Microsoft Surface Book Core i7,16GB 512GB SSD (Performance Base) Zilver Review

dirkjesdirk 15 juli 2017, laatste update op 30 juli 2017, 1.170 views

Microsoft Surface Book Core i7,16GB 512GB SSD (Performance Base) Zilver (Product gekocht)

(Te) duur voor het gebodene, maar wel een zeer degelijk en uniek apparaat waar tot nu toe geen echt vergelijkbaar alternatief voor te koop is. Deze review zoomt wat in op punten die in de online reviews niet zo aan de orde komen.

Pluspunten

• Hoge kwaliteit constructie
  • Fraai design
  • Hoge (GPU) prestaties
  • Goed toetsenbord
  • Scherm zeer goed
  • Windows Hello werkt vlekkeloos
  • Erg veel gebruiksmogelijkheden

Minpunten

• Iets verouderde techniek
  • Beperkte accu tablet
  • Erg heet bij intensief gebruik

Op de FrontPage en andere sites staan voldoende reviews van de Surface Book (Performance Base) . Die reviews zijn prima en voor de foto's e.d. verwijs ik naar deze reviews. De foto´s die daar van de fulcrum hinge en het koppelsysteem zijn gemaakt kan ik niet verbeteren. Ik heb wel een paar foto´s gemaakt van punten die in de reviews niet echt terug kwamen. Het gaat er immers om dat je iets aan deze review hebt. Op een halfbakken review over de punten die professionele reviewers ook testen ziet niemand immers te wachten ;) . Wel zal ik wat verwijzingen opnemen naar de in mijn ogen beste professionele reviews.

Ok, nu eerst een foto van het fraaie apparaat.
Ik kom er nog op terug waarom de foto vanuit een wat vreemde hoek is geschoten.

Aankoop

De wat verouderde specificaties en de prijs waren redenen waarom ik twijfelde over de aankoop van de SB. Na de introductie van de Surface Laptop, heb ik toch de indruk dat er geen directe opvolger meer komt. Misschien vergis ik mij, en dat heeft de opvolger waarschijnlijk een 8 serie processor (quad core ULV) en een Pascal GPU. Dan zou ik wel een beetje balen, maar ook dan blijft het bestaande product erg goed. Ik zal dat hieronder onderbouwen.

Hoe dan ook, ik heb via v/a de 512GB/16GB performance versie voor ca. 2K kunnen oppikken en dat vond ik nog (net) acceptabel. Officieel is deze versie vanaf ca. 2.700 euro te koop. Dat brengt mij bij de officiële prijzen en specs.

Prijzen en specs

Allereerst een kleine nuance t.a.v. de prijs zoals genoemd in de review van tweakers (en ook elders). De versie met performance base, 16Gb Ram, 512 Gb SSD en i7 processor is in de p.w. verkrijgbaar voor ca ¤ 2.700,-- euro. Nog steeds (te) veel geld, maar het topmodel wat in de meeste reviews figureert heeft als extra alleen een 1 TB schijf. Deze versie is dus bijna 1000 euro duurder!. Die versie prijst zichzelf daardoor sowieso uit de markt, zonder daarmee te zeggen dat de andere versies wel goedkoop zijn :P .

Verder: de standaard versie is verkrijgbaar vanaf 1600 euro en dan heb je ook het volledige unieke concept. Een vergelijkbare notebook is er nog steeds niet.

Dat de hardware uit 2015 stamt is inderdaad jammer en voor deze prijzen niet te rechtvaardigen. Maar als je nuchter onderzoek doet naar de prestatieverschillen dan zijn die behoorlijk klein. Voor de processorbenchmarks zie je dat goed terug in de review. Op GPU gebied wat minder. Daarom bespreek ik nu eerst wat onderdelen uit een wat uitgebreidere review van notebookcheck.

Notebookcheck

Op notebookcheck staat een uitgebreidereview waarin je nauwkeurig kunt nagaan wat de prestaties van de verschillende onderdelen zijn. Omdat je daar al heel veel info kunt oppikken ga ik die informatie hier niet herhalen.

