×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers zegt: 6,5

Specificaties 4,5" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

BlackBerry KEYone, 3GB ram, single sim Zilver, Zwart Review

makkie88Testpanel 30 juli 2017, laatste update op 3 augustus 2017, 515 views

BlackBerry KEYone, 3GB ram, single sim Zilver, Zwart (Testpanel)

Fijn toestel, met het toetsenbord als speciale Feature, had betere CPU+Geheugen mogen hebben voor de prijs

Pluspunten

• Fysiek Toetsenbord
  • Accu duur
  • Maximale helderheid is hoog
  • Nieuwste security updates Android
  • USB- C aansluiting
  • Blackberry Hub,
  • Secure by Dtek

Minpunten

• matige Specs
  • Minimale Helderheid erg hoog
  • Niet geschikt voor VR
  • niet geschikt voor Landscape modus
  • Nutteloze sneltoets
  • 3Dtouch Functie van Android 7.1 niet geactiveerd

Dit is mijn eerste uitgebreide review, tips en vragen zijn altijd welkom, en er worden nog aanpassingen en toevoegingen gedaan.
Na het aanmelden als testuser ben ik door tweakers uitgenodigd om de Blackberry Keyone te testen en te reviewen.
Dit is het eerte toetsel van blackberry dat ik in gebruik heb. De afgelopen 11 jaar heb ik alleen (android!) Smartphones met alleen touchscreens gebruikt.
Ik verwacht dat het erg wennen word om een toestel met een fysiek toetsenbord te gaan gebruiken.

Eerste Indruk
De telefoon heeft een fijn formaat om in de handen te houden, maar is wat zwaarder en dikker dan een gemiddelde telefoon van dit formaat, het scherm is juist wat kleiner.

De telefoon start vlot op, en de android versie voelt in eerste instantie vrij vanilla aan.
Na het inloggen van een al bestaand Gmail adres werd er gevraagd of ik een backup van een andere telefoon wou terug zetten. (Motorola X Force). Na dit gedaan te hebben is de telefoon al mijn apps gaan installeren.
Op dat moment opent de “blackberry Launcher” welke door Blackberry is gemaakt.
Deze launcher ziet er ongeveer zo uit als de google now launcher, alleen zit google now niet op het meest linker scherm.

Featureset
De telefoon is voorzien van de nieuwste technologieën die je in een nieuwe telefoon mag verwachten.
Schermdiagonaal: 4,5Inch
Het scherm is vrij klein voor een hedendaagse telefoon. Maar omdat het toetsenbord fysiek is zal deze geen ruimte in nemen op het scherm.
Resolutie: 1620x1080
De afwijkende resolutie heeft te maken met het fysieke toetsenbord
CPU: Qualcomm Snapdragon 625
Deze SOC is terug te vinden in heel veel nieuwe maar goedkopere telefoons, dit is een SOC welke redelijke power heeft, maar relatief weinig stroom verbruikt.
Voor een telefoon in deze prijscategorie zou je toch een snellere SOC verwachten.
Opslagcapaciteit: 32GB
Werkgeheugen: 3GB
Besturingssyteem: Android 7.1.1
Nieuwste android versie, met de belofte om te blijven updaten.

Sim/4G
Ik heb de telefoon in gebruik met een Vodafone Simkaart. Ik heb tijdens het gebruik geen problemen ondervonden met het netwerk.
Wel merk ik dat tijdens een telefoon gesprek het gebruik van internet soms moeizaam gaat, dit zal te maken hebben met de verbinding.
Bluetooth
De bluetooth functie werkt naar behoren en connect snel met de apparaten die hier om vragen.
Wifi
Wifi netwerken worden sterk ontvangen op de telefoon, geen problemen ondervonden

Accuduur
De accuduur van de telefoon is goed, zonder mij zorgen te maken red ik met gemak het einde van de dag. Zo heb ik nog gemiddeld 30 a 40% accu over na een dag met +3 uur screen-on time.
Dit heeft te maken met de 3505mah accu, wat toch wel wat groter is dan de gemiddelde accu van een andere telefoon. Ook zou dit te maken hebben met het formaat scherm en de niet extreem hoge resolutie.

De telefoon ondersteund quickcharge 3.0. Dit is het opladen van de accu met een variabel voltage. Dit zit dan tussen de 5 en 12 volt.
Opvallend is dat de accu-lader die meegeleverd is maar tot 9.0volt ondersteund.
De telefoon laad binnen 30 minuten tot 50% vol.

