Specificaties 21,5" @ 1920x1080 (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 2243SW Zwart Review

2_05 25 november 2011, 908 views

Samsung Syncmaster 2243SW Zwart

Pluspunten

• Soepel verstelbaar
  • Goede monitor voor modale gebruiker
  • Mooie afgewerkt

Minpunten

• Haardunne lijnen via VGA bij weergave donkere vlakken
  • Kijkhoek van bovenaf onleesbaar
  • 2x defect binnen 2 jaar.

Omdat er nog geen reviews van deze monitor te vinden waren op pricewatch en er op internet ook erg weinig over te vinden is leek het mij nuttig een review te schrijven over deze monitor. Ik moet hier wel bij zeggen dat ik geen expert ben op gebied van beeldkwaliteit, maar ik probeer toch zo goed mogelijk mijn indruk weer te geven.

Ik heb voor deze monitor gekozen omdat Samsung bekend staat om de goede monitoren en dit een niet dure monitor was met een voor mij juiste beelddiagonaal die wel HD ondersteund.

Met de aankoop van een nieuwe PC heb ik deze monitor aangeschaft. Omdat ik eerst onder zicht termijn wou kijken of ik tevreden was met de monitor heb ik deze eerst aangesloten op de oude PC met Geforce FX via een VGA kabel (omdat de bijgevoegde DVI kabel geseald verpakt was). Wat hierover wil opmerken is dat er haardunne diagonale witte lijnen te zien waren bij weergave van donkere vlakken. Dit viel me eigenlijk alleen op tijdens het testen op dode pixels. Nadien heb ik die PC nog enkele malen aangesloten gehad voor normaal gebruik maar heb ik mij hier niet aan gestoord. Verder deed dit zich ook niet voor toen ik de monitor op DVI aansloot. Omdat ik de monitor verder toch enkel via DVI zou gaan gebruiken vond ik het niet de moeite waard een DOA aan te vragen.

Wat betreft uiterlijk ben ik zeer tevreden over deze monitor. De knopjes aan de voorzijde zijn mooi afgewerkt, dit zijn eigenlijk geen knopjes maar er zijn enkel symbolen te zien waar de monitor op reageert als je vinger eroverheen gaan. De verstelbare en verdraaibare voet reageert soepel. Ik zou graag gezien hebben dat de voet nog hoger ingesteld zou kunnen worden, maar ik geloof niet dat andere monitoren veel hoger ingesteld kunnen worden. De monitor is verdraaibaar naar verticale modus, maar daar moet je moet er wel rekening mee houden dat je de kabels op de juiste manier wegleid.

Ik durf de beeldkwaliteit niet te beoordelen voor een ervaren gamer of fotobewerker, maar mijn indruk van de beeldkwaliteit voor een modale gebruiker is goed, zwart is ook echt zwart. De kleuren zien er goed uit en de bijgeleverde software bied mogelijkheden om de monitor op het oog te kalibreren. Via de toetsen op het scherm kun je snel van helderheid wisselen door te kiezen uit vooraf ingestelde instellingen, te weten custom, text, internet, game, sport, movie en dynamic. Standaard staat de helderheid op 100% wat erg fel is voor de meeste toepassingen, maar de modi bieden een goede helderheid voor de desbetreffende toepassing. Ik heb op deze monitor ook enkele spelletjes gespeeld en ik heb hierbij geen ghosting ondervonden.

Wat betreft de kijkhoek is dit een typisch tn paneel. Zoals te verwachten veranderd de kleurweergave wanneer je van opzij kijkt. Dit heeft echter geen invloed op de leesbaarheid van het scherm, dus meekijken is prima mogelijk. Als ik echter voor het scherm sta en van bovenaf op het scherm kijk wordt het scherm wel onleesbaar doordat de kleuren te veel veranderen, de cleartype instellingen hebben hier ook wat invloed op.

Update: 2x stuk gegaan binnen 2 jaar. Betrouwbaarheid laat dus te wensen over. De 2e keer kon het scherm niet meer gerepareerd of vervangen worden. Wel heeft samsung de aanschafprijs volledig teruggegeven zodat ik een mooi nieuw scherm uit kon zoeken.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2243SW Zwart?