Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Xiaomi In-Ear Headphones Pro HD (Zilver) Review

doelloos2 14 juli 2017, laatste update op 15 juli 2017, 397 views

Xiaomi In-Ear Headphones Pro HD (Zilver) (Product gekocht)

Deze oortjes gekocht via AliExpress voor 15 euro, terwijl ze in Nederland rond de 44 euro kosten. Ik heb hiervoor 2 jaar de Sennheiser CX 300-II Precision gehad en deze review zal daarom ook meer een vergelijking zijn. In kort: Zeer goed geluid voor de prijs, met een uitstekende bouwkwaliteit.

Pluspunten

• Prijs (in china besteld)
  • gebalanceerd geluid
  • bouwkwaliteit (licht gewicht)
  • controls
  • verpakking
  • kevlar verstevigde kabel
  • Design

Minpunten

• mist karakter

Na twee jaar de Sennheiser CX 300-II Precision https://tweakers.net/pric...ii-precision-(zwart).html te hebben gebruikt werd het voor mij tijd om eens nieuwe oortjes aan te schaffen. Ik was erg tevreden over mijn senheiser maar wou toch een koptelefoon met een iets meer gebalanceerd geluid; en dus niet de bass heavy Sennheiser. Na een tijdje zoeken kwam ik bij AliExpress om deze pro HD oortjes uit. Na het lezen van een paar reviews en het vergelijken van de prijs in Nederland (43 euro) besloot ik deze oortjes van rond de 15 euro te kopen uit China.

Unboxing en algemene indruk

Het nadeel van het uit China bestellen is natuurlijk de Chinese handleiding (die toch niemand leest) en de lange wachttijd. Na twee weken (sneller dan verwacht) werden de oortjes bij mij thuis afgeleverd. Zoals gewoonlijk bij AliExpress zat alles goed verpakt. De verpakking van de oortjes zag er als volgt uit:

Wat xiaomi zeker goed doet is het verpakken van deze oortjes. De doos schuift eruit waarna alles overzichtelijk gepresenteerd wordt. De eerste ervaringen met de oortjes waren al meteen goed omdat de verpakking en presentatie er erg premium uitziet.

Zoals je ziet is alles super goed verpakt. Er worden 4 verschillende dopjes meegeleverd (L, M, S en XS) en er zit ook nog een handig opberg zakje bij. De kabels van de HD pro zijn echt geweldig. De kabel is met kevlar verstevigd en draait lastig. Dit betekend dat deze oortjes zelden in de knoop gaan en hopelijk ook niet snel kapot. Dit kon bij de CX-300 II nog wel eens het geval zijn, plus de kabel van de CX-300 II zit ALTIJD in de knoop. Dus +1 voor xiaomi

Technische specificaties

Zoals in de korte toelichting staat weergeven zal de HD pro worden vergeleken met de CX-300 II. De CX-300 II is een van de meest verkocht oortjes op tweakers en het vergeleken van de oortjes geeft de koper wellicht een beter idee wat te kunnen verwachten van deze HD pro oortjes. De technische specificaties van de HD pro en de CX-300 II zijn in de onderstaande lijsten weergeven.

HD pro

-Gevoeligheid 113dBSPL/mW
-Impedantie 16Ω
-Noise-cancelling Passief
-Driver type Dynamisch

De HD pro heeft een groter frequentie bereik en dan met name in de hogere frequenties. Verder is de impedantie van de HD pro hoger dan de CX-300 II en is de gevoeligheid van de CX-300 II ook iets hoger. In de volgende paragraaf zullen deze specificaties worden gelinked met de geluidservaring. Het verschil in technische specificaties is te merken!

Geluidservaring

De eerste keer dat de oortjes in had was ik niet erg tevreden. Ze zaten als gegoten, maar het geluid wat niet zoals ik verwacht had. Een paar dagen verder en de oortjes zijn ongetwijfeld wat beter gaan klinken, maar het grote probleem was de overschakeling van de CX-300 II naar de HD pro. De CX-300 II hebben zoveel bass dat je dit "mist" als je overschakelt naar de HD pro.

Nu kan ik echter zeggen dat het geluid van de HD pro veel mooier is en de hoge tonen komen veel beter tot zijn recht bij de HD pro dan de CX-300 II. Als ik nu weer met de CX-300 II luister klinken deze zwaar en dof en mist het zeker de hoge tonen. Dialogen en muziek klinken zo mooi met de HD pro en het is echt een immersieve ervaring ten opzichte van de CX-300 II. De gitaren in de muziek zijn echt heel goed mee te volgen bij de HD pro terwijl dit bij de CX-300 II niet zo het geval is. Het geluid is zo neutraal dat ik wel vind dat ze wat karakter missen (saai geluid wellicht, maar misschien moet ik nog aan het geluid van de HD pro wennen).

Het verschil in impedantie is ook te merken, want het geluid van mijn telefoon moet een stuk hoger staan wil ik hetzelfde volume krijgen als de CX-300 II. Of dit goed of slecht is durf ik niet te zeggen, maar de impedantie is nog steeds laag genoeg voor smartphone gebruik. Toch zijn deze oortjes niet ideaal voor elke situatie. De HD pro sluiten het geluid prima af maar de CX-300 II doet dit toch net wat beter. Met het reizen met openbaar vervoer is de CX-300 II beter. De CX-300 II is beter met het blokkeren van de lage tonen van een motor dan de HD pro. De HD pro komt in de bus niet tot zijn recht omdat veel hoge tonen wegvallen, terwijl de lage tonen wel hoorbaar blijven bij de CX-300 II. In andere situaties zoals het muziek luisteren in een rustige omgeving is de HD pro zoveel beter.

Tot slot

Zoek je oortjes voor een belachelijk goede prijs (via AliExpress) met een heel neutraal geluid dan zijn de HD pro in de prijsklasse zeker een van de beste. Ik raad de HD pro zeker aan en vooral voor mensen die in een rustige omgeving meer dynamisch bereik van hun muziek willen horen. Het wordt wel een beetje anders wanneer je oortjes wilt kopen voor het openbaar vervoer, dan neig ik toch meer naar de CX-300 II omdat ze beter het geluid blokkeren.

Verder wil ik je bedanken voor het lezen van deze review. Mochten en vragen of opmerkingen zijn laat het me weten, ik zal proberen om zo snel mogelijk te antwoorden.

Heb jij ook een Xiaomi In-Ear Headphones Pro HD (Zilver)?

Goede review! Heb zelf de cx-300 II en ben niet helemaal tevreden met de bas

[Reactie gewijzigd door dvdvelde.1996 op 14 juli 2017 14:23]

Ik heb deze ook al een poosje en kan me vinden in je review. Het geluid is goed maar is vlak en heeft geen eigen karakter. Deze vallen wat mij betreft in de neutrale groep, maar voor deze prijs zijn ze wel de koploper hiervan.
Leuk om te horen dat je hetzelfde ervaart!