DeLonghi ESAM4500 Magnifica Review

JAHRASTAFARI 3 januari 2010, laatste update op 3 januari 2010, 5.644 views

DeLonghi ESAM4500 Magnifica

Pluspunten

• Makkelijk in onderhoud
  • Goede smaak

Minpunten

• Lawaai

Ik heb de ESAM 4500 van Delonghi nu dik twee jaar in gebruik. Apparaat maakt lekkere `One-touch` (met een druk op de knop) cappuccino. Destijds 799 online betaald, was in de winkel 999. De huidige prijzen zijn al een stuk aangenamer. Ik heb gekozen voor een Delonghi omdat de modellen die ik eerst op het oog had (Jura Z5) nogal storingsgevoelig bleken.

De melkvoorraad kun je apart bewaren in de ijskast. Het plaatsen van de melkkan gaat niet altijd even eenvoudig, je moet ervoor zorgen dat het pijpje waar de melkkan in moet, schoon is. Dit kan door even met een doekje rond het pijpje te wrijven. De melk kun je maar enkele dagen zo bewaren. Regelmatig schoon maken en bijvullen is dus een must.

Opvallend is het eenvoudige onderhoud aan dit apparaat. Is makkelijk schoon te maken en te onderhouden. De koffiedrab wordt opgevangen in een reservoir, dat eenvoudig kan worden uitgenomen. Bijvullen van water gaat ook heel simpel.

Belangrijk bij dit apparaat is de frequentie van gebruik. Voor af en toe een cappuccino is dit overkill. Daarnaast ben ik van mening dat een regelmatig/bijna dagelijk gebruik de smaak ten goede komt. Dit geldt waarschijnlijk echter voor al dit soort apparaten.

Het apparaat was op de site aangeprezen als `silent` - nou dat valt wel mee. Het maakt behoorlijk wat lawaai. Het malen en persen hoor je duidelijk.

De `clean` knop moet altijd even gebruikt worden om het stoompijpje te reinigen en ook voor te verwarmen. Ik doe dit zelf ook altijd met de kopjes nog extra. Even met de pijp in het kopje en dan even 10 seconden de clean toetst ingedrukt houden, zodat het pijpje stoom blaast. Of anders het apparaat langer van te voren aanzetten en de kopjes boven op de warmhoud plaat leggen. En van deze twee methodes is nodig om de koffie echt heet te krijgen.

De smaak van de koffie is goed, zowel als cappuccino, gewone koffie of espresso/ristretto. Dit hangt ook in grote mate van de gebruikte bonen af. Vreemd genoeg zijn het vooral de goedkopere merken bonen die ik lekker vind. DE roodmerk bonen vind ik al super bijv.

Heb jij ook een DeLonghi ESAM4500 Magnifica?

Stekker eruit halen, gelijktijdig de menu en de change knop indrukken.
Terwijl je deze knoppen blijft vasthouden, de stekker er weer indoen.
Je kunt dan uitlezen: het aantal kopjes tot op dat moment (dat is inclusief de cappuccino's), het aantal cappuccino's tot dat moment en het aantal liters water tot dat moment.
Je loopt door de keuze heen door de knop next in te drukken.
Als je het gezien hebt weer de stekker eruit en er weer in :)
Weet iemand hoe ik kan zien hoeveel bakjes er al zijn gezet ?