Specificaties 6,8" E-Paper touchscreen met 8GB opslag - Bekijk alle specificaties

Kobo Aura H2O (edition 2) Zwart Review

Triblade_8472 17 juli 2017, laatste update op 17 juli 2017, 1.029 views

Kobo Aura H2O (edition 2) Zwart (Product gekocht)

Kobo heeft weer een prachtig exemplaar geproduceerd. Met maar een paar kleine onvolkomenheden, waarvan de meeste persoonlijke voorkeur. Accu is niet geweldig, maar zeker voldoende. Ik mis wel fysieke knoppen, er moet teveel geswiped worden. Reader is vrij vlot, featureloos maar werkt als een zonnetje voor het lezen van boeken.

Pluspunten

• Ligt het prima in de hand (zonder sleepcover)
  • Goed werkend woordenboek
  • Backlight
  • Prima werkende blue-light filter
  • Snel
  • IPX8 waterdicht

Minpunten

• Naast aan/uit knop geen fysieke knoppen
  • Aan/uit knop op achterkant
  • Met officieel hoesje ligt het niet lekker in de hand
  • Mist extra apps/spelletjes (sudoku!)

Veelzijdigheid Score: 3
Vooraf: Ik lees niet heel veel, maar als ik lees verslind ik het boek. Het is mijn tweede e-reader ooit. Ik gebruik de e-reader verder redelijk standaard. Hier zijn mijn onderstaande ervaringen dan ook gebaseerd. Het is geen volledige feature-review!

Ik heb hiervoor een Kobo Glo gehad. Ik ben hier behoorlijk enthusiast over. Maar helaas heb ik een tijd geleden m'n e-reader afgestaan aan mijn partner. :P Binnenkort op vakantie, dus voor mijzelf een nieuwe e-reader aangeschaft! _/-\o_

Met alle opties en concurrentie die er is onderzoek gedaan naar de beste voor mij. Alle conclusies waren dat de Kobo Aura H2O wel goed was, maar de edition 2 nog veel beter zou worden. Ik nog een maandje gewacht, en direct dit apparaat gekocht! Met officiele hoes uiteraard.

De prijs is wel stevig, maar zeker meer dan waard denk ik. Het is enkele tientjes meer dan de low-budget versies en een paar tientjes minder dat de high-end readers. Ik vindt (na onderzoek op internet!) de Kobo Aura H2O Edition 2 wel beter dan de rest van de mid-market versies. Met name de sleepcover (hierna hoes genoemd) is erg duur voor wat je krijgt, maar ja, accessories zijn gewoon overpriced helaas.

Sleepcover

Nu als eerste met de hoes (sleepcover) beginnen, gewoon om het uit de weg te hebben.

Ik vind het een vreselijke hoes vergeleken met de Glo hoes. Behoorlijk zwaarder ook. (relatief) De hoes is wel goed stevig. Je moet je Kobo erin 'klikken'. Dit voelt alsof het er elk moment uit kan vallen, maar heeft het tot nu toe nog niet gedaan. :)

Om te lezen sla ik de harde flap helemaal naar achteren en doe ditzelfde met de sluiting-flap de andere kant op. Zie hier hoe de hoes eruit ziet:
Wanneer de flappen naar achteren gevouwen zijn om te lezen vind ik het geheel net niet prettig vasthouden. Maar ik ben koppig en laat de reader er gewoon inzitten, voor de veiligheid.

Wat ik jammer vindt is dat de naar achter gevouwen hoes de aan/uit knop van de reader afdekt. Soms laat ik de reader met de hoes open liggen, of ben ik even aan het praten met iemand waarna de e-reader in slaapstand gaat. Dan moet je de hoes weer ontvouwen om de knop in te drukken. Ik vindt de plaatsing van deze knop in de Glo (bovenop) echt een stuk prettiger.

Kobo Aura H2O edition 2

Als je de Kobo voor het eerst aanzet, moet je een Kobo account aanmaken. Hier ben ik niet erg fan van, maar heb er geen nadelen van ondervonden sinds de Glo tot dusver.

Hij schijnt waterdicht te zijn, met certificering en alles, maar ik ga dit niet testen en heb er zelf ook geen behoefte aan. Wel leuk dat het er in zit en ik kan dan ook gerust het apparaat overal mee naar toe slepen.

