Specificaties 15,4" (1440x900), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Pro 15": 2.8GHz (mid 2009) Review

Gamebuster 11 februari 2010, laatste update op 11 februari 2010, 4.753 views

Apple MacBook Pro 15": 2.8GHz (mid 2009)

Pluspunten

• Stil
  • Koel
  • Extreme accuduur
  • Stevig
  • Nuttig touchpad
  • Simpel en strak ontwerp
  • Mooi scherm

Minpunten

• Niet geweldige speakers, maar het gaat ermee door
  • Slechte audio drivers voor windows vista. XP werkt prima.
  • Aan de prijzige kant, maar je krijgt er wel wat voor terug
  • Slechts 2 usb poorten.
  • Bolle onderkant erg gevoelig voor krasjes.

Ik ga in deze review mijn 1e ervaring met mijn 1e apple computer omschrijven. Mijn bestaande ervaring met laptops is mijn HP laptop, welke na 2 jaar overleden is. Omdat deze laptop gewoon bomvol problemen zat en na 2 jaar een overleden videokaart heeft (waarschijnlijk fisiek kapot door oververhitting) besloot ik een Macbook Pro te nemen, aangezien ik daar positieve ervaringen over had gehoort. Verder houdt ik me bezig met gamen (shooters) en programmeren op hobby-niveau van java, PHP en omliggende webdevelopment technieken. (javascript, html, css, sql etc)

Mijn 1e mac
Nadat mijn "geliefde" HP laptop is overleden na 2 jaar vond ik het tijd om eens een leuke macbook te nemen. Ik heb gekozen voor de 2.8GHz versie omdat daarbij 512mb videogeheugen op de 9600m gt geprikt zit, en ik was van plan om deze eens goed te gaan gebruiken.

Ik ben nu ongeveer een week in bezit van het leuke speeltje en ben er zeer tevreden mee. Ik pakte het stukje high-tech uit de doos en klapte deze open, waarbij mij direct opviel dat de klep dicht wordt gehouden met 2 sterke magneten zonder dat daarbij metalen (of zelfs plastic) klemmetjes te pas komen; de klep wordt volledig dicht gehouden met een stel magneetjes.

Eenmaal open, direct op de lader en aanzetten. Ik kreeg een intro-menu waarbij je een taal kon kiezen en nog meer voorkeuren, gevolgd door een fancy 3d animatie om te laten zien hoe mooi mac is. Wat me direct opviel was de magere kwaliteit van de ingebouwde speakers. Voor een apparaat waar 2100 euro voor betaald is mogen van mij wel wat betere speakers in zitten dan deze prut dingetjes. Gelukkig bestaat de koptelefoon nog, net als de optical out (toslink) die prima werkt en automatisch ingeschakeld wordt zodra je er zo'n stekker insteekt.

Ook het touchpad is prettig mee te werken. Je kan prima werken op de macbook zonder muis, zeker als je alle multi-touch mogelijkheden uit je hoofd weet. Scrollen, snel scrollen, terug- en vooruit bladeren en alle vensters opzij gooien: het kan allemaal met 2 tot 4 vingers tegelijk. Ik werk nu standaard met het touchpad, ondanks dat ik gewoon achter een bureau ermee zit en er een muis is aangesloten op mijn macbookje.

Ook het toetsenbord is fijn. Niets op aan te merken.

Bootcamp
Al snel pakte ik mijn windows vista CD met de serial van mijn oude laptop en ging via bootcamp windows erop zetten. Je start een stukje software op (bootcamp dus) waarbij je ruimte kan reserveren op je 500GB HDD voor windows. Ik heb 120Gig's gereserveerd, ik was immers van plan wat games erop te draaien maar verder niks.

Na het reserveren van de HDD ruimte moet je je dvd'tje in de leuke superdrive proppen waarna je laptop opnieuw opstart naar een windows vista installatie scherm. Eenmaal geinstalleerd startte mac weer op, waarna ik erachter kwam dat je de ALT-knop ingedrukt moet houden tijdens het opstarten om te kunnen kiezen welk OS je wilt opstarten. Na een reboot met het ALT knopje ingedrukt zaten we in windows. Even de drivers installeren en klaar!

