Blaupunkt Bluebot

Specificaties Dweilrobot - Bekijk alle specificaties

Blaupunkt Bluebot Review

richard_stolk 30 juli 2017, 787 views

Blaupunkt Bluebot

Een dure oplossing voor een technisch beperkt apparaat.

Pluspunten

• Redelijk stil

Minpunten

• Duur
  • Geen Intelligentie
  • Geen gebieds beperking
  • Keert niet probleemloos terug naar oplaad station
  • Dweilt nauwlelijks
  • Summire handleiding
  • Redelijk hoog
  • Geen Li-on

Energieverbruik Score: 3

Eerste Inruk

Als je een BMW verwacht maar een Dacia krijgt geleverd is de toon al gezet, hij lijkt de helft te wegen van mijn huidige degelijke robotstofzuiger, de gebruikte materialen komen “goedkoop” over, de prijs doet dit echter niet vermoeden.
In stap zes van de zeer summiere quick-guide staat : “verwijder de strip die de baterijen afschermen, er zitten achter geen batterijen in….. Op naar de winkel om batterijen te kopen.
In stap 1 staat vermeld dat de bluebot is opgeladen voor het eerste gebruik, helaas is die na een paar rondjes al leeg en moet handmatig naar het oplaadstation worden gebracht. Op het apparaat knippert de code 1:1:1:1 echter nergens in de handleiding staan foutcodes of specificaties vermeld,
Hopelijk kunnen we na een nachtje aan de dock/oplader er toch nog mee aan de slag.
Helaas troffen wij de volgende ochtend de bot naast de oplader (spontaan losgekoppeld) en niet opgeladen, dus morgen poging drie om te trachten de test te starten.
Helaas geen quick-start maar een bad-start.

Het Gebruik.

De Bluebot heeft 4 modes, in de praktijk wordt er echter vaak maar 1 gebruikt “automatisch” zeker als deze is geprogrammeerd om bij afwezigheid de werken, voor de test blijven wij er ter observatie wel een keer bij , meteen valt op dat deze bot totaal geen intelligentie heeft, In de handleiding wordt vermeld dat de Bluebot de omgeving aftast/scant en bepaalt hoe deze het beste schoon te maken is, dit is echter niet het geval, in de stand “automatisch- 1111) gaat deze direct ongestructureerd en compleet ad-hoc stofzuigen, de Bluebot heeft geen scanners , camera’s of andere moderne/benodigde sensoren voor intelligent reinigen. Wat die wel heeft zijn akoestische meldingen (robotstem) die helaas niet zijn uit te schakelen of zachter te zetten, tevens is die tamelijk stil te noemen.

De Eerste ronde.

Als test wilde wij een halve kamer laten reinigen, en dachten deze met de meegeleverde strip te begrenzen, gezien er geen “virtual wall” was meegeleverd, helaas was de strip maar 1 meter en konden wij de kamer van 4m breed dus niet in tweeën delen of anders begrenzen, bovendien bleek dat de Bluebot gewoon over de strip heenrijd en dus geheel niet werkt.
Wij laten de robot dus door de hele kamer rijden, gezien het ongestructureerd gaat komt hij regelmatig over dezelfde plekken en botst telkens best hard tegen dezelfde objecten, erg efficiënt is e.a daarom niet te noemen, opmerkelijk is te dat de robot ook telkens hard tegen de dock/oplader botst en deze dusdanig verplaatst dat jij onmogelijk vanzelf kan terug keren, wij vinden de robot dan ook regelmatig s’ochtentens leeg in het middel van de kamer, wat inhoud dat de Bluebot niet optimaal onbeheerd kan worden ingezet.

Dweil opzet stuk

Het reservoir is erg beperkt en er komt vrijwel geen vocht op de vloer doordat het apparaat heel licht is, is er waarschijlijk niet voldoende druk op de dweil, inden je vooral voor het dweilen kiest is een scooba wellicht een betere optie.

Een dure oplossing voor een technisch erg beperkt apparaat, voor minder dan de helft van de prijs is er al een dirt devil die hetzelfde misschien zelfs wel beter kan en voor ietsjes meer zijn er inteligente robots beschikaar die optimaal en efficient opereren.

Heb jij ook een Blaupunkt Bluebot?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.