Wat ik als eerste het spannenste vond was de Blue-light filter.
Deze werkt prima, maar wat ik niet had zien aankomen was dat het beeld geleidelijk van fel wit naar sinsaasappel oranje gaat. Het probleem wat ik met mijn vorige Kobo Glo had, was dat de backlight te fel was. Dit probleem heb ik een stuk minder in de H2O ed. 2, met name denk ik door de blue-light filter dat ik gebruik. De blue-light filter heb ik trouwens op ongeveer 1/3 gezet. Dat is namelijk niet storend oranje imo.
Er zit een auto-filter stand in, maar die werkt op vast ingestelde tijd. Je kan de tijd instellen en dan wordt het beeld minder blauw naar mate de tijd vorderd. Hoe snel dit gaat bepaald Kobo. In de durere Aura HD ed. 2 zit wel een sensor die meet hoe licht het is.

Je kan de backlight aanzetten door aan de zijkant van het beeld met je vinger op- of neer te vegen. Dit bepaald meteen ook de lichtsterkte. Ik vind dit systeem niet lekker werken, en moet dan ook helaas het licht aanzetten om de backlight knop te vinden op het scherm. Ik mis m'n fysieke licht knop :'(

De beeldkwaliteit is prima. Het is geen top-PPI ofzo, maar het is dan ook om gewoon boeken te lezen. Niks op af te dingen! Het scherm heeft ook prima formaat van 6,8". Niet te groot en zeker niet te klein.

De gehele e-reader is trouwens best snel voor wat e-readers betreft. Het is absoluut geen tablet-snelheid, maar voor een elektronisch boek gaat het vrij vlot. Ook de e-ink pagina wisselingen gaan snel genoeg om niet te storen, wat soms bij de Glo een klein issue was. Ook de volledige pagina refresh wat een e-ink dingetje is, valt mij eigenlijk geheel niet op. Ik merk eigenlijk helemaal geen ghosting met een standaard boek! Netjes gedaan denk ik.

Wat erg opvalt is de blauwe aan/uit knop bovenin, achterop.
Ik heb al eerder geschreven dat de plaatsing niet zo handig is. Wellicht dat dit met de waterbestendigheid te maken heeft, maar bovenop was een heel stuk handiger. Ook het aan/uit zetten van de backlight mis ik. In het donker de backlight aanzetten is... onhandig. Maar wat bleek! Je kan door aan de linkerkant van het scherm met je vingen omhoog te vegen het licht aanzetten en de sterkte bepalen. Leuke feature. Het werk helaas dan weer niet altijd.

Ook het bladeren gaat door te vegen of tikken op het scherm. Er zijn géén fysieke knoppen verder.
Over het bladeren gesproken, wat niet goed werkt is het 'scrollen' door alle pagina's met boeken. Je moet overal vegen over het scherm. Hoewel ik zelf best zonder fysieke knoppen kan (maar wel mis) hebben ze ook de digitale scroll-knop weggehaald... Je moet nu overal doorheen vegen. Het voelt echt niet prettig aan. Ik hoop dan ook van harte dat de scrollbalk weer terug komt.

Het aanmaken van collections (groeperingen eigenlijk) is wel handig als je bijvoorbeeld SciFi en Fantasy wilt scheiden. Verder doet het niet echt iets.

Er zitten verschillende statestiekjes in, maar die interesseren mij echt geen bal. Ook is het niet handig dat je geen profielen hebt (misschien met een ander inlog, maar dat doe je dan niet omdat het daar te traag voor werkt) hiervoor. Maar als je het niet gebruik mis je echt helemaal niets.

Als we het toch over de software hebben, wat ik wél mis zijn de extra's zoals een noteboekje en sudoku. Niet dat je dat nodig hebt om een boek te lezen, maar wel een leuke feature als je lang onderweg bent voor even tussendoor.
Er zit ook een woordenboek in. Deze werkt snel en to-the-point. Gewoon een woord lang ingedrukt houden en je ziet na een paar seconden de betekenis etc. Werkt zoals je zou mogen verwachten.

Het enige wat ik raar traag vindt werken is het digitale Wifi aan/uit knopje. Ik zet deze vaak 4x aan en uit voordat het de modus heeft die ik wil.

Ik gebruik zelf twee formaten in de e-reader. Voornamelijk EPUB en soms PDF. Helaas is het PDF lezen ondoenlijk doordat er geen fill-to-screen functie voor is, zoals bij EPUB standaard is. Je moet dus zoomen en elke pagina scrollen (centreren), wat niet zo rap werkt als een tablet.
(Ik heb in een post van een tweaker gelezen dat er een alternatieve 'document' reader is, welke beter werkt met PDF's, maar deze heb ik niet geprobeerd. Klik hier.)

Er zit 8GB geheugen in. Men wil nog wel eens zeggen dat het jammer is dat er geen SD slot in zit, maar even serieus. Wie gaat er meer dan 8GB aan ebooks in plaatsen?!

