Specificaties 14" (1920x1080 IPS), 64GB (flash) - Bekijk alle specificaties

Onda Xiaoma41 Review

mission 13 augustus 2017, laatste update op 14 augustus 2017, 170 views

Onda Xiaoma41 (Product volledig gesponsord)

Mijn eerste Chinese laptop, en ik ben er zeer positief over. De laptop heeft wat minpuntjes, maar kan absoluut mee doen met de A merken in dezelfde prijs klasse. Heeft de Onda iets te maken met Xiaomi? Nee helaas, Xiaoma is iets met een paard.

Pluspunten

• Usb 3
  • Design
  • Gewicht
  • aardige touchpad
  • Goed doordacht
  • Accu duur
  • M.2 slot

Minpunten

• Golf in toetsenbord
  • Knullige ledjes
  • Geen euro snoer maar verloopje
  • Coilwhine in lader
  • Wazige aan/uit knop
  • Speakers
  • Kijkhoeken

En dan eindelijk, na lang wachten en een "goedmakertje" kwam eindelijk de laptop binnen waar ik al tijden op zat te wachten.

De verpakking

Strakke doos maar er valt een ding op, op de doos staat "Since 1989". Nu weet ik niet of Chinese kalenders 10 jaar achter lopen, maar ik ga er maar niet vanuit dat China in 1989 al mee speelde op de computer markt.

Anyways in de doos vinden we naast de laptop een lader en een handleiding in Chinees. Bij de adapter zit een US stekker met een verloopje naar Europees. Beetje jammer want hoeveel moeite is het nu om gewoon de goede stekker mee te leveren?

Eerste indrukken

"Beter goed gejat, dan slecht bedacht"

De laptop ziet er uit als een Macbook cloon. Niks mis mee naar mijn mening, verder weegt de laptop slechts 1.3 kilo en is verrassend klein voor een relatief goedkoop Chinees product.

Ook is de bouwkwaliteit boven verwachting goed, zeker voor iets gemaakt door Onda. Het plastic voelt goedkoop aan, en de behuizing maakt een eng krakend geluid wanneer je je best doet om het apparaat om te buigen en ook het scherm is stevig zat

De laptop is voorzien van twee usb 3 poorten, een micro sd kaart slot, audio jack en mini HDMI. Voor een netbookje zeer goed uitgerust dus.

De binnenkant is een enigzins ander verhaal. Het scherm heeft opvallend dunne randen, dat is altijd goed. Echter is de bouwkwaliteit van het toetsenbord slecht. De toetsen zijn lekker groot en hebben voldoende travel, echter maken ze een goedkope klik en de hele laptop veert ver in bij normaal typen.

De touchpad is lekker groot en ik ben erg benieuwd hoe goed hij werkt,.

Specificaties

Tsja, het houdt weinig over, maar voor het huis/tuin/keuken gebruik zou het moeten volstaan. En dankzij het M.2 slot kun je altijd een ssd erbij plaatsen. Ikzelf heb er momenteel een 64gb microsd kaartje in zitten.

Gebruik

Laten we de laptop maar eens aanzetten en kijken of we net zo blij worden. Ik druk op de aan/uit knop en er gebeurt niks. Oplader gecontroleerd en die is aangesloten dus we hebben sowieso stroom. Dan de knop maar eens wat langer indrukken. Even ging er een lampje branden en daarna weer niks. Toen nogmaals de knop ingedrukt en nu ging de laptop wel aan. Gek genoeg herhaalt zich dit elke keer wanneer ik de laptop aan wil zetten.

Eenmaal in Windows, iets wat bijzonder snel was, vallen twee dingen op; Er is helemaal niks opvallends en ten tweede: Eindelijk eens geen Chinees maar een gewoon Engelse Windows. Naja als er dan toch niks opstaat, laten we er dan meteen een Nederlandse Windows opzetten.

Pluspuntje voor Onda dat alle drivers gewoon door Windows opgepakt worden. Wat mij ook opviel is dat de hele laptop relatief netjes is afgewerkt, maar de ledjes en microfoon zijn nogal knullig geplaatst. In plaats van een verborgen oplossing zitten er gewoon wat gaten in de behuizing.

Wat ik dan wel weer erg goed doordacht vind is het ledje naast de laadpoort, en zowaar FN keys voor geluid, helderheid, touchpad, play/pause, zoeken, projecteren, email en een knop die ik niet ken en niks doet.

Het geluid uit de laptop is voor in laptop in deze prijsklasse, en zeker voor iets uit China erg goed. Het is alleen jammer dat de speakers aan de onderkant zitten, dus op schoot is het geluid meestal erg gedempt. En als je in Windows het geluid open laat staan (dus niet op mute) dan geven de speakers een ruisend geluid, want redelijk irritant is. Over irritante geluiden gesproken, de lader maakt een lelijk piepend geluid. Niet het "Chinese lader brand je huis af" maar meer een soort Coilwhine.

Gelukkig heb je de lader niet al te vaak nodig daar de laptop dik tien uur op de accu mee gaat. Ik heb tegen de 9 uur kunnen Skypen voordat ik de oplader erbij moest pakken (Dont ask wie er zo gek is om negen uur met iemand te Skypen). Over Skype gesproken, de webcam geeft mooi scherp beeld, ook in redelijk donkere omgevingen. Volgens mijn gespreksparners ben ik ook prima te verstaan, dus de microfoon zal ook wel goed zijn.

Het scherm is mat en full HD op 14inch betekend ook dat het beeld haarscherp is. De kleuren zijn ook mooi en zelfs de zwart weergave is goed. Echter zijn de kijkhoeken niet denderend, iets wat nogal vreemd is want het zou een IPS scherm moeten zijn.

Het touchpad werkt bovengemiddeld goed en is multitouch, mocht je dat gebruiken.

De laptop is trouwens passief gekoeld, en word ook tijdens zware belasting niet noemenswaardig warm.

Een zeer interesante laptop voor de niet veel eisende gebruiker. De aller goedkoopste laptop in de pricewatch die vergelijkbaar is met de Onda is een Medion die niet alleen een goeie 44 euro duurder is, en ietsje minder goed uitgerust. De Onda is namelijk nu te krijgen voor ongeveer 250 euro en je krijgt voor het geld best veel laptop. De laptop blinkt nergens echt in uit, maar is eigenlijk ook nergens echt slecht in.

Alleen als je pech hebt en import kosten krijgt, dan kan je nog wel eens 25 euro extra moeten betalen. Dan is de laptop nog steeds ontzettend goedkoop, maar ik weet niet of je dan voor de tientje verschil niet net zo goed naar de MediaMarkt kan gaan en daar een laptopje uitzoeken.

Heb jij ook een Onda Xiaoma41?