Sony MDR-100ABN (Blauw) Review

CrazyCatLadyNewbie 15 juli 2017, laatste update op 15 juli 2017, 251 views

Sony MDR-100ABN (Blauw) (Product gekocht)

Geluid en NC zijn prima, maar pasvorm is raar. Er zit een hard stuk in waar mn oren onwijs pijn van gaan doen.

Pluspunten

• ontwerp
  • nc is goed met weinig ruis
  • goede muziekkwaliteit
  • gedefinieerde bastonen

Minpunten

• groot pakket in je tas
  • zit een hard ding over de speaker dat op mn oor duwt en na een uur ONWIJS pijn doet

Ik kocht deze koptelefoon omdat ik een hoofdtelefoon/headset zocht met actieve noise cancelling voor mijn lange treinreizen. Aangezien ik autisme heb en daardoor overgevoelig voor geluid helpt NC mij om na het reizen meer energie over te houden. Goedkopere actieve noisecancelling wil wel eens ruis geven, dat doet deze bijna niet. Wanneer de NC aanstaat, is het vrijwel stil om mij heen. Pratende mensen hoor je nog wel, maar wel wat zachter.

Tevens hou ik ervan om een lekker potje metal te luisteren. Veel koptelefoons kunnen er niet zo goed mee overweg en laten bijna geen bas horen en teveel hoge tonen en trekken zich daarna weinig aan van je eigen equalizer. Deze hoofdtelefoon heeft echter prima geluid, de bastonen zijn mooi gedefinieerd en goed hoorbaar, de hoge tonen overheersen niet en je kunt het geluid prima finetunen met je equalizer.

Het enige, hele grote MEGA nadeel, is dat er een plastic (bescherm?) constructie over de speaker heen zit. De punt hiervan zit net op mijn oor. Met tien minuten dragen voel ik het niet en heb ik er geen last van. Na een half uur begint het te irriteren en na een uur doet het aan beide oren zoveel pijn dat ik de hoofdtelefoon niet meer kan dragen. En daar koop je dan een over-ear voor, omdat je geen zere oren meer wilt.. Praktisch gezien heb ik dus niets aan deze hoofdtelefoon, want ik kocht hem juist voor lange (trein) reizen. Als ik hem na een uur niet meer kan verdragen, dan heb ik er dus niets aan. Maandag ga ik terug naar de winkel in de hoop dat ze een fiks kunnen bedenken, want qua geluidskwaliteit en NC combi krijg je niets vergelijkbaars voor dit geld. Maar als het niet gefikst kan worden, dan breng ik hem toch maar terug en dan moet ik maar even doorsparen voor wat anders.

Heb jij ook een Sony MDR-100ABN (Blauw)?

Ik heb alleen in het begin gevoeld dat hij wat strak op mijn hoofd zat. Denk dat dat na een paar keer gebruiken al went of voldoende opgerekt was. Nu zit hij heerlijk.
Valt deze headset overigens niet in de categorie "on-ear"?
Nee, het is echt een over-ear hoofdtelefoon. Ik ben ermee terug naar de winkel geweest en de constructie waar ik last van heb is de microfoon van het noisecontrol circuit. Die kun je er dus niet uitslopen zonder negatieve gevolgen. En oprekken doet dat ook niet ;) De vorm van mijn oor past blijkbaar gewoon niet bij deze headset. Gelukkig kon de winkelmedewerker me goed helpen met het passen van andere modellen, dus nu staat er een andere hoofdtelefoon in bestelling voor mij :)