Specificaties 5.1 speaker met 70W vermogen - Bekijk alle specificaties

Teufel Concept E300 (Zwart) Review

Appie Heijn 6 januari 2010, laatste update op 6 januari 2010, 2.217 views

Teufel Concept E300 (Zwart)

Pluspunten

• Uiterlijk(persoonlijk)
  • Garantie: 12 jaar
  • Geluidskwaliteit
  • Aansluitmogelijkheden Decoderstation

Minpunten

• Helaas geen ondersteuning van de nieuwe geluidsformaten die gebruikt worden op o.a. blu-ray zoals DTS-HD enz.

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
In den beginne...
Mijn vorige speakerset was een Teufel Magnum Power Edition i.c.m. een Teufel Decoderstation 3. Deze was inmiddels 3 jaar oud. Aangezien we een nieuw TV meubel willen, heb ik gekozen om nieuw speakerset te bestellen. Daarbij lettende op het formaat(kleiner dan de Power Edition) en een beter design. Liefst een donkere kleur. Omdat ik graag iets apparts in huis heb staan en de oude Teufel set mij uitstekend beviel, surfde ik al vrij snel naar de website van Teufel. Na wat wikken en wegen is het de E300 i.c.m. de Decoderstation 5 geworden. De E200 vond ik qua vermogen te zwak omdat ik met de oude set al behoorlijk verwend was, de E400 was qua Subwoofer te groot.

Ik gebruik mijn surround set hoofdzakelijk voor Films en TV kijken.

Wat wordt er geleverd?:
5x Satellite speaker CE 20 FCR (2weg, 60W p/s)
1x Subwoofer CE 300 SW (200w)
1x Decoderstation 5
5x Zilverkleurige speakerhouder normaal
1x Speakerhouder om de centerspeaker horizontaal te positioneren
1x Aangepast frontje voor iemand die een horizontale centerspeaker wil
1x 30m speakerkabel
3x Tulp(dubbel) voor het aansluiten van de set op de decoderstation.

Design van de speakerset
Hoewel design vrij persoonlijk is wil ik hier het volgende over kwijt. Alles is zwart, de subwoofer heeft een hoogglans voorkant(middelste gedeelte). En beschikt over drie draaiknoppen met een blauwe verlichting eromheen als de set aan staat. Op standby is alleen de middelste knop rood gekleurd.
Links: Bassterkte
Midden: Aan-Uit
Rechts: Volume van de gehele set.

De sattelieten hebben een behuizing van hetzelfde materiaal als de glimmende plaat van de subwoofer. In tegenstelling tot de oude set is de subwoofer speaker niet aan de onderkant geplaatst maar aan de rechterkant.

Het geluid
Zoals je van Teufel mag verwachten is de geluidskwaliteit erg goed, maja wat is goed? Als omschrijving geef ik het: warm, helder, krachtige bas(in te stellen). Tussen de oude speakerset en deze kan ik qua sattelieten eigenlijk geen verschil in geluidskwaliteit waarnemen. De nieuwe sub is lang niet zo krachtig als mijn oude, de oude was dan ook echt overkill. Ik heb overigens niet het idee dat ik tekort kom ;) hij kan nog steeds ontzettend hard en blijft daarbij haarfijn klinken.

Features
De decoderstation 5 is bedoeld om liggend geplaatst te worden. Dit in tegenstelling tot de decoderstation 3 die was bedoeld om staand geplaatst te worden. Ik heb op de decoderstation een Samsung HD kabel receiver aangesloten(Coax-Digitaal) en een HDX-1000 NMT(optisch). Hoe de afstandbediening werkt weet ik niet. Ik bedien alles via mijn Harmony. Nieuwe decoderstation stond gelukkig in de database ;)

Deze decoderstation heeft ook een display i.t.t de oude waar alleen een leddisplay voor het volume op zat. Je kunt de set veel makkelijker bedienen op deze manier.

Decoderstation 5:
Encoder formaat:-Dolby ProLogic II (movies, music, games)
Decoder formaten:
- Display
- Remote control
Afmetingen
(W x H x D) 23.50 x 5.50 x 13.50 cm

Ik kan deze set iedereen afraden! Anders is het voor mij niet meer "speciaal" ;) Even serieus. Ik heb er een dikke 425(incl verzendkosten) voor betaald, ik vind het een stevige prijs maar je krijgt ook iets speciaals. Om de 12 jaar fabrieksgarantie maar niet te verzwijgen.

PS foto's van de setup volgen later.

Heb jij ook een Teufel Concept E300 (Zwart)?

Klinkt goed, maareh, waar blijven de foto's ?
Ah sorry, ik sta op het punt van verhuizen, over een aantal weken dan maar.,