BlackBerry Hub:
BlackBerry HUB is één van de paradepaartjes van BlackBerry, in deze app komen alle Messaging Apps samen, zodat het makkelijker is om alle berichten in de gaten te houden. De volgende apps heb ik kunnen koppelen aan blackberry HUB
• Belgeschiedenis
• SMS
• Exchange email
• Gmail
• Whatsapp
• Google Hangouts
• Skype
• Telegram

In de app worden dus alle nieuwe berichten van al deze diensten op volgorde van binnenkomst getoond. Met een druk op de knop word het volledige bericht geopend in de desbetreffende app.
Ook is het mogelijk om verschillende views te maken, bijvoorbeeld:
Werk: waar alleen Bel, SMS, Exchange en WhatsApp in getoond worden.
Thuis: waar Bel, SMS, WhatsApp, telegram en Gmail getoond worden.
Met een swype naar beneden over de conversaties worden maximaal 4 aanstaanden afspraken uit alle toegevoegde agenda’s getoond.

De app heeft wel voor alle functionaliteiten machtigingen nodig
• Agenda
• Contacten
• Locatie
• Opslagruimte
• SMS
• Telefoon
• Meldingen

Omdat ik de volledige BlackBerry ervaring wil ervaren heb ik alle app machtigingen toegestaan.

Bij de blackberry Hub hoort de Productiviteit tab, welke vanaf elk venster te starten is, door het witte balkje naar links te vegen.
Hierin staan afspraken uit al jouw agenda's (verschillende kleuren)

Secure By Dtek
Blackberry levert een App mee die jouw telefoon monitort.
In deze app is onder andere terug te vinden welke apps er gebruik maken van de Machtigingen die zij hebben, ofwel: hoe vaak en door welke app word mijn microfoon benaderd? hoe vaak en door welke app worden mijn contacten ingelezen?
Dit is zeer nuttige informatie, en via deze app kom je makkelijk bij het machtigingen instel tab

Ook controleert de app op een aantal andere zaken:

Het Fysieke toetsenbord:
Nog nooit eerder heb ik een Blackberry gehad, al sinds 2006 maak ik gebruik van Android, en sinds dien altijd al gebruik gemaakt van een telefoon met alleen touchscreen.
Het typen op een fysiek toetsenbord is compleet anders als op een touchscreen:
Het indrukken van de toetsen geeft feedback, dus je weet wanneer er wat gebeurd. Maar het indrukken van knoppen kost ook veel meer kracht dat het aanraken van een touchscreen. Hier kreeg ik in het begin kramp aan mijn duim van.
Na gewenning is het makkelijk om op het toetsenbord te typen.

Vrienden van mij met wat grotere handen lukte het niet om maar 1 toets tegelijk in te drukken tijdens het typen, hierdoor is het toestel ongeschikt voor mensen met grote handen of dikke vingers.

Een fijne functie van het toetsenbord is het Touchpad, waarmee je door over het toetsenbord te glijden Links-rechts en van boven naar beneden kan navigeren.

Op de Blackberry Keyone is het mogelijk om per toets shortcuts in te stellen. Je kan apps of acties uitvoeren bij het kort indrukken van een toets, en bij het lang indrukken van een toets
Zo opent bijvoorbeeld Blackberry Hub als ik de H kort in druk, Whatsapp als ik de Letter W in heb getypt, en bij de letter T opent Telegram.

In de spatiebalk zit een vingerafdruk scanner verwerkt, waarmee binnen enkele ogenblikken de telefoon geactiveerd word uit de slaapstand, en direct geunlocked kan worden.

Android 7.1 3Dtouch
Helaas werkt de 3Dtouch functie van android 7.1 niet. Met deze functie zou je door je snelkoppelingen ingedrukt te houden extra opties kunnen activeren.
In plaats hiervan is er een functie ingebouwd die bij het naar bovenvegen van een shortcut een Widget opent..

