Specificaties Bedrade muis en 12.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Asus ROG Gladius II Review

Foritain 18 augustus 2017, laatste update op 18 augustus 2017, 1.521 views

Asus ROG Gladius II (Product volledig gesponsord)

De Asus ROG Gladius II is objectief één van de absolute toppers die wij kennen. Sensor, switches, RGB actie, bouwkwaliteit, het plaatje klopt. Niet goedkoop, maar redelijk concurrerend. Subjectief dien je er rekening mee te houden dat hij vooral in kleine tot middelgrote handen het best tot zijn recht komt.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Top switchkwaliteit, primair (Omron 50m) en secundair. Switches zelfs eenvoudig te vervangen plus je krijgt er een extra setje bij.
  • Top sensorprestaties
  • Ruim in RGB Bemeten incl Aura sync.
  • Prettige ergonomische vorm voor kleine tot middelgrote handen.
  • Niet te zwaar, plus prettige gewichtsverdeling
  • Kleine extras: net draagzakje, zowel gevlochten als rubberen kabel.

Minpunten

• Wat te 'gemiddeld' afgemeten voor de grotere kolenschop.
  • Niet heel anders dan sommige andere topmodellen, maar desondanks aan de prijzige kant van het spectrum

ASUS ROG Gladius II & Strix Impact review

- Inleiding
- Asus ROG Gladius II
- Asus Strix Impact
- Praktijk
- Prestaties
- Conclusie

Welkom bij ronde twee in ons mega muizen spectacle, met vandaag op de bank: ASUS, of Asus in normale tekst zodat we geen epileptische aanvallen krijgen van hoofdletterspam. De Republic of Gamers of ROG lijn was altijd de top van Asus, en de Gladius II is dus ook een high-end muis, waar de Impact met de Strix-serie naamgeving meer het middensegment mag bedienen. De verschillen stapelen straks nog verder op, maar daar schrijven we reviews voor.

De Gladius II gaat normaliter voor zo’n 89 euro over de toonbank, voor de Impact mag je 55 a 59 euro uittrekken.

We beginnen me de gladius, waar een nette verpakking wordt opgevolgd door een net uitgevoerd draagzakje, een ROG casebadge en zowel een gevlochten als rubberen kabel, want sommigen willen nu eenmaal iets specifieks.

De Gladius II zit fysiek netjes in elkaar, en Asus houdt de vorm ook best klassiek, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de gigantische Spatha. De Gladius is gemiddeld afgemeten, voelt niet exotisch aan (in positieve zin), maar we zien toch duidelijk een Asus met o.a.a de Mayan stijl lijntjes in de rubberen zijgrips. In tegenstelling tot de Rival 700 zien we ook een mooie sniper knop die voor iedereen te gebruiken is en niet alleen zij met een bizar lange duim (Denk Megan Fox, maar dan de lengte in).

De switches voelen goed, wat te verwachten was van de 50-mil click rated Omrons, en ook de duimclicks zijn lekker scherp, wat weer te verwachten was van een muis van 89 euro. Scrollwiel is niet extreem licht of zwaar, Asus kiest verstandig voor de middenweg.

Focusfeature is de optie om hem eenvoudig te openen, wat een nette interne layout toont plus eenvoudig te wisselen switches. Je krijgt er zelfs een setje extra (standaard Omron) switches bij mochten die duurzame 50 mil Omrons het toch begeven.

De andere focusfeature? RGB natuurlijk, en in echte Asus stijl lekke nadrukkelijk aanwezig, maar wel weer erg goed uitgevoerd. Naast een standaard aantal opties kan je de RGB syncen met je andere Asus hardware met Aura sync, wat toch langzaam best volwassen begint te worden. De software zelf blijft niet het sterkste punt van Asus, dat voelt toch net wat onhandiger en minder fluide aan dan de Corsair of Logitech software van vandaag, maar het voldoet.

De lager gepositioneerde Impact brengt uiteraard wat minder fratsen, met stickers in plaats van luxere badges, maar dat nemen we ze niet kwalijk.

Wat plastickwaliteit betreft doet de Impact niet veel onder, en ook hier zien we dat patroontje weer terug in de rubberen elementen. Leuk voor de linkshandigen is de symmetrische vorm, maar daarbij valt ook direct op dat er geen duimknoppen zitten … aan beide kanten niet. De Impact mikt zich duidelijk op de gooi- en smijtgebruikers die bovenal heel fanatiek MOBA games spelen denk ik dan? Even kijken: “Lightweight optical MOBA gaming mouse” yep, check. Maar ook niet meer dan dat.

De switches zijn weer de 50 mil Omrons, wat op dit prijspunt best een ongebruikelijk pluspunt is. Scrollwiel wederom weinig opvallend, ook in positieve zin, en naast de DPI switch hebben we eigenlijk weinig meer te tonen.