Meteen steam erop gegooit en CoD:MW2 erop gaan installeren. Terwijl de installatie bezig was ging ik skype installeren zodat ik met mijn "internet vrienden" kan gamen en skypen tegelijk. Al gauw stootte ik tegen een probleem: mijn microfoon doet het niet in windows :@

Audio driver problemen in windows
De drivers van de nieuwe Cirrus Logic audio chip die ze in de nieuwe macbook's proppen zijn ronduit KUT in windows. Als je een koptelefoon erin steekt gaat je geluid vrolijk door door de speakers en dus moet je je software opnieuw starten om deze via de koptelefoon te laten gaan. Ook de optical out schakelt niet automatisch, zoals dat wel in mac gaat. Ook heeft de optical out er totaal schijt aan als je de stekker er weer uithaalt, want het rode lampje blijft vrolijk branden en weer gaat de software niet automatisch over op de speakers/koptelefoon.

Ik heb dit "opgelost" door de alle audio apparaten uit te zetten, behalve de koptelefoon. Verder moet ik dan standaard de koptelefoon in mijn macje hebben om mijn geluid niet kwijt te raken. Zodra ik de koptelefoon eruit trek en er weer indoe heb ik geen geluid meer en moet ik de betreffende software opnieuw opstarten.

Hoe dan ook, dan maar de koptelefoon erin houden. Ik gebruik toch niets anders. Dan nog het microfoon probleem: dit heb ik opgelost met een half uurtje googlen. Ergens stond een linkje naar een nieuwe Cirrus Logic audiodriver, die het wel goed scheen te doen. Na installeren werkte de microfoon inderdaad correct, maar de overige audioproblemen bleven. Ook las ik veel over andere audio problemen. Een veel gelezen probleem was te zacht of heel slecht geluid, maar daar heb ik zelf geen last van.

De oudere macbooks hebben een realtek chip, waarbij geen van deze problemen waren.

Gaming
Na dat probleem opgelost te hebben was CoD klaar om gespeeld te worden. Bij het opstarten van het spel gooide ik meteen alle settings omhoog (alles high, textures op auto, geen AA, 1440x900) en het was redelijk speelbaar. Ik schat zo'n framerate rond de 30 fps. Het is speelbaar, maar ik speel toch liever met 40fps+, dus heb ik alle grafische dingetjes uitgezet en de resolutie op 1440x900 gelaten. Met deze settings is het spel prima speelbaar met de volle FPS die de monitor te bieden heeft.

Verder draait GTA IV ook prima op de macbook op die resolutie, maar ook daarbij moet je de settings wel wat omlaag gooien om geen beroerde FPS te hebben. We moeten nou echt niet teveel gaan verwachten van de macbook; GTA IV blijft een resource vreter.

Echt nauwkeurige benchmarks heb ik niet; enige wat ik weet is dat ik ruim tevreden ben met de prestaties. Ik had dit ook wel zo'n beetje verwacht van een 9600m gt 512mb.

Terug naar mac
Ik draai hier Mac OS X leopard (10.5 dus). Bij de mediamarkt, waar ik 'm haalde omdat iCentre de macbook niet op voorraad had, zeiden ze me dat er 10.6 op zou staan, maar nou blijkt er alsnog 10.5 op te staan. Beetje klootzakkerig van ze, maar ach...

Het OS zelf is prima. Zoals ik al zei: het touchpad is erg leuk, ook al werken natuurlijk weer vele features daarvan niet in windows. Verder heb ik niet echt veel te zeggen over mac zelf. Ik werk aan mijn .php's en .java's erop, ik internet ermee in firefox en ik luister muziek ermee. Dat gaat allemaal prima, dus het OS is geslaagd. Ik heb een tijd met ubuntu gewerkt en ik vind mac os wel een vooruitgang, al mis ik mijn wobbly windows wel.