Scherm
Het scherm is 4,5inch op beeldverhouding 2:3 dit is afwijkend tegenover andere telefoons, dit heeft natuurlijk te maken met het toetsenbord, welke geen ruimte in zal nemen op het scherm
De resolutie 1080x1620 , door de hoge resolutie past er veel op het scherm en blijft alles goed leesbaar
De helderheid van het scherm is erg hoog, zelfs op de laagste helderheid komt er een grote bak licht uit, niet fijn om ’s nachts naar te kijken.
De functie om je scherm een wat warmere kleur te geven lijkt bijna te doen.
Door de afmetingen is het scherm minder geschikt voor games en door het toetsenbord niet geschikt voor vr

Design
Het design is door het toetsenbord typisch blackberry en ziet er luxe uit. De achterkant is van rubber en zal daardoor niet snel krassen
De onderkant van de telefoon lijkt op de onderkant van een iPhone. Terwijl de bovenkant meer lijkt op een Xiaomi powerbank ;) hiermee heeft het toetsel geen uniform design
Foto's gemaakt met een aardappel

Bij de telefoon is de Aan-uitknop aan de linker zijlant gepositioneerd, ik had deze liever rechts onderin gezien, op deze plek zit wel een programmeerbare knop, helaas kreeg ik het niet voor elkaar om de aan uitknop functie hieraan te geven. Deze knop kan wel gebruikt worden om een aantal funties aan te roepen of een app te starten.

Bouwkwaliteit & afwerking
De telefoon is voorzien van een aluminium omhuizing met aan de achterkant een rubberen grip, de telefoon voelt solide aan. De camera steekt iets uit waardoor de telefoon hier op ligt.
Stabiliteit & betrouwbaarheid
De telefoon is tot nu toe erg vlot en heeft nog niet voor vast lopers gezorgd. Telefoongesprekken en berichten komen altijd binnen.
Whatsapp Web geeft bijvoorbeeld bijna nooit de melding dat de telefoon niet online is.
Beeldkwaliteit opname met camera
De camera heeft een Sony IMX378 sensor, en maakt daarmee in het licht scherpe 12MP foto's.
Met gebruik van de flits zijn foto's al snel bewogen.

Selfies kunnen gemaakt worden met een 8MP camera.
De selfies die hieraf komen zijn niet echt indrukwekkend. in het licht zijn ze nog okay
maar vallen als het wat donkerder word, of met tegenlicht een stuk donkerder uit dan wat je op je scherm ziet.
Video
De camera maakt video's waar in ook de mogelijkheid zit om slow motion video's op te nemen.

Heb jij ook een BlackBerry KEYone, 3GB ram, single sim Zilver, Zwart?

Ik heb vrij lompe klauwen, maar kan op een Blackberry Priv toetsenbord aardig typen. Ik merk dat ik het onscreen toetsenbord toch fijner vindt in combinatie met Swype, maar het is op zich geen probleem om één toets tegelijk in te drukken....

Ik vraag me af wat je merkt van de afwijkende resolutie. Zijn er apps die er nu echt niet uitzien of waarbij je UI-elementen over elkaar vallen of het scherm uit vallen oid of heb je er helemaal geen last van?

Vind je de Hub en Productivity tab wat toevoegen of niet?
Ik merk dat ik de Hub voornamelijk gebruik voor mail, sms en telefoon logs. Als ik alle Twitter, Whatsapp en Facebook berichten/meldingen daar laat binnenkomen vind ik het veel te onoverzichtelijk worden. De tab gebruik ik helemaal niet; ik heb een widget met mijn agenda op het tweede scherm staan, en de rest vind ik niet veel toevoegen. Ik had gehoopt op notificaties in het gebogen deel van het scherm zoals bij Samsung, maar dat doet de Priv niet.
Ik wist niet dat DTEK ook bijhield hoe vaak een machtiging gebruikt wordt. Leuk om te weten, ga ik eens naar kijken....

tot slot twee spelfoutjes: jou = jouw (verschillende plekken), slo-motion = slow motion
Bedankt voor je feedback, ik zal het volgende misschien ook nog in de review bijvoegen. en spelfoutjes nakijken.
die lompje klauwen waren feedback van NIET blackberry users. die dus erg weinig ervaring hadden met het BB keyboard

Van de afwjikende resolutie merk je niet zo veel: 16:9 filmpjes geven een boven en onder rand (ongeveer zoals speelfilms op een 16:9 scherm)

Ik vind dat de Hub zeker wat toevoegd, het is fijn dat alle berichten samen komen in verschillende weergaven. ik gebruik zelf geen facebook en twitter.. en die zou ik zeker uit mijn weergaven halen als ik het wel zou gebruiken.

ze zouden zeker meer gebruik kunnen maken met het gebogen scherm.. al is het scherm volgens mij niet zo krom als bij de Edge van samsung

de tab is meer een gimmik: het kan werken als je snel OVER een andere app heen agenda items wilt zien, maar je schakelt net zo makkelijk even terug naar je homescreen..

[Reactie gewijzigd door makkie88 op 1 augustus 2017 12:42]

Mooi toestel maar idd erg duur voor wat dit toestel bied.