Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Fender FXA5 Pro In-Ear Monitors (Aluminium, Zwart) Review

HeorotH 25 juli 2017, laatste update op 25 juli 2017, 266 views

Fender FXA5 Pro In-Ear Monitors (Aluminium, Zwart) (Product gekocht)

Goed vormgegeven one-size-fits-(almost)-all in-ear monitoring headset die ook nog eens een zeer goede luister ervaring geeft op je smartphone. Niet geschikt voor mensen die op zoek zijn naar opgepompte bassen. Deze headset geeft "reference" geluid. dus zoals het door de artiest bedoeld is.

Pluspunten

• Zeer comfortabel, ook voor langere perioden
  • 20dB demping van extern geluid
  • afneembare kabel
  • over-ear beugel
  • meerdere maten voor tip meegeleverd

Minpunten

• moet wat oefenen om em goed in te krijgen

Introductie

Normaliter zijn in-ear monitors eigenlijk altijd maat gemaakt. Dit is enorm kostbaar (je moet al snel richting de 1000 euro denken). Fender is nu uitgekomen met een lijn van in-ears die one-size-fits-many zijn. Deze lijn loopt van 1 enkele driver tot een hybride systeem met een driver en tweeweg rail systeem. Sinds 2 weken ben ik de gelukkige eigenaar van het "midden" systeem, de FXA5.

Ik heb deze in-ears in eerste instantie gekocht als vervangers van mijn over-ears die ik gebruikte om bands in live situaties te mixen. Echter nadat ik ze om te proberen even had aangesloten om mijn galaxy heb ik per direct besloten om hier ook mijn primaire muziek-luister headset van te maken. De 20dB geluids demping is zowel in de trein als in een luide concert lokatie perfect :-)

Specificaties

SureSeal oordopjes
accessoire voor reiniging
6,3 mm adapter

Geluidskwaliteit

Deze in-ears hebben een afwijkend geluids systeem aan boord. Om te beginnen is het een twee-weg systeem, waarbij hoge en lage frequenties van elkaar gescheiden worden door een interne cross-over. Daarnaast maakt de headset geen gebruik van dynamic drivers maar van balanced armature drivers (of in dit geval omdat het een twee-weg systeem is een balanced armature array)

De twee drivers zijn specifiek getuned voor de frequenties welke ze optimaal moeten weergeven. Hierdoor krijgt het geluid een hogere resolutie. (in de proffesionele geluids industrie zijn in-ears te krijgen tot 5-weg systemen, maar daar moet je de portomonaie flink voor trekken zullen we maar zeggen).

Daarnaast hebben de behuizingen ook een bas-reflex port.

Deze headsets zijn niet geschikt voor mensen die de bassen flink willen op pompen. De drivers in deze in-ears zijn bedoeld voor referentie geluid. Het geluid van de headset is zo helder dat het erg makkelijk word om je bijvoorbeeld op 1 instrument te focussen.

Dagelijks gebruik

De in-ears dragen erg comforabel als je eenmaal door hebt hoe ze ook al weer in moeten. Door hun expliciete vorm kunnen ze maar op 1 manier goed ingedaan worden en dat is lastig. Als ze eenmaal goed zitten kun je er mee doen wat je wilt. Mede door de versteviging in het koord blijven ze goed zitten.

Net na de split voor links en rechts zit een klein transparant buisje om de kabel zodat je deze strak achter op je hoofd kunt zetten. Dit is in het begin even wennen, maar het voorkomt dat je de doppen uit je oren trekt wanneer je met je hoofd draait en maakt het dragen nog comfortabeler.

Ik vind persoonlijk de haakse aansluiting een nadeel.

Al met al een hele prettige headset, maar met een selectief publiek; kwaliteit boven pompende bassen.

Heb jij ook een Fender FXA5 Pro In-Ear Monitors (Aluminium, Zwart)?

Nog een specifieke reden dat je voor de Fender hebt gekozen?
De Etymotics ER4-SR lijkt mij ook erg goed bij jouw gebruik passen.

Leuk om eens een review van deze te lezen. :)
deze klonken iets helderder en voor mijn gevoel daardoor iets luider. ik dacht dat ik dat nodig had voor live events. maar had geen rekening gehouden met de demping. ik heb ze nu op 10 meter van de PA op 50% staan. :-)