Mac OS X doet precies wat het moet doen, werken. Het is ook wat mooier dan ubuntu, want ubuntu vind ik maar lelijk. Jah, je hebt 101 thema's, maar ook de thema's zijn zelden echt goed.

Wat me wel opviel is dat root-toegang in finder een stuk prettiger werkt. In ubuntu moest je een nieuwe nautilus openen met root rechten waarbij je je wachtwoord moet invullen. Bij mac moet je je wachtwoord invullen bij bewerken van bestanden van root. Geen gekloot meer met het verslepen van bestanden van root naar niet-root en andersom, zoals ik dat met ubuntu in het begin had.

Wel moet je, net zoals bij ubuntu, je root account activeren. Dit heb ik gedaan via wat commands in terminal die ik had opgezocht via google. Root access heeft de normale gebruiker echter niet nodig. Ik zelf gebruik root rechten voor PHP development.

Als texteditor gebruik ik de lompe Netbeans IDE, welke handig is voor java maar te lomp is voor PHP. Echt andere goede maar simpele texteditors heb ik nog niet gevonden.

De accu
De accu in deze macbook is een wonder op zich: die gaat tot 7 uur mee volgens de apple website. Mijn persoonlijk record zit niet op 7 uur, maar dat komt simpelweg omdat ik mijn laptop continue gebruik. Mijn record zit op ruim 5 uur, waarbij ik druk bezig was met luisteren van muziek, de helderheid van het scherm lekker hoog was en ik druk bezig was met firefox en netbeans IDE om java's te schrijven.

De hitte en de herrie
Zelfs tijdens gamen is deze laptop ongelovelijk stil. De ventilator hoor je dan wel draaien, maar het is zeker geen luid storend geluid. Het is meer een subtiel gezoem. Bij normaal gebruik wordt de laptop amper warm. Bij gamen wordt-ie merkbaar warmer, maar niet heet.

Ook de adapter wordt niet bijzonder heet.

Mijn camera is helaas niet zo bruikbaar, (van een bank gevallen op de grond: body doet niets meer.) dus ik kan geen foto's maken.

Update: 5 weken later
Ik ben nu 5 weken lang in bezit van mijn macbook en ik werk er nog iedere dag achter.

Het touchpad is bijzonder handig. Ik werk vrijwel de hele dag achter mijn macbook en ik werk de hele tijd met het touchpad. Het gebruik van een muis zit er niet meer in, maar dat komt ook omdat Mac OS X de muiscursor beinvloed bij gebruik van een muis: De versnelling van de snelheid van de cursor is niet vloeiend. Zo gaat de cursor langzaam wanneer je je muis langzaam beweegt. Naarmate je je muis steeds iets sneller gaat bewegen kom je langs een grens waarbij de muisacceleratie opeens je muis veel sneller laat bewegen. Deze grens heeft dus geen vloeiende overgang, wat ik persoonlijk als storend ervaar, omdat zowel windows en linux ubuntu deze feature niet (standaard) hebben. Er zal vast een manier zijn om dit uit te zetten, maar heb dit nog niet gevonden.

Ook neem ik mijn klachten over de cirrus logic audio drivers enigsinds terug: bij gebruik van windows XP zijn de drivers veel beter. Als je dus bootcamp gaat gebruiken: installeer windows XP voor de beste ervaringen.

Recent kwam ik erachter dat het schakelen tussen de 9600M GT en de 9400M GT gaat niet automatisch gaat zoals ik begrepen had van de verhalen van de locale apple store: het schakelen gaat via een aanvinkhokje in de system preferences die naar schatting tenminste 4 muisklikken vereist. Ook moet je opnieuw inloggen om de andere chip te gebruiken, waarbij je dus al je programma's moet sluiten.

