Sennheiser CX 300-II Precision (Zwart) Review

Orbit 2 januari 2010, 8.059 views

Sennheiser CX 300-II Precision (Zwart)

Pluspunten

• Klank, neutraal en inzetbaar voor alle soorten muziek.
  • Draagcomfort, eens ze goed in je oor zitten voel je ze bijna niet meer zitten.

Minpunten

• Bekabeling is net te kort, zowel tussen de dopjes als naar de speler.
  • Moeilijk in te brengen omdat ze zo klein zijn.
  • Zeer kwetsbare bekabeling.

Ik ben sinds kort de eigenaar van een Philips GoGear Opus PMP en ik had het vermoeden dat de bijgeleverde oortjes niet meteen het volle potentieel van de speler konder weergeven. Na redelijk wat rondkijken op verschillende fora werd me duidelijk dat de CX-300 en zijn opvolger, de CX-300 II globaal gesproken als zeer goed worden ervaren. Toen ik ze daarnet in de lokale MM had zien liggen voor 45 besloot ik ze maar mee te pakken.

Uitpakken:
Na het openprutsen van de blister (aarrgghh, wie heeft dat toch uitgevonden!) even de voorspelbare inhoud bekeken en het eerste wat toch meteen opvalt is de afwerkingskwaliteit van het geheel. alles ziet er heel gelikt en netjes afgewerkt uit. Voor de rest zit er best weinig in de verpakking, de dopjes, 2 extra maten 'kussentjes' en een opbergzakje. Maar goed, meer hoeft ook helemaal niet.

Eerste gebruik
Na het opstarten van de Opus (waar ondertussen 85 zelf geripte albums opstaan) maar eens een eerste luistertest gedaan.
Althans, dat was ik van plan ... Het heeft me echt even geduurd eer ik de doppen in m'n oren kreeg. Dit heeft trouwens niets te maken met de maat van het kussentje, maar met het feit dat de CX-300 II zo klein zijn dat je maar weinig hebt om vast te houden bij het 'inbrengen' van de doppen. Het steeltje dat uit de doppen komt is namelijk geen hard plastic zoals bij de meeste doppen maar een iets dikker rubbertje. Dat maakt dat je dus ongeveer het volume van een dikke doperwt hebt om mee te richten. Heel erg handig is dat niet. Voordeel is dan weer dat eens de doppen op hun plek zitten ze echt heel discreet zijn.

Na een eerste paar uurtjes luisteren is toch duidelijk dat dit geen standaard setje dopjes zijn. De klank is erg aangenaam om naar te luisteren, bas is voldoende en vooral, voldoende diep aanwezig zonder te gaan overheersen of boomy te gaan klinken. Althans, niet op de volumeinstellingen waarbij ik muziek beluister. Richting het maximumvolume klinkt alles wat karikaturaler maar dan is het voor mij al lang geen aangenaam luistervolume meer. Voor de rest is klank natuurlijk iets erg subjectiefs en al helemaal niet makkelijk in woorden uit te drukken maar ik heb zowat alle denkbare muziekstijlen beluisterd en geen enkele keer had ik het gevoel dat de CX-300 II de situatie niet te baas kon. Ik gebruik trouwens geen EQ, enkel de 'fullsound' functie stond op. Bovendien klonk alles zoals het hoorde te klinken, van de acid-jazz distorted geluidjes van AFX tot aan de vibrato van Danni Klein.

Gaan wandelen met de hond
De ultieme test op gebied van gebruiksgemak bood zich spontaan aan toen onze hond duidelijk maakte dat het toch ECHT tijd werd om te gaan wandelen. Zo gezegd zo gedaan en eens zowel de hond als het baasje gekleed waren om de koude te trotseren besloot ik om wat muziek mee te nemen en er een langere wandeling van te maken.
Het eerste ongemak bood zich al snel aan, het kabeltje dat de linker met de rechter dop verbind is erg krap. Als je het kabeltje achterom doet (wat toch de bedoeling is) dan kan ik de dop niet meer zo houden dat ik kan zien of ik hem goed vastheb. Alles moet dus op de tast gebeuren, wat zeker met deze doppen geen sinicure is.
Daarnaast is de bekabeling in het algemeen erg fragiel, of voelt ie zo toch aan. De bekabeling is heel erg dun en extreem soepel. De verhalen van kabelbreuk die ik op het i-net heb gelezen lijken nu wel erg plausibel. Zeker omdat ook de kabel naar de speler erg kort is, langere mensen zullen niet met hun mp3 speler in hun broekzak moeten rondlopen.
Als kers op de taart is het stekkertje wat eigenaardig van vorm, het is L-vormig maar staat wel erg 'open' waardoor je pmp er op geen ekele manier meer gestroomlijnd uitziet.

