkelijk niveau is, het zit vol met grammatica en spellingsfouten. :)

Zoals al gezegd, het top- en zijpaneel zijn gemaakt van brushed aluminium, het ziet er strak uit maar pas wel op voor krassen.

De schroefjes om het paneel los danwel vast te maken zijn netjes verzonken, ik vermoed dat dit zo gedaan is voor de looks. Gemakkelijk is het zeker niet, vooral bij het terugplaatsen komt je al gauw een paar handen te kort. Thumbscrews waren hier makkelijker geweest. Ook duidelijk zichtbaar zijn de ventilatie sleuven waardoor de front intake fans hun verse lucht verkrijgen.

Het front IO paneel. Van links naar rechts: twee maal USB 3, power knop, audio connectors, status LED's en reset button. De power LED heeft de kleur wit meegekregen, de harddisk activity LED is rood. De power knop is ook van aluminium vervaardigd en voelt solide aan.

De bovenkant is netjes afgerond, de onderzijde van kast is identiek afgewerkt.

Linksboven, als je goed kijkt, zit de fancontroller. Heel basic en voorzien van twee standen, high en low. Hier op aangesloten zijn drie 3 pins fanconnectoren en het geheel wordt van stroom voorzien door een SATA kabel. Uiteraard ben je vrij om deze wel of niet te gebruiken, ik prefereer de fan headers op het moederbord. De huidige generatie moederborden zijn bijna allemaal voorzien van een goede fan monitoring en regeling.

Het glas wat in de RM4 is gebruikt is vrij donker, zonder verlichting in de kast is je hardware amper te zien. Verder is ter bescherming het frame waar glazen zijpaneel in rust voorzien van een zachte laag kunststof. Ook de doorvoeringen van de thumbscrews in het glas hebben een rubberen lining. Aan de achterzijde van de kast zijn 8 PCI expansion slots beschikbaar.

Het moederbordtray is niet verwijderbaar.

Meer dan genoeg ruimte hier, voornamelijk omdat in het main compartiment geen drive cages zijn geplaatst. Ook het ontbreken van 5.25" drive bays helpen hiermee. Voor liefhebbers van waterkoeling, er is plaats voor een 240 of 280 mm radiator (vertikaal), een 360mm radiator kan horizontaal geplaatst worden.

Voor kabel management zijn er op de nodige plaatsen uitsparingen gemaakt, twee zijn voorzien van een rubberen grommet. Aan de achterzijde van het moederbord tray kun je met tie-rips de bekabeling eenvoudig oplijnen. Als ik de vergelijking maak met de NZXT 340 Elite (mijn andere behuizing), dan is het allemaal net wat minder doordacht. Tevens is de ruimte tussen het zijpaneel en het moederbord tray wat krapper. Maar goed, uiteindelijk paste ook de 24 pins power kabel er prima tussen.

De RM4 wordt standaard met drie 120mm fans geleverd, twee maal front intake en een maal rear exhaust. Dit zijn 3 pins DC fans welke op 12V rond de 1150 ~ 1200 toeren per minuut maken. Zelfs op 12V zijn ze amper te horen, fluisterstil dus. Het type plaatje geeft de volgende specs: 0.25A en 25dB.

Beide front intakes krijgen hun verse lucht via een ventilatie sleuf in het rechter zijpaneel. Of dit voldoende is om een systeem dat ver is overgeklokt afdoende te koelen? Ik weet het niet, het lijkt me dat de RM4 hiervoor niet de beste keuze is.

Beide 120mm intakes kunnen worden vervangen door een 140mm exemplaar, een andere optie is om extra intake fans op de bodem te plaatsen. Hier is nog extra ruimte voor 2 x 140mm of 3 x 120mm fans.

En dan nog een minpuntje, het ontbreken van stoffilters. Beetje jammer.

Drie maal plek voor een 2.5" drive direct onder het moederbord, inbouw gaat erg eenvoudig. Alle drives zijn 'anti-vibration mounted' d.m.v. rubberen ringetjes. Je kunt eventueel nog twee 2.5" drives kwijt aan de achterkant van de moederbordtray. Een 3.5" drive tray bevindt zich aan de voorkant van de ruimte onder het moederbord, je kunt hier twee 3.5" drives plaatsen.

Het inbouwen van de componenten in deze behuizing is voor iedereen die er een beetje handig mee is een fluitje van een cent. Meer dan genoeg ruimte om in te werken en de gebruikte materialen van de RM4 zijn allen van goede kwaliteit. Zoals eerder al gemeld, wees wel voorzichtig met het brushed aluminium. Een krasje zit er zo op, en op de zilveren uitvoering zijn deze helaas goed zichtbaar. Over vingervlekken op zowel het glas als het brushed aluminium zal ik maar niet beginnen! :)

Een minpuntje waar ik tegen aanliep was het feit dat de 8 pins CPU kabel niet boven het moederbord langs gevoerd kan worden als het moederbord al geinstalleerd is. De ruimte hiervoor is dan net te krap.

Een andere slordigheid is dat de bovenkant van de PSU cage los gemaakt kan worden om het inbouwen van de PSU makkelijker te maken. Echter, zodra de 6 schroeven losgedraaid zijn in het onmogelijk om het deksel volledig te lichten. Deze loopt dan klem tegen de front intake casing. Nu zou je deze intake casing dan vervolgens ook weer los kunnen halen, maar dat lijkt me niet het punt.

Zijpaneel open
Zijpaneel gesloten

Blijft over de conclusie: kan ik deze behuizing van harte aanraden?

Ik heb deze behuizing inmiddels 3 weken in gebruik, en ben er erg content mee. De kast heeft een elegante uitstraling, alles steekt goed inelkaar en de RM4 biedt zeeŽn van ruimte om in te werken. Standaard worden er drie stille casefans meegeleverd, en er is plek voor nog eens drie extra casefans, meer dan voldoende optie's om je systeem goed te koelen. Ervaring met waterkoeling heb ik niet, dus daar kan ik geen ervaringen mee delen.

Zoals gezegd, deze kast heeft een aantal minpunten, maar ik vermoed dat het grootste struikelblok van de RM4 de prijs is. Dit alles gaat voor rond de 160 euro over de toonbank, en de vraag is natuurlijk of je dit bedrag er voor over hebt. Hopelijk kan deze review je een beetje helpen met deze beslissing!

Als laatste de temperaturen in van de RM4, waarbij vermeld kan worden dat dit gemiddelde waardes zijn.
https://tweakers.net/ext/f/ixBn4u8NRvbSStRmxAJLkOoZ/full.png Met dank aan TERW_DAN's benchbakker!

De lijst met gebruikte hardware staat onderaan de review vermeld.

Hi-res pictures voor een betere kijk! :) **KLIK**
https://tweakers.net/ext/f/TyYjIYgkiiXDZhBlPUFRtUSJ/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/VPZi8UAau8JWvAajhIhFdrTT/medium.jpg
https://tweakers.net/ext/f/HRwlCmqPqbzSUCUSrATEOl3x/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/bwKlTIqrO9VfQDp6KTQJAg7z/medium.jpg
https://tweakers.net/ext/f/pn0YctRbb0JFrrqy91AHKq3C/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/pSujNAHZtDgEI59mv3MNKQDD/medium.jpg
https://tweakers.net/ext/f/8rvsxMrH2ywjHL5J1qzSzDUf/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/OJ4rPpba2N2keaaAzAPPY1kI/medium.jpg

Heb jij ook een Cooltek RM4 Zilver?