Gelukkig gebruik ik de 9600M GT hoofdzakelijk in windows voor games en de 9400M GT in Mac OS voor internet en webdevelopment. Bij het opstarten van windows wordt automatisch de 9600M GT gebruikt zover ik weet. Of het mogelijk is om de 9400M GT te gebruiken in windows voor verlengde accuduur weet ik niet.

De onderkant van de macbook is vrijwel vlak met uitzondering van 4 zwarte rubbertjes. Deze 4 rubbertjes steken echter amper uit, waardoor ieder stofje op de tafel kan zorgen voor een kras. Zelf gebruik ik een grote muismat onder mijn macbook om de onderkant mooi te houden, maar ik ben al te laat: de onderkant heeft al wat lelijke krasjes en vlekken opgelopen. Ook staat de onderkant een heel klein beetje bol: wanneer ik een lineaal tegen de onderkant plaats is te zien dat de onderkant niet vlak is. Het midden steekt ongeveer een millimeter of 2 uit.

Het zou niet hoeven uitmaken dat de onderkant iets bol staat, echter, omdat de 4 rubbertjes ook maar een millimeter of 2 uitsteken raakt de bolle onderkant dus altijd de tafel. Het is te merken bij het draaien van de laptop dat er in het midden een soort as vormt omdat het midden de onderkant van de tafel raakt. Het gevolg is een doffe plek op de netjes afgewerkte onderkant. Het middenpunt van de bolle kant zit niet exact in het midden. Het zit ergens onder de J, K of M toets op het toetsenbord. -Tenminste, dat is de plek van de "doffe plek" aan de onderkant.

Het maakt mij echter niet echt uit dat de onderkant wat krasjes heeft. De onderkant zie je toch niet en de laptop is een genot voor op schoot zonder al die uitstekende dingen en roosters.

Ik kan jullie helaas nog steeds niet van foto's voorzien aangezien mijn camera nog steeds niet terug is van de supersnelle reparatieservice van Sony

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 15": 2.8GHz (mid 2009)?

Goeie review, alleen jammer van je soms grove woordkeus. Haalt het niveau wat naar beneden.
Eens :Y Klootzakkerig, kut, proppen, lomp. Inhoud is goed, vorm minder.
Gezien ik eigenaar ben van dezelfde laptop en (met enige tegenzin) overweeg Windows 7 te installeren voor games on the road heb ik me eerst op de hoogte gesteld van de compatibiliteit.

Apple heeft nog steeds een boot camp update in de maak mbt tot Windows 7

Bij mijn weten hebben ze deze belofte nog niet ingevuld.

Met een beetje geluk krijgt de volledige Windows reeks een Cirrus Logic driver update.

Andere observeringen:

-Dat het een goed case design is weten we reeds en daar betalen we dikwijls voor.. een echte laptop zonder ventilatorgaten in de onderkant. Zo hoort het.

-Sterkte van de case heb ik mijn twijfels over. Als je de laptop met een hand opheft voel je duidelijk het aluminium meeveren. De 13 inch van mijn vriendin heeft al een paar lelijke deuken na een val van bureauhoogte op een verdeelstekker. Een Titanium versie lijkt me dan ook het ultieme. :p

-Scherm is reeds vervangen na 1,5 maand gebruik wegens verticale paarse lijn in beeld.

No questions asked bij Apple service maar na vervanging door een nieuw exemplaar is het scherm een paar mm verdraaid tov de body, wat het esthetisch aspect niet ten goede komt bij gesloten scherm.

Nu ze hadden tevens de schroeven van het deksel aan de onderkant scheef ingedraaid (stalen schroef in alu |:( ) dus pech gehad een monteur te treffen met 2 linkse handen en geen tijd.