Behalve wat RGB uiteraard, want #RGBAllTheThings al is het maar enkel het logo. Ook deze valt weer prima te syncen, maar voor Asus is dit toch een bescheiden implementatie.

Het klinkt altijd zo knullig om alles met Logitech te vergelijken, maar er zullen weinig gamers zijn die geen ervaring hebben met de typische vormgeving van de grote Zwitser en als ik zeg dat de Gladius die grote lijnen, en de lijnen van traditionele palm grip muizen voor de rechterhand volgt dan zegt dat toch aardig wat. Wat afmetingen betreft is de Gladius wel een slagje kleiner dan wat Roccat met de Kone of Corsair met de Glaive neer zet, Asus is duidelijk toegankelijker voor kleine handen tot middelgrote handen, maar in een grote (20cm+) hand is het wel een kwestie van de vingers optrekken; zij komen al snel op een claw- of fingertip grip uit.

Datzelfde gaat op voor de kleinere Impact, we zetten ze ter vergelijking even naast elkaar, maar dat is ook precies waar de Impact voor is. De kleinste handen kunnen hem wellicht nog palmen, maar dit is de typische claw- of fingertipper met goede grip, laag gewicht, en niets om je in de weg te zitten van het betere gooi- en smijtwerk.

Toch steekt de Impact een beetje in de praktijk, want hoewel lekker in MOBA games kom ik in algemeen gebruik constant tegen het feit aan dat er geen duimknoppen op zitten, en dus geen terug- en verderfunctie op je duimen zit. Dit is subjectief, maar m.i. subjectief voor een flinke doelgroep. Iets om rekening mee te houden dus. De Gladius II is wat dat betreft eigenlijk ‘gewoon’ een goede all-rounder die vervolgens alles in games ook uitstekend wegtikt, tenzij je specifiek een veel-knopper zoekt.

Beide muizen komen met een vergelijkbaar softwarepakket met vooral veel voorspelbare elementen; profielen, wat instellingen, knoppen remappen, macro's, en natuurlijk de verlichting opties. De twee DPI instellingen per muisprofiel is wel wat karig, al is het eenvoudig te herkennen (LED aan/uit) welke van de twee je actief hebt. Polish mag nog iets hoger, zeker voor een 89 euro muis, maar het werkt prima.

De Gladius II:

Geen verrassingen daar. Super sensor, super switches, alles klopt en is netjes in balans. Niet te zwaar, al wellicht net wat te zwaar voor de echte FPS die-hard, maar in mijn optiek toch vooral erg toegankelijk. Prestatie technisch gewoon geen opmerkingen.

De Impact:

De Impact krijgt wel wat opmerkingen, zij het met beperkte praktische impact. De PWM3310 is wat ouder, maar dat neemt niet weg dat het een capabele sensor is voor de doeleinden die Asus, of de meeste gamers, voor ogen hebben. Geen issue als de muis verder voor je voldoet in elk geval. Wel doe je er verstandig aan om de native DPI stappen aan te houden (400/800/1600) voor het beste resultaat, zelfs al is het erg lastig om echt aan te tonen wat er dan mis is op iets ertussen. We gaan geen theoretische discussie voeren, en als jij iets hebt van "ik tune nooit mijn DPI setting" maakt het ook totaal niet uit, maar moet jij per sé op 650 DPI want anders (insert iets onaardigs) dan is een 3360 of 3389 gebaseerde muis wellicht handiger.

Of we nu op 400 of 1600 DPI testen echter, aan het resultaat valt weinig op te merken.

Wel iets om rekening mee te houden zijn de weinig nadrukkelijke muiswiel stappen van de Impact, als je dat zoekt. En ook de glijsnelheid ligt duidelijk wat lager dan bij de Gladius. Als je een mega soepele glijder wilt zijn er betere alternatieven, als je liever een beetje weerstand hebt zit je goed. Het is niet opvallend anders dan we vaker zien, maar wel iets om over na te denken wat jij nu wilt.

Asus kan lekkere muisjes bouwen, fysiek zijn de muizen netjes gemaakt, netjes afgewerkt, en wat vormen betreft kiest Asus een bekende weg zonder al te gekke fratsen. De Gladius II is duidelijk uitgebracht als een ultieme bedrade all-rounder die zijn pijlen richt op praktisch elke palm gripper op de markt, waar de Impact is de ambidextrous gooi- en smijter voor liefhebbers van claw- of fingertip grip gamers.