Ik heb hieronder bij de opmerkingen over de GPU wel een paar custom gemaakte benchmarks bij hen ´gemaakt´ omdat het een van de weinige sites is dat ook wat echte gamebenchmarks heeft gedaan. Bijna alle andere reviews hebben een (niet representatieve) 3Dmark bench gedaan (met ook nog eens heel wisselende resultaten).

Notebookcheck komt overigens met een score "Good 87%", dus het cijfer 8 van Tweakers kan ik op zich goed volgen.

De CPU

De Skylake CPU is inderdaad langzamer dan een vergelijkbare i7 Kaby Lake i7. Het scheelt door de bank genomen zo'n 5%.
Skylake performance is roughly 5% slower than a comparable Kaby Lake processor such as the i7-7500U
Een schokkend verschil is dit niet. Daarbij is ook van belang dat de processor in de Surface Book continue op zijn max turbo kan draaien en onder belasting niet terugklokt.
Once again we have to assert: the i7-6600U is capable of running at its peak turbo boost frequency without any problems whatsoever,
De koeling is dus wel op orde, en dat is bij de ULV processors niet altijd het geval. Wel wordt de backplate erg heet, maar niet aan de zijkanten, dus je kunt het display altijd nog vastpakken.

De GPU

De (Maxwell)GPU vind ik zelf nog wat problematischer gezien de inmiddels volop verkrijgbaar nieuwe Pascal architectuur. Een 1050 (Ti) GTX was ideaal geweest (voor qua warmte en energieverbruik) maar die zit er dus gewoon niet in.

Maar qua performance lijkt ook hier het verschil groter dan het is. In de eerste plaats wordt de GPU niet bijgestaan door een stevige 45W quad core, maar zit je - ook bij Kaby Lake - vast aan een relatief trage 15W ULV processor. Die kan al niet het maximale halen uit snelle GPU's.

Verder heeft de 965M GTX in 2016 nog een refresh gehad, waarbij de performance met zo'n 15% is toegenomen. Volgens notebookcheck is de standaard 1050 GTX (non Ti)ongeveer even snel als de (refresh) van de 965M GTX "The GeForce GTX 960M is beaten by around 30%, so the GTX 1050 is comparable to a GTX 965M in general.".

Dat het verschil niet groot is zie je ook in de review terug, waarbij de Surface Book in games onder meer wordt getest tegenover de XPS 15 met 1050 GTX. De (3D Mark) tests van de GPU in de review van Tweakers.net en andere sites is mijns inzien niet representatief voor welke performance die je in real life mag verwachten. Ter indicatie hieronder enkele benchmarks met een aantal GPU´s in een 3-tal games. Gegevens komen van notebookcheck.

Bioshock Infinite
bioshock

Je ziet hier dat de 965M in de SB zo'n 8% trager is dan een 965M in een deftige quad-core systeem. Anderzijds wordt een 960M met ruime marge verslagen. Interessant is de vergelijking met de GTX 1050 (non Ti), die 15% sneller is.

Rise of the Tomb Raider
tomb raider

Ook hier is de 965M in de SB zo'n 8% trager is dan een 965M met een quad core. De 960M is echt een pak trager (30%!). De GTX 1050 (non Ti), is opnieuw 15% sneller .

The Witcher 3
witcher

Hier is 965M niet CPU gelimiteerd. De GTX 1050 (non Ti) is slechts 10% sneller.

Kortom, de 965M (Ti) is nog een behoorlijk rappe chip die nog prima kan meekomen.

Gebruik

De algemene indruk is tot op heden uitstekend. Zeer tevreden over de kwaliteit, performance, de vele gebruiksmogelijkheden, toetsenbord en portability. Wat er op zit werkt gewoon uitstekend. Niet alleen de hinge, het koppelsysteem of het toetsenbord, maar ook iets als Windows Hello. Na is verschillende lichtsystuaties het systeem te hebben gecalibreerd werkt het echt uitstekend en mis ik de fingerprintreader van mijn zakelijke Thinkpad nauwelijks meer.

Ik zal hierna eerst mijn gebruik van de SB bespreken, dan een algemene indruk en daarna mijn ervaringen met die verschillende gebruiksmogelijkheden.