-Batterijduur: het is idd mogelijk een 5 a 6 uur te werken onder sommige omstandigheden maar voor hetzelfde geld kan je plots een dip naar 2,5 tot 3 uur ervaren Door een of andere vooralsnog onduidelijke oorzaak (niet het scherm)

-Toetsen iets te hard plastiekerig naar mijn zin (witte Marcbook voelde beter)

-8GB geheugen uitbreidingsmogelijkheid: ideal voor mijn Virtual Machine vereisten (maar voorlopig nog te duur)

[Reactie gewijzigd door Vetsmelter op 6 januari 2010 05:10]

Je minpunt over slechte audio drivers voor windows is natuurlijk pure onzin. Een MAC is niet bedoeld voor Windows en het zal ook nooit 100% perfect werken. Beetje hetzelfde verhaal als je een HP laptop pakt en daar OS X op gaat zetten. Dat werkt ook niet fantastisch en niet 100% perfect. Gebruik het apparaat waar het voor bedoeld is, en je neemt niet zomaar een Apple laptop. Dat doe je natuurlijk ook voor OS X en niet alleen omdat de laptop er zo mooi uit ziet.
Heb je de bootcamp driver die Apple meelevert geprobeerd?
Ja. Die werkt dus niet goed. Een andere werkt beter maar nog steeds ver onder de maat.
Ik vind deze reactie pure onzin. Als deze Apple Macbook pro geen windows kon draaien had ik 'm niet eens gekocht. Verder is het ook niet hetzelfde om OS X op HP te zetten, want HP doet geen claims dat dat hoort te werken en Apple claimt wel dat windows werkt op hun Apple computers.

Omdat Apple dus claimt dat windows draait op hun systemen is dat dus wel een volwaardig minpunt.

> http://www.apple.com/macosx/compatibility/

Ik nam een Apple macbook voor de bouwkwaliteit, goede accu, goede specs, om Mac OS X te proberen en om te kunnen gamen erop; hij kan het allemaal, alleen de audiodrivers in windows zijn onder de maat.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 5 januari 2010 14:30]

Je vergelijking klopt niet.
Gebruik het apparaat waar het voor bedoeld is.
Als je OS X op je HP zet, zoals je zegt, heb je inderdaad geen reden om reclamaties te maken. Je gebruikt je HP namelijk niet waar hij voor bedoeld is: Windows.
Als je Windows op je Mac zet, heb je wel degelijk reden om opmerkingen te geven als het niet helemaal geweldig werkt, want Apple adverteert er zelfs mee.

Hetzelfde als Gamebuster eigenlijk zegt.
Maar ach, je hebt wel een hele sexy laptop. ;)

Vergeleken bij de schoonheden die Apple afleveren kan moet elk ander bedrijf toch een x minpuntjes slikken voor het lelijke design.

Dat van die drivers lijkt me uitermate vervelend. Zeker voor een bedrijf dat zijn marketing en reputatie richt op 'gewoon' werken van de laptop, vind ik het inderdaad ook tegenvallen dat de audio-drivers van een door Apple gebruikte chip, notabene iets dat ze zelf kunnen beslissen, onder de maat zijn. Terecht dat je gewoon verwacht dat het werkt, op basis van de door Apple gemaakte claims.

Waar ik verder zelf benieuwd naar ben is hoe OSX je bevalt in vergelijking met bijv. Windows. Zou je dat nog in je review erin kunnen verwerken? Is OSX echt zoveel makkelijker? In mijn korte stoeipartijtjes met het OS is het me nooit zo opgevallen..
De drivers voor windows zorgen alleen maar dat er geluid uit je laptop komt, er is geen controlepaneel zoals bij realtek e.a. .. Je moet het doen met de "sound-instellingen" van microsoft :>
Klopt. Mijn ervaringen echter met de meeste audiochips is dat ze automatisch alle software schakelen naar de koptelefoon wanneeer je een koptelefoon erin steekt. Cirrus Logic is helaas niet zover.

Dat de microfoon niet goed werktte is helemaal een "schande". In control panel werd de microfoon gewoon herkent en in sound recorder was-ie zelfs prima bruikbaar. In overige software had datzelfde audioapparaat, "Microfoon (Cirrus Logic blablabla)", opeens de input van de koptelefoon aansluiting.