We sluiten de Impact eerst af, want daar zetten we toch best wat vraagtekens bij. Op zich zijn we positief over de keuze om de muis voor beide handen bruikbaar te maken, dus niet alleen knoppen aan één kant, maar de manier waarop, “dan maar geen duimknoppen” werkt door in normale dagelijkse taken. Ik denk dat de meeste gamers toch ook wel eens de ‘terug’ knop willen gebruiken. Rechts- en linkshandige MOBA games en enkel MOBA games zullen er best warm van worden, maar het is echt iets om bij stil te staan. Ook de prestaties willen we aanhalen, want hoewel die objectief meer dan prima zijn willen we fabrikanten aanmoedigen om de PWM3360 is alle 50 euro plus muizen te zetten, en niet nog vast te houden aan de PWM3310 van yesteryear. De PWM3310 is nog altijd zeer capabel en zelfs concurrerend op vaste DPI instellingen, maar we zien die liever opgebruikt in budget muizen, niet in het mid-end, zeker nu tal van vergelijkbaar geprijsde muizen die 3360 ook bieden.

Daarmee is de Impact op zichzelf een goede, fysiek nette en aantrekkelijke muis, maar met duidelijke praktische implicaties en een lastige positie om extreem op te vallen in een druk stuk markt.

De Gladius II heeft met 89 ook zat concurrenten die allemaal hun eigen focus hebben, en daar zal de grootste uitdaging ook zitten voor Asus, maar ik denk dat deze ROG muis toch duidelijk zijn eigen meerwaarde toont. De RGB verlichting is een goedkoop argument maar ziet er hier wel verdomd goed uit, en de synchronisatie met je andere Asus hardware (die de Impact ook heeft overigens) is gewoon leuk. De prestaties zijn hier gewoon perfect, geen opmerkingen aldaar, en ook fysiek laat de Gladius geen steken vallen met zijn goede primaire en secundaire switches, scrollwiel, bouw en afwerking. De software mag wel ietsjes poetswerk gebruiken, maar daar valt meer dan prima mee te leven, terwijl de aanwezigheid van een nette draagzak, twee verschillende kabels, en de optie om de muis eenvoudig te openen en de switches te vervangen (als die 50 mil Omrons al overlijden), toch echt duidelijke pluspunten zijn. Het voornaamste om rekening mee te houden dat de Gladius II het beste tot zijn recht komt als palmgrip muis voor kleine tot en met middelgrote handen, maar de ultieme muis voor elke hand moet nog uitgevonden worden.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog enkele andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Asus ROG Gladius II?

Foritain maakt betere reviews dan de gemiddelde Tweakers reviews :')
Ach, als ik wat toegevoegde waarde mag hebben neem ik daar zeker genoegen mee, thanks :D
Heb de h440 na aanleiding van jou review gekocht, zeer tevreden mee. Nu check ik eigenlijk eerst de reviews van jou voordat ik verder ga rondsnuffelen :)
"Ik heb hem zelf ook!" :D hoog op het lijstje slechte excuses, maar tis wel zo :D Twee zelfs ;)

Vol spanning wachten op een TG upgrade van NZXT :D
+3 , dit is een nice product ! Let me feel it !
Zeker nice :D

en ik heb hem nog wel rondslingeren.. ergens tussen de dozijnen :D Wel echt een positieve uitschieter van de hele stapel hoor, vind ik wel een mooi uitgangspunt voor de positieve score.
Wederom een toppert van een muis!
Voor een Ridiculous Overprized Goodie, is deze wel aantrekkelijk, qua prijs
Thanks!

Goedkoop nie, overpriced? Denk het ook niet als ik hem naast de andere top-end wired muisjes leg. Hooguit dat de value wat minder is omdat ie kleiner is? :D
Tja Wat kun je over een muis zeggen
Kerel ... Je maakt er weer een kunstwerkje van Hehe
Good job
Een verdiende +3
Wat kunnen zeggen komt gelukkig eenvoudig :D Bedankt! :D
Opmerkelijk, een muis die je gewoon met schroefjes kan openen zonder de boel te beschadigen. Dat ben ik niet meer gewoon tegenwoordig. (Al vind ik het toch wat prijzig.)
Top review!
Was voorheen ook niet echt heel standaard. Maar hier is het inderdaad gewoon een keiharde feature, en vooral dat die switches dan ook meteen te vervangen zijn ipv alsnog vastgeplakt zitten.
Baseer je sensorprestaties puur op (eerdere) eigen ervaringen? Ik had de resultaten van de sensortest wel een goede toevoeging gevonden voor de review.
Sensor zelf zegt niet alles. Dat zagen we in eerdere producten duidelijk en daardoor kan je ook niet zeggen 3360 = goede muis. Aan de andere kant moet je het zo wel samenvatten in de pluspunten. En gelukkig heb ik nog geen slechte 3360 implementatie gezien, dus in dat opzicht is het zien van die sensor in het specs lijstje wel een redelijk grote kans op succes.