Ik gebruik de Surface Book als werklaptop en privé. Werk vooral via een RDP om officewerk te doen. Prive om te mailen, games, videobewerking en surfen. Deze werkzaamheden doe ik allemaal achter een tafel of bureau in de laptopmodus. Daarnaast lees ik dagelijks 2 online kranten in de omgekeerde modus of met het losse scherm. Tot slot wordt de clipmode gebruikt om foto's te bekijken en eenvoudig te bewerken.

Algemene indruk

Zoals hierboven aangegeven is de SB erg duur. Maar daar staat wel wat tegenover. De SB is wel een uitstekend afgewerkt en zeer luxe apparaat. Ook bijzonder strak afgewerkt. 2 grappige details wil ik daarbij benoemen. De voorkant en de onderkant.

Het windows logo op de achterkant van het scherm is echt als een soort spiegel uitgevoerd. Eerst een foto scherpgesteld op de achterkant.
logo1

En dan eentje scherpgesteld op het beeld in de 'spiegel' in het logo. Zoals je ziet hangt er hier een landkaart aan de muur. ;)
logo2

Verder nog een foto van de onderkant van de base die er zoals je ziet superstrak uit ziet. Alleen hier staat "Microsoft". Is verder nergens op het apparaat te vinden.
back

Het unieke is natuurlijk dat alle hardware in het los te koppelen scherm zit. Feit is wel dat apparaten zoals de Spectre 360 en andere omklapnotebooks vaak goedkoper zijn en - afgaande op de reviews - net zo degelijk en luxe. Je kunt bij die laptops echter het beeldscherm niet loskoppelen en - voor mij belangrijk - er is tot op heden geen exemplaar met een fatsoenlijke GPU (maximaal een nVidia 940MX). Ook is het schermformaat erg prettig voor officegebruik en het scrollen van websites.

Behalve de licht verouderde hardware is het jammer dat er alleen 2x USB 3.0 op zit en geen USB C. Naar ik begrijp heeft "Microsoft heeft die expres achterwege gelaten, omdat de usb-c zóveel protocollen en oplaadstandaarden ondersteunt, dat het veel verwarring oplevert.". Dat zal wel, maar het is wel de toekomst dus begrijpen doe ik het niet. De mini displayport vind ik zelf niet zo'n probleem: een kleine adapter lost dat op. Voor de volledigheid hieronder toch een eigen foto van de hinge en de 2 USB poorten. Uiteraard zijn online betere foto's te vinden.
hinge

De koptelefoonaansluiting - de enige aansluiting op het clipboardgedeelte - zit in gebruik in de laptopmodus helaas helemaal rechts bovenaan. Dat is niet zo handig omdat het draad dan in de weg zit.

De full size SD cardreader is wel handig als je veel fotografeert. Dat doe ik wel, maar in de regel met mijn smartphone, dus voor mij was een microSD aansluiting net zo handig geweest. Eigenlijk handiger, want die had helemaal in het apparaat gepast en een full size SDcard steekt wel voor de helft uit (tenzij je een soort halfsize SDcard adapter koopt). Hieronder een foto hoe dat er uit ziet met een gewone SD card (niet handig dus). Gelukkig heb ik de 512Gb versie en dus genoeg opslagruimte, maar als je de 128Gb versie koopt is dit wel een aandachtspunt.
SD card

Gebruik als officelaptop

Zoals aangegeven gebruik ik het apparaat 75% van de tijd als laptop om zakelijk of prive op te werken. Voor het werk was het nog wel even een uitdaging vanwege de bijzondere resolutie, omdat op het werk gewoon de standaard full HD resulutie gebruikelijk is en via RDP niet goed schaalt. In een [url="maar voor RDP het progje mRemoteNG nu in gebruik. Werkt echt super en werk nu full screen in 1500x1000 resolutie. Je hoeft niet handmatig te schakelen en met deze resolutie is de remote omgeving prima leesbaar. Echt probeer het maar."]eerdere post[/url] heb ik al aangegeven dat ik daar nu het progje mRemoteNG voor gebruik. Dat werkt prima. Ik werk nu in de praktijk full screen in de 1500x1000 resolutie. Je hoeft niet handmatig te schakelen en met deze resolutie is de remote omgeving prima leesbaar.