Zo kwam er geluid uit mijn koptelefoonaansluiting en werd dit geregistreerd als input. Wanneer ik tegen mijn koptelefoon aan ging kloppen registreerde hij dat ook, alsof mijn koptelefoon een microfoon was. De koptelefoon-aansluiting was dus zowel input als output tegelijk.

Ik heb echt nog nooit zoiets vreemds meegemaakt. Bij installatie van de drivers die ik vond op internet was dit probleem opgelost, maar de overige audioproblemen bleven.
Het werkt gewoon. Er is niet zoveel bijzonders op te merken aan OSX, zeker niet na het slechts een paar dagen gebruikt te hebben. Het is een prima OS en het werkt gewoon. Nog geen "wat een kut OS" moment gehad. Verder doe ik er relatief weinig mee, dus er kan weinig foutgaan, maar zoals ik al zei over de finder: je merkt echt dat er nagedacht is over dingen. En het touchpad is gewoon prachtig i.c.m. het OS. Het feit dat ik niks negatiefs te zeggen heb over OSX tot nu toe lijkt me toch wel aardig voor zich spreken.

Ik heb echter een tijd daarvoor meer met ubuntu gewerkt ipv met windows, dus dan is het een hele vooruitgang in gebruikersvriendelijkheid. Het is de betrouwbaarheid van ubuntu met de gebruikersvriendelijkheid van... tja.

Stoeien doe ik niet echt met het OS. Misschien is mijn definitie van "stoeien" hoger omdat ik een paar maanden met ubuntu heb gewerkt. Misschien is ubuntu toch een deel van voorkennis die handig is bij OSX. Ik weet het niet echt. OSX werkt hier gewoon zonder problemen.

Een Apple notebook is echt iets wat ik wel zou kunnen aanbevelen aan anderen, ondanks de hogere prijs. Met deze appletjes + OSX heb je ook geen gedoe meer met "noobs" die toolbars etc installeren, dus ideaal voor mensen die gewoon willen internetten. Echter, ik zou ze dan natuurlijk wel de goedkopere macbook aanraden, of de iMac.

appleFanboys.push(new AppleFanboy("Gamebuster"));

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 5 januari 2010 15:18]

die CIRRUS audiochip drivers voor Windows zijn iss ronduit schaamlip.
ik heb een 13" macbook model 2007 (in 2009 nieuw gekocht), daar zit ook zo'n ding in.

ik kon het met XP niet werkende krijgen, niet met Vista, maar wel met W7 Ulti 64b.

mooie review btw .. netjes, goed uitgelegd.
Dat vind ik best vreemd. Probeer eens nieuwere drivers, want in windows XP werken ze perfect. In vista werken ze ook, maar een beetje buggy.

Ik denk dat het in windows 7 bij jou werkt omdat je voor 7 de nieuwe drivers hebt gedownload.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 11 februari 2010 16:37]

[Reactie gewijzigd door Patecatl op 12 februari 2010 21:01]

De 9600 verbruikt blijkbaar toch meer onder low-load dan een 9400, anders hadden ze het niet gedaan.

De audioproblemen zijn overigens niet in windows XP, zoals ik in de update had vermeld: alleen in windows vista. 7 niet getest.

Ook verwacht ik dat de drivers zijn geupdate met de komst voor support van windows 7: wie weet hebben ze het nu al gefixt. Ik weet het iig niet, want ik draai windows XP in bootcamp.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 11 februari 2010 23:18]

Ik heb zelf een 27" imac en heb ook een Circus logic audio chip. Vrijwel elke keer als ik mijn bootcamp opstart (enkel voor COD :P) moet de audio driver opnieuw geinstalleerd worden. Heel vervelend inderdaad.
maar dat ligt dus niet aan de MacBook of in jouw geval de iMac, maar aan de crappy driver die Cir(r/c)us Logic heeft gebakken
En die Apple aanbiedt in hun systemen.

Doe mij maar de realtek chips die zat in de vorige generatie.