Op de 2 belangerijkste punten scoort de CX-300 II erg goed, en dat zijn geluidskwaliteit en draagcomfort. Spijtig genoeg is AL de rest zowat rampzalig in mijn ogen. Ik blijf de dopjes enorm onhandig vinden in gebruik, en het geheel doet me niet geloven dat ik hier lang plezier van zal hebben. Al bij al ben ik blij dat ik geen 15 meer ben, toen liep ik 8 uur per dag met een walkman rond, ze zouden het geen week heben uitgehouden.
De eerlijkheid gebied mij deze oortjes NIET aan te bevelen!

Heb jij ook een Sennheiser CX 300-II Precision (Zwart)?

Zelf heb ik de CX-300, en ik moet zeggen dat ik ze heerlijk vind. Je hebt alleen snel last van dat die dopjes vies worden. En als je tegen de kabels aankomt dan hoor je dat vrij snel in de oortjes snel, dat is wel een minpuntje.
Dat inbrengen is n kwestie van wennen, bij mij gaat t vrij rap :). Ook, ik heb ze al 2,5 jaar en ze doen t nog steeds prima! Geen kabelbreuken oid.
Maar verder kan ik me goed vinden in wat jij zegt.

[Reactie gewijzigd door PerfectLight op 2 januari 2010 20:23]

Ik heb deze nu voor de tweede keer in 4 jaar, tenminste, ik begon met de I maar ik heb toch elke keer na 2 jaar dat 1 van de oortjes er mee ophoudt. Tenminste, het licht aan de kabel want het begint altijd met "een beetje wiebelen" en het werkt weer even.

Het zijn super fijne oortjes maar als de kabel wat sterker was zou ik er veel langer mee doen.

Ik moet wel zeggen dat ik ze bijna dagelijks 2 uur of meer gebruik.

Ik ben zelf 1.92m maar ik vind de kabel nergens te kort trouwens.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 23 november 2011 14:47]

Eerlijk gezegd ben ik het totaal niet eens met je review, wat betreft gebruiksgemak.

Ik heb ze nu zelf een weekje, en bevallen uitstekend!
Bij inbrengen gewoon je wijsvinger aan de zijkant en je duim aan de achterkant, en zodra het rubbertje ongeveer je oor raakt met je duim doorduwen terwijl je je vinger aan de kant haalt.
Niets bijzonders aan - net als bij alle oortjes.

De kabel van mp3 tot de scheiding naar beide oortjes is inderdaad net wat korter dan standaard oortjes, maar zelf heb ik daar alleen last van als ik broeken met diepe zakken draag. Ik raak zelf bijna de 1'90, dus aan mijn eigen lengte zal het zeker niet liggen.

De kabel van het scheiding naar het ene oortje is iets meer dan 20cm en naar de andere ongeveer 45cm. Dat zou toch genoeg moeten zijn lijkt mij.

Het geluid is zoals je zegt wel uitstekend, zeker voor deze prijs, en daar zal ik dan ook niet tegen in gaan.
Je zegt dat deze oordopjes neutraal zijn, maar daar wil ik even aan toevoegen dat dat alleen zo lijkt als er veel omgevingsgeluids is. Als het redelijk rustig is merk je dat ze een enorm overdreven basweergave hebben.
Het is wel zo dat de kabels aan de korte kant zijn maar ik ben zelf 1,8meter en heb hier geen last van. Ik vind dit een heerlijk setje.