Verder nog een opmerking over de kijkhoek. In de reviews wordt soms een opmerking gemaakt over de beperkte kijkhoek, zo aanvankelijk ook in de review van tweakers. Dat is inmiddels aangepast (zie de update in de review), maar omdat misschien nog niet helemaal duidelijk is hoe ver het scherm kan, heb ik voor deze review bewust de foto gebruikt zoals die ook boven deze review staat. https://tweakers.net/ext/f/2nnF3ttJh2KI2hk7z1Nf3Ghb/medium.jpg
Uit deze foto blijkt goed dat het scherm echt ver genoeg naar achteren kan.

Toetsenbord

Voor officewerk is naast het heerlijke display natuurlijk het toetsenbord van belang. Het toetsenbord van de SB is meer dan prima. Voldoende travel en full size toetsen. Alleen het numerieke gedeelte mis ik nog wel eens, maar dat is niet gebruikelijk bij 13 inch laptops.

Verder is het toetsenbord voorzien van backlight, waarbij dit in 3 stappen is te regelen. Overdag is het aan te raden om de backlight uit te zetten omdat op een zilverkleurig toetsenbord de letters wit worden verlicht en het dus slechter afleesbaar wordt. Ik heb dit probleem ook al eerder met (Asus)laptops gehad. No big deal, maar overdag zet je het dus maar beter uit.
Hieronder een foto van de backlight in stand 3.

De extra toetsen op het keyboard zijn F1 t/m F6 die respectievelijk standaard in gebruik zijn als: keyboardverlichting, play/pause, mute en volume keys, Helaas ontbreken de andere multimedia keys (vooral track skipping), dus die heb ik maar via een handmatige hotkey aangemaakt. Overigens is icm de Fn toets wel de beeldschermhelderheid te regelen (Fn + DEL en Fn+ BACKSPACE), maar dat staat niet op het toetsenbord. Een beetje vreemd, maar kennelijk gaat men er van uit dat het aanpassen van de helderheid via de automatische helderheid niet meer nodig is :? En daar ben ik het dus niet mee eens. :+

Overige gebruik in laptopmode

Ik gebruik de laptop verder regelmatig voor muziek. Meestal via bluetooth speakers of een koptelefoon en dat werkt goed. De ingebouwde speakers zijn weliswaar goed hoorbaar stereo, maar de kwaliteit is naar mijn mening maar matig. Ik vind bijvoorbeeld de speakers van mijn 10,8 inch Dell Venue Pro 11 convertible beter.

Verder gebruik ik de laptop voor videobewerking. De ULV dual core is natuurlijk een stuk trager dan mijn oude quad core 4710HQ, maar omdat dit in mijn geval geen enorme klussen zijn, heb ik daar weinig problemen mee.

Met de nVidia 965M GTX is het natuurlijk prima om een spelletje te doen. Hierboven heb ik al aangegeven dat de GPU een refresh is en door notebookcheck een 965M Ti is genoemd. Globaal is deze ongeveer zo snel als de huidige nVidia 1050 GTX (non-Ti).
Ik doe geen super zware spellen (Civilization5/6, Company of Heroes1/2), en daar heeft de laptop dus geen moeite mee.
Wel van belang is dat het beeldscherm bij gaming of ander intensief gebruik echt gloeiend heet wordt. Echt te heet om aan te raken :o . Omdat dit ongeveer in het midden is, is dat op zich geen probleem en de temperatuur van de CPU is ook niet verontrustend, maar het is wel goed om rekening mee te houden. het toetsenbord (waarin de GPU) wordt beduidend minder warm. Beide ventilatoren staan dan lustig en goed hoorbaar te blazen. Hieronder een foto van de ventilatieopeningen in het toetsenbord om de GPU te koelen.
ventilatie