Feit is dat die Apple systemen worden geleverd met die audio chips zonder dat je deze kan verwisselen. Het is dus wel degelijk onderdeel van de MacBook of iMac. Natuurlijk zijn het de crappy drivers van Cirrus Logic, maar Apple heeft besloten om dat onderdeel te laten zijn van hun systemen.

En ja, in Mac werkt het prima. In Windows echter niet. Apple claimt mooi wel dat windows hoort te draaien erop. Daarom verwacht ik ook dat het prima werkt, en dat doet het niet, en dus gaat dat bij de negatieve eigenschappen van de MacBook Pro.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 5 januari 2010 14:37]

Heb je als teksteditor smultron al eens geprobeerd? Helaas is de auteur inmiddels wel gestopt met het ondersteunen ervan, maar het programma is nog zeker de moeite waard :) http://smultron.sourceforge.net/

Voor de beginnende Mac gebruiker is het misschien ook interessant om hier eens langs te gaan: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1318254. Sommige software is mijns inziens meer bedoelt voor oudere versies van OS X, maar er staan ook zeker nuttige tussen.

[Reactie gewijzigd door PietjeBell op 5 januari 2010 14:48]

Bedankt voor het linkje. Smultron bevalt me wel.
Nee, je hoeft als consument helemaal geen 'verhaal te halen bij de driver leverancier' Je hebt een koopovereenkomst met Apple en niet met Cirrus. Een klacht / bugreport of wat dan ook gaat dus richting Apple.

Zij adverteren bovendien ook met "Draai Windows op je Apple" en zij (zouden) moeten klagen bij Cirrus, dat die geen fatsoenlijke driver hebben geleverd.

Als jij een Samsung wasmachine koopt waarvan het wasprogramma soms blijft steken, dan klaag je ook bij de Mediamarkt / Block of anders Samsung zelf en dus niet bij de ontwerper van firmware X voor chip Y uit Taiwan omdat dat toevallig de gebruikte onderdelen zijn.

Tenzij je er een zelf geschreven wasprogramma in wil uploaden, ja dan kan je beter contact op nemen met de maker van de chips. Maar die vergelijking was hierboven al gemaakt :)
Ik heb altijd thinkpads gehad dus mijn vergelijking is misschien niet goed maar waar haal jij "Waardeloze speakers" vandaag? ik heb nog nooit zulke goede speakers gehad in een laptop (denk even terug aan thinkpads).. Zelfs met film kijken aangesloten op de tv met geluid van de laptop (6 meter afstand) klinkt het echt super.

Dat jij perse windows wil gebruiken op een mac is prima maar iedere hardware heeft drivers nodig. Als jij ze slecht vind moet je op zoek naar andere.

Mijn MBP 17" 2009 wordt bij photoshop of andere zware foto bewerkingen zeer heet (>80 graden) en de fan is zeer goed hoorbaar (zachte stofzuiger). Als hij weer rustig is is hij weer heerlijk stil. Blijkbaar belasten je games de cpu niet zo erg.

Wat ik zelf jammer vind is dat niet alle games (in mijn geval Sam & Max games) niet werken via Parallels. Ik moet dus echt in windows booten. (windows 7 of vista)

kleine opmerking... ik vind het wel opvallen dat je spreekt van een superdrive terwijl het je eerste mac is. Ik noem het nog steeds mijn dvd speler. Ach ja.. Dat leer ik nooit af denk ik.
Kennissen hebben een mac en die noemen het altijd zo. Vandaar.

Parallels vind ik echt helemaal niks. Hele laptop wordt er nogal traag van. De windows software heeft een performance om van te huilen. Ik vind wine prettiger werken. Ook crossover heb ik geprobeerd, maar daar snap ik tot nu toe weinig van met die zogeheten "bottles" die niet eens geinstalleerd kunnen worden om een of andere vage rede.

Wine voor ubuntu had het toch echt wat beter voor elkaar.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 6 januari 2010 11:06]