Last but not least, de accuduur. Ik heb op dit moment, na een volle acculading, ongeveer 10 uur leestijd erop zitten waarvan 2 uur met 1% backlight licht. Ik heb voor de vakantie ook nog wat boeken ingeladen en door de boeken gebladerd of alles er goed in gezet is.
Nu heb ik volgens het batterij icoontje bovenin ongeveer 1/3 gebruikt.

Ik verwacht dat er, met af-en-toe backlight gebruik, ongeveer 3 weken aan leestijd uit de accu te halen is. Dit is niet geweldig, maar ook niet slecht.
Kobo geeft sinds kort ook niet meer weer op hun website dat de accu 1 of meerdere maanden duurt, maar weken... Geeft al aan dat zij nu een slag om de arm nemen, wat ik zelf géén goede zaak vindt!

Bijgeleverd

In de doos van de e-reader zit, uiteraard, de e-reader zelf. En ook een USB kabel. Wat ik mis is de adapter zelf.

Verder is de verpakking karig, maar voldoende. Prima dus.

De prijs is niet slecht, maar je legt het ook niet snel neer, met name als je er een hoes bij wilt.

Heb ik al gezegd dat ik de fysieke knoppen mis? O-)

De backlight met blue-light filter werkt fantastisch. Wel wat té oranje als het voluit gezet is denk ik, maar goed, je hebt zelf de keuze.

Het hoesje is niet zo goed als die van de Glo, maar ja, het houd je reader veilig en soort-van stofvrij. De e-reader los is dan wel stevig en voelt erg goed in de hand.

Hier en daar mis ik een extra feature, maar voor de lees ervaring zijn de dan weer echt volledig onnodig.

Accu gaat lang genoeg mee, maar korter dan gehoopt. Ongeveer 3 weken lezen met een paar uurtjes 1% backlight. Is voor mij prima!

Fysiek kan er niks uitgebreid worden, maar er zit wel een degelijke firmware upgrade functie in. Wellicht komen er in de toekomst meer functies?

Het heeft van mij 4 sterren gekregen (een 8 zou het anders zijn). Het waren er 5 geweest als de accu langer mee ging, er een fysieke lichtknop was en er minder geswiped hoefde te worden, maar meer getikt kan worden. Uiteraard is dit mijn mening en kunnen anderen dit wel prettig vinden of beter vinden werken, schrijf vooral ook een review!

Heb jij ook een Kobo Aura H2O (edition 2) Zwart?

goede review, geeft me een goed beeld, bedankt. ik kom van lezen van een 5.9 inch android met kindle sofware. Mij lijkt 6.8 dus echt een sweetspot wat formaat betreft. wat raar dat er geen scroll balk is. Als je van boek wisselt en weer terug, ga je dan door waar je was? Onthoud de software de instellungen per boek?
dank
De software onthoud het allemaal wel hoor (ik heb er zelf ook 1). Ik kan beamen dat het allemaal wel wat veel swipen is. Maar dat is vooral in de lijsten/instellingen. Soms is het ook nog eens onduidelijk of je nu horizontaal of verticaal moet swipen (vaak horizontaal, in enkele gevallen verticaal). Dit is niet zichtbaar op het scherm, een balkje of knopje zou dit probleem oplossen.

Het formaat is prima. Ik kom zelf van de iets kleinere Kobo Aura af, die paste gewoon in elke jas- en broekzak (maar in die broekzak is ook aan z'n einde gekomen, ik ging er op zitten). Deze past soms net niet helemaal.
Zoals Raling al zegt, als je een boekinstelling (bijv lettertype) wijzigt, een ander boek erbij pakt en weer terug gaat dan zijn je instellingen nog zoals je ze had gezet. Ook de pagina waar je gebleven bent blijft behouden.

Ze hadden bij m'n Glo een scrollbalk, maar denk dat ze liever meer beeldruimte hebben gezien je toch via het swipen kan bladeren. Ik ben het er niet mee eens ;)
Beste Kovogar,

Ik heb een tijdje een KOBO AURA ONE in mijn bezit gehad en ik ergerde mij aan het niet uniforme licht aan de randen van het toestel. Die kleine schaduwen irriteerden mij mateloos en dit was bij de 3 verschillende exemplaren die ik getest heb identiek. Nu was mijn vraag of dit bij de AURA H2O mk2 ook het geval was?

Alvast bedankt!!!
Ik zat deze te overwegen, maar na deze review weet ik zeker dat dit hem wordt.

Overigens zag ik bij je minpunten staan dat je spelletjes mist. Is dit iets wat tegenwoordig te verwachten valt bij een e-reader? Ik had er niet aan gedacht namelijk en heb er zelf weinig behoefte aan.