'Omgekeerd' gebruik

Uit de reviews zal bekend zijn dat je het display los kan koppelen en omgekeerd kan terugzetten. Je kunt em dan in tentmodus gebruiken, helemaal plat (voor gebruik met de pen) en half schuin, als rechtopstaande tablet.
Ik link gemakshalve even naar een review van XGN en een van Thurrot voor als het toch niet bekend is hoe de verschillende gebruiksmodi er uit zien. En een video van Slashgear voor het attach/detach van het tabletdeel

Vooral die laatste mode gebruik ik veel om op de bank (met een brede leuning) een beetje te surfen, maar vooral om de krant te lezen. het apparaat kan dan op die leuning staan. Dat is net wat comfortabeler, omdat in clipboard mode je het scherm steeds moet vasthouden om deze in een schuine positie te brengen (dus als een boek). Dat is op de lange duur toch wat vermoeiend. Het voordeel hiervan is verder dat je natuurlijk de grotere accu van het toetsenbord hebt aangesloten en je kan eventueel ook de GPU in het toetsenbord gebruiken. Dat laatste kan handig zijn als je Civilization in de touch-modus speelt.

Clipboard-mode

De clipboard mode gebruik ik regelmatig voor het lezen van de krant als je geen ruimte hebt om het apparaat neer te zetten of voor het beoordelen van foto's. De accuduur is natuurlijk beperkt, maar ik heb er eigenlijk nog nooit last van gehad. Het apparaat is ook iets te groot (niet te zwaar) om langdurig in de hand te houden. Dus die ca 2,5 uur accutijd heeft Microsoft goed ingeschat. Persoonlijk vind ik het toch wel erg handig dat je het beeldscherm kunt loskoppelen. Het scheelt sowieso fors gewicht. En verder is het natuurlijk ook heel cool. 8) :+

Tot slot

Afgezien van de iets verouderde CPU en GPU (en wellicht SSD) is de Surface Book wel een uitstekend afgewerkt zeer strak en zeer luxe apparaat waarvan geen echt vergelijkbaar product te koop is. Er is geen vergelijkbare 2 in 1 met een krachtige GPU (940MX is maximaal bij de concurrentie) en deze screenratio.
Voor dit concept betaal je inderdaad een premium prijs. Maar de bedragen van ¤ 3.400,-- zoals die hier her en der in reviews worden genoemd gelden alleen voor het topmodel en die is zeker te hoog geprijsd.

Zelf ben ik bijzonder tevreden. Ik heb bij de SB een prachtige dBramante Silkeborg 13 ich laptoptas bij gekocht (bedoeld voor de iets kleinere 13 inch Macbook) en daar past die heel precies in.
tas

Verder heb ik er een Surface 4 Pro 36W lader bij gekocht, die wat platter is en goed in de tas past. Voor gaming geeft die natuurlijk onvoldoende power, maar dat doe ik onderweg toch niet.

Verder gebruik ik als muis een Logitech Anywhere 2 muis. Die kun je zowel via bluetooth als via een nano adapter aansluiten. Het overigens prima touchpad gebruik ik nauwelijks. Dit touchpad ondersteunt uiteraard wel alle windows10 gestures.

Tot besluit een koopadvies: voor echte gamers: zoek iets anders tenzij je echt een ultrabook gameapparaat wenst en de prijs geen bezwaar is. Mijn feitelijk is de performance versie gewoon te duur, ook de 256 en 512GB variant. Maar spreken bovenstaande gebruiksopties je verder wel aan: koop de niet performance versie en je zult er geen spijt van krijgen. :)

Als er verder nog vragen zijn of behoefte is aan foto's op een specifiek punt, laat dat dan weten. Dan reageer ik daarop en werk ik zo nodig de review bij.

Heb jij ook een Microsoft Surface Book Core i7,16GB 512GB SSD (Performance Base) Zilver?

Helemaal mee eens, zeer duidelijke en oprechte beoordeling van dit mooie product.
Dank voor je reactie. Heb je er zelf ook een? Wat zijn je ervaringen?
Hallo DirkjesDirk,

Sinds 3 weken een 512gB versie in mijn bezit.
Hij bevalt meer dan uitstekend! Soms wat vreemd gedrag als je wilt opstarten, maar een geforceerde harde reboot werkt dan prima.
Veel plezier
Van opstartproblemen of vastlopers heb ik eigenlijk geen last. Systeem draait hier prima stabiel
Ik heb sinds een week een i7, 512 model. Ben er helaas maar half tevreden van. Software ontgoocheld. Te veel frustraties.
Touch gebruik staat nog nergens. On screen keyboard is een grap. Ofwel beslaat het de helft van het scherm. (Het is dan wel met de stylus verplaatsbaar) Kies je voor het gespleten toetsenbordje dan valt het iets beter mee. Maar de venster randen zijn idioot breed. (met vinger verplaatsbaar, nauwelijks met de stylus) druk je op spatie dan verspringt het van numeriek terug op alfabet.....
Even wat tekenen op de bank is 1 en al frustratie op deze manier.
Na ontwaken uit slaap heb je meestal geen Wi-Fi. Je moet het even toggelen. Of klooien in power settings om het euvel te vermijden. Af en toe minuten wachten na inloggen omwille van updates.
Kortom... Alsof je met home made OS te maken hebt. In plaats van een OS van een multinational.
Klinkt als combinatie van een paar specifieke problemen met jouw Surface Book en een prille ervaring met Windows (10).
...Touch gebruik staat nog nergens. ...
Touch met Windows 10 is inderdaad minder intuďtief dan Android en IOS (beperkte ervaring mee).
Dat geldt zeker voor de klassieke Windows applicaties, in principe gemaakt voor muis/touchpad. Universal Windows Platform (UWP) apps (uitsluitend via Windows Store te krijgen) zijn vaak beter geschikt gemaakt voor touch.
... On screen keyboard is een grap. Ofwel beslaat het de helft van het scherm. (Het is dan wel met de stylus verplaatsbaar) Kies je voor het gespleten toetsenbordje dan valt het iets beter mee. Maar de venster randen zijn idioot breed. (met vinger verplaatsbaar, nauwelijks met de stylus) druk je op spatie dan verspringt het van numeriek terug op alfabet.....
Bijvoorbeeld bij mijn Android ("vanilla" 5.1, misschien wel beter in recentere versies) tablet is het in ieder geval niet beter. Standaard keyboard houdt nagenoeg de onderste helft van het scherm bezet en is itt het Windows keyboard niet kleiner of verplaatsbaar te maken. Tegelijkertijd daar wel veel alternatieven in Playstore beschikbaar.
Alternatieven zijn er trouwens voor Windows ook, misschien past hiervan één jou beter ?
Jouw probleem verspringen van numeriek naar alfabet na drukken op spatie herken ik niet.
... Na ontwaken uit slaap heb je meestal geen Wi-Fi. ...
Ben ik met mijn i5 / 128 GB (goedkoopste) versie nog niet tegengekomen.
Nu sluit ik de mijne minimaal dagelijks af.
... Af en toe minuten wachten na inloggen omwille van updates. ...
Lang wachten bij updates heb ik alleen ervaren direct na aankoop en bij de grote (halfjaarlijkse) update.
Maar als je updates liever op de voor jou geschikte momenten wilt laten gebeuren, of zelfs een tijd updates wilt uitstellen, zijn er meerdere instellingen beschikbaar.

Enige specifieke Surface Book probleem, dat ik heb ervaren, is niet goed lezen van een USB-stick.
Blijkt, dat ik de USB-stick niet helemaal in het slot moet duwen, maar 1 tot 2 millimeter uit moet laten steken. Lastig, omdat als je er toevallig tegenaan stoot, het contact kan verbreken.
Het gespleten toetsenbord (wat Google sketchup nog half doenbaar maakt) ...
Is niet versleepbaar met de stylus. Ik zie wel de stylus cursor op het scherm. Verslepen kan wel met de vinger.
Het omschakelen gebeurt nadat je een lees teken gebruikt en vervolgens de spatie balk. (bij ingeven van coördinaten irritant..)
Met register settings kun je de schaling aanpassen. Maar de idioot grote